Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose = Lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-11, 23:20   #1
simmons
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 15
simmons er på en erverdig vei

Ketose = Lavkarbo

>Hei

Jeg har vært i ketose i 5 uker og er 5-6 kg fra målet. Det jeg lurer på er at si jeg øker karboen til 70g pr dag om jeg fremdeles vil redusere vekten positivt ettersom jeg da detter ut av ketose? Vannsklig dette når jeg er i den gode driven og av å til tenker at det muligens burde vært litt mere karbs i kroppen. Føler meg ikke uvel men jeg kunne tenkt meg å økt litt og fremdeles gått ned i vekt (skal ha pose å sekk )
Men jeg kan da ikke forstå annent enn at feks 70 kh pr dag også er slankekur? Ser dere skriver at hvis en ligger omtrent der så kan en spise alt det fettet som vi spiser. Har ligget på ca 15 pr dag nå i 5 uker og jeg er en mann på 93 kg med en hard fysisk jobb

Er det sånn at hvis en går fra ketose til feks 70 kh pr dag at alt stangerer?

Kunne tenkt meg ett skikkelig svar her fra en hjelsom en/ei på forumet

simmons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt med lite karbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:33   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose = Lavakarbo

Opprinnelig lagt inn av simmons, her.

>Hei

Jeg har vært i ketose i 5 uker og er 5-6 kg fra målet. Det jeg lurer på er at si jeg øker karboen til 70g pr dag om jeg fremdeles vil redusere vekten positivt ettersom jeg da detter ut av ketose? Vannsklig dette når jeg er i den gode driven og av å til tenker at det muligens burde vært litt mere karbs i kroppen. Føler meg ikke uvel men jeg kunne tenkt meg å økt litt og fremdeles gått ned i vekt (skal ha pose å sekk )
Men jeg kan da ikke forstå annent enn at feks 70 kh pr dag også er slankekur? Ser dere skriver at hvis en ligger omtrent der så kan en spise alt det fettet som vi spiser. Har ligget på ca 15 pr dag nå i 5 uker og jeg er en mann på 93 kg med en hard fysisk jobb

Er det sånn at hvis en går fra ketose til feks 70 kh pr dag at alt stangerer?

Kunne tenkt meg ett skikkelig svar her fra en hjelsom en/ei på forumet

Må du gå fra 15 til 70 i ett jafs? Forsøk og doble mengden en ukes tid og se hva som skjer, evt øke litt til uken etterpå. Antall karbohydrater som er grensen for ketose er individuell, så du må nesten forsøke deg litt fram selv.
Iflg Lutz kan du spise opptil 72gram karbohydrater pr dag uten og måtte redusere fettet ja.

Ingen kan forutsi hva som skjer hvis du øker nå til 70 gram karbo pr dag, du må bare prøve deg fram.
Personlig ville jeg ikke gjort en eneste endring nå hvis du har vektnedgang, skal ned bare 5-6 kilo til og fungerer noenlunde i hverdagen.

Jeg ville heller avventet til du har nådd målvekt, og deretter økt karboinntaket med 5 gram pr uke til du når et nivå der du holder vekten. Da har du funnet ditt vedlikeholdsnivå, for som du kanskje vet er halve jobben og gå ned, og den andre halve er å opprettholde den nye vekten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:39   #3
simmons
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 15
simmons er på en erverdig vei

Sv: Ketose = Lavakarbo

Takker for svar
Mulig jeg kjører på siden vektnedgangen er såpass bra, så får jeg øke litt etter litt som du sier når jeg er "ferdig"
Nok av skrekkhistorier her om folk som har blitt syk etter å ha peisa inn med karbo etter en god stund i ketose. Dette er også en ting jeg tenker på, disse "problemene" i starten når en skal spise litt mere karboer om dagen. Har ikke drukket noe annent enn vann og kaffe siste 5 uker å ikke rørt ett gram sukker så jeg ser for meg hva som skjer hvis jeg prøver meg på en sjokolade om en 3-4 uker
Dog særdeles fornøyd med 10++ kg minus på svært kort tid så dette er ikke klaging bare høyt tenking

simmons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt med lite karbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:52   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose = Lavkarbo

Hei,
Mange bruker Atkin’s Vedvarendestigen som en rettesnor når de skal øke kh

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 11:05   #5
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Ketose = Lavkarbo

Hei!
Gratulerer med flott nedgang og vellykket kostomlegging!

Du har fått gode råd her Jeg vil bare presisere at det ikke er likhetstegn mellom ketose og lavkarbo. Kostindusert ketose er en form for lavkarbo (f.eks ketolyse, atkins, skaldeman...), men man kan også være i ketose uten å spise lavkarbo, f.eks med kraftig kaloriunderskudd som man får ved mange pulverkurer.
Det er også viktig å få fram at man trenger ikke å være i ketose for å spise lavkarbo (nå har ikke du skrevet lavkarbo = ketose, men ville bare presiserer det så ikke andre som er nye misforstår ).

Man kan ha et sunt lavkarbokosthold uten å være i ketose, og det er mange som både går ned i vekt og har gode helsefordeler av dette også

Hvis du trives i ketose må du selvfølgelig fortsette med det! Men du skal også vite at du kan oppnå de samme fordelene selvom du ikke er i ketose Det er noe man må prøve seg fram til og erfare selv. Alle er forskjellig.

Jeg kan jo ta meg som eksempel. Jeg la ikke om til lavkarbo for å gå ned i vekt eller bli kvitt noen helseplager, da jeg er normalvektig og frisk. Men gjorde det for å opprettholde god helse, og spise god mat uten å legge på meg, og unngå å gå sulten i en stressende hverdag hvor jeg ikke har tid til å spise hele tiden :P Jeg har ikke vært veldig streng, tar utgangspunktet i Lutz sine anbefalinger om inntil 72 g kh uten å redusere på fettet. Jeg varierer nok veldig mye til tider, og innimellom er jeg nok også i ketose, men har ikke som mål å være det. Jeg har faktisk gått ned 6-7 kg siden september uten å ha noe fokus på vektnedgang.

Det jeg ville frem til med dette innlegget var vel egentlig å påpeke at man ikke trenger å være i ketose for å leve lavkarbo, og oppnå de fordelene er slikt kosthold gir. Føler at det er veldig mange der ute, spesielt motstandere av lavkarbo, som misforstår dette litt, og tror at lavkarbo går utpå å kutte ut så og si alt av karbohydrater og leve tilnærmet nullkarbo. Mener ikke at du trur dette altså Men tenker det er viktig å få fram for eventuelt andre nye som eventuelt har denne oppfatningen.

Vet ikke om jeg har svart helt direkte på det du spør om men...:P ble litt mye babling!

Men ønsker deg uansett lykke til videre om du ønsker å fortsette i ketose eller ikke. Det viktigste er å finne noe som passer for deg, og da må det eksperimenteres litt!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:25   #6
simmons
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 15
simmons er på en erverdig vei

Sv: Ketose = Lavkarbo

Takk for svar, og tusen takk for skryt jeg har nok vært veeeeeldig forsiktig med karboen for tiden å idag kom det faktisk nesten vann ut bakveien etter 5 uker med fast å normal (avføring) Da ble jeg egentlig litt skeptisk å lurer på om jeg har gjort noe feil idet siste siden dette skjer idag
Jeg har ennå ikke forandra noe på kostholdet da bare for å si det så jeg synes dette var litt merkelig

simmons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt med lite karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose, lavkarbo, gbp ... Jannicke Lavkarbo generelt 6 23-08-10 19:04
Generell lavkarbo VS Ketose Kollen Lavkarbo generelt 10 07-07-10 12:04
Ketose/lavkarbo i sommer Lykkelig Spørsmål og svar 3 25-06-09 04:17
Lavkarbo (ketose og blodtrykk) mie50 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 21 29-11-08 11:23
Lavkarbo-ketose? Viviann Lavkarbo generelt 5 23-09-06 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no