Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Vekta rikker seg ikke ... Trenger hjelp!

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-11, 22:37   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av EBMTone, her.

Er det flere enn meg som sliter med å gå ned på lavkarbo? Jeg prøvde først å spise kun når jeg er sulten og stoppe når jeg er passe mett (vanskelig bare det syns jeg) Og da skjedde det ingenting (eller jeg gikk opp!) Så tenkte jeg at jeg måtte telle kalorier, tenkte at jeg skulle holde meg innenfor 2000 kcal (for mye tro? Er 177cm og 103 kg)
Men med all den fettrike maten er det ikke lett å føle seg "ikke sulten" med kun 2000 kcal.. Syns jeg er sulten hele tiden! Jeg skal til lege i morgen for å få hjelp til å gå ned. Men jeg lurer på hvordan dere gjør det.. og hvor mye dere spiser.. Og hva spiser dere som mellommåltid om dere føler for det?

Jeg forstår ikke at du skal være sulten med 2000 kcal? Regn ut vha feks mat på data (som du laster ned på nett) næringsfordelingen din i løpet av et par dager - dvs fordelingen av karbo, protein og fett. Post det her så kan vi se på det.
Jeg reagerer også på at det blir hentydet at 2000 kcal er LITE....?? Nå er det slik at noen her inne er velsignet med at de går ned uten å telle kcal og har muligens uten at jeg vet det sikkert - i seg langt over 2000. Dessverre MÅ noen telle også - uten at jeg sier det gjelder i TS tilfelle.

Hvis jeg spiser MYE - dvs så mye jeg vil av lavkarbo mat blir jeg også ekstremt sulten mellom alle måltider omtrent uansett hvor mange jeg har i løpet av en dag. For meg hjelper det å redusere kcaloriene - samtidig som jeg har kontroll på at jeg spiser NOK fett 70-80% og LITE nok karbo - 20 gram pr dag.

Når det gjelder mosjon er det et faktum at man MÅ ikke være aktiv på lavkarbo for å gå ned. Jeg har heller ikke sett bevist at man går ned MER med ekstra aktivitet - hvis noen har slik dokumentasjon vil jeg gjerne lese den
MIN erfaring er faktisk det motsatte - MIN kropp har problemer med å bygge muskler OG forbrenne fett/gå ned i vekt samtidig.

Så for å oppsummere etter at jeg sikkert har forvirret TS skikkelig

Vei og mål det du spiser over 2-3 dager, post fordelingen av næringsinnholdet og kcaloriinnholdet, så kan vi hjelpe deg med å se på det. Det å avfeie at man må gå gjennom det man spiser - og heller anbefale at man begynner å mosjonere blir helt feil i denne sammenhengen, det hjelper nemlig ikke mosjonere om man spiser feil (det har ihvertfall jeg erfart selv... )

Min personlige erfaring er i tillegg at vi er alle så forskjellige, slik at mange av rådene som gis må sees på som generelle, noen færre som gyldige for alle - så får du selv finne utav om det gjelder din kropp eller ikke.

Du skriver også LCHF som retning - hva betyr det i denne sammenhengen? Såframt du ikke følger en spesifikk retning som atkins, ketolyse, skaldemans mm KAN det være vanskelig å få dette til på egen hånd. Jeg gikk 6 mnd på LCHF og gikk ikke ned et gram - noe vekt forsvant med spisdegslank produkter, som i tillegg til lavkarbo er lavkcal.

Kanskje er det lettere for deg å velge en bestemt retning med oppskrifter som du kan følge til minste detalj over tid? Da lurer du mindre på om du gjør rett, og du må forholde deg til regler som over tid har vært utprøvd og hatt stor suksess

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 22:55   #27
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Når det gjelder mosjon er det et faktum at man MÅ ikke være aktiv på lavkarbo for å gå ned. Jeg har heller ikke sett bevist at man går ned MER med ekstra aktivitet - hvis noen har slik dokumentasjon vil jeg gjerne lese den
MIN erfaring er faktisk det motsatte - MIN kropp har problemer med å bygge muskler OG forbrenne fett/gå ned i vekt samtidig.

Sitert fra "slank med ketolysekuren" side 49-50:
"Når du holder på med ketolysekuren er det spesielt gunstig med daglig mosjon. For det første øker forbrenning av fett. Dessuten forbrennes noen av de karbohydratene man uunngåelig har spist i løpet av dagen. Dette medfører sekundært at lipolysen øker, noe som kan bevises ved å sjekke urinen for ketonstoffer med ketolysestixene.

Ketolysekuren krever ikke ubetinget at man mosjonerer. Et unntak fra dette er de som har vanskeligheter med å oppnå skikkelig fettforbrenning."

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 10:46   #28
helsefreak
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 85
helsefreak er på en erverdig vei

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Jeg blir helt rystet når jeg leser at folk anbefaler å IKKE mosjonere! Hvordan i all verden skal det gå med helsa vår hvis vi ikke trener? Vi kan da ikke bare sitte foran pc'n å råtne bort! Absolutt alle bør i det aller minste røre litt på seg (gå tur eller lignende) 3 dager i uka, og aller helst trene litt styrke i tillegg. Dette er et minimum for å holde kroppen frisk og sterk sånn som jeg ser det.

Husk at økt muskelmasse øker forbrenninga! Her er det masse "gratis" forbrenning å hente! :-)

helsefreak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Fedon :-) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 11:08   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av helsefreak, her.

Jeg blir helt rystet når jeg leser at folk anbefaler å IKKE mosjonere! Hvordan i all verden skal det gå med helsa vår hvis vi ikke trener? Vi kan da ikke bare sitte foran pc'n å råtne bort! Absolutt alle bør i det aller minste røre litt på seg (gå tur eller lignende) 3 dager i uka, og aller helst trene litt styrke i tillegg. Dette er et minimum for å holde kroppen frisk og sterk sånn som jeg ser det.

Husk at økt muskelmasse øker forbrenninga! Her er det masse "gratis" forbrenning å hente! :-)



Jeg anbefalte vel ikke at man IKKE skal mosjonere, jeg mener at det er viktigst FØRST når man starter med lavkarbo og ikke får vektnedgang å sjekke hva man spiser. Det hjelper ikke trene livet av seg om man spiser for mye protein i forhold til fett feks, eller om man spiser for lite mat generelt - da er det ihvertfall ikke gunstig å sette i gang trening.

Jeg trener mye og tungt selv som nevnt tidligere - og har alltid hatt problemer med vektnedgang med diett og trening samtidig. Det er også slik at med et lavkarbo-kosthold ikke MÅ trene for å gå ned i vekt - uten at dette må leses slik at jeg anbefaler at man sitter på stumpen i sofaen eller foran pcn hele dagen

Det er ofte mye stress med å endre et kosthold, mye å lære, mye å sette seg inn i, mye å planlegge. Man må lage maten annerledes, kanskje har man familie som skal ha litt annen mat i tillegg. Det og da anbefale at man i tillegg til alt dette stresset i starten er ute og beveger seg hver dag - om man da ikke har hatt dette som vane tidligere - FØR man har fått avklart om man spiser riktig, fører bare til mer stress etter min mening.

Lisbeth, du har helt rett ketolyse-Torkild anbefaler trening i tillegg til dietten for å få bedre resultat. Jeg personlig er usikker på om vektnedgangen blir større av å trene i tillegg når man er i ketose - skaldeman sier lite om trening såvidt jeg husker (har lånt vekk boka) - han snakker mer om å komme seg ut fordi man har lyst (for han var det soppsanking - stemmer ikke det?).

Ellers rundt trening/det å være i aktivitet er det faktisk slik at man ikke kan være deprimert SAMTIDIG som man trener/går raskt. Dette fordi trening utløser en del "lykke-stoffer" som krasjer med "deppa-stoffene" i hjernen. Dette er min hovedgrunn til å være i aktivitet når jeg er stresset, frustrert eller sliten og lei
Jeg har sikkert 50 gode grunner til å trene - samtidig var poenget mitt her at i DETTE tilfellet i DENNE tråden bør man finne ut om man spiser korrekt FØRST - SÅ kan man fokusere på aktiviteten. Det er også det som er så flott med lavkarbo, man må ikke starte med "alt" på en gang. Maten først - som vil gi noe vektnedgang, mer energi og overskudd, og dermed blir det lettere å sette i gang med trening og aktivitet - som igjen har mange positive "bivirkninger" både med økt forbrenning (for noen...), og bedre mental helse

Da håper jeg de(n) rystede er litt mindre rystet?


Sist redigert av Nerthus : 09-01-11 kl 11:20.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 11:16   #30
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Bra innlegg Nerthus

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 13:01   #31
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Nå snakker (skriver) jeg fremdeles generelt, og ikke om trådstarter.. Jeg har ikke sagt noe om hard trening, men en liten gåtur noen ganger i uka.

Jeg vil tro at det er like mye, om ikke mer stress for kroppen og prøve å tilpasse alle rådene man får ang maten når vekta står stille. Ofte har ikke vekta stått stille mer enn noen dager når man begynner å lure på om man spiser riktig, og ofte er det ikke noen veldig åpenlyse feil i maten. Spørsmålstiller får da som regel råd om alt fra å spise mere fett, telle kcal, kutte ut nøtter, meieriprodukter, tomater osv..

Det virker nesten som om det er tabu å gi råd om litt mosjon, og det er synd når man vet at mosjon bl.a bedrer insulinfølsomheten og dermed eventuell insulinresistens.

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 17:09   #32
helsefreak
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 85
helsefreak er på en erverdig vei

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Godt å høre at dere ikke mente dette med trening sånn som jeg oppfattet det! :-) Jeg ble litt skremt!

Alle - absolutt alle - bør trene, og når man ønsker å gå ned i vekt er spesielt styrketrening gunstig pga større muskelmasse forbrenner mer fett.

helsefreak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Fedon :-) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 19:13   #33
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Vekta rikker seg ikke... Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av helsefreak, her.

Alle - absolutt alle - bør trene, og når man ønsker å gå ned i vekt er spesielt styrketrening gunstig pga større muskelmasse forbrenner mer fett.

Jeg har insulinresistens, og har helt motsatt oppfatning av det enn det du beskriver. Styrketrening fører til at fettprosenten og vekten stopper opp. Jeg måler med Tanita BC545 under samme forhold hver gang. Utifra det "alle" sier så burde styrketrening være helt supert for meg med insulinresistens, men det er det altså ikke.

Mosjon derimot funker fint for meg, en time rask gange er helt perfekt. Sinnsykt bra for sjelen også

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 11:25   #34
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Vekta rikker seg ikke ... Trenger hjelp!

Første måledag i dag, må innrømma eg blei litt skuffa, ingen forrandring på målebåndet. Vekta viser -2kg, men no gjekk eg på vekta på morgonen og sist var det på ettermiddagen, så reknar med at det egentlig ikkje har skjedd noko der heller. Eg et stort sett berre to måltid per dag, kanskje eg et for lite? Frokost og sein middag. Til frokost egg i forskjellige former med eller uten bacon. Og middag biff, karbonader (heimelaga) i forskjellige fasongar, kylling og litt coleslaw eller anna salat. Drikk mellom to og tre liter vatn kvar dag. Tips?

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose ned i vekt (vekta står bom stille, trenger hjelp!) pila Spørsmål og svar 12 03-12-09 20:43
Vektra rikker seg ikke! msb Spørsmål og svar 7 16-02-09 17:58
Vekta rikker seg ikke ... cathrine Induksjonen 5 15-01-08 21:08
Lavkarbo som ikke virker. Trenger ekspertenes hjelp! Carbokiller Spørsmål og svar 22 09-04-06 19:54
Vekta viser ikke min fettprosent. Hjelp! Amagetha Generell diskusjon 9 20-02-06 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no