Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-10, 18:02   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg
Question

Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Mettet fett er ok så lenge det ikke spises sammen med (raske bare?)karbohydrater, så hva gjør at ost uten karbohydrater kan være en partystopper?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:37   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er den mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Det er ganske mye salt i ost, det kan jo være med på å hindre vekttap?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 19:01   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er den mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Hvorfor vet jeg ikke, men at det er en partystopper for meg vet jeg....

Tror forøvrig ikke at det har med salt å gjøre, fårepølse/spekepølse kan jeg spise uten vektstans

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 01:25   #4
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er den mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Fordi melk ene og alene eksisterer for at pattedyr raskest mulig skal legge på seg nok til å klare seg selv i verden. Og ingen pattedyr spiser melk/melkeprodukter utenom den første delen av livet.

Melk består av bestanddeler som hver for seg kan virke uskyldige, men som virker som katalysatorer på hverandre, dvs at økning i insulinnivå ved inntak er større enn summen av virkningen av de enkelte delene.

Melk passer bra for babyer, mindre bra for voksne.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 02:41   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvorfor er den mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Fordi melkeprotein raskt kan omdannes til glucose, noe som gir blodsukkerstigning---- Stigning i egen insulinproduksjon----- Stopp på fettforbrenning

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 22:07   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Der gir du meg et konkret svar, Runegutt. Tusen takk. Vil det si at de proteinpulverne man kjøper av melkeprotein er dumt for oss å kjøpe også da? Er soyaprotein og eggprotein bedre og like bra som kjøtt? Hvorfor omdannes det raskt til glukose? Er det fordi det er raskt å bryte ned?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 22:36   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Jeg leste nettop at wheyprotein taes opp raskt og kan omdannes til sukker og lagres som fett, men kasein(melkeprotein) er det langsomt opptak på. Står her:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=501
Et annet sted fant jeg dette:Kasein protein er relativt lett å få i seg fra kosten (melk, cottage chease, ost osv) mens du kun får små mengder whey i fra melk (20% av proteinet).

Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% whey.

Whey protein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting. Men når whey protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi - ikke for muskelvekst.


I tillegg viser en annen nylig studie at "trege" proteiner som kasein er bedre enn "raske" protein som whey også rett etter trening.

Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%). Faktisk mer enn både whey, egg eller soya protein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptid form, som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.

Skulle ønske det fantes ost med kun kasein Men når det kun er 20 % av den typen som opptaes lett synes jeg det er rart at det skal ha føre til fettlagring. Kun whey,ja, som proteinpulver,men ost? ikke logisk for meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 17:02   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Studier viser at soya protein tas veldig raskt opp i kroppen, mens melkeprotein absorberer mye langsommere

Det er kaseinet i melkeproteinet som gjør at opptaket går langsomt, det surner i magen og frigjør aminosyrer over en syv timers periode. Det andre primære melke proteinet er whey, som absorberer og oksiderer lett. Det gjør det til et veldig godt produkt for muskeloppbygging, men den har ikke noen antikatabole egenskaper. Noen produsenter av whey produkter har tilsatt glyserol for at det skal ligne litt mer på kasein slik at opptaket blir litt langsommere.
Akkurat som whey er soya protein raskt absorberende. Det leder til rask nedbrytning i leveren. Det er annerledes enn melkeprotein i både aminosyresammensetningen, og i fordøyelighet hvor melkeprotein er betydelig bedre. Soya proteinets aminosyre-sammensetning brytes raskere ned i leveren enn hva whey ville ha gjort. Whey har mer velbalansert sammensetning av aminsoyrer.

Insulin kan også være med i bildet, siden visse aminsyrer kan fremme til frigjøring av insulin. Dette gjelder spesielt leucine og fenyalin. På en annen side, så har forskning bevist at et protein måltid ikke fremmer frigjøring av insulin. En ny studie så på forskjellen i fordøyelse systemet mellom soya og melkeprotein. De fant ut at soya blir absorbert nesten 50 minutter raskere enn melk. Det er fordi at begge de to faktorene i kasein, eller et kasein peptid som kalles casomorphin, reduserer hastigheten gjennom innvollene, noe som igjen gir et saktere protein opptak. Jo raskere opptaket av soya er, jo raskere vil aminsyrene brytes ned og mindre protein vil du da beholde enn du ville gjort med melkeprotein. Dette forklarer hvorfor melke protein er helt klart å foretrekke fremfor soya for de som er interessert i å bygge opp kroppen sin.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 17:02   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

funnet her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=153

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 00:13   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Jeg er IKKE matforskolog (Bra ord?) Men.... jeg har Diabetes 2.
Enkelte oster, som f.eks Norwegia gir meg noe økt blodsukker.
Græddost går mystisk nok bra.

Værsegod å bli smårar.
Kan whey-innholdet variere fra ostetype til ostetype? Reint wheyprotein får blodsukkeret mitt i taket, så det skal ikke brukes av meg flere ganger.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 01:11   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Jeg får også forhøyet blodsukker av spesielt ost. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er kaseinintolerant, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 12:46   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det mange eller noen som opplever at ost er partystopper?

Om forholdet mellom myse og kasein alltid er i forholdet 20-80 eller varierer fra ostetype til ostetype (av de hvite) er svært interessant å vite siden det er bare myse som øker blodsukkeret raskt. Vet ikke hvem som vet sånt jeg.Tror ikke ernæringsfysiologer er inne i det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
partystopper ost


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egg og/eller bacon partystopper? Elvi Ketolysekuren 8 25-03-10 21:50
hvorfor er ost en "partystopper"? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 0 25-08-09 07:45
Uregelmessig mens eller blødninger utenom mens ... Andre som opplever det? Stellamor Ketolysekuren 9 24-04-09 09:29
Kan for lite vann/drikke være partystopper, eller er det noe annet som ødelegger? Calvin Spørsmål og svar 17 21-04-08 22:22
Hvorfor flyttes så mange tråder? Safir Ketolysekuren 33 06-11-07 03:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no