Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
17-05-10, 19:48 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
|
Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Kom over en gammel (2003) artikkel på yogasenteret.no (av alle steder) som kan gi en forklaring på hvorfor mange på lavkarbokosthold får krampelignende plager pga underskudd på magnesium. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
17-05-10, 21:33 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Fordi man tisser mer grunnet mer vann?? Løsningen er å spise mer magnesium davel!
18-05-10, 00:25 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Jeg har vanskelig for å tro at kjøttspising skulle være årsaken til beinskjørhet.
18-05-10, 11:45 | #5 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?I artikkelen blir det vist til en undersøkelse som konkluderer med uvanlig høy forekomst av benskjørhet hos nettopp inuitter. |
18-05-10, 19:00 | #6 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Men var det kystinuitter eller innlandsinuitter det var snakk om da?
18-05-10, 19:49 | #7 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Sakset fra
18-05-10, 20:07 | #8 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?
Ja her til lands drikkes melk i massevis. Men det er ikke nok D-vitamin i melk slik at kalsium tas opp av kroppen. Så hvordan de kan reklamere med at melk er så fin kalsiumkilde forstår ikke jeg. Så vidt jeg vet er det vel bare den "letteste" typen av melk som er tilsatt D-vitamin. (Korriger meg om jeg tar feil).
19-05-10, 13:16 | #9 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Sjekk ostepakka di! Min inneholder nesten 800 mg kalsium pr 100 gram, men ikke noe magnesium! De fete ostene har mindre enn de konsentrerte typene Jeg må derfor kutte ned forbruket av ost og ta magnesiumtilskudd for ikke å få for stor ubalanse fordi jeg tar spektro med kalsium og magnesium i osgå. Daglig bør menn få i seg 350 mg magnesium og kvinner 300 mg (finnes mest i frø, nøtter og korn) og kalsium:800 mg for kvinner og 600 mg for menn. Kalium: 1900 for menn og kvinner. |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert |
19-05-10, 17:20 | #10 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Jeg drikker ikke mer vann og spiser ikke mer ost etter omlegging til lavkarbokosthold. Gode forslag til magnesiummangel, men grunnen ligger ikke der. |
19-05-10, 22:47 | #11 |
Gjest
|
Har du påvist magnesiummangel, eller er det noe du antar? |
19-05-10, 23:00 | #12 |
Sperret
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?I en bok jeg har står det at magnesiumopptakelsen hemmes av store mengder mettet fett, protein, kalsium, fosfor, oxalsyre og fibre uten fytinspalting. For store doser har man kanskje tatt om man føler at huden og musklene føles helt døde og man er slapp, trøtt og har løs mage. |
20-05-10, 00:28 | #13 |
Seniormedlem
|
Hvilken bok da?
21-05-10, 15:55 | #14 |
Seniormedlem
|
|
21-05-10, 20:04 | #15 |
Gjest
|
Slutt med magnesiumtilskuddet i minimum to uker, og krampene vil gi seg. Du opprettholder et kunstig høyt magnesiumnivå, som kroppen må veie opp for med vann, og når vannet forsvinner skyller det med seg andre elektrolytter, og du kommer enda mer i ubalanse... La kroppen din ordne opp selv |
21-05-10, 20:42 | #16 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Takk for tips. Jeg skal vurdere det... |
25-05-10, 22:13 | #17 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
|
Det er vel derfor man skal ta tran. Tran er kanskje den beste D-vitamin-kilden utenom sola (som da ikke er tilstede i vintermånedene her til lands). Egentlig skal man også kunne klare seg med overskuddet av D-vitamin som lagres i kroppen i løpet av sommeren om man er mye ute - og ikke helt fanatisk med solkrem som det rådes til i disse moderne tider. Litt sol er bra. (Og da har man også større immunnforsvar mot forkjølelse )
25-05-10, 22:56 | #18 |
Sperret
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Torkil ber oss ta både kalsium og magnesiumtilskudd. Det er nok med god grunn. Tar du noe annet tilskudd, Kula? |
27-05-10, 12:16 | #19 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Jeg har tatt kalsium, magnesium, multivitamin og b-complex. |
27-05-10, 13:22 | #20 |
Sperret
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Ok, hvor mye kalsium og magnesium blir det tilsammen når du regner med det som er i multivitamintablettene også? Spent på å høre hvordan det går. Jeg ville ikke kuttet ut magnesium, men. |
27-05-10, 13:27 | #21 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 57
|
Slik er det med meg også, og jeg tar blodprøver hos lege hver måned, og har bare akkurat nok magnesium - når jeg tar piller. |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! |
27-05-10, 13:28 | #22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
|
Hmm... Det skal jammen jeg også, tar 600mg magnesium for å unngå leggkrampene, men et par uker med intens smerte om natta skal jeg vel kunne klare i vitenskapens navn
28-05-10, 17:55 | #23 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Hvis man tar vanndrivende medisiner skal man ta magnesium som tilskudd. Da kunne det vel være rimelig å tenke at ved lavkarbo/ketolyse, som også er vanndrivende kunne man trenge litt ekstra magnesium??
28-05-10, 18:06 | #24 |
Seniormedlem
|
Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?Jo, det kan også være noe å tenke på! Hvor har du hentet sitatet fra? |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Formel for proteininntak? | tech | Spørsmål og svar | 31 | 13-07-14 15:04 |
Formel for proteininntak? | Majty | Ketolysekuren | 31 | 16-11-13 11:44 |
Sammenheng mellom inntak av søtt og vold? | cillesnuppa | Artikler | 2 | 01-10-09 11:38 |
Ingen direkte sammenheng mellom muskelstyrke og muskelmasse? | mofe | Trening | 5 | 26-01-09 12:53 |
Økt muskelmasse av økt proteininntak? | KrissiFontaine | Lavkarbo generelt | 3 | 10-08-07 18:23 |