Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Smerter i ledd pga lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-11, 19:39   #1
jimbo
Nytt Medlem
 
jimbo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: sørtrøndelag
Innlegg: 7
jimbo er på en erverdig vei

Smerter i ledd pga lavkarbo?

hei
synes jeg har lest et sted om at man kan få smerter i ledd/føtter osv.av og gå på lavkarbo!
jeg har vert på lavkarbo i 6 uker, ned 10kg
men jeg har no fått lettere smerter i knærne!
kan det skyldes noen vitamin mangler?
råd tips motas med takk

vh jim

jimbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 19:51   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: smerter i ledd lavkarbo?

Jeg har bare fått med meg at smerter i ledd kan bli bedre av lavkarbo

Har du noen teori utenom kosten på hvorfor du har vondt? Gått mye i det siste, trena hardere, flyttelass etc..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 19:58   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: smerter i ledd lavkarbo?

Har jeg aldri hørt om, heller har mine leddsmerter forbedret seg kraftig.

Spiser du ketogent, kan du fint spise ketolyse-tablettene. Er du usikker, be om en vitamin- og mineralstatus hos legen og spør om dette med knærne!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 20:11   #4
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: smerter i ledd lavkarbo?

Mener å ha lest nettopp at det kan hjelpe å kutte melkeprodukter ved leddsmerter, men husker ikke helt hvor. Kan ha vært bloggen til Thomas Geisner.. Mange begynner kanskje å spise mere melkeprodukter på lavkarbo og kan få leddsmerter om de ikke tåler det?
Jeg har redusert kraftig på melkeprodukter noen dager, har hatt vonde knær i noen år og synes faktisk de er bedre for tiden. Bare at jeg husker ikke når det skjedde... kanskje før jeg kuttet i melken?

Med andre ord - ta det jeg skrev med en ørliten klype salt.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 22:48   #5
jimbo
Nytt Medlem
 
jimbo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: sørtrøndelag
Innlegg: 7
jimbo er på en erverdig vei

Sv: smerter i ledd lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Jeg har bare fått med meg at smerter i ledd kan bli bedre av lavkarbo

Har du noen teori utenom kosten på hvorfor du har vondt? Gått mye i det siste, trena hardere, flyttelass etc..

kan jo ver andre grunner til smertene ja! jobber jo på betong gulv hele dagen! samt at jeg har økt antall dager i uka med fotball trening!

jimbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 22:55   #6
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: smerter i ledd lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jimbo, her.

kan jo ver andre grunner til smertene ja! jobber jo på betong gulv hele dagen! samt at jeg har økt antall dager i uka med fotball trening!

Da sambo jobba på trelastlager måtte han sparkes ut av senga om morran i en alder av 28 år, den betongen er stygg altså! Nå jobber han ute, variert og mye aktivitet, resultatet er at ryggen bare er trøblete i vår- og høstonn.

Ofte begynner/intensiverer man treninga ved en kostomlegging

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 11:33   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Dette er ikke uvanlig og kan skyldes ubalanse ift omega 3 og 6. Prostagladiner fra omega 6 kan øke betennelser\smerter, de fra omega 3 motvirker dette\balanserer det. Egg, meieriprodukter og ikke-økologisk kjøtt inneholder endel omega 6 og lite omega 3. Planteoljer som soya, solsikke og mais inneholder svært mye omega 6. Fet fisk og planteoljer som linfrø, hamp og raps (alle bør være kaldpressede) inneholder mye omega 3. Ved å øke inntaket av omega 3, kutte ned på noen omega 6 kilder kan man redusere leddsmerter og betennelser. Se forøvrig denne artikkelen http://fitnessbloggen.no/omega3-omega6-balanse/#respond for mer info, finnes krydder etc som kan hjelpe

I en vektnedgangsperiode er kroppen ofte mer utsatt for plager siden man har lite å gå på\kroppen har det tøft, om man da øker treningsmengde etc kan dette for en kortere periode virke inn negativt på tross av vektnedgang. Å endre på aktivitetene som å sykle istedet for å jogge, svømme istedet for å gå osv kan være til god hjelp.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 13:50   #8
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Jeg har fibromyalgi og mine leddsmerter har blitt mye bedre etter jeg la om til lavkarbo i sommer...

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:23   #9
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Dette har jeg selv opplevd, og er et velkjent problem ifm trening..

Trening ved energi-underskudd kan resultere i nedbrytning, pga at kroppen ikke har energimengde til å hente seg inn like raskt etter trening. (Selv om du eter like mange kalorier som tidligere, klarer ikke kroppen ta de til seg like raskt, når karb-andel reduseres.)

Selv måtte jeg redusere fra 3 til 2 økter i uka, og bli mer forsiktig med å trene hvis støl etter siste trening.. Lytt til kroppen din, så går det nok bra.

Ville også prøvd om omega-3-tilskudd hjelper!


Sist redigert av lillekri : 14-10-11 kl 15:30.
lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 00:00   #10
jimbo
Nytt Medlem
 
jimbo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: sørtrøndelag
Innlegg: 7
jimbo er på en erverdig vei

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

takk til dere for alle gode råd

jimbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 11:57   #11
jimbo
Nytt Medlem
 
jimbo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: sørtrøndelag
Innlegg: 7
jimbo er på en erverdig vei

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Dette har jeg selv opplevd, og er et velkjent problem ifm trening..

Trening ved energi-underskudd kan resultere i nedbrytning, pga at kroppen ikke har energimengde til å hente seg inn like raskt etter trening. (Selv om du eter like mange kalorier som tidligere, klarer ikke kroppen ta de til seg like raskt, når karb-andel reduseres.)

Selv måtte jeg redusere fra 3 til 2 økter i uka, og bli mer forsiktig med å trene hvis støl etter siste trening.. Lytt til kroppen din, så går det nok bra.

Ville også prøvd om omega-3-tilskudd hjelper!

føler meg stiv eller på grensen til krampe i starten av ei trening(fotball) dette går over når jeg har blitt varm! med 10 kg lettere kropp så synes jeg treninga er lettere og jeg holder både trykke og utholdenheta bedre en di fleste høykarbo spillerne! har masse og gi enda etter 90 min spilling
blir stiv i føttene dagen etter men ikke så mye som da jeg var på høykarbo! drar og handler kostilskudd no

jimbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 12:07   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Du har selvfølgelig kontroll på at du får i deg nok magnesium? Eller tar tilskudd? Magnesiumbalansen har mye å si for kramper...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 14:40   #13
jimbo
Nytt Medlem
 
jimbo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: sørtrøndelag
Innlegg: 7
jimbo er på en erverdig vei

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du har selvfølgelig kontroll på at du får i deg nok magnesium? Eller tar tilskudd? Magnesiumbalansen har mye å si for kramper...

har ikke kontroll på noe jeg har kun levd etter lavkarbo mat og kun regnet karboer! men har kjøpt magnesium,krom, multikosttilskudd+ c vitaminer. så da bør jeg ikke få så mange mangler

jimbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 19:16   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jimbo, her.

har ikke kontroll på noe jeg har kun levd etter lavkarbo mat og kun regnet karboer! men har kjøpt magnesium,krom, multikosttilskudd+ c vitaminer. så da bør jeg ikke få så mange mangler

- jeg tenkte at om du bruker diett.no så får man iallfall en pekepinn på om man ligger i nærheten av anbefalt dagsinntak over tid.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 20:12   #15
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Smerter i ledd pga lavkarbo?

Har fått mer vondt i knær og hofter. Kanskje en god idé å sjekke balansen mellom omega 3 og omega 6, slik taraquin er inne på. Er nesten avhengig av tyrkisk yoghurt, men burde kanskje prøve noen uker uten melkeprodukter. Det kan bli hardt...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smerter og rar tunge.... KiNo Ketolysekuren 1 04-05-11 11:13
Ledd og muskel smerter!!! Sarah Fysisk og mental helse 9 29-10-10 13:12
Smerter Smultsmurfen Spørsmål og svar 4 06-01-09 10:13
Utlsett og kløe rundt ledd Evelyn Ketolysekuren 1 08-04-08 20:48
Vondt i ledd av Picasol? Summer Kosttilskudd 5 27-01-07 14:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no