Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Squash- hva, hvordan??

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-07-10, 10:46   #1
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Squash- hva, hvordan??

Jeg har aldri smakt squash...aner ikke hvordan det smaker, eller hva man bruker det til??

Har kjøpt inn en stor squash i dag, da jeg skal teste oppskrifta lavkarbo lasagne. Der sto det at man skulle bruke squash som "mellomlegg" i stedet for pastaplatene. Så, i dag skal jeg teste for første gang.
Men, jeg skal jo bare bruke litt av den store grønnsaken(frukt??), noen som har tips om hva jeg kan lage med resten??
Kan den spises rå?? Jeg har altså null peiling her

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 10:56   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

Bland med løk, paprika, minimais etc. sleng det i en wok, en ovnsform, en aluminiumspakke på grillen, i grønnsaksuppe etc. I tyrkia ble de til og med frityrstekt! Syns det er godt! Litt spes på smak rå, men går fint det og!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 11:00   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Squash- hva, hvordan??

Squash er veldig anvendeleg, då det tek opp smaken til det som du lagar den ilag med og er ganske mild og nøytral på smaken i seg sjølv. Du kan til dømes lage squash carbonara. Eg skjer det ofte opp i terningar og steiker i smør med salt, pepar og kvitløk. Du kan eventuelt ha litt fløte oppi og la dei mørne i det samtidig som fløten tjuknar.
Eg brukar ein heil squash når eg lagar lasagne i den minste stålomnsforma mi frå Ikea (26x20cm), skjer skiver langsgåande med ostehøvel.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 11:07   #4
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

Tusen takk for svar
Gleder meg til å begynne å ekperimentere med squash nå!! Skal prøve å steike en bit mens jeg lager lasagne i dag..hehe, så jeg får testa den sånn
Vet ikke hvor store de vanligvis er, men denne var enorm..kan ikke tenke meg at jeg kommer til å klare å bruke hele til lasagnen..Men men, gjør jeg det, så vet jeg hvor jeg kan få tak i mer

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 11:52   #5
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

den smaker egentlig ikke så mye alene, men sammen med andre grønnsaker blir den digg! Lykke til!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 12:05   #6
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

Wow, Furine...sjekka akkurat ut den oppskrifta du la link til, carbonara..den ser jo helt fantastisk ut!! Kanskje kan jeg nå til og med lage "squash-pasta" til andre middager og...hmmm...Tusen takk!!!
Hehe, ser ut til at jeg må kjøpe mer squash, ja
Håper bare jeg liker den...hehe

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 12:41   #7
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

Nå har jeg veid den squashen jeg kjøpte i går, og den veier 600 gram..vet ikke om de vanligvis er så store?? MEN, ifølge næringsinnhold.no , så har squash 2,2 gram karbo pr 100. Altså inneholder denne tilsammen 13,2 gram karbo...det er jo ganske mye...må kanskje prøve å heller bruke den i små mengder..

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 12:42   #8
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Squash- hva, hvordan??

squash som dyrkes i kjøkkenhagen kan bli flere kilo tung.... så ja, de kan fint bli store.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 15:04   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Squash- hva, hvordan??

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Nå har jeg veid den squashen jeg kjøpte i går, og den veier 600 gram..vet ikke om de vanligvis er så store?? MEN, ifølge næringsinnhold.no , så har squash 2,2 gram karbo pr 100. Altså inneholder denne tilsammen 13,2 gram karbo...det er jo ganske mye...må kanskje prøve å heller bruke den i små mengder..

Men du klarer vel ikke å spise hele den squash-lasagnen på ett måltid??? Hos oss ble det middag til to + en stooor porsjon frokost til meg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 16:19   #10
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Squash- hva, hvordan??

Jeg lager mat til mine foreldre og lillebror denne uka, for å hjelpe dem med litt nye ideer(de har gått seg litt fast i ketose-land). Så, vi kommer nok til å spise opp hele denne lasagnen, ja...men grunnen til at jeg påpekte det, var at jeg ville være sikker på at jeg ikke tok feil. I og med at jeg hjelper familien, så vil jeg ha det helt nøyaktig. Også derfor jeg nå prøver ut masse av de lekre oppskriftene her nå

Lasagnen står i ovnen nå!! Så dette blir spennende. Jeg brukte dessuten ikke mer enn litt under halve squashen... så det ble ikke noe større problem!
Har som nevnt aldri tatt i en squash før, derfor endel dumme spørsmål

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30

Sist redigert av Fofa : 14-07-10 kl 17:47.
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 17:42   #11
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Squash- hva, hvordan??

Den kan også erstatte agurk i salat. Da bør du ikke bruke den største du finner, de blir litt treete.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Squash Charl8 Annen mat 4 23-04-10 19:03
Squash Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 22-03-10 09:54
Gul squash Heydi Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 15-04-08 10:31
Squash klementin Ketolysekuren 9 21-02-08 21:30
Squash Tidligere bruker Trening 5 03-04-06 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no