Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Matmengde

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-11, 08:39   #26
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

Jeg orker ikke gå til det punktet å telle kalorier. Det har jeg gjort NOK i mitt liv, sammen med Grete Roede(hvor jeg forøvrig følte at det var mye mat, men jeg ble jo såååååå sulten hele tiden, mellommåltider med frukt og youghurt etc..huff)......

Jeg skal prøve å:
-ta mindre porsjoner, jeg VET jo at jeg klarer meg fint med halvparten! (og jeg vet hvor fælt det er å være stinn og stappmett)
-Spise saktere
-Spise et ordentlig måltid, NÅR jeg er sulten
-Drikke vann (jeg er jo ganske flink til å drikke vann allerede da)

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:33   #27
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Matmengde

Husk bare på å ta med masse fett.

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:35   #28
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matmengde

Jeg regnet over og fant ut at jeg spiste ganske mye cal. men litt spesielt da matlysten min nok har grenset til overspising en periode pga. tabletter, og ikke har kommet tilbake til normalen etter at jeg byttet. Jeg må rett og slett trene den opp igjen og da er diett.no et godt hjelpemiddel for meg for tiden. Kan legge til at jeg hadde relativt beskjeden vektnedgang et par uker før da... Jeg følger ganske intensivt med for tiden, men ligger nok som oftest over det anbefalte inntaket der inne i forhold til hvor mye jeg skal ned over hvor lang tid, men jeg har en pekepinn. Samtidig er jeg enig i at det ikke bør være nødvendig dersom du går fint ned i vekt og klarer å regulere metthetsfølelsen. Jeg har derimot verken normal sult- eller metthetsfølelse, i tillegg til at jeg spiser som trøst, for angst, for fest, av kjedsomhet og sikkert flere uvaner. Så jeg har virkelig noe å jobbe med. Ligger nå mellom 1600-1900kcal om dagen, da er jeg nok egentlig mett hele tiden, men sliter med denne fysingen...

Jeg er absolutt med i en tråd om matmengde og metthetsfølelse ja!

Synes jeg har vært flink i dag på eksamen. Hadde med MASSE mat, la det inn på diett.no og var sikkert over 3000kcal. Nøtter, ost, kjøttboller, ølpølse, cherrytomater, eggemuffins, atkinsbarer, sukkererter... Kom hjem med godt over halvparten tror jeg og ligger innenfor et fornuftig næringsinntak selv om jeg har middag igjen.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:17   #29
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Husk bare på å ta med masse fett.

Fettet er med! :-)

Spiste litt mindre enn vanlig til frokost (1 egg og 3 baconskiver) og den holdt helt til lunch den, likevel! Lunchmengden var halvparten av den vanlige mengden, den holdt også 4-5 timer før jeg spiste det som var igjen av lunchen + 2 skiver bacon (rester fra frokost.)
Nå har jeg spist en liten porsjon kveldsmat.
Jeg har vært mett og god hele dagen, metthetsfølelsen varte 4-5 timer.

(men jeg merker at jeg har lyst på mer mat, men det er ikke fordi jeg er sulten, bare fordi jeg har lyst på noe godt liksom...blæ.)

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:46   #30
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Matmengde

Er bare til å holde ut det suget... Om en uke eller to vil det være borte... Jeg har ikke ordentlig matlyst lengre jeg, bare kjenner at jeg har lyst på mat, men er aldri sulten lengre...
Lykketil

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:14   #31
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Er bare til å holde ut det suget... Om en uke eller to vil det være borte... Jeg har ikke ordentlig matlyst lengre jeg, bare kjenner at jeg har lyst på mat, men er aldri sulten lengre...
Lykketil

Tror jeg er der også, klarer i hvert fall ikke å identifisere dette ordentlig, så det blir litt klokke og reggning på meg.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:23   #32
Eyve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vesterålen
Alder: 50
Innlegg: 7
Eyve er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Endelig kom denne tråden, her er tydeligvis flere med samme spørsmål som meg.. Jeg har nettopp startet på lavkarbo, har som mål å holde meg under 50 g kh pr dag. Har prøvd å veid og målt ingredienser i alle måltider over flere dager, noe som er litt "slitsomt", men jeg regner med d "setter seg" etterhvert slik at jeg slipper dette. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye fett jeg skal ha i meg pr dag og derfor er redd for at jeg får i meg for mye eller for lite... Og så tenker jeg på kalorimengde pr dag. Noen som har vært på lavkarbo tidligere har fortalt meg at man kan spise så mye kalorier man bare vil, så lenge man kutter ned på kh. Stemmer d? Hos meg varierer d fra ca 1300-1800 pr dag.
En annen ting jeg lurer på er utregningen av kh i maten. Bruker tabellen på matportalen og deler verdien på 100 (for å finne pr gram) og ganger med så mange gram jeg har i maten min. Er dette riktig? Fikk helt annen kh mengde pr skive i lavkarbobrødet til Sofie Hexeberg enn hun har oppgitt i boken...
Gleder meg til svar

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 12:41   #33
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

Endelig kom denne tråden, her er tydeligvis flere med samme spørsmål som meg.. Jeg har nettopp startet på lavkarbo, har som mål å holde meg under 50 g kh pr dag. Har prøvd å veid og målt ingredienser i alle måltider over flere dager, noe som er litt "slitsomt", men jeg regner med d "setter seg" etterhvert slik at jeg slipper dette. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye fett jeg skal ha i meg pr dag og derfor er redd for at jeg får i meg for mye eller for lite...

De første ukene bør du tenke på å spise MYE mat, og spesielt fett, dette for å avhjelpe kroppen og komme i gang med fettforbrenningen. Alle store kostholdsendringer krever en del arbeid i starten, om du da ikke velger og bare spise etter lavkarbo på 3 minutter Det går seg til, du lærer raskt hva du kan spise og hvor mye - karbomessig. Hvis du nå først teller og har oversikt over kaloriene, kan du ta utgangspunkt i at 5% skal være karbo, 20% skal være protein og 75% skal være fett (alt i kalorier) (mer eller mindre). Husk da at 1 gram fett = 9 kalorier, mens 1 gram karbo og protein er begge 4 kalorier.

Sitat:

Og så tenker jeg på kalorimengde pr dag. Noen som har vært på lavkarbo tidligere har fortalt meg at man kan spise så mye kalorier man bare vil, så lenge man kutter ned på kh. Stemmer d? Hos meg varierer d fra ca 1300-1800 pr dag.

For de aller fleste stemmer dette. Holder du på i 2-3 mnd uten å få vekttap - gitt at du er reelt overvektig - kan du begynne og se om du faktisk spiser NOK mat, eller VELDIG mye mat kalorimessig. Nå skal du ikke tenke på dette i det hele tatt

Sitat:

En annen ting jeg lurer på er utregningen av kh i maten. Bruker tabellen på matportalen og deler verdien på 100 (for å finne pr gram) og ganger med så mange gram jeg har i maten min. Er dette riktig? Fikk helt annen kh mengde pr skive i lavkarbobrødet til Sofie Hexeberg enn hun har oppgitt i boken...
Gleder meg til svar

Jeg kan ikke svare deg på det siste spørsmålet, annet enn at husk at hvis det er kunstig søtningstoff i - som er sukkeralkoholer, så skal ikke det i utgangspunktet regnes med i karboregnskapet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:00   #34
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

En annen ting jeg lurer på er utregningen av kh i maten. Bruker tabellen på matportalen og deler verdien på 100 (for å finne pr gram) og ganger med så mange gram jeg har i maten min. Er dette riktig? Fikk helt annen kh mengde pr skive i lavkarbobrødet til Sofie Hexeberg enn hun har oppgitt i boken...
Gleder meg til svar

Ut fra et mattematisk ståsted høres det ut som du regner riktig.

Antall g pr100g: 100 X antall g i maten= KH innhold

Mulig hun bruker noe andre tabeller eller lignende, jeg vet ikke...

PS. Jeg bruker diett.no, da slipper jeg å regne på det selv

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:02   #35
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

Lunchen idag holdt i 2,5-3 timer, mulig jeg spiste litt for lite ELLER at det var for lite fett. Det var lasagne med masse masse ost på(ellers ikke noe fløte etc, men kjøttdeig).
Metthetsfølelsen (den umiddelbart etter måltidet) er vel styrt mer av matmengde enn av fettinnhold??

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 17:31   #36
Eyve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vesterålen
Alder: 50
Innlegg: 7
Eyve er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Tusen takk Nerthus for kjempegodt svar Nå forstår jeg plutselig mye mer av dette Hadde ca. 15 kg i utg.pkt. som skulle bort og har allerede gått ned 4,6 av dem , så noe må jeg ha gjort rett..
VSB: du sier du bruker diett.no for å holde styr på ditt inntak. Jeg har også brukt denne siden, men der får man jo opp grafer på d man har spist i forhold til ADI (anbefalt daglig inntak) og dette stemmer jo ikke overens med fett/protein/karbo-fordelingen man har på lavkarbo... Hvordan ser du at du har spist rett/nok?

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 17:33   #37
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

Tusen takk Nerthus for kjempegodt svar Nå forstår jeg plutselig mye mer av dette Hadde ca. 15 kg i utg.pkt. som skulle bort og har allerede gått ned 4,6 av dem , så noe må jeg ha gjort rett..
VSB: du sier du bruker diett.no for å holde styr på ditt inntak. Jeg har også brukt denne siden, men der får man jo opp grafer på d man har spist i forhold til ADI (anbefalt daglig inntak) og dette stemmer jo ikke overens med fett/protein/karbo-fordelingen man har på lavkarbo... Hvordan ser du at du har spist rett/nok?

Kjapper meg og svarer, ved siden av ADI står det K.diag og deretter Etikett (3 "faner" ved siden av hverandre). Overse ADI det er basert på et annet kosthold enn lavkarbo, k.diag gir deg prosentfordeling, etikett gir deg inntak i gram av protein, karbo, fett og mange andre ting

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 17:35   #38
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Lunchen idag holdt i 2,5-3 timer, mulig jeg spiste litt for lite ELLER at det var for lite fett. Det var lasagne med masse masse ost på(ellers ikke noe fløte etc, men kjøttdeig).
Metthetsfølelsen (den umiddelbart etter måltidet) er vel styrt mer av matmengde enn av fettinnhold??

Burde være bra med fett i den da. Laget selv lasagne i helga og den ble veldig fet.
Ser at mange er lenge mett av fet mat, men det gjelder ikke nødvendigvis meg alltid altså.
Spiste en skikkelig fet middag i dag, og det er ikke en gang 3 timer siden,men jeg er allerede sulten

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 17:43   #39
Eyve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vesterålen
Alder: 50
Innlegg: 7
Eyve er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Nerthus: er det inne på diett.no du mener disse fanene er? Når jeg er inne der så er det bare 2 faner - ADI og Kakediagram... Må man registrere seg og være innlogget for å få opp alt?

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 18:24   #40
Eyve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vesterålen
Alder: 50
Innlegg: 7
Eyve er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Ehm... registrerte meg på diett.no og fant plutselig alt jeg trengte...
Nå er jo alt helt topp!! Slipper regne ut alt selv :jippi:
Jaja, man lærer så lenge man gjør feil
Tusen takk for alle svar, dere har virkelig hjulpet meg masse!!! Har fått meg et par AHA-opplevelser i dag

Eyve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - inntil 50 kh pr dag Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:26   #41
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matmengde

Jeg fikk også en aha opplevelse første dagen jeg la inn på diett.no, var oppe i nesten 2500kcal, skal ikke være nødvendig å telle, men jeg trorr det blir min måte å få kontakt med sult- og metthetsfølelsen igjen. Jeg tror egentlig ikke jeg har kontakt med noen av dem for tiden. Fortsatt litt uvel hvis jeg havner i ketose og det skjer flere ganger om dagen, da har jeg lett for å tenke sult. For lavt blodsukker på høykarbo kosthold gir jo den følelsen. Nå har jeg trappet ned gradvis til Fedon og videre til mindre KH, så kroppen trenger vel bare tid tenker jeg.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:29   #42
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.

Ehm... registrerte meg på diett.no og fant plutselig alt jeg trengte...
Nå er jo alt helt topp!! Slipper regne ut alt selv :jippi:
Jaja, man lærer så lenge man gjør feil
Tusen takk for alle svar, dere har virkelig hjulpet meg masse!!! Har fått meg et par AHA-opplevelser i dag

så bra!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:53   #43
Sihette
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 28
Sihette er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Absolutt! Halver alt, starting today!


Enig med deg - det skal eg også gjer

__________________




Sihette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 15:47   #44
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av Sihette, her.

Enig med deg - det skal eg også gjer

Fulgte filosofien i dag faktisk. Lagde omelett til frokost, og spiste bare halve, det holdt i 5 timer

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 16:53   #45
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Farsken smætte - der gikk jeg i matmengdefella igjen! Høh. Fant en boks baconpostei i kjøleskapet på jobben og fant ut at jeg burde spise den opp i dag, den gikk ut på dato for tre dager siden... Selvfølgelig var den nesten full! 4 ryvita-knekkebrød med smør og et sykt lag baconpostei ble det. Jaja - jeg spiste lunsj i 14-tiden og regner med jeg er mett til jeg kommer hjem bortimot kl. 20 i det minste!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:50   #46
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Matmengde

Jeg har visst gått til den motsatte ytterlighet og spist veldig lite i dag, ventet på å bli ordentlig sulten... Så her sitter jeg på kvelden med nøtter og CC for å prøve å rette opp litt. Skal ikke være enkelt heller... Men veldig kjekt med diett.no skjønner jeg når magen er så ute og kjøre som min.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angående antall måltider og matmengde MAR Ketolysekuren 3 01-07-10 12:16
Matmengde? bobbla Ketolysekuren 2 01-01-09 11:41
Matmengde Grovsnus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 30 03-10-08 09:35
Matmengde Grovsnus Ketolysekuren 2 22-08-08 13:34
Matmengde i forholdt til styrketrening Sonny Spis deg ned i vekt med Skaldeman 1 29-12-06 16:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no