Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-11, 22:06   #11676
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Jeg lurer på en ting. I lavkalori-verdenen er det kjent at ved å spise 500 kcal mindre pr dag enn dagsforbruket vil man gå ned en halvkilo i uka (3500kcal i underskudd pr uke). Én kilo fett regnes altså som 7000 kcal. Men hvorfor regner vi da at 1 gram fett er 9 kcal? Det burde jo bety at for å gå ned én kilo fett må man ha et underskudd av 9000kcal.

Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 07-12-11, 22:31   #11677
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.

Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.

Dagsforbruket av kalorier regnes slik:

Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.

Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.

Ble det forståelig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 07-12-11, 22:45   #11678
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 56
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Høres ut som meg. Jeg pleier og si at det kjennes som jeg har gått med høyhælte trange sko over lang tid og at hele hælen er en hoven ball, men hælen ser helt normal ut, altså. Og gå eller stå er smertefullt og det blir verre av og stå/gå mye.
Reumatologen så på ultralyd at det var betent langs hele festet, og hun sa at noen fikk noe lindring av og gå til fysioterapaut og få http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men at dette var kronisk (iallefall hos meg), så det vil bare virke midlertidig......

Hvor lenge har du slete med det? Pyton greier altså Vil det aldri noen sinne gå vekk?

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :)
Gammel 07-12-11, 22:50   #11679
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

2 til 2 og et halvt år
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 07-12-11, 22:52   #11680
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 56
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tok en liten egenbehandling med 2-3 uker med brexidol, som er en betennelsesdempende medisin. Det hjalp! Tåler ikke voltaren for magen, men sambo har brexidol i skapet - som jeg prøvde uten at det gikk ut over magen. Vet at Kitt sikkert rynker på pannen nå hehe... men jeg har snakket med "oslo-legen" og han synes det er spennende at jeg generelt blir mindre betent i kroppen når jeg tar runder med brexidol. (Sånn betent at det er vondt om noen tar tak i overarmen min feks.) Hadde mest smerter i hælene når jeg lå, ikke så mye når jeg gikk. Mener ikke det er betennelse i akilles-senefestet, men i hælen.
Har ikke hatt særlig hæl-plager siden.
Du kan jo spørre legen om du kan forsøke betennelsesdempende. Om voltaren ikke hjelper (siden det er det du sannsynligvis får), bør du spørre om å prøve ut brexidol.

Min erfaring ihvertfall, og jeg har vært plaget med hælsmerter LEEEEENGE! Legen foreslå kortisoninnsprøyting (Auuuu! NOT!), men det holdt med tabletter foreløpig.

Legen mente den eneste løsningen var å prøve å ta det litt med ro en stund. Var vist ikke vits med noen tabb. Har voltaren men de hjelper ikke. var det senebetennelse du hadde da? Hørtes litt annerledes ut enn hva jeg har

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :)
Gammel 07-12-11, 22:59   #11681
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 56
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

2 til 2 og et halvt år
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege

Uff ikke noe kjekt
Jeg har bare hatt det ca. ett halvt år. leste på nettet att det kunne ta opp til ett år før det gikk over, om det ikke ble kronisk da
kansje det vil hjelpe meg litt om jeg går ned i vekt?
Du må bare skifte lege om han/henne ikke duger. De skal være der for deg

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :)
Gammel 07-12-11, 23:26   #11682
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.

Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-12-11, 23:28   #11683
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?

Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-12-11, 23:34   #11684
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.

Skreiv forresten feil, skulle selvsagt stå "spiser 500 kcal mindre".

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 08-12-11, 00:23   #11685
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.

1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 08-12-11, 00:48   #11686
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.

Ahaa! Da svirrer det nok bare litt feilinformasjon rundtomkring, ettersom jeg noen plasser har sett at de snakker om 1 kg fett, ikke 1kg fettvev, som 7000 kcal. Men det virker jo logisk når du sier det, takk for svar.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 08-12-11, 10:16   #11687
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Selges garnet Rubin Superwash på Bogerud (evt. andre garnbutikker)? Hvis ikke, sleger Bogerud et tilsvarende garn til en billig penge? Spesifikasjonene er som følger:

Sitat:

Rubin. Maskinvaskbart. Superwash - ullgarnet som ikke klør. 100% superwash ull. 50gr.nøste=ca. 100m. Str.fast. 23m=10cm. Pinne nr.3,5-4.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 08-12-11, 10:46   #11688
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.

Dagsforbruket av kalorier regnes slik:

Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.

Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.

Ble det forståelig?

Det ble forståelig ja Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 08-12-11, 10:49   #11689
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

Der svarte du vel egentlig på det jeg lurte på. Man kan ikke garantere noe hva eget forbruk angår. Så nå ble forvirrelsen min fra Glorifina sitt første innlegg om kalorier oppklart

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 08-12-11, 10:59   #11690
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Det ble forståelig ja Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.

Man bruker en kalorikalkulator:

http://www.kalorikalkulator.no/

http://slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

Det finnes nok mange flere også. Her finner du hvor mange kalorier du trenger for å holde den vekten du har nå, sånn omtrent da, og så legger du deg på 2-500 under det. I en lavkaloriverden altså. Jeg er ikke oppe i anbefalt antall kalorier for å holde vekten tror jeg, men fyker ikke akkurat ned i vekt av den grunn.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 08-12-11, 11:04   #11691
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? <-- litt sånn som den der

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 08-12-11, 11:16   #11692
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? <-- litt sånn som den der

Jens Hoff må vel ha det? De har butikk både på Trondheim Torg og City Syd i alle fall. Ellers vet jeg at både Hokus Pokus (Migosenteret på Byåsen) og Litt av hvert (Risvollan senter) fører Cortina, men vet lite om utvalget.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 08-12-11, 11:27   #11693
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ifølge min svært oppdaterte garnekspert søsteren min har Obs cortina-garn. Jens Hoff har det nok ikke dessverre

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 08-12-11, 12:15   #11694
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jens Hoff har det ikke, nei. Var innom butikken på Solsiden senest i går kveld og spurte Jeg vet OBS! selger, var der i går, men de hadde ikke DEN lillafargen! Kanskje jeg må få venninne i Oslo til å kjøpe og sende oppover

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 08-12-11, 13:36   #11695
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 08-12-11, 13:56   #11696
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?

BMR - basal metabolic rate... tror jeg?

Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 08-12-11, 13:58   #11697
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

BMR - basic metabolic rate... tror jeg?

Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.

Haha, ok. For jeg testa den kalkulatoren for moro skyld. I følge den er min BMR så vidt over 1500. Det er vel omtrent det daglige kaloriintaket mitt i snitt også. Jaja. Bra jeg ikke tror på sånne kalkulatorer, da.

Edit: Prøvde å fylle i "moderat" og "høyt" i stedet for lat på aktivitetsnivå, men BMR-en ble det samme. Så mulig jeg fortsatt ikke skjønner resultatet ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 08-12-11, 14:02   #11698
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 08-12-11, 15:32   #11699
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.

Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 08-12-11, 15:34   #11700
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.

Ja, jeg tror jo ikke stort på det, særlig ikke når det er begrenset av så stor generalitet, jeg bare lurte på hva de forskjellige tallene betydde. Har knapt talt en kalori i hele mitt liv. Annet enn i perioder hvor jeg har spist for lite, og sjekket at jeg i det minste lå over 1200.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 6 (0 medlemmer 6 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no