Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tv2 Sporty - steinalderkost

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-11, 19:36   #1
tmd
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 14
tmd er på en erverdig vei

Tv2 Sporty - steinalderkost

Jeg så på Tv2 Sporty i dag om steinalderkost. Ernæringsfysiologen anbefalte ikke denne typen kost pga faren for nyresvikt etc.

Flere som så på dette? Hva mener dere?

tmd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 19:41   #2
lottesinverden
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 82
lottesinverden er på en erverdig vei

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Her er det på nettet

http://www.tv2.no/sporty/kosthold/bl...t-3485667.html

__________________
Startvekt: 76,7 kg (sommer 2010)
Nå: 64,5
Igjen til målet er nådd: 7,5 kg
Trening i mai: 180 min
lottesinverden er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (prøver meg på ketolyse) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:08   #3
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Overskuddsprotein kan gjøre skade på allerede svake nyrer har jeg lært. Derfor er jeg som diabetiker påpasselig med å få i meg nok fett i forhold til proteiner.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:10   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av tmd, her.

Jeg så på Tv2 Sporty i dag om steinalderkost. Ernæringsfysiologen anbefalte ikke denne typen kost pga faren for nyresvikt etc.

Flere som så på dette? Hva mener dere?

Det er dessverre endel ernæringsfysiologer som ikke aner hva steinalderkost innebærer og innbiller seg at man skal spise masse ekstra protein. Dette stemmer ikke, man skal bytte ut karbohydratene med fett og spise samme mengde protein som tidligere (om man spiste den mengden som er ok).

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:33   #5
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Ingen tvil om at lavkarbo er bra for vektreduksjon, men jeg får noen spørsmål vedrørende øking av fett. Om ikke dette er "årefett" og at jeg bare blir feitere innvendig.

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:36   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Ingen tvil om at lavkarbo er bra for vektreduksjon, men jeg får noen spørsmål vedrørende øking av fett. Om ikke dette er "årefett" og at jeg bare blir feitere innvendig.

Du kan jo fortelle at fettet er mykt i romtemperatur, hva i all verden skulle tilsi at det da skal stivne i 37 grader i kroppen?

Det er ikke fettet som er problemet for årene, det er karbohydratene.

Denne tråden er fin å lese: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:44   #7
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Du kan jo fortelle at fettet er mykt i romtemperatur, hva i all verden skulle tilsi at det da skal stivne i 37 grader i kroppen?

Det er ikke fettet som er problemet for årene, det er karbohydratene.

Denne tråden er fin å lese: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Denne har jeg lest. Men det er klart at det gjør jo nybegynner som meg (har holdt på siden januar) litt mer usikker når såkalte "eksperter" fraråder slike kostholdsendringer. Hvert fall når man hører på vanlig forståelse som jeg nevner i mitt første innlegg.

Men jeg stortrives med lavkarbo, og savner overhode ikke pasta, poteter, brød, potetgull, burger, pizza, sjokolade etc. Har fått til mitt eget kosthold, hvor jeg tillater blant annet knekkebrød, bær

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:47   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Denne har jeg lest. Men det er klart at det gjør jo nybegynner som meg (har holdt på siden januar) litt mer usikker når såkalte "eksperter" fraråder slike kostholdsendringer. Hvert fall når man hører på vanlig forståelse som jeg nevner i mitt første innlegg.

Men jeg stortrives med lavkarbo, og savner overhode ikke pasta, poteter, brød, potetgull, burger, pizza, sjokolade etc. Har fått til mitt eget kosthold, hvor jeg tillater blant annet knekkebrød, bær

Du får tenke på alle ekspertene som råder en til å bytte til lavkarbo og spise mye fett, de aller fleste av disse er leger. Nå er det noen som argumenterer med at leger ikke får samme opplæring i ernæring som ernæringsfysiologer, men til det så får man bare opplyse at det faktisk er mulig å tilegne seg mer kunnskap om dette i ettertid.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:52   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av tmd, her.

Hva mener dere?

Jeg mener at man ikke burde ha lov til å uttale seg som ekspert når man ikke klarer å holde seg oppdatert. Hun henviser jo blandt annet til hjerte-kar sykdommer noe som er avkreftet av nyere forskning

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:57   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Ingen tvil om at lavkarbo er bra for vektreduksjon, men jeg får noen spørsmål vedrørende øking av fett. Om ikke dette er "årefett" og at jeg bare blir feitere innvendig.

De som spør om fett og årefett, spør de tilbake om de noen gang har stilt seg spørsmålet om hva sukker/karbohydrater gjør med årene.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:20   #11
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Interessant!
Eksperter anbefaler å spise mange små måltider gjennom dagen, for å øke/opprettholde forbrenningen. Dette bli avvist i en studie i 2009, her

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:22   #12
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Jeg er ingene ekspert, og har ikke så detaljert kunnskap, men noe har jeg lært. Jeg forstår ikke hvorfor alle på dø og liv skal fjerne fett fra maten, blir så irritert over det, for fett gjør egentlig ikke så mye i kroppen, kroppen tar det den trenger, og sender resten ut, etter hva jeg forstår. Men spiser man karbohydrater derimot, så skjer det en hel del i kroppen, og det kjenner enn jo også, eller hvertfall jeg som har levd lavkarbo en stund.

Sætsaker og bakevarer savner jeg ikke, følelsen jeg får etter at det er spist, er ikke god. Elsker lavkarbo, er så behagelig med gjevnt blodsukker, masse god mat og forhåpentligvis litt vekttap på kjøpet. Og det er kun begrenset av hva samfunnet mener er rett kosthold. Hadde lavkarbo hvert normen så hadde jo livet hvert enda lettere. Lavkarbo is i butikken, kjøtt med fett og pølser uteb mel, salsa og krydder uten sukker, for å nevne noe sånn i farten

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 08:56   #13
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Ser de diskuterte dette på God Morgen Norge i nå også.

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:15   #14
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Jeg har på følelsen av at de fleste som uttaler seg om lavkarbo egentlig ikke vet så mye om det, det virker mest som de liker å synse. Det er fryktelig synd. Det hadde vært fint med noen som var mot lavkarbo som faktisk hadde vettuge argumenter for det, for da kunne man jo fått en fin diskusjon, slik som det er nå må man jo bare riste på hode.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:01   #15
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost

Så gjennom svarene til Vibeke Bugge i nettmøtet, og må nesten kommentere noen av svarene hennes. Av plasshensyn tar jeg ikke med spørsmålene, men mine kommentarer går på hennes påstander, ikke nødvendigvis i forhold til det det spørres om.

Sitat:

Har hørt rykter om at noen elitelag ønsker å prøve en lavkarbodiett.

-Dette er jo noe Strømsgodset og Odd Grenland innførte for flere år siden, ikke noe man ønsker å prøve.

Sitat:

Mange som lever på et lavkarbokosthold spiser faktisk mer karbohydrat enn det som er grensen for lavkarbo

-Her viser hun en innsikt som begrenser seg til at lavkarbo betyr ketolyse. For mange betyr lavkarbo uprossesert mat, og det er heller ikke alle som teller karbohydrater så lenge de spiser ren, ubehandlet mat (meg inkludert).

Sitat:

Kroppen trenger karbohydrater, men ikke sukker og hvitt mel.

-Enig og uenig. Et vanlig argument fra motstandere av lavkarbo er at hjernen og nervesystemet trenger karbohydrater, og dermed kan vi konkludere med at mennesket trenger karbohydrater. Dette er dog ikke et bevis for at vi trenger karbohydrater i kosten, bare at kroppen trenger glukose for å overleve. Når vi vet at det hver dag syntetiseres en viss mengde glukose i kroppen, så er dette et tegn på at vi kan klare oss fint uten å spise karbohydrater. Dette er uansett irrellevant, for det er få som ligger så lavt på karbohydratene at dette blir noe problem, og for de som ligger så lavt så er det ikke noe problem for de heller

Sitat:

"Litt for mye kalorier hver dag i en lang periode blir fort noen kilo ekstra.

-Også en vanlig uttalelse. Hvis det var så enkelt som at litt ekstra hver dag over tid vil føre til overvekt, så er det rart at vi ikke er overvektige alle mann! Dette tilsier at inntak og forbrenning er uavhengige variabler, noe de i aller høyeste grad ikke er. Kroppen kjemper med nebb og klør for å opprettholde homeostase (likevekt), og en stabil kroppsvekt er et av disse forholdene. Dette er grunnen til at det er så vanskelig å endre kroppsvekten vesentlig fra sin "naturlige vekt". Dette forklarer også hvorfor noen kan spise "hva de vil" uten å gå opp i vekt, som f.eks. i overforings-studien blant fengselsinnsatte i Vermont. (ref:The Vermont Prison Overfeeding Study), der innsatte ble matet med opp til 10 000 kcal om dagen, hadde en sedat livsstil, og likevel ikke gikk nevneverdig opp i vekt.

Sitat:

Anbefaler deg å starte med hovedrapporten som ligger til grunn for kostrådene og anbefalingene for karbohydrater:
http://www.helsedirektoratet.no/publ...nnlag___790144

-Dette var svar på en oppfordring om å gi linker til forskning for og mot lavkarbo. Rapporten til helsedirektoratet er altså svaret på dette, selv om lavkarbo bare nevnes en gang i rapporten, og da som et fullgodt alternativ som vektreduksjonsdiett.

Sitat:

"Uten karbohydrater i kosten må kroppen forbrenne fett og proteiner stedet for karbohydrat, vil det dannes biprodukter i leveren, ketonlegemer. Disse kan brukes som energi, men hoper seg først og fremst opp i blodet og fører til et surere miljø i kroppen. Dette medfører flere bivirkninger som hodepine, svimmelhet, dårlig ånde, dehydrering, forstyrret hjerterytme og nyreproblemer.

-Her blander hun ketose med ketoacidose, noe som fungerer helt fint som skremselspropaganda mot folk som ikke vet forskjellen på de. I grunnen er dette et ganske ufint triks, for hun tar symptomene på ketoacidose og påstår at disse gjelder for en ketogen diett.
For de som fremdeles ikke vet forskjellen, her er kortversjonen:

Kostindusert ketose: Kroppen gis lav eller ingen tilgang på glukose, og må bruke en annen energikilde. Fettsyrer og enkelte aminosyrer kan brytes ned til ketonlegemer, som kroppen kan bruke som energi. Det er 3 forskjellige ketonlegemer, hvorav det ene (aceton) pustes ut, og gir den karakteristiske ketose-ånden. De to andre (Acetoacetat og β-hydroxybutyrat) fraktes i blodet til ønsket sted, og via sitronsyresyklusen og elektrontransportkjeden (skjer i mitokondriene i alle celler) dannes det ATP, som er et energimolekyl som cellen bruker.

Ketonlegemene som ikke brukes, kan skilles ut med urinen, og dette er grunnen til at man kan måle at man er i ketose med ketostix. Man kan imidlertid være i ketose uten å få utslag, da man ikke har produsert så mye ketoner at de skilles ut.

Ketoacidose:
Dette er en tilstand der syrenivået i kroppen blir for høyt, og dette kan føre til de symptomene Bugge nevner, og i tillegg koma og død.
For å oppnå denne opphopningen av syre, må vi ha høye konsentrasjoner av BÅDE ketoner og blodsukker, og dette oppstår derfor bare hos diabetikere (alkoholisme kan også føre til ketoacidose). Uten insulin kan blodsukkeret stige til unormale høyder. Cellene klarer likevel ikke å ta opp glukosen, og dermed starter produksjonen av ketonlegemer. Denne produksjonen kommer ut av kontroll, og vi får en opphopning av både glukose og ketoner i blodet.
Tilstanden er også forbundet med dehydrering. Høyt blodsukker bidrar til en osmotisk konsentrasjon av urinen. Det skilles ikke ut mye vann, og dermed får man heller ikke skilt ut ketonlegemer/glukose, noe som også bidrar til opphopningen. Dette sure miljøet gir de nevnte symptomene.

Å sammenligne disse to tilstandene er helt på jordet. Ved en ketogen diett får man ikke høyt blodsukker, og så lenge man ikke har diabetes 1, så vil insulinet sørge for å kontrollere dette i så stor grad at ketoacidose ikke vil oppstå. Er det glukose tilgjengelig, vil kroppen uansett ikke produsere ketonlegemer, da friske individer vil bruke glukosen som energi først.

For langversjonen, oppsøk en lærebok i biokjemi, eller søk opp ketoacidosis/ketoacidose på google


Sist redigert av Vegard L : 05-05-11 kl 10:04. Årsak: Sette inn sitater...
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny Tv2 sporty repotasje lottesinverden Lavkarbo generelt 0 04-05-11 19:32
Lavkarbo = Steinalderkost? torsth09 Lavkarbo generelt 1 25-07-10 11:54
Steinalderkost pazuza Spørsmål og svar 4 14-08-08 12:53
Idrett og Steinalderkost tommygutt Trening 4 26-11-07 14:06
Steinalderkost mcfrogner Lavkarbo generelt 5 17-07-06 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no