Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-11, 13:28   #76
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Man får vel lage seg blodpølse selv da

Waaay ahead of you
http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Blodpudding

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 15:46   #77
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Fremdeles 20 g kh pr 100 gram, sukker, rugmel, ris og rosiner gjør vel sitt...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 18:04   #78
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hva i allverden? Omega-3 og omega-6 er ESSENSIELLE fettsyrer. Å påstå noe annet blir rett og slett riv ruskende galt! Om du kommer med en slik hårreisende påstand, så får du hvertfall hoste opp en relativt pålitelig kilde som støtter det du sier.

Omega-3-fettsyren ALA og omega-6-fettsyren LA er regnet som de essensielle fettsyrene. Dette er fordi vi ikke har enzymer som kan sette inn dobbeltbindinger så langt ute i fettsyrene. Disse fettsyrene kan omdannes til de lengre omega-3 og omega-6-fettsyrene i kroppen, men omdanningen er ikke spesielt effektiv, og omega-6 vil prioriteres. Derfor bør man innta litt av de lengre omega-3-fettsyrene gjennom kostholdet.

At flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede og enumettede er helt riktig. Vi bør derfor ikke få i oss store mengder av disse, og mesteparten av fettet vi får i oss bør heller være mettet eller enumettet. Det betyr likevel ikke at de flerumettede fettsyrene ikke er essensielle, for det er de i aller høyeste grad!

Tilsette antioksidanter i kostholdet? Antioksidanter finnes naturlig i mange matvarer, spesielt frukt og grønnsaker, og de aller sterkeste antioksidantene lager kroppen selv (glutation). Tilskudd av antioksidanter har i studier vist seg å ha en negativ effekt i forhold til sykdom, og er derfor normalt sett ikke noe å satse på.

Beklager den krasse tonen, men dette kan virkelig ikke få stå uimotsagt.

Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....

Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......

Ok, i dag har vi altså fått opp i avisene at fruktose er dårlig for oss. Jeg, og mange med meg, har trodd at fruktose er ufarlig. Vi lærer stadig noe nytt, også på norsk. Har lest det på engelsk for en stund siden...

Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 06-10-11 kl 19:34.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 21:29   #79
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....

Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......

Ok, i dag har vi altså fått opp i avisene at fruktose er dårlig for oss. Jeg, og mange med meg, har trodd at fruktose er ufarlig. Vi lærer stadig noe nytt, også på norsk. Har lest det på engelsk for en stund siden...

Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............

Beklager, men om du ikke har fulgt med i timen når det gjelder fruktose, så kan jeg virkelig ikke hjelpe deg med det. At fruktose ikke er spesielt sunt i store mengder er virkelig ikke ny kunnskap. Forøvrig er ikke fruktose farlig for oss før mengdene blir store, noe som bare har vært et problem etter at sukkerforbruket økte.

Hvis det har stått lenge på engelsk at disse fettsyrene ikke er essensielle, så er det rart at det ikke har kommet med i en eneste fagbok innen ernæring (ja, de fleste bøkene vi bruker på universitetet er engelske).

I den ene linken du gav i forrige innlegg, finner jeg en påstand om at kroppen selv kan lage ALA og LA. I parentes står det navnet på en biokjemibok fra 1948.
Jeg finner det svært betenkelig at vi ikke har enzymene som trengs for å lage disse fettsyrene, dersom vi skulle være i stand til å lage disse mener jeg. Du er virkelig langt ute på jordet når du påstår at omega-3 og omega-6 ikke er essensielle fettsyrefamilier!

Du skriver at omega-6 ikke er bra for oss. Vel, omega 6 er faktisk livsviktig for oss, og uten omega-6 ville vi vært kortvokste blødere alle sammen. Omega-6 er helt essensiell for normal vekst. Det viktigste er å ha en balanse mellom omega-3 og omega-6, noe som vil føre til en balanse i eikosanoidproduksjonen, som igjen er viktig for vår helse. Dette er grunnen til at omega-6 har fått et dårlig rykte, fordi vi i et vestlig kosthold får i oss for mye i FORHOLD til omega-3.

Du må bare prøve å holde deg strikt til mettet fett, men det er forøvrig helt umulig...

Jeg leste litt mer nedover i den linken din, og fant så mye hårreisende påstander at jeg på det aller sterkeste vil anbefale deg å revurdere denne siden som en troverdig kilde til noe som helst.
En ting har han imidlertid rett i, flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede fettsyrer. Men dette er på ingen måte ensbetydende med at de er farlige for oss, selv om vi ikke bør få i oss for store mengder av de (noe som er tilfelle med nesten alt vi kan spise).

Jeg utfordrer deg til å finne en pålitelig kilde som viser at vi kan lage omega-3 og omega-6-fettsyrer selv. Vi kan omdanne kortere omega-3/6-fettsyrer til lengre, men vi kan på ingen måte lage de selv...(hint, vi hadde behøvd enzymene delta-12-desaturase og delta-15-desaturase, noe vi ikke har).

Bottom line: Du tar HELT feil, og jeg håper virkelig ingen tar til seg noe av det du skriver her, for det kan i værste fall være helseskadelig.


Sist redigert av Vegard L : 06-10-11 kl 22:54. Årsak: Innlegget ble litt uoversiktlig, prøvde å fikse det...
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:37   #80
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg tenker holde seg mest mulig borte fra å spise alle Omegaene i og med at kroppen vår er fullt ut i stand til å produsere dem selv...de er altså ikke essensielle fettsyrer, noe de fleste av en eller annen grunn tror .......

Hvor har du dette fra?

"Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Av alle de ulike fettsyrene i omega-3 familien er det spesielt to som skiller seg ut, de heter DHA og EPA. Det er disse to spesielle omega-3-fettsyrene som i tusenvis av studier verden rundt har vist seg å ha så mange positive helseeffekter, fordi de er en helt nødvendig byggekloss for alle celler i hele kroppen. (kommentar: ,Disse to, DHA og EPA er ikke nødvendigvis bevist er essensielle, men det er så mange studier som viser til så mange positive helseeffekter at det for mange kan være en fordel og innta disse også. )

I naturen finnes DHA og EPA først og fremst i fisk og andre marine dyr."

Omega 3 og 6 må inntas gjennom maten, omega 9 derimot kan kroppen produsere selv.

Det kan være helseskadelig og ikke innta essensielle fettsyrer. Om du på bakgrunn av en kilde mener det ikke "finnes" essensielle fettsyrer er det opp til deg og gjøre som du vil, men jeg reagerer på at du så bastant påstår at omega3 bla ikke inneholder essensielle fettsyrer! Slik feilinformasjon kan skade og forvirre de som ikke vet og søke kilder andre steder enn fra dine innlegg.

Sitat:

Om en inntar "for mye" av disse fettsyrene bør en i alle fall tilsette antioksidanter til kosten sin...... Naturligvis må en passe på at Omega6 ikke blir for dominerende i forhold til Omega3.....

Det er vel allerede mye informasjon ute som sier at man må passe på og balansere inntaket av omega 3 og omega 6, dette fordi de har "motsatt" virkning i kroppen, og overvekt av en av de vil føre til ubalanse.
Derimot kan det være greit og vite at man ønsker ikke unngå oksidasjon for enhver pris, fordi gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen.

Sitat:

Skulle så inderlig gjerne sett at myndigheter rundt om ville få fingern ut og komme igang med skikkelige studier på dette.

Inntil videre holder jeg meg strikt til mettet fett.....

Hva slags studier er det du ønsker myndighetene vil sette igang med? Balansen mellom omega 3 og 6 inntak? Ditt såkalte faktum om at det ikke finnes essensielle fettsyrer?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....

Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......

Mener du her igjen ditt såkalte faktum at det ikke finnes essensielle fettsyrer? I såfall synes jeg du skal søke litt rundt og finne flere kilder enn den du viser til, da det ikke er særlig uenighet i fagmiljøene om akkurat dette med essensielle fettsyrer. Ta med at disse essensielle fettsyrene er umettet, og du holder deg bare til mettet fett bør du passe litt på helsen din over tid...


Sitat:

Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............

Tror du misforstår begrepet "dogme" her (Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte.), det er som sagt ingen uenighet i fagmiljøene om at vi må innta essensielle fettsyrer fra maten siden kroppen ikke kan produsere det selv. Kan ikke se at du faktisk oppgir særlige troverdige kilder for dine påstander heller, har du mer enn linkene fra Ray Peat eller er han din eneste kilde?

Dessuten synes jeg du skal høre litt mer på HeiPåDu. Med hans bakgrunn innen ernæring har jeg mye større tiltro til at det han sier stemmer enn dine påstander. Når jeg samtidig ved enkle google-søk OG gjennomgang av feks "Bedre uten brød" finner bare 100% støtte for det han sier - synes jeg du bør vurdere dine påstander om at det ikke finnes essensielle fettsyrer slik at forumet ikke blir en kilde til feilinformasjon om livsviktig inntak av essensielle fettsyrer...

Jeg anbefaler et abonnement på VOF for oppdatert forskning på kosthold, da spesielt lavkarbo.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 22:58   #81
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Derimot kan det være greit og vite at man ønsker ikke unngå oksidasjon for enhver pris, fordi gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen.

Godt innspill Nerthus, men jeg reagerte litt på akkurat dette avsnittet (regner med dette bare er en forveksling av uttrykk).

Med (skadelig) oksidasjon (harskning) av fettsyrer, så tenkes det på oksidativt stress som rammer de flerumettede fettsyrene i cellemembranene. Spesielt kritisk er det dersom dette rammer flerumettede fettsyrer i membranene på lipoproteinene.

Energiproduksjon fra fettsyrer heter også (beta)oksidasjon, men dette skjer inne i mitokondriene i cellene, og har ikke noe med oksidativt stress å gjøre

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:19   #82
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Beklager, men om du ikke har fulgt med i timen når det gjelder fruktose, så kan jeg virkelig ikke hjelpe deg med det. At fruktose ikke er spesielt sunt i store mengder er virkelig ikke ny kunnskap. Forøvrig er ikke fruktose farlig for oss før mengdene blir store, noe som bare har vært et problem etter at sukkerforbruket økte.

Om det har vært så godt kjent at Fruktose ikke er heldig for oss, hvorfor får da helsekost, Fedon Lindberg og "sportsdrikke"produsentene lov til å selge det ?


Hvis det har stått lenge på engelsk at disse fettsyrene ikke er essensielle, så er det rart at det ikke har kommet med i en eneste fagbok innen ernæring (ja, de fleste bøkene vi bruker på universitetet er engelske).

Det sies fortsatt at vi kan få problemer med hjertet om vi spiser for mye mettet fett...blir det noe sannere fordi myndighetene våre påstår det?


I den ene linken du gav i forrige innlegg, finner jeg en påstand om at kroppen selv kan lage ALA og LA. I parentes står det navnet på en biokjemibok fra 1948.
Det fins sikkert flere kilder uten at jeg kan lete dem opp her og nå...det får være til siden....


Jeg finner det svært betenkelig at vi ikke har enzymene som trengs for å lage disse fettsyrene, dersom vi skulle være i stand til å lage disse mener jeg. Du er virkelig langt ute på jordet når du påstår at omega-3 og omega-6 ikke er essensielle fettsyrefamilier!

Du skriver at omega-6 ikke er bra for oss. Vel, omega 6 er faktisk livsviktig for oss, og uten omega-6 ville vi vært kortvokste blødere alle sammen. Omega-6 er helt essensiell for normal vekst. Det viktigste er å ha en balanse mellom omega-3 og omega-6, noe som vil føre til en balanse i eikosanoidproduksjonen, som igjen er viktig for vår helse. Dette er grunnen til at omega-6 har fått et dårlig rykte, fordi vi i et vestlig kosthold får i oss for mye i FORHOLD til omega-3.

Jeg mener vi ikke trenger tilskudd i form av oljer eller piller av disse Omegaene...det får holde med det vi får i maten.....


Du må bare prøve å holde deg strikt til mettet fett, men det er forøvrig helt umulig... Litt dumt sagt av meg i og med at alt kjøttet og fisken en spiser inneholder umettet fett i tillegg til mettet......Jeg tenkte egentlig mest på de tilskuddene jeg tar.........


Jeg leste litt mer nedover i den linken din, og fant så mye hårreisende påstander at jeg på det aller sterkeste vil anbefale deg å revurdere denne siden som en troverdig kilde til noe som helst. Hårreisende i dag er morgendagens sannheter..... vi får vente og se.....

En ting har han imidlertid rett i, flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede fettsyrer. Men dette er på ingen måte ensbetydende med at de er farlige for oss, selv om vi ikke bør få i oss for store mengder av de (noe som er tilfelle med nesten alt vi kan spise).

Jeg utfordrer deg til å finne en pålitelig kilde som viser at vi kan lage omega-3 og omega-6-fettsyrer selv. Pålitelige kilder er vi visst uenige om så det får bare være....... Vi kan omdanne kortere omega-3/6-fettsyrer til lengre, men vi kan på ingen måte lage de selv...(hint, vi hadde behøvd enzymene delta-12-desaturase og delta-15-desaturase, noe vi ikke har).

Vi består av både mettet og umettet fett.....derfor er vi i stand til å produsere umettede fettsyrer....

Bottom line: Du tar HELT feil, og jeg håper virkelig ingen tar til seg noe av det du skriver her, for det kan i værste fall være helseskadelig.





Nå er det faktisk ikke slik at vi må innta Omega3 og Omega6 fra flaske, eller piller....slik jeg oppfatter at dere tenker dere det, eller at vi må spise ekstra av mat vi vet inneholder mye Omega3 og Omega 6, spesielt Omega3.....
Kroppen vår kan utmerket godt lage de langkjedete fettsyrene selv ved inntak av riktig mat. Som dere selv sier, det skal godt gjøres å unngå dem da de er bestandeler i det meste av den animalske føden vi får i oss, også i vår egen kropp.......
Men vi har altså i årevis gått rundt og trodd at vi MÅ ha tilskudd av slike fettsyrer for å være sunne. Det er det jeg vil frem til.... Jeg vil si at vi har blitt ganske grundig tatt ved nesen i mange år....... Jeg venter bare på at vi skal få oppdaterte kunnskaper her på berget også slik at fettsyredogmet også forsvinner.....

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvor har du dette fra?

"Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.

Av alle de ulike fettsyrene i omega-3 familien er det spesielt to som skiller seg ut, de heter DHA og EPA. Det er disse to spesielle omega-3-fettsyrene som i tusenvis av studier verden rundt har vist seg å ha så mange positive helseeffekter, fordi de er en helt nødvendig byggekloss for alle celler i hele kroppen. (kommentar: ,Disse to, DHA og EPA er ikke nødvendigvis bevist er essensielle, men det er så mange studier som viser til så mange positive helseeffekter at det for mange kan være en fordel og innta disse også. )

I naturen finnes DHA og EPA først og fremst i fisk og andre marine dyr."

Omega 3 og 6 må inntas gjennom maten, omega 9 derimot kan kroppen produsere selv.

Det kan være helseskadelig og ikke innta essensielle fettsyrer. Om du på bakgrunn av en kilde mener det ikke "finnes" essensielle fettsyrer er det opp til deg og gjøre som du vil, men jeg reagerer på at du så bastant påstår at omega3 bla ikke inneholder essensielle fettsyrer! Slik feilinformasjon kan skade og forvirre de som ikke vet og søke kilder andre steder enn fra dine innlegg.

Det er vel allerede mye informasjon ute som sier at man må passe på og balansere inntaket av omega 3 og omega 6, dette fordi de har "motsatt" virkning i kroppen, og overvekt av en av de vil føre til ubalanse.
Derimot kan det være greit og vite at man ønsker ikke unngå oksidasjon for enhver pris, fordi gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen.

Hva slags studier er det du ønsker myndighetene vil sette igang med? Balansen mellom omega 3 og 6 inntak? Ditt såkalte faktum om at det ikke finnes essensielle fettsyrer?


Mener du her igjen ditt såkalte faktum at det ikke finnes essensielle fettsyrer? I såfall synes jeg du skal søke litt rundt og finne flere kilder enn den du viser til, da det ikke er særlig uenighet i fagmiljøene om akkurat dette med essensielle fettsyrer. Ta med at disse essensielle fettsyrene er umettet, og du holder deg bare til mettet fett bør du passe litt på helsen din over tid...

Det er umulig ikke å få i seg umettet fett...så det sier seg selv at det ikke er noe jeg vil prøve på.....Men jeg vil nok passe bedre på å få i meg antioksideanter i fremtiden....



Tror du misforstår begrepet "dogme" her (Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte.),

Se på hvordan våre myndigheter har lurt oss om karbohydratinntak og kolesterol og en masse annet rart gjennom tidene...er ikke slikt dogmatisk rotfestede forestillinger som er vanskelige å rokke ved?

det er som sagt ingen uenighet i fagmiljøene om at vi må innta essensielle fettsyrer fra maten siden kroppen ikke kan produsere det selv. Kan ikke se at du faktisk oppgir særlige troverdige kilder for dine påstander heller, har du mer enn linkene fra Ray Peat eller er han din eneste kilde? Troverdig for deg er kanskje ikke det samme som troverdig for meg....og omvendt........


Dessuten synes jeg du skal høre litt mer på HeiPåDu. Med hans bakgrunn innen ernæring har jeg mye større tiltro til at det han sier stemmer enn dine påstander. Når jeg samtidig ved enkle google-søk OG gjennomgang av feks "Bedre uten brød" finner bare 100% støtte for det han sier - synes jeg du bør vurdere dine påstander om at det ikke finnes essensielle fettsyrer slik at forumet ikke blir en kilde til feilinformasjon om livsviktig inntak av essensielle fettsyrer...

Jeg anbefaler et abonnement på VOF for oppdatert forskning på kosthold, da spesielt lavkarbo.

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 06-10-11 kl 23:59.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 23:26   #83
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Om det har vært så godt kjent at Fruktose ikke er heldig for oss, hvorfor får da helsekost, Fedon Lindberg og "sportsdrikke"produsentene lov til å selge det ?

Nå er det faktisk ikke slik at vi må innta Omega3 og Omega6 fra flaske, eller piller....slik jeg oppfatter at dere tenker dere det, eller at vi må spise ekstra av mat vi vet inneholder mye Omega3 og Omega 6, spesielt Omega3.....
Kroppen vår kan utmerket godt lage de langkjedete fettsyrene selv ved inntak av riktig mat. Som dere selv sier, det skal godt gjøres å unngå dem da de er bestandeler i det meste av den animalske føden vi får i oss, også i vår egen kropp.......
Men vi har altså i årevis gått rundt og trodd at vi MÅ ha tilskudd av slike fettsyrer for å være sunne. Det er det jeg vil frem til.... Jeg vil si at vi har blitt ganske grundig tatt ved nesen i mange år....... Jeg venter bare på at vi skal få oppdaterte kunnskaper her på berget også slik at fettsyredogmet også forsvinner.....

Du finner nok flere ting på helsekosten som har vist seg å ikke være så bra likevel, antioksidanttilskudd f.eks.

Vi trenger ikke å få disse fettsyrene gjennom tilskudd, det er helt riktig. Men vi MÅ få de gjennom kostholdet, derav er de essensielle. Med dagens kosthold får vi i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og dette er grunnen til at omega-3-tilskudd er så effektivt, da det bidrar til å rette opp balansen.

Du hevdet i en tidligere kommentar at disse fettsyrene ikke var essensielle, og at vi kunne lage de selv. Det er grunnleggende feil på alle måter...

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 00:10   #84
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Du finner nok flere ting på helsekosten som har vist seg å ikke være så bra likevel, antioksidanttilskudd f.eks.

Vi trenger ikke å få disse fettsyrene gjennom tilskudd, det er helt riktig. Men vi MÅ få de gjennom kostholdet, derav er de essensielle. Med dagens kosthold får vi i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3, og dette er grunnen til at omega-3-tilskudd er så effektivt, da det bidrar til å rette opp balansen.

Du hevdet i en tidligere kommentar at disse fettsyrene ikke var essensielle, og at vi kunne lage de selv. Det er grunnleggende feil på alle måter...

Takk for praten...å la kontrollen gå og heller spise det som er naturlig for oss er viktigere enn å holde krampaktig på balansen mellom Omegaene......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 00:25   #85
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Vi består av både mettet og umettet fett.....derfor er vi i stand til å produsere umettede fettsyrer....

Vel, vi består av både essensielle og ikke-essensielle aminosyrer også. Jeg mener derfor at vi er i stand til å produsere alle aminosyrene, og ikke er avhengig av å få de gjennom kosten.... (nei, det mener jeg ikke...)

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 07:39   #86
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

tommel opp til nerthus og heipådu for gode svar!

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 09:03   #87
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Du kan ikke sammenligne karbohydrater - som IKKE er essensielle, med fettsyrer som ER essensielle... dessuten ser jeg ingen kilder til forskning som beviser at det ikke finnes essensielle fettsyrer...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 09:06   #88
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Godt innspill Nerthus, men jeg reagerte litt på akkurat dette avsnittet (regner med dette bare er en forveksling av uttrykk).

Med (skadelig) oksidasjon (harskning) av fettsyrer, så tenkes det på oksidativt stress som rammer de flerumettede fettsyrene i cellemembranene. Spesielt kritisk er det dersom dette rammer flerumettede fettsyrer i membranene på lipoproteinene.

Energiproduksjon fra fettsyrer heter også (beta)oksidasjon, men dette skjer inne i mitokondriene i cellene, og har ikke noe med oksidativt stress å gjøre

Bra du korrigerer, kilden er "Bedre uten brød" side 18. Det ser ut til at det ble brukt litt upresist fra min side, men jeg har jo deg som har mye mer grunnleggende kunnskap som kan avhjelpe slike uklarheter

Lærer litt hver eneste dag jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:21   #89
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Bra du korrigerer, kilden er "Bedre uten brød" side 18. Det ser ut til at det ble brukt litt upresist fra min side, men jeg har jo deg som har mye mer grunnleggende kunnskap som kan avhjelpe slike uklarheter

Lærer litt hver eneste dag jeg

Det er vi flere som gjør!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 14:13   #90
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Dere er nå litt søte da .... Men la meg si det slik...essensielle fettsyrer finnes ikke som sådan, proteiner er heller ikke essensielle, heller ikke karbohydrater......MEN de er UUNNGÅELIGE i vårt kosthold......Hvordan skal vi da VITE om det vi har i oss er essensielt?

Det eneste som er essensielt i ordets rette betydning er luft og vann...uten det ER vi ikke.

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 14:16   #91
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Dere er nå litt søte da .... Men la meg si det slik...essensielle fettsyrer finnes ikke som sådan, proteiner er heller ikke essensielle, heller ikke karbohydrater......MEN de er UUNNGÅELIGE i vårt kosthold......Hvordan skal vi da VITE om det vi har i oss er essensielt?

Det eneste som er essensielt i ordets rette betydning er luft og vann...uten det ER vi ikke.

Herlighet Bestemamma er du blitt helt sprø? Er ikke proteiner essensielle heller nå? Bevis? Kilder? Anything??

Hersketeknikk som å kalle de som er uenige med deg søte er forkastelig og ikke ønskelig på dette forumet, det tror jeg ingen er uenige med meg i!

La meg korrigere meg selv - proteiner inneholder AMINOSYRER som er essensielle. Noen aminosyrer kan kroppen "lage selv", andre må man få gjennom inntak av proteinkilder.


Sist redigert av Nerthus : 07-10-11 kl 14:33.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 14:46   #92
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Herlighet Bestemamma er du blitt helt sprø? Er ikke proteiner essensielle heller nå? Bevis? Kilder? Anything??

Hersketeknikk som å kalle de som er uenige med deg søte er forkastelig og ikke ønskelig på dette forumet, det tror jeg ingen er uenige med meg i!

Jeg mente det faktisk bokstavelig...Ikke ta alt opp i verste mening

La meg korrigere meg selv - proteiner inneholder AMINOSYRER som er essensielle. Noen aminosyrer kan kroppen "lage selv", andre må man få gjennom inntak av proteinkilder.

Liker dere ikke å bli provosert til nye tanker og utenomboksen tenking...det er det eneste som bringer verden fremover, vet du!!!

Når jeg sier noen næringsemner er uunngåelige, så mener jeg nettopp det...vi kan ikke leve uten å spise de.... Men fra det til å si at enkeltemner er essensielle i den forstand at de må tilsettes fra flasker for å opprettholde livet blir helt feil.....Hadde de produksjon av Omega3-oljer for en million år siden?.....Nei, de drepte et dyr og spiste det og fortsatte å leve.....Det kan vi faktisk gjøre den dag i dag. Og om vi holder oss unna den maten som forgifter oss kan vi leve bekymringsløst om hvorvidt Omega6 er for høy eller Omega3 er for høy.....

Varer vel ikke lenge før vi før vi får chip-implantatet vårt nå så vi kan detaljstyres av myndighetene med hensyn til hvilke næringsemner vi må innta........

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 07-10-11 kl 14:59.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 14:51   #93
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Dere er nå litt søte da .... Men la meg si det slik...essensielle fettsyrer finnes ikke som sådan, proteiner er heller ikke essensielle, heller ikke karbohydrater......MEN de er UUNNGÅELIGE i vårt kosthold......Hvordan skal vi da VITE om det vi har i oss er essensielt?

Det eneste som er essensielt i ordets rette betydning er luft og vann...uten det ER vi ikke.

Bedre å være søt enn ignorant...

Hvordan vi kan vite hva som er essensielt? Ved å utforske prosessene i kroppen, se hvilke næringsstoffer vi kan lage selv osv. Deretter utføres forsøk der man utelukker enkelte næringsstoffer fra kostholdet og ser hva som skjer. (hint: man utvikler sykdommer dersom man kutter ut essensielle næringsstoffer).

Vi består forresten av mye oksygen og hydrogen også, så vi kan vel etter din logikk selv produsere luft og vann også.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at du faktisk står for det du skriver her, og om du faktisk er seriøs så synes jeg oppriktig synd på deg og ikke minst de som lar seg påvirke av det du skriver.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:02   #94
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Bedre å være søt enn ignorant...

Hvordan vi kan vite hva som er essensielt? Ved å utforske prosessene i kroppen, se hvilke næringsstoffer vi kan lage selv osv. Deretter utføres forsøk der man utelukker enkelte næringsstoffer fra kostholdet og ser hva som skjer. (hint: man utvikler sykdommer dersom man kutter ut essensielle næringsstoffer).

Vi består forresten av mye oksygen og hydrogen også, så vi kan vel etter din logikk selv produsere luft og vann også.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at du faktisk står for det du skriver her, og om du faktisk er seriøs så synes jeg oppriktig synd på deg og ikke minst de som lar seg påvirke av det du skriver.

Håper da inderlig at noen lar seg påvirke til å tenke selv....Det er ikke slik at alle sannheter en har kommet frem til blir stående til evig tid....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:09   #95
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Ordbokdefinisjonen av essensiell: "vesentlig, av avgjørende betydning". Som du uttrykker deg, Bestemamma, virker det til at ordet "essensiell" er et utopisk begrep som mister innhold. Hva er da egentlig essensielt?

Om verden hadde vært perfekt og alt kjøttet vi kjøpte var av utmarksbeitende dyr/vilt, all fisken som var å kjøpe var vill, alle grønnsaker dyrket i kultivert jord, etc sånn at alle naturlige næringsstoffer var intakte, så er jeg enig i at tilskudd ville vært overflødige. Men vi lever ikke i en perfekt verden, og mye styres av profitt. Og for mitt vedkommende, om jeg skulle følge mine økologiske idealer hadde jeg sulta i hjel, ettersom jeg rett og slett ikke har råd til det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:16   #96
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.


Når jeg sier noen næringsemner er uunngåelige, så mener jeg nettopp det...vi kan ikke leve uten å spise de.... Men fra det til å si at enkeltemner er essensielle i den forstand at de må tilsettes fra flasker for å opprettholde livet blir helt feil.....Hadde de produksjon av Omega3-oljer for en million år siden?.....Nei, de drepte et dyr og spiste det og fortsatte å leve.....

Grunnen til at denne diskusjonen har tatt av sånn, tror jeg rett og slett er at dere definerer ordet essensielt på forskjellig måte. Innen ernæring og medisin betyr vel essensielt at det er noe kroppen trenger å få tilført fordi den ikke kan lage det selv. Den kan gjerne få det fra kosten, og trenger sånn sett ikke få det fra verken flasker, piller, kapsler eller sprøyter så lenge den får nok gjennom kosten.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:17   #97
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ordbokdefinisjonen av essensiell: "vesentlig, av avgjørende betydning".

Om verden hadde vært perfekt og alt kjøttet vi kjøpte var av utmarksbeitende dyr/vilt, all fisken som var å kjøpe var vill, alle grønnsaker dyrket i kultivert jord, etc sånn at alle naturlige næringsstoffer var intakte, så er jeg enig i at tilskudd ville vært overflødige. Men vi lever ikke i en perfekt verden, og mye styres av profitt, og for mitt vedkommende, om jeg skulle følge mine økologiske idealer hadde jeg sulta i hjel, ettersom jeg rett og slett ikke har råd til det.

Alt styres av profitt, photo, også våre tillærte holdninger og meninger....

Men en blir lei av å bli styrt og har lyst til å gjøre opprør....det syns jeg egentlig en må ha lov til......leke med tanker og prøve ut saker og ting som ikke skal gå an ifølge oppleste og vedtatte sannheter....Det får en til å våkne.....

Endatil Einsteins teorier kan stå for fall.... Hvem ville ha trodd det?

Edit. pga. photos tilføyelse:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ordbokdefinisjonen av essensiell: "vesentlig, av avgjørende betydning". Som du uttrykker deg, Bestemamma, virker det til at ordet "essensiell" er et utopisk begrep som mister innhold. Hva er da egentlig essensielt?

Jeg er egentlig ikke uenig i ordbokens definisjon, men jeg liker å prøve ut hvor langt en slik definisjon kan trekkes før den ikke passer helt lenger...f.eks sies det først at alle Omega6 fettsyrene er essensielle...så viser det seg at noen av dem faktisk er farlige...deretter er det Omega3 som er essensielle så kan vi faktisk produsere noen av dem selv...hva blir det neste som ikke stemmer? Som sagt, jeg liker å leke, og er overhode ikke redd for å dumme meg ut...


Om verden hadde vært perfekt og alt kjøttet vi kjøpte var av utmarksbeitende dyr/vilt, all fisken som var å kjøpe var vill, alle grønnsaker dyrket i kultivert jord, etc sånn at alle naturlige næringsstoffer var intakte, så er jeg enig i at tilskudd ville vært overflødige. Men vi lever ikke i en perfekt verden, og mye styres av profitt. Og for mitt vedkommende, om jeg skulle følge mine økologiske idealer hadde jeg sulta i hjel, ettersom jeg rett og slett ikke har råd til det.

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 07-10-11 kl 15:27.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 16:06   #98
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Liker dere ikke å bli provosert til nye tanker og utenomboksen tenking...det er det eneste som bringer verden fremover, vet du!!!

Når jeg sier noen næringsemner er uunngåelige, så mener jeg nettopp det...vi kan ikke leve uten å spise de.... Men fra det til å si at enkeltemner er essensielle i den forstand at de må tilsettes fra flasker for å opprettholde livet blir helt feil.....Hadde de produksjon av Omega3-oljer for en million år siden?.....Nei, de drepte et dyr og spiste det og fortsatte å leve.....Det kan vi faktisk gjøre den dag i dag. Og om vi holder oss unna den maten som forgifter oss kan vi leve bekymringsløst om hvorvidt Omega6 er for høy eller Omega3 er for høy.....

Varer vel ikke lenge før vi før vi får chip-implantatet vårt nå så vi kan detaljstyres av myndighetene med hensyn til hvilke næringsemner vi må innta........

Tror ikke vi har samme oppfatning av essensiell jeg... at noe mat er uunngåelig og innta, er ikke det samme som at mye av denne maten MÅ vi innta, fordi den inneholder essensielle stoffer som kroppen er avhengig av OG som den ikke kan produsere selv. Dette IKKE i sammenheng med kosttilskudd som jeg ser du nå sier.
Dermed MÅ man spise protein som inneholder de essensielle aminosyrene og man MÅ spise de fettsyrene som er essensielle, ellers blir man syk og dør... litt sånn som luft og vann...
Jeg føler slett ikke som du at det at det finnes essensielle stoffer i en del mat gjør at jeg "dtetaljstyres av myndighetene"... jeg spiser disse fordi jeg VET at de er nødvendige for en god helse og for å unngå og bli alvorlig syk

Jeg liker godt og bli provosert til å tenke nytt, men provokasjon uten særlig basis i virkeligheten er bare bortkastet tid både for meg og for deg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 16:12   #99
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Når jeg sier noen næringsemner er uunngåelige, så mener jeg nettopp det...vi kan ikke leve uten å spise de.... Men fra det til å si at enkeltemner er essensielle i den forstand at de må tilsettes fra flasker for å opprettholde livet blir helt feil.....Hadde de produksjon av Omega3-oljer for en million år siden?.....Nei, de drepte et dyr og spiste det og fortsatte å leve.....

Du bruker ord du ikke forstår. At en fettsyre er essensiell betyr enkelt og greit både at kroppen behøver den OG at kroppen ikke kan produsere den selv via andre næringsstoffer. Dersom det du mener er at man kan få i seg essensielle fettsyrer gjennom mat og ikke bare piller, så har du naturligvis rett. Men det er ikke det du skriver, du prøver å omdefinere et begrep med en helt spesifikk betydning.

teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 16:30   #100
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Bestemamma: Den eneste her som tolker essensiell til "må tilføres som kosttilskudd", er deg. Resten av oss har vært ganske tydelige på at dette er stoffer som må tilføres kroppen via kostholdet, da vi ikke kan produsere de selv.

Essensielle næringsstoffer = næringsstoffer vi er avhengige av å få i oss gjennom noe vi putter i munnen, siden vi ikke kan lage de selv.

"Uunngåelig" er et ord som betyr noe helt annet. Det betyr at vi ikke klarer å unngå å få de i oss, uavhengig av om vi er avhengige av det eller ikke. Det er for eksempel uunngåelig å få i seg giftstoffer som finnes i luften, uten at de er noe bra for oss fordet.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lei av kommentarer fra andre! SnellaB Generell diskusjon 14 13-08-11 04:31
Positive kommentarer Etherena Ketolysekuren 10 12-10-10 17:10
Negative kommentarer Janevel Lavkarbo generelt 19 14-04-10 20:35
Ønsker kommentarer... ajn Lavkarbo generelt 3 16-07-05 22:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no