Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Overvektige overspiser, fettet får skylda

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-09, 22:07   #1
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Overvektige overspiser, fettet får skylda

http://www.sciencenews.org/view/generic/id/48605/title/Junk_food_turns_rats_into_addicts

http://www.aftenposten.no/viten/article3340634.ece

Nok en gang får fettet skylda.
Mus fikk servert Junkfood, som kaker, pølser etc. Dette ble de avhengige av, og overspiste. Konklusjon: tilvenning til fett gir nedsatt nytelse, på samme måte som narkomane trenger mer og mer stoff, trenger vi overvektige mer og mer fett når vi blir tilvent dette.

Vi kan vel alle skrive under på at i stappet i oss fett, og derfor var vi overvektige?

Karbohydrater er fortsatt ikkekesisterende i konklusjonen. Det er fint vi kan stole på vitenskapen... (lite karber i kake).

Dette minner meg om da jeg studerte, deriblandt statistikk. Stjerneeksempelet på hvordan statistikk kan misbrukes går som følger (hentet fra Danmark):
Kvinner som bor på landet, føder i gjennomsnitt flere barn enn kvinner som bor i by.
Det finnes langt flere storker på landet enn i byen.
Konklusjon: Jo flere storker det finnes i området, jo flere barn føder kvinnene.

(Forresten et godt tips om du sliter med barnløshet: skaff deg en stork.)

(Forøvrig ikke helt sammenlignbart, men likevel: årsak-virkning konklusjon forutsetter at du kan si hva årsaken er)

LAGT TIL: Har litt problemer med å finne selve forskningsrapporten, eller foredraget de holdt rundt dette. Aftenposten konkluderer fritt med fett. I BBCs artikkel tas det opp spørsmål rundt sukker, og blodsukkerstigning også.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2707143.stm

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)

Sist redigert av frkprym : 26-10-09 kl 22:19.
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 22:10   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

(Forresten et godt tips om du sliter med barnløshet: skaff deg en stork.)

Så det er altså sant at barna kommer med storken

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 23:01   #3
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2707143.stm

"They found that rats fed a diet containing 25% sugar are thrown into a state of anxiety when the sugar is removed.

Their symptoms included chattering teeth and the shakes - similar to those seen in people withdrawing from nicotine or morphine, according to researchers."

Nå vet dere hvorfor dere er så fysne i starten

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 00:36   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Ja, samme gamle visa. Utrolig, det er som barnelogikk som man ikke blir kvitt.


Må forresten sånn helt på siden tilføye at jeg synes det er litt fett at Jvb siterer Pixies ''Where is my mind?'' i signaturen sin, stooor klassiker med en høy stjerne hos meg !!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 08:43   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Jeg burde ikke la meg sjokkere, men jeg klarer ikke å la være.- SER de det ikke selv? Seriøst?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 09:03   #6
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

"They found that rats fed a diet containing 25% sugar are thrown into a state of anxiety when the sugar is removed.

Their symptoms included chattering teeth and the shakes - similar to those seen in people withdrawing from nicotine or morphine, according to researchers."

Nå vet dere hvorfor dere er så fysne i starten

Og noe jeg må huske på når jeg skal i gang med seriøs avvenning så fort jeg får psyka meg opp til det.......
Gruer meg!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 09:58   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

SER de det ikke selv? Seriøst?

Det er jo et kjent fakta at man finner det man leter etter når man forsker. Og de har garantert ikke tenkt på karbohydratene som en variabel engang, og da blir jo ikke den med i konklusjonen heller.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 10:04   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Men uansett? Dette er jo ren logikk, så jeg skjønner det ikke? Det eneste alternativet i hodet mitt er at de er kjøpt og betalt av noen i sukkerindustrien eller lignende.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 19:22   #9
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Leser boka "Good Calories, Bad Calories" nå, som sikkert mange andre her inne har lest før meg. Føler denne artikkelen føyer seg inn i rekken der, som han skriver vedrørende Keyes, som gang på gang på gang gjentok at høyt kolesterol øker sjansen for hjerteproblemer. Og at all fet kost medfører høy kolesterolnivå i blodet. Og gang på gang på gang ble avvist av de øvrige forskere. Og så, noen år senere, var de enige med ham, uten at det forelå nye bevis. (Ut over en rekke avisartikler)

Og etter det viser all forskning at han hadde rett. (Selv om de ikke egentlig gjorde det, og i hvertfall halvparten motbeviste hans teori)

Har man gjentatt en ting mange nok ganger, blir den sant. Og da skal man søren meg gjenta det motsatte sikkert dobbelt så mange ganger for å snu det.

Selv har jeg alltid trodd at fett er farlig. Det ser jo litt skummelt ut, og ved å se på feite koteletter, kan jeg godt se for meg for mitt indre øye at fettranden ligger der som en propp i blodårene. Sånn sett har "fett-er-farlig"-teorien en kjempefordel, sånn fantasimessig. Karbohydrater, hvor farlige ser de ut, liksom...

At jeg er oppdratt på lav-fett kost, ikke spise etter seks selv om du er sulten, ikke drikke saft eller brus utenom gode selskap, ikke godteri på lørdager (har aldri hatt lørdagsgodt) og faktisk så fraskremt fra godteri at jeg nesten ikke kjøpte det før jeg var over tyve år. (Gå i butikken, være overvektig, kjøpe godteri - og alle ser på meg ... og tenker at sånn går det når man spiser godteri dagen lang)
På tross av alt dette har jeg alltid vært litt overvektig... Hmmmm...

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 22:41   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Det ser jo litt skummelt ut, og ved å se på feite koteletter, kan jeg godt se for meg for mitt indre øye at fettranden ligger der som en propp i blodårene. Sånn sett har "fett-er-farlig"-teorien en kjempefordel, sånn fantasimessig. Karbohydrater, hvor farlige ser de ut, liksom...

Ja, ikke sant!! Karbohydrater ser jo bare nydelige ut, he, he

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 23:28   #11
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Fint, hvitt sukker, siler gjennom fingrene som sand. Og tenk deg å base i melis... Herlig... Nei, noe så vakkert, rent og pent
kan da ikke være farlig...

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 09:41   #12
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

Nå er jeg nå også en av dem som synes at glødene lava ser vakkert ut også jeg da, men det er nå likevel ganske farlig.....

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 16:34   #13
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Overvektige overspiser, fettet får skylda

etter hva en har lest om sukker, så ser det ikke så fint ut..

inni hodet..

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Svar

Emneord
artikler, fett, forskning, media


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inuittbarn ekstremt overvektige Kanutten Generell ernæringsdebatt 2 21-07-09 20:18
Vil operere overvektige tenåringer (VG) Snikende Saccosekk Nyheter / media 18 17-01-07 12:57
hvorfor er vi egentlig overvektige jeef-micro Artikler 6 19-07-06 07:57
Trening som passer overvektige? cavatina Trening 4 02-02-06 22:02
Diskriminerting av overvektige! guro Generell ernæringsdebatt 1 25-10-05 20:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no