Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
13-05-10, 11:16 | #1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergenser i Trondheim
Alder: 38
|
Diabetes type 1 og lavkarboJeg er 24 år, og har hatt diabetes type 1 i over 16 år. Siden jeg har alle disse årene med erfaring, så er det ikke til å legge skjul på at diabetesen min er temmelig velregulert. Den er faktisk så bra at diabeteslegen min sier at det ikke er noen vits i å gå over fra sprøyter til pumpe - siden jeg tydeligvis har stålkontroll med sprøyter. Det at den er "velregulert" vil jo egentlig bare si at jeg er flink til å ta "riktig" insulindose, enten jeg skal spise 3 skiver grovbrød med leverpostei til frokost, fullkornsris og fisk til middag, eller et hav av kaker i et familiebesøk. Men de "riktige" insulindosene fører vel bare til at det jeg spiser av karbohydrater skuffes/skyves ut av blodet og lagres på magen? Sist redigert av flaskeee : 13-05-10 kl 11:25. |
Min kostholdsfilosofi: andre |
13-05-10, 11:48 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboVet ikke om du har sett denne artikkelen med en ung gutt som har diabetes type 1 og spiser lavkarbo:
13-05-10, 11:56 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg vet det er mange med diabetes 1 som har gode erfaringer med LCHF kost, fått bedre helse og insulinbruken har blitt redusert. Kostdoktorn har samlet noen anektodiske bevis for dia1 type i bloggen hans: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter#typ1 |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
13-05-10, 11:57 | #4 |
Gjest
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboTa kontakt med en lege som har erfaring med tilsvarende tilfeller, og gjør dette under tilsyn. Trolig kan du redusere insulinbruken betydelig, eller kanskje til og med kutte ut helt, hvis du endrer kostholdet. |
13-05-10, 12:01 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo
Takk for linken! Det var en veldig bra artikkel! |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
13-05-10, 12:19 | #6 |
Nytt Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg har googlet en del, uten å finne de linkene der. Takker! |
13-05-10, 13:15 | #7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg vet at Plastbox har dia 1, kanskje sende PM? |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 |
14-05-10, 20:58 | #8 |
Nytt Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg har hatt diabets 1 i ca 20 år, og har forsøkt alt som finnes av kurer. Har aldri latt meg stoppe av hva som skrives eller hva legen sier. Dette høres kanskje litt feil ut - jeg bryr meg jo selvsagt om hva legen sier, poenget er at jeg har turt å eksperimentere litt. Det medfører jo at man må måle fryktelig ofte, men det er det jammen verdt. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, atkins |
06-09-10, 21:37 | #9 |
Nytt Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJa, nå begynner det å bli lenge siden forrige brødskive her. En sjelden gang iblant må jeg gi etter for grandiosa-gruppepress, men jeg har uansett kuttet drastisk både på insulindosene og karbohydratinntaket. |
03-02-11, 20:16 | #10 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 40
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboHei Jeg har lyst å friske opp igjen denne tråden.. Jeg begynte på lavkarbo for ca 4 uker siden.. siste halvannen uken har vært strengt ketogen.. Blodsukkeret ligger svært stabilt og jeg har kuttet en god del ned på insulin.. Men, det jeg nå sliter med er å finne minn "retning".. Jeg har sett en del på ketolyse, da jeg har en del magefett jeg vil bli kvitt, men samtidig så er jeg ikke overvektig annet enn på magen så .. litt usikker da på hvilken retning jeg skal følge.. Har regnet litt frem og tilbake, og kommer frem til at jeg skal ha 55 g proteiner, 15 g karbo og ca 200 g fett daglig.. Og det er nå jeg sliter litt da.. For, hva skal man spise? Jeg har fått beskjed av legen om at kolestrolet mitt er for høyt og har fått medisiner.. Det var også utslag på mye protein i urinen og dermed fikk jeg piller for det også.. Hurra! men, samtidig sa han ikke noe på at jeg spiste LCHF, og det måtte jeg bare fortsette med Men.. Nå er jeg litt nysgjerrig på dere andre diabetikere her inne.. Har dere noen "solskinns-historier" å komme med? Og eventuelt en oversikt over hva dere spiser i løpet av en dag? |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker |
27-03-11, 20:30 | #11 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Mar 2011
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboHer må jeg ærlig talt innrømme at jeg er nysgjerrig selv.. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
27-03-11, 21:16 | #12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboOm en som har diabetes blir tjukk er det som regel alltid pga. insulinen |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. |
28-03-11, 00:12 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 64
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg har hatt diabetes 1 (LADA) i godt og vel 11 år. Har gått på ketolysekosthold siden 7 mars og ar altså gått ned over 5 kilo. Jeg tok FØR ketolyse 34 IE Levemir om kvelden og opptil 18 - 22 IE Novorapid før måltidene- NÅ har jeg måttet redusere til 20 IE Levemir om kvelden og 2 - 12 IE Novorapid før måltidene (avh. selvfølgelig av hva blodsukkerverdiene er og hva man skal spise) |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
28-03-11, 15:24 | #14 |
Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg har også hatt samme resultatene.. 5 kg ned og redusert Levemir fra 25+25 til 15+12, og rapid fra ulike STORE doser til 2-5 IE om dagen.. |
29-03-11, 12:51 | #15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 64
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboHva er UVI, Bianca ??? |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
29-03-11, 13:01 | #16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
|
UrinVeisInfeksjon, vennen!
29-03-11, 15:56 | #17 |
Medlem
|
hehe, nettopp.. har blitt litt for mye på "lege-slængen" kroppen jobber skikkelig imot meg og lavkarbo om dagen.. selv om bare spiser egg og smør går blodsukkeret i skyene :/ og jeg må sette masse insulin.. litt bekymra for at d skal legge seg godt på kroppen :/ |
29-03-11, 16:01 | #18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
|
Jeg har for lite peiling på diabetes til å gi deg noe ekspertråd - men at blodsukkeret trigges av egg og smør? Kan det være proteinene som gir blodsukkerstigning? Bare tenker litt høyt etter og ha lest litt rundt igjen... spiser du noe som helst annet i tilegg? Meieriprodukter? Kanskje du bør prøve deg litt fram med forskjellige matvarer for å se hva som trigger blodsukkeret mest? Er det noe som helst du kan spise som gir en lavere blodsukkerøkning? Jeg er som sagt ikke ekspert - jeg bare tenker litt høyt - kanskje noe av babblingen min kan hjelpe |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ |
29-03-11, 16:04 | #19 |
Seniormedlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboJeg bare fant en annen tråd på Sonjas stoffskifteforum om en med samme problem - at blodsukkeret bare gikk opp selv om personen ikke spiste karbo - kanskje du kan få noen tips? |
29-03-11, 16:13 | #20 |
Medlem
|
Takk for tips |
29-03-11, 16:20 | #21 |
Seniormedlem
|
Ah, tråden nevnte at betennelse kan gi økt blodsukker faktisk... så der har du kanske forklaringen? Hva med en lengre penicillin-kur, eller en annen type? Jeg reagerer kun på EN type penicillin mot UVI... Tror ikke fett vil trigge betennelse, det er karbo som gjør den jobben |
29-03-11, 16:26 | #22 |
Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbonå har eg vel gjennomført 3 doble kurer.. hadde noe lignenede for en del år tilbake også .. men da var jeg på høykarbo og ga egentli ganske så mye f i alt.. nå har jeg jo endelig fått motivasjon til å gjøre noe med sykdommen min, og hatt gode resultater på kort tid.. og da er det skikkelig kjedelig at noe sånn skal ødelegge.. Jeg har hatt 2 ulike typer penicillin.. den ene holder det ihvertfall i sjakk så lenge jeg går på det, men det spørs om jeg skulle hatt en annen type ja.. De skulle sende dagens til dyrkning,så da får jeg vel svar i løpet av noen dager.. Greia er jo at jeg også får stumme infeksjoner, så merker ikke noe til det annet enn at jeg blir superslapp og nå også ser det på blodsukkeret!:/ |
29-03-11, 16:36 | #23 |
Seniormedlem
|
"Bedre uten brød" nevner kortvarig bruk av kortison mot slike infeksjoner som ikke slipper taket. Jeg fikk faktisk også en slik ukeskur av legen da mine hovne slimhinner ga bihuletrykk og mye smerter og hodepine generelt. Det hjalp en del på hodepinen, selv om slimhinnene mine i hodet hovner opp til stadighet...
Verdt og forsøke, så kort tids bruk av kortisoner er ikke farlig, og kanskje det fungerer? |
29-03-11, 17:03 | #24 |
Medlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbojeg merker at jeg er villig til å prøve det meste nå for å få det her til å funke!! |
29-03-11, 17:08 | #25 |
Seniormedlem
|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarboHold oss oppdatert om hva som skjer da og riktig god bedring! |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Diabetes type 2 | Marianne | Fysisk og mental helse | 19 | 22-03-12 20:59 |
Lavkarbo mot diabetes type 2 | bgm | Spørsmål og svar | 3 | 11-01-10 12:11 |
Diabetes type 2 (forslag til måltider?) | mill@ | Spørsmål og svar | 8 | 22-02-09 09:40 |
Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol? | Budeia | Fysisk og mental helse | 12 | 20-01-09 23:44 |
Lavkarbo mot diabetes | tommygutt | Nyheter / media | 7 | 05-02-08 18:49 |