Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går opp i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-11, 22:21   #1
M016
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
M016 er på en erverdig vei

Går opp i vekt?

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkarbo. Er 61 kg fra før. Men etter jeg begynte på dette, har jeg gått opp i vekt? Jeg trener hver dag, drikker masse vann, gårsdagens måltid besto vel av, 3 lavkarbo skiver med ost og philidelfia. Etterfulgt med masse salat og kjøttdeig med sopp og fløte. Idag har jeg spist, 2 skiver, salat, 2 skiver igjen, kylling vinger. Hva gjør jeg galt, spiser jeg for mye, jeg er slik at jeg spiser lite hele dagen, men på kvelden spiser jeg masse, er det grunnen?

M016 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:27   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt?

For det første - hvor høy er du? Om du er normalvektig eller under det så vil du kunne legge på deg på dette kostholdet.

For det andre - du spiser mye lavkarbobrød, vær klar over at de inneholder _mye_ kalorier og selv om man i utgangspunktet ikke trenger å telle kalorier så betyr ikke det at man kan spise tusenvis. Om et lavkarbobrød er laget av mye nøtter og frø så er det voldsomt kaloririkt. Man bør egentlig ikke spise så veldig mye lavkarbobrød.

Hvor lenge har du holdt på da? Pass på å drikke nok vann.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:35   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkarbo. Er 61 kg fra før. Men etter jeg begynte på dette, har jeg gått opp i vekt? Jeg trener hver dag, drikker masse vann, gårsdagens måltid besto vel av, 3 lavkarbo skiver med ost og philidelfia. Etterfulgt med masse salat og kjøttdeig med sopp og fløte. Idag har jeg spist, 2 skiver, salat, 2 skiver igjen, kylling vinger. Hva gjør jeg galt, spiser jeg for mye, jeg er slik at jeg spiser lite hele dagen, men på kvelden spiser jeg masse, er det grunnen?

Jeg er også interessert i din alder/høyde - for er det slik at du ikke skal ned så mye? Hva slags lavkarbo-brød spiser du? Spiser du for lite i forhold til treningsmengden? Hvis du trener minst en time hver dag og spiser 4 skiver, salat og kyllingvinger ligger du vel litt under i næringsinntak kanskje? Kanskje du bygger muskler?

Jeg ville også forsøkt de første ukene uten erstatninger som lavkarbo-brød - bare for å få i gang ordentlig fettforbrenning

Masse spørsmål å svare på for deg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:54   #4
M016
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
M016 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Jeg er 161 høy, vil bare gå ned noen få kilo. - 1/2 boks seterrømme
- 1/2 dl rapsolje
- 3 egg
- 2 dl vann
- 2 ts salt
- 100 g kruskakli
- 100 g. linfrø
- 100 g. sesamfrø
- 100 g. proteinpulver (Jeg bruker Pure Whey med 7 g. kbh pr. 100)
- 40 g. valnøtter
- 1 ts natron
oppskriften på lavkarbo brødet.
Jeg trener vel 1 time hver dag ja. Men kansje det er dette brødet da, får prøve å slutte på dette å se hva som skjer da Men det var veldig umotiverende da. Jeg føler selv jeg spiser for mye.

M016 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:57   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Går opp i vekt?

Spis mindre da, og heller mer feit mat, så slipper du å spise så ofte

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 22:58   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Jeg trener vel 1 time hver dag ja. Men kansje det er dette brødet da, får prøve å slutte på dette å se hva som skjer da Men det var veldig umotiverende da. Jeg føler selv jeg spiser for mye.

Du er jo ikke akkurat overvektig fra før heller så du må regne med at det tar litt tid + at du nok må holde et lite øye med kaloriene også for å gå ned i vekt. Og du skal ikke kutte ut måltider selv om du kutter ned på lavkarbobrødet, du må bare spise noe annet. Egg, omelett, kjøtt, fete salater f.eks.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:09   #7
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Hei, jeg har nettopp begynt på lavkarbo. Er 61 kg fra før. Men etter jeg begynte på dette, har jeg gått opp i vekt? Jeg trener hver dag, drikker masse vann, gårsdagens måltid besto vel av, 3 lavkarbo skiver med ost og philidelfia. Etterfulgt med masse salat og kjøttdeig med sopp og fløte. Idag har jeg spist, 2 skiver, salat, 2 skiver igjen, kylling vinger. Hva gjør jeg galt, spiser jeg for mye, jeg er slik at jeg spiser lite hele dagen, men på kvelden spiser jeg masse, er det grunnen?

Prøv å ikke spis etter kl 20:00 på kvelden. da har nemlig kroppen større sjanse for å legge på seg enn hvis du spiser f.eks kl 19:00.

Hvis du skal veie deg så vil jeg anbefale å veie deg om morgenen etter du har gjort ditt fornødne på toalettet Da er kroppen mest i balanse og gir mest riktig resultat på vekta.

Sover du lite kan også dette ha invirkning på vekta. Hva trener du ? Vekter, svømming, kardio ets ?

Kroppen vil alltid gå opp i vekt i starten under trening. For fett blir gjort om til muskler og muskler veier mer enn fett.

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:11   #8
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Spis mindre da, og heller mer feit mat, så slipper du å spise så ofte

Jeg støtter meg til denne og gir en tommel opp

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:22   #9
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

og ikke spise etter 20.00 har jeg aldri hørt om at man ikke skal gjøre.

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:40   #10
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

og ikke spise etter 20.00 har jeg aldri hørt om at man ikke skal gjøre.

Leste et sted (husker ikke hvor) men der stod det at man kunne spise hvis man var sulten,uansett klokkeslett jeg har akkurat tatt en skive ost og drukket en kopp med eggemelk, og dette gjør jeg fast før jeg tusler i seng, ikke noe problem ennå

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 00:07   #11
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

og ikke spise etter 20.00 har jeg aldri hørt om at man ikke skal gjøre.

Jeg sa ikke at man IKKE skulle gjøre det. Jeg sa man kunne prøve. Som trådstarter spesifiserte i tråden så (for mangel av en bedre beskrivelse) bøtter h*n nedpå med mat på kvelden.

Det jeg sa var bare for å understreke at man kanskje kunne spist litt fetere og mere tidligere på dagen.

hum... *lese mellom linjene* ?

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 00:16   #12
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

beklager jeg leste nok litt for fort i svingene

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 00:58   #13
M016
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
M016 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Ok takk for svar jeg trener styrke og kondisjon på elixia. Men jeg tror det er en veldig god ide og ikke spise en hau med mat på kvelden. Men jeg får så sinnsykt søtsug om kvelden, og har så lyst på noe godt, forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke hive i meg mat om kvelden?

M016 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 11:46   #14
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt?

161 cm og 61 kg, snakker om perfekt spørr du meg ! Trener mye gjør du også, da har du nok endel muskler også, men for all del-spis lavkarbo, det er sunt og godt for deg!! Personlig forstår jeg ikke behovet for vektnedgang bare?

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 11:52   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Ok takk for svar jeg trener styrke og kondisjon på elixia. Men jeg tror det er en veldig god ide og ikke spise en hau med mat på kvelden. Men jeg får så sinnsykt søtsug om kvelden, og har så lyst på noe godt, forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke hive i meg mat om kvelden?

Jeg synes det er litt vanskelig å gi deg råd siden du er normalvektig og bare skal ned et par "pynte-kg"... MEN jeg skal prøve, fordi jeg synes at uansett hvordan man ligger an vektmessig så er lavkarbo et glimrende kosthold som gir kroppen den næringen den trenger for å fungere godt, den balanserer hormonene i kroppen, man blir ikke sulten, skal ikke fyse på noe - og den er perfekt energimessig for hjertet som bruker fett som energikilde!

Prøv å spis flere men mye mindre måltid (dette hjalp meg da jeg spiste lavkarbo OG lavkcal). 4-5 måltid. Frokost - lunsj - mellom (før trening) - middag - kvelds. Spis brød til kun ett måltid pr dag, feks frokost eller lunsj alt etter hva som er enklest. Til lunsj, feks omelett med litt sopp, skinke/salami, ost - middagsrester er perfekt til lunsj, røykelaks med eggerøre osv. Mellommåltid kan være en atkinsbar (full av protein til treningen din), osteskive rullet med en skinkebit, ostebiter og litt nøtter, osv osv. Jeg vil kanskje anbefale boka spisdegslank som kombinerer lavkarbo med lavkcal - der er det god forklaring på lavkarbokosthold, og masse gode oppskrifter!

Hvis du får søtsug om kvelden spiser du ikke nok fett i løpet av dagen - du skal ikke ha søtsug a la høykarbo med lavkarbo-kosthold Prøv å spis de største måltidene tidlig på dagen - og spis så for å avhjelpe kroppens reparasjon etter trening når du kommer hjem. Dette måltidet trenger ikke være kjempestort men mye protein og mye fett hjelper på.

Du skal ned veldig lite - det er ikke sikkert en gang at lavkarbo er noe for deg - siden lavkarbo er vektregulerende. Du kan like gjerne gå opp i vekt - siden det ikke er bestandig at din målvekt og kroppens egen idealvekt trenger være det samme tallet Med å gå opp mener jeg faktisk i muskelvekt. Har du utført noen styrketester før du startet? Hvis ikke anbefaler jeg at du gjør det - og så en ny om et par mnd. Jeg har økt sinnsykt i muskelmasse og styrke UTEN å trene(!) på 1.5 år på lavkarbo. Dessuten - ikke heng deg opp i vekta hvis du i utgangspunktet er normalvektig, du kan måle deg i stedet. Selvfølgelig er det slik at om du ikke har mye fett å ta av - vil du også der se at du blir "større" - fordi musklene dine blir større... MEN jeg mener lavkarbo kan hjelpe deg med å få den fasongen du ønsker - jeg har endret fasong veldig i løpet av lavkarbo-kostholdet mitt (selv om jeg ikke har gått mye ned)

Det finnes ingen forskning på det å spise på kvelden eller ikke i forbindelse med vekttap (eller gjør det det? ) det man vet er at kroppen liker å forberede seg på søvn og hvile - i denne hvilen innbefatter også å ta hånd om musklene dine som har vært i bruk. Mye mat på kvelden vil nok flytte kroppens oppmerksomhet mer mot fordøyelsessystemet - slik at forslaget om å prøve å ikke spise etter 20 synes jeg er en god ide, evt spise det store måltidet først etter trening og så en liten snack a la litt ost og skinke feks etterpå om du fremdeles craver.

Jeg kan jo prøve å gi deg råd utifra det du spør om også :

Du trener veldig mye - OG ønsker å gå ned en kg eller to? Hvis du føler du spiser for mye - gjør du kanskje det. Kutt porsjonene dine med 1/3 (fremdeles lavkarbo) og se som skjer i løpet av 2 uker. Ikke gjør mer enn en endring av gangen, da er det vanskelig å vite hva som var utløsende
Samtidig kan du google basalforbrenning - og regne ut din basalforbrenning + treningsmengden din for å få et ca-tall på hvor mye næring du bør ha i deg i løpet av en dag du trener. Bruk så litt tid på å regne kcal på det du spiser i dag - og se om du ligger passe, lavt eller høyt - da kan du justere selv. Legg deg 4-500 kcal under forbrenning inkl trening så burde du få resultat.

Ellers vil jeg - uten å ha sett deg eller kjenne deg - si at hvis du skal ned kun et par kg - burde du ikke stresse med det! Det er mulig du mener dette utifra vekta - eller fra det du ser i speilet? Du som trener så mye bør i første omgang bruke tid på å forsikre deg om at din kropp får den næringen den trenger for å takle hverdagen - inkludert all treningen din

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:25   #16
M016
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
M016 er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Dette var veldig kjekt å lese Mange gode tips, og liker godt at mange vil hjelpe Tusen takk, skal følge rådene deres

M016 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:44   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Ok takk for svar jeg trener styrke og kondisjon på elixia. Men jeg tror det er en veldig god ide og ikke spise en hau med mat på kvelden. Men jeg får så sinnsykt søtsug om kvelden, og har så lyst på noe godt, forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke hive i meg mat om kvelden?

Hva du spiser har da mye å si. Prøv med f.eks 100-150 g fett kjøtt eller magert kjøtt pluss olje/smør eller fet fisk om du er sulten veldig sent. Det lagres ikke som fett i løpet av natta. Om du vil ha mye mat kan du jo spise en stor salat med kjøttbiter i etc.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:51   #18
Lumpe
Juniormedlem
 
Lumpe sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 42
Lumpe er på en erverdig vei

Sv: Går opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av M016, her.

Ok takk for svar jeg trener styrke og kondisjon på elixia. Men jeg tror det er en veldig god ide og ikke spise en hau med mat på kvelden. Men jeg får så sinnsykt søtsug om kvelden, og har så lyst på noe godt, forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke hive i meg mat om kvelden?

Får du søtsug på kvelden kan du lage deg en smoothie med enten frosne jordbær eller blåbær.

Sleng i noen isbiter, ha i litt soyamelk uten sukker (tro meg du kjenner ikke soyamelken) og så mye bær du føler du trenger for at smoothien skal få den rette konsistensen og 1/64 del teskje stevia.
Du kan også bruke fløte og vann selvsagt, men du får nesten prøve deg frem

Vips så er du kvitt søtsuget

Lykke til !

__________________


Lumpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hva skjer ..? Opp i vekt, ned i vekt, opp og ned ..! Celba Lavkarbo generelt 11 18-08-11 14:32
Vekt Elinee Generell diskusjon 4 23-03-10 12:20
Vekt, vekt, vekt Nuppe Lavkarbo generelt 26 04-09-09 15:22
Lettere å gå ned i vekt enn opp i vekt? Tidligere bruker Spørsmål og svar 7 20-02-07 13:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no