Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Formel på utrekning av karbohydrater

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-11, 12:36   #1
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Formel på utrekning av karbohydrater

Hei

Veit at eg finn denne formelen på forumet, men søkjeverktyet på forumet er ein stor vits Så eg spør berre her og kanskje det er fleire som lurar på det same

Korleis lyder denne formelen på utrekning av karbohydrater og kan den brukast på utrekning av protein og feitt også? Tenkjer ikkje på protein som eg skal ha i meg kvar dag, men protein i ein matvare

Eg skal definere taffel tomatost på diett.no som ny matvare og vil då gjerne vite kcal, protein, karbohydrater og feitt. Bak på pakken står det pr 100 gram og ei skive veg ca 13 gram.

På førehand takk for alle svar

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:42   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Formel på utrekning av karbohydrater

Hei.... usikker på hva du mener med formel for utregning.

Alle matvarer skal oppgi verdien pr. 100 gram.
Hvis du skal finne ut hvor mye en osteskive på 13 gram inneholder så tar du verdien for 100 gram, deler på 100 og ganger med 13 (eller ganger med 0.13 til å begynne med).

Eks. Hvis osten har 0.7 gram/100, så vill du få mengde karbo på en skive på 13 gram ved å ta 0,7 x 0,13 = 0,091

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:45   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Formel på utrekning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Sunroad78, her.

Hei

Veit at eg finn denne formelen på forumet, men søkjeverktyet på forumet er ein stor vits Så eg spør berre her og kanskje det er fleire som lurar på det same

Korleis lyder denne formelen på utrekning av karbohydrater og kan den brukast på utrekning av protein og feitt også? Tenkjer ikkje på protein som eg skal ha i meg kvar dag, men protein i ein matvare

Eg skal definere taffel tomatost på diett.no som ny matvare og vil då gjerne vite kcal, protein, karbohydrater og feitt. Bak på pakken står det pr 100 gram og ei skive veg ca 13 gram.

På førehand takk for alle svar

Når du vet hvor mange karbohydrater du har pr 100 gram gjør du slik:

Hvis man feks tar en vare som har 12 kh pr 100 gram så:
12 / 100

Også må du gange med de grammene du skal ha. Så hvis du skal ha 40 gram må du gange det tallet du fikk med 40 igjen.

Da blir det 12 / 100 * 40 = 4,8 gram.

Dette blir jo likt uansett hva du skal ha da, om det er fett, karbo eller proteiner.

Ett eksempel til:
Du kjøper 240 gram med en grønnsak. På grønnsaken står det at den har 2,4 karbohydrater pr 100 gram. Da blir det slik:
2,4 / 100 * 240 = 5,76 karbohydrater i de 240 grammene dine.

Håper dette var forståelsesfullt hehe

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:46   #4
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Sv: Formel på utrekning av karbohydrater

Tuusen takk til begge to

Det var den formelen eg leita etter

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:47   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Formel på utrekning av karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Sunroad78, her.

Hei

Veit at eg finn denne formelen på forumet, men søkjeverktyet på forumet er ein stor vits Så eg spør berre her og kanskje det er fleire som lurar på det same

Korleis lyder denne formelen på utrekning av karbohydrater og kan den brukast på utrekning av protein og feitt også? Tenkjer ikkje på protein som eg skal ha i meg kvar dag, men protein i ein matvare

Eg skal definere taffel tomatost på diett.no som ny matvare og vil då gjerne vite kcal, protein, karbohydrater og feitt. Bak på pakken står det pr 100 gram og ei skive veg ca 13 gram.

På førehand takk for alle svar

Du har jo alt du trenger for å definere en ny matvare. Jeg antar du legger inn for 100 gram kcal, protein, fett og karbo. Du kan definere EN skive som en porsjon om det er det du bruker - altså da 13 gram er en porsjon om du vil. Da slipper du å skrive antall gram på skiva hver gang du bare spiser en skive

Fint om du gir en tilbakemelding på om du har fått svar eller ikke - ikke så enkelt å forstå hva det er du har behov for

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 13:02   #6
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Sv: Formel på utrekning av karbohydrater

Nerthus: Eg har fått svar på det eg lurte på Eg ville gjerne definere ei skive og diett.no har gått over frå å måtte definere 100 gram (noko som var enklare) til å definere pr gram porsjon. Så no er taffel tomatosten lagt inn Takk for hjelpa

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Formel for proteininntak? tech Spørsmål og svar 31 13-07-14 14:04
Formel for proteininntak? Majty Ketolysekuren 31 16-11-13 10:44
Formel for karbohydrater? stinemora Ketolysekuren 5 05-10-10 18:22
Formel for å beregne energiprosent Tidl. medlem Spørsmål og svar 3 14-08-10 15:11
Matside, med automatisk utrekning av Næringsverdier sstorebo Generell diskusjon 1 17-01-10 16:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no