Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-11, 02:18   #1
Lissevisse
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
Lissevisse er på en erverdig vei

Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Hei!

Nå har jeg lest Sofie Hexebergs bok "frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" og fått mye god info og tips!

Har prøvd nå over flere kvelder å lese tråder her inne, for å skaffe enda mer info og bakgrunnsstoff, men merker jeg blir ganske forvirret!
Må man velge en kostholdsfilosofi? Er ikke lavkarbo god nok filosofi å gå etter?

Jeg har prøvd nå over en to ukers tid å kutte ut karber. Spise lavkarbo knekkebrød med majones, kjøttpålegg, ost osv.
Har kuttet ut poteter, ris og spiser masse kjøtt med salat og grønnsaker (over jorden..) til.
Har ikke merket noen enorm forskjell ennå, selv om noen har kommentert det. Har ikke vært like flink hver dag til å unngå is, sjokoladebit osv.
Så tror ikke noe på vekttap ennå selv.. Badevekten holder jeg meg unna!

Nå derimot , har jeg bestemt meg for at neste steg videre er å kutte ut alt av søtsaker.

Her er eks. på en dagsmeny :
Frokost: 2-3 lavkarbo knekkebrød med majones og salami
lunsj: 2-3 lavkarbo knekkebrød med eggerøre med skinke og ost.
middag: kjøtt (biff,kjøttdeig,kylling) og salat med rømme til.
kvelds: salat eller knekkebrød med makrell i tomat evt. kjøttpålegg.

Drikke hovedsakelig vann og fun light saft til middag. Bør denne kuttes ut selvom det står 0 karbohydrater på?

Håper på hjelp til veien videre!

Noe jeg gjør galt eller må jeg bare fortsette i samme spor og kutte ut enda mer på "utskeielsene" ?
Må jeg telle alt av karbohydrater? blir gal av sånt opplegg, føler d tar mye tid!

Lissevisse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 11:40   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Hei,
Lavkarbo er kun ett paraplybegrep for karboreduserte kosthold, her er definisonen på lavkarbo:

Sitat:

Lavkarbo
Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
Klipp&lim fra; Til alle nybegynnere på lavkarbo…



Helt vanlig å bli litt forvirret over all informasjonen her inne… som du ser så vil sammensettningen av kostholdet variere utifra i hvilken ende på lavkarbo skalaen du har tenkt å legge deg på, som du ser så er det veldig stor forskjell på ketogent kosthold og for eksempel Lindberg som er i den helt andre enden av lavkarbo skalaen. For de hvor vektnedgangen er det aller viktigste med lavkarbo så pleier vi å anbefale at man velger seg en filosofi, lese seg opp på den og følge den til punkt og prikke. Dette mye på bakgrunn av at lavkarbo utfordrer deg på veldig mange gamle sannheter om hva som er sunt at det er lett å snuble litt i begynnelsen – så greit å følge en filosofi.

Når det gjelder menyen din så er det vanskelig å si noe da du ikke oppgir hvor mye kh du skal ha pr dag.


Fun light – kunstig søtningsmidler – en del går ikke ned i vekt ved inntak av kustig søtnings midler – og det kan opprettholde søtsuget. Dette er veldig individuelt, så her må du bare prøve deg fram.

Telling av kh - jeg anbefaler at man gjør det i begynnelsen - det var for meg en fin læringsprosess, i begynnelsen får man mange aha opplevelser over hvor mye kh enkelte matvarer fatisk innholder.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 11:46   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg?

Det går helt fint med "bare lavkarbo" hvis du vil det altså Det kommer nok helt ann på kroppens tilstand fra før av og hva målet ditt er. Kanskje du finner ut etterhvert at du trenger å forandre litt og da er det, som Arnakristin viser til, flere filosofier å gå etter, flere måter å utføre lavkarboen på.
Ang menyen din hadde jeg nok holdt knekkebrød til helst et, maks to måltider om dagen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen av dere erfarne lavkarboere hjelpe meg? Lissevisse Lavkarbo generelt 3 06-07-11 01:12
Kan dere hjelpe meg med å bytte ut noen ingredienser? Tinkelpinkel Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 11-02-10 09:48
Nå trenger jeg hjelp av dere erfarne lavkarboere candyland Lavkarbo generelt 7 11-07-09 20:53
Kan noen hjelpe meg? Dere som kan dette med Lindberg ... Lollypop! Dr Lindbergs 2 11-11-07 00:49
Er det noen av dere vante som kan hjelpe en nybegynner? Trolla Lavkarbo generelt 19 15-06-07 14:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no