Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har gått ned mange kilo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-11, 01:09   #1
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Har gått ned mange kilo

Jeg har gått ned mange kg. 27 kg siden i sommer. og synes det går veldig greit, selv om jeg er sulten mange ganger i løpet av dagen ...

Men jeg kan ikke klare mye fett og fløte osv, så det jeg gjør, må bare gjøres på min måte....

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer.

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

jeg snakker kun på egne vegne. og denne dietten som jeg fikk av legen, har jeg som sagt ikke fulgt til punkt og prikke, men allikevel kommet imål. så da forstår dere at jeg har levd veldig ekstremt før.... og det har jeg aldri lagt skjul på.

Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 01:17   #2
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: har gått ned mange kg

Kjempeflott skrevet!
Jeg er så enig med deg og når jeg byttet kosthold, så begynte jeg å trene gjevnere også. Det hjelper ikke kun å legge om kosthold, for alle. Jeg har en lørdag og på den spiser jeg ikke hva som helst, men så lite karbo som mulig og jeg er fornøyd med det jeg får!

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 01:22   #3
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: har gått ned mange kg

godt at du ikke "halshugger" meg for det jeg skrev. jeg skjønner veldig godt lavkarbo- mysteriet. jeg tror, og ser jo selv at det er en hurtig måte å komme ned i vekt på...men mener bestemt at det er ikke poteter, brød og frukt som gjorde meg feit....

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 01:30   #4
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: har gått ned mange kg

ånei det tror jeg ikke noe på heller! Jeg VET det er godteriet og tja sukkeret i seg selv er vel en av de aller største syndebukkene. Jeg kunne fint ha spist godteri fra morgen til kveld, hver dag om jeg bare fikk muligheten. Noe jeg faktisk gjorde i jula og jeg gikk opp 2kg (!!) på 1-2 uker. Jeg har egentlig aldri hatt for vane å spise poteter, annet enn potetgull da, Jeg droppet vekt på frukt så den er heller ikke en av de viktigste faktorene. Brød kan jeg si meg litt enig i, da jeg går fortere opp i vekt når jeg spiser brød enn ellers.. Når vi er inne på brød så går det opp for meg at jeg spiste ikke brød i det hele tatt før barnet mitt kom til verden og det var DA jeg begynte å gå opp i vekt. kan det ha vært grunnen til alt dette da? hmm Jeg testet ut litt dette med bolle når jeg telte kalorier og ikke karbo, og jeg raste opp i vekt av 1 bolle, jeg så forskjell på vekta fra dag til dag dersom jeg spiste bolle, så det ble bannlyst her hjemme og jeg er så glad for at ungen min ikke liker bolle! Så jeg slipper å kjøpe det til han når vi er ute eller ende opp med å ha det liggende hjemme..

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 01:35   #5
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: har gått ned mange kg

Ja, er ikke i tvil om at en kan legge på seg av en bolle. og jeg har spist mange boller i mitt "tidligere" liv. det som er så rart med meg, er at jeg nyter å se mine tynne døtre spise boller og wienerbrød...ikke det at jeg vil at de skal bli fete. men de spiser så lite mat, at jeg tenker at de må jo få noe energi i fra en eller annen plass...og de legger IKKE på seg et gram...kozelig....jeg har rett og slett glede av å se andre spise mye "gale" ting, bare jeg ikke gjør det selv...morsomt...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 02:28   #6
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: har gått ned mange kg

Kjenner igjen det der, jeg har en sønn som er normalvektig, men slekter veldig på pappan som har en enormt høy forbrenning, og er syltynn. Så guttungen kan spise hva han vil og fortsatt være like tynn, og det gjør at jeg gir han mer eller mindre alt jeg egentlig har lyst på men vet jeg ikke burde ha, og det gjør meg kjempegodt å se han spise det og like det.

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 07:08   #7
Millie88
Juniormedlem
 
Millie88 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 46
Millie88 er på en erverdig vei

Sv: har gått ned mange kg

Jeg føler at det er veldig feil å anklage alle som er overvektige for å være late og for å ha spist godteri hver dag. Jeg skal gledelig innrømme at jeg har hatt perioder der hver dag har vært en lørdag men dette var før lavkarbo altså, nå er ikke det søtsak-behovet så fremtredende lenger. Men å si at alle som er overvektige spiser godis hver dag, det synes jeg er ganske usansynelig og dårlig gjort egentlig.

Jeg har litt inntrykk av at du tror at alle overvektige sitter på sofaen og spiser kaker og godteri dagen lang. Merker jeg blir litt provosert, for det er ganske langt unna realiteten for de aller fleste!

__________________


Millie88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 07:34   #8
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo.

Jeg skriver kun av egen erfaring. Og min mann har også gjort det samme som meg. vi spiste enormt mye snop og kaker hver dag. gadd ikke røre på oss. har en svigermor som nå veier 130 +, og orker ikke gå tur i det hele tatt. har ikke rørt på seg på mange år. da kan hun ikke snakke om at det er poteter og brød som har gjort henne fet. men søtsaker spiser hun.

dette gjelder ikke alle, og dette var heller ikke ment som et skudd mot overvektige, men en protest mot lavkarbo-bedrevitere. som mener at brød og frukt osv har gjort oss fete. det synes jeg blir helt feil. hvilken person som spiser mye frukt, har dere sett blitt overvektig? hvis ikke den personen tygger mye annet "ulovlig?"

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 08:04   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har gått ned mange kilo.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.


Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...

Selv om innlegget ditt har ett massivt poeng, så må du huske på at veeeldig mange overvektige er følsomme for karbohydrater, og at du nå simplifiserer noe som ikke er så veldig enkelt for noen som du tror Men absolutt, det går an å gå ned i vekt med å spise mindre og røre mer på seg, bare ikke for alle.

Jeg trakk imidlertidig ut noe jeg reagerte på, og det var at kroppen trenger korn, noe den så absolutt ikke gjør. At kroppen vil ha korn er noe helt annet. Hvete, rug og bygg f.eks inneholder ett protein med ett enzym som er potensielt dødelig for mennesker med cøliaki, u.colitt, og tarmbetennelser. For oss andre "normale friske" kan ett inntak av disse korntypene være årsaken til en del sykdommer, som f.eks utmattethet, mageproblemer, betennelser, etc.

Jeg ser absolutt ikke noe galt i å la mitt barn leve etter mitt kosthold. Mitt kosthold er SUNT, det er lavkarbo, og det er variert. Spiser masse masse grønnsaker (det er alle enig om er sunt), rent kjøtt (alle er enig om at det er sunnest), ren fisk (alle er enig om at det er sunnest), litt frukt (de fleste tror frukten er sunn), bittelitt lavkarbobrød, nøtter (sunt), mørk sjokolade (sunt), ekte meieriprodukter (sunt), litt mandelgrøt (sunt), litt havregrøt, rent pålegg (sunt), etc. Så hva tror du er best av dette og en skive brød bakt på hvetemel og sammaltgrovt med leverpostei på til frokost eller ovnsbakt ørret med grønnsaker kontra fiskekaker i brunsaus og potet til middag?

I tillegg reagerer jeg på at du skriver at du "nyter" å se dine slanke døtre spise wienerbrød fordi "de må få energi fra en plass". Den syns jeg egentlig var ganske så bak mål at jeg vet ikke hvorfor jeg engang gidder å kommentere det. Men det er forskjell på energi og RETT energi, og jeg syns din oppgave som mor er å lære de å få energien fra RETT plass, ikke at de "stakkars må jo få spise wienerbrød fordi må jo ha mat, de spiser jo ikke". Det er den aller verste setningen jeg hører fra foreldre, og jeg har gitt meg selv ett løfte om mitt barn og det er at her skal det læres helt fra begynnelsen av at man får ikke kjeks, kaker eller boller om man ikke spiser maten sin altså. Da får man heller være sulten. Klart at de fleste ikke spiser grønnsaker og MAT når de kan velge å spise boller og kaker istede og har vært vant til det helt fra barnsben av. Helt åpenlyst for de fleste, allikevel så vanskelig å følge.

__________________


Sist redigert av Cherry : 07-04-11 kl 08:10.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 08:24   #10
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo.

Ja, skjønner at det høres merkelig ut det jeg skrev om mine døtre. Men det er det som jeg synes er så rart med meg selv. AT jeg nyter å se det. Jeg nyter også å bake ting som jeg ikke spiser selv pga diett. og se at andre liker det...skjønner ikke meg selv...

og jeg MÅ virkelig ha korn. prøvde i lang tid uten. Da fikk jeg store problemer med fordøyelsen, forstoppelse og magevondt hele døgnet. Alt løste seg da jeg begynte å spise litt grovbrød igjen. så JEG må ha korn. og en av mine døtre MÅ også ha korn for å få orden på magen. mener ikke at alle må ha korn.

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:05   #11
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Har gått ned mange kilo

Eg trur faktisk eg med handa på hjertet kan seie at eg vart overvektig av poteter og brød. Eg vaks opp i ein heim der vi åt ganske sunt (etter statens råd) og var i normal aktivitet. Mamma var kurshaldar for Grete Roede, blant anna. Vi hadde ALDRI Nugatti eller liknande heime, og mamma laga eige grovbrød. Mykje pengar hadde vi ikkje den tida, så det gjekk mykje i poteter, litt frukt og billig kjøt og fisk, samt ris.

I tenåra når alle andre vaks av seg kvalpefeittet la eg berre på meg. Eg trena handball, dreiv med hest, og sykla i fritida, var i ganske bra aktivitet. Men vekta auka. Dei einaste gongane eg åt snop eller søtt var i bursdagsselskap.

Det viste seg då eg var fylt 22 og endeleg fekk hjelp av ein endokrinolog med peiling, at eg hadde ganske kraftige hormonelle problem, noko som eg jo sjølv hadde ein viss ide om, men som eg aldri fekk noko skikkeleg respons på før det. Eg var til sjukehus og spesialistar mange gongar før den tid, men fekk aldri noko hjelp. Takk og lov at det finst legar som Hexeberg! Eg undrar meg nokre gongar på korleis livet mitt hadde sett ut no om eg hadde fått treffe ein lege som henne då eg var 15-16.

Ja, det finst folk som har ete seg opp i vekt på skitmat og er late, men det gjeld på ingen måte alle. Og JA, det er folk som går på lavkarbo for berre ein "quick fix". Eg er ikkje ein av dei. Med mine hormon på ville vegar er lavkarbo vegen å gå. Et eg feil mat, så sug kroppen til seg vatn og går opp i vekt.

Har heller ikkje tru på at kroppen MÅ ha korn. Du har tydelegvis god hjelp i det, og det er jo fint for deg. Men eg trur mennesket greier seg generelt utan. Forstå meg rett, eg ELSKAR godt brød, smaken er jo fantastisk, men det betyr IKKJE at eg har godt av det! Har hatt mykje mindre trøbbel med magen etter at eg byrja med lavkarbo. Men mitt problem var ikkje hard mage, heller det motsette. Flott at det fungerer for deg, men det blir feil å skyte ut ei pil og påstå at Hexeberg og alle andre "lavkarbobedrevitarar" tek feil. Dei aller fleste som går for lavkarbo har jo ein ide om å ete sunt og reint, og det er vel det det også kokar ned til, å ete sunt og reint, ikkje ete halvfabrikat og ferdigmat som er fulle av sukker, e-stoff, transfett og skit. Eg har blitt mykje meir obs på slike ting etter 2 år på lavkarbo no.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:18   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Jeg har heller ikke forståelse for folk som på død og liv skal ha ungene sine på LCHF, men min egen spiser lavkarbo og det er jeg veldig fornøyd med altså Ingen TRENGER korn, men ingen barn dauer av litt av det heller.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:56   #13
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Noen blir faktisk overvektige av brødet og poteten. Det har jeg ingen tvil om. For meg selv tror jeg man kan si at om jeg bare hadde spist brødet, hadde ikke ting gått så galt, men sånn fungerer ikke kroppen min: Om jeg gir den brød, så hyler den etter mer; mer stivelse, mer sukker, mer, mer, mer! Og det klarte jeg aldri å hanskes med. Nå som jeg vet hvordan det er å leve lavkarbo, synes jeg det er en ganske grusom tanke at noen tror det faktisk er nødvendig å leve med et konstant behov det er "galt" å tilfredsstille. For når jeg ikke spiser brødet, så har jeg ikke lyst på sjokoladen eller potetgullet heller!

Så - det er forskjell på oss. Noen tåler karbohydratrike matvarer, men blir overvektige på grunn av øvrig livsførsel - at de finnes, tviler jeg ikke på. Men det gjelder nok ikke alle.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:06   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg har gått ned mange kg. 27 kg siden i sommer. og synes det går veldig greit, selv om jeg er sulten mange ganger i løpet av dagen ...

Men jeg kan ikke klare mye fett og fløte osv, så det jeg gjør, må bare gjøres på min måte....

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer.

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

jeg snakker kun på egne vegne. og denne dietten som jeg fikk av legen, har jeg som sagt ikke fulgt til punkt og prikke, men allikevel kommet imål. så da forstår dere at jeg har levd veldig ekstremt før.... og det har jeg aldri lagt skjul på.

Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...


Dette er noe av det dummeste, snevreste og minst gjennomtenkte jeg har lest på svært lenge. Det er så dumt at jeg ikke orker å bli provosert engang.

Jeg er en av dem som ble overvektig med null slikkerier i hverdagen, og masse fysisk aktivitet hver eneste dag gjennom hele oppveksten. Jeg har aldri hatt tid til å ligge på sofaen og dra meg, og har hele livet vært alt annet enn lat.

Så snakk foræsjæl...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:08   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg har heller ikke forståelse for folk som på død og liv skal ha ungene sine på LCHF, men min egen spiser lavkarbo og det er jeg veldig fornøyd med altså


Var ikke den litt selvmotsigende da? Eller er det full begrepsforvirring her?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:30   #16
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg har gått ned mange kg. 27 kg siden i sommer. og synes det går veldig greit, selv om jeg er sulten mange ganger i løpet av dagen ...

Men jeg kan ikke klare mye fett og fløte osv, så det jeg gjør, må bare gjøres på min måte....

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer.

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

jeg snakker kun på egne vegne. og denne dietten som jeg fikk av legen, har jeg som sagt ikke fulgt til punkt og prikke, men allikevel kommet imål. så da forstår dere at jeg har levd veldig ekstremt før.... og det har jeg aldri lagt skjul på.

Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...

Det er vanskelig å diskutere med noen som viser så liten kunnskap og så liten forståelse for et komplisert problem.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:46   #17
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Har gått ned mange kilo

Sjokoladen har gjort MEG tykk. Men nå trenger jeg ikke like MYE sjokolade lenger og jeg treger det ikke like ofte.

- Jeg føler jeg ikke trenger det i det hele tatt og det er nytt for meg. Nå spiser jeg sjokolade fordi jeg kan og har lyst og klarer å vurdere det rasjonelt. Jeg er ikke lenger en slave for mitt eget godterisug =)

  Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 13:56   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg har gått ned mange kg. 27 kg siden i sommer. og synes det går veldig greit, selv om jeg er sulten mange ganger i løpet av dagen ...

Men jeg kan ikke klare mye fett og fløte osv, så det jeg gjør, må bare gjøres på min måte....

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer.

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

jeg snakker kun på egne vegne. og denne dietten som jeg fikk av legen, har jeg som sagt ikke fulgt til punkt og prikke, men allikevel kommet imål. så da forstår dere at jeg har levd veldig ekstremt før.... og det har jeg aldri lagt skjul på.

Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...

Jeg lar meg glatt provosere på både Kula og andre her innes vegne

Kjære slankogfin med "dette var heller ikke ment som et skudd mot overvektige, men en protest mot lavkarbo-bedrevitere." - hvordan i huleste tenkte du det skulle bli en fin diskusjon utav en slik nedlatende, frekk og utidig benevnelse av en stor mengde fine folk som har fått et nytt liv med lavkarbo???

Hexeberg sitter med et stort antall erfaringer som bekrefter hennes påstander - du har EN... nemlig din egen og kanskje din manns... Hvem tror du at du er? Hvor lite kunnskap går det egentlig an å ha vedrørende kroppens omsetning av næringsstoffer?

Jeg tror du er et lite troll jeg - som er inne her bare for å provosere litt for din egen underholdnings skyld...

Vi får se hvem som ler best når du går opp igjen kiloene dine fordi sulten gnager konstant, mens vi her inne holder vekta og helsa i orden uten å føle sult i det hele tatt Lykke til sier jeg bare!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 14:15   #19
Bixi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 28
Bixi er på en erverdig vei

Sv: Har gått ned mange kilo

Jeg ble også provosert av dette! Tonen og nedlatenheten.

Jeg har spist sunt i alle år, selvsagt med noe godt på lørdager og i ferier og en gang innmellom ellers også. Men jeg har absolutt IKKE spist mer godteri enn de fleste andre normale mennesker. Jeg har trent jevnlig i årevis, og har jevnt over ganske god kondis og mye muskler. Problemet mitt er nok, som for mange andre, at det sunne jeg spiste alle disse årene var knekkebrød, brød, ris, pasta and so on. Som student ble det myyye knekkebrød og ris, oftemed minimalt med pålegg el tilbehør. For det var jo billig, og supermagert i tillegg!
Jeg har strevd i årevis for å gå ned i vekt, og spist mer og mer knekkebrød og mer og mer ris, og kuttet alt fett. Uten at noe har skjedd mer enn at jeg var oppblåst, svimmel, i dårlig humør og konstant sulten...og sakte men sikkert gikk opp i vekt. Kan det bli mer umotiverende enn det?!

Bixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:32   #20
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo

Det var ikke meningen å være nedlatende. Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere.

Men for MIN del, og min erfaring er: jeg er blitt feit pga snop og kaker og lite aktivitet, og piller som hadde vektøkning som bivirkning. derav økende appetitt.

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:47   #21
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?

Ikke nødvendigvis. Kanskje hun drives til snopspising nettopp fordi hun er ultrasensitiv for karbohydrater, har du tenkt på det? Hun trenger nødvendigvis ikke å gå ned på 1500 kalorier heller, for det er ikke i aller aller aller største grad kalorimengden som avgjør vekttapet, men sammensetningen av kaloriene =) Dessuten er 1500 kalorier litt lite og vil etterhvert føre til stagnasjon i vekttapet.

For noen har kalorimengden noe å si. Noen må spise litt mindre kalorier, andre må spise litt mer kalorier for å gå ned i vekt. Du må også huske på at selv om noen spiser to ganger til dagen så inneholder måltidet kanskje mange kalorier. I går mårrest f.eks, spiste jeg en frokost på 1100 kalorier.

Så neei du, det har ikke BARE med kaloriene å gjøre. Det har også med HVOR kalorien kommer fra. Og det er ikke tvil i mitt sinn at de fleste ekstremt overvektige vil gå ned mer med å spise litt mer kalorier enn 1000, variere kalorimengden hver dag, spise den karbomengden kroppen føler er optimal, spise godt med fett, uten at maten nødvendigvis trenger å flyte i smør og få i seg vitaminer og mineraler via overjordagrønnsaker. Etter å ha sett blodsukkerstigningen når diabetesfolk som spiser frukt er jeg heller ikke i tvil om at frukten bør begrenses til maks en om dagen og ikke banan eller druer til hverdags, ettersom blodsukkerstigningen er dønn slitsom for kroppen.

Skjønner greia med mer ut enn det går inn, for den er sann den, folk bare glemmer hvor jævlig mye det har å si HVA MAN STAPPER I VAFFELPRESSA.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:48   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.


Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

Vet du hva svigermor spiser hver eneste dag? Vet du hvorfor svigermor gumler så mye snop hele tiden? Kan det være fordi hun MÅ - fordi hun er insulinresistent og ethvert karboinntak vil trigge behov for MER karbo?

Sitat:

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?

Du trekker konklusjoner du ikke har noe grunnlag for å trekke. Jeg gjentar at kunnskapen om næringsomsetning er for liten hos deg - du kan ikke trekke konklusjoner for alle overvektige basert på kun DIN erfaring!
Jeg gikk ikke ned et gram på Grete Roede - men på samme kaloriinntak på lavkarbo går jeg ned - hvordan forklarer du det?
Noen her inne må ned i kaloriinntak mens de spiser lavkarbo - men de ALLER fleste spiser mye god mat. Det har ikke med antall måltider og gjøre det har med hvilke næringsstoffer man inntar. Fett har mye mer kalorier pr gram enn karbohydrater feks, og dermed gir det ikke automatisk mindre kalorinntak.

Siden du kan så lite om dette anbefaler jeg Gary Taubes bok Bad calories, good calories, men først kan du godt gå inn og lese DETTE innlegget av lege og hjertekirurg ved Haukeland sykehus så kanskje du forstår litt mer.

I tillegg kan du ta en titt på denne forelesningsserien av Gary Taube, som har tatt for seg en stor mengde forskning på kalorier over mange mange tiår.

Din holdning og påstander er årsaken til at mange overvektige ikke får den hjelpen de trenger for å gå ned i vekt. Det er årsaken til at leger og fagpersonell er nedlatende og frekke overfor den stakkars overvektige som i sin fortvilelse ber om hjelp og får "spis mindre - mosjoner mer". Vi er MANGE her inne som har gjort akkurat det i mange mange år - men allikevel forblir vi overvektige, eller vi sulter hver eneste dag... vi lider! Og når man skriver opp det man spiser og hvor mye man mosjonerer og fremdeles ikke går ned i vekt - blir vi jaggu meg bekyldt for å lyve!

Nå spiser jeg bedre og mer enn noensinne, jeg er alltid mett maten smaker genialt godt med så mye fett og jeg har stabilisert mye av hormonbalansen i kroppen.

Du må tro og mene hva du vil - du er sulten flere ganger om dagen - og spiser magert. Les deg opp om hvor mye fett kroppen din faktisk trenger for å utnytte vitaminer og mineraler i kroppen så forstår du kanskje også at du faktisk sulter kroppen din ned i vekt. En kropp som er sultet ned i vekt vil være desperat etter å få økt vekten igjen når du har nådd målvekt, det har alle her inne som har gått ned på lavkalori-kurer erfart. Så igjen - lykke til med å holde vekta etter vektnedgang og lykke til med å mentalt håndtere den konstante sultfølelsen...

Hvis du er så overbevist om at kalorier inn og ut er det eneste riktige, hva med å prøve et lavkarbokosthold med samme energiinntak som du har nå? Du vil aldri være sulten mer etter de første par ukene... frister det ikke i det hele tatt?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:49   #23
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Det var ikke meningen å være nedlatende. Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere.

Men for MIN del, og min erfaring er: jeg er blitt feit pga snop og kaker og lite aktivitet, og piller som hadde vektøkning som bivirkning. derav økende appetitt.

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?

Jeg mener at du aner ikke hva du skriver om og at du bør sørge for kunnskap. Du sier i det ene innpustet at du tror på det folk skriver om at de gikk opp i vekt på såkalt sunn mat, på neste innpust sier du det motsatte fordi man MÅ jo gå ned i vekt på 1500 kalorier per dag.

Jeg gikk ned 16 kilo på 16 uker med et inntak av gjennomsnittlig 2700 kalorier per dag, jeg loggførte alt jeg spiste på fitday så dette vet jeg. Jeg er delvis rullestolbruker og får ikke trent mye og ordentlig.

Det eneste du oppnår ved å slenge ut av deg påstander du ikke vet noe om er å virke trollete og uviten.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:53   #24
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Det var ikke meningen å være nedlatende. Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere.

Men for MIN del, og min erfaring er: jeg er blitt feit pga snop og kaker og lite aktivitet, og piller som hadde vektøkning som bivirkning. derav økende appetitt.

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?


Jeg tror du rett og slett har for lite peiling. Så enkelt som det.

Jeg har prøvd det meste når det gjelder slanking, og for meg nyttet det ikke med Grete Roede på 1500 kcal om dagen. Jeg gikk opp 2 kilo i løpet av det kurset, og jeg fulgte det til punkt og prikke! Tror ikke kurslederen og de andre deltakerne trodde på det, men det driter jeg i. Hvorfor skulle jeg prøve å lure dem? Det var jo bare meg selv det gikk ut over.

Jeg lar meg i grunnen ikke provosere av det du skriver, for jeg ser at du er uvitende om hvordan kroppen fungerer, hva den har godt av og blander hva den egentlig trenger med hva du har lyst på/fyser på.

Og det med at du nyter å se ungene dine spise wienerbrød o.l er bare så bak mål at jeg blir helt sjokkert. Det er vel noe av det verste man kan spise, med kombinasjonen raske karbo, masse sukker og transfett. Fysj! Og det nyter du at ungene dine spiser. Totalt uforståelig.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 16:58   #25
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Talking

Sv: Har gått ned mange kilo

Hvis jeg begynner å spise snop hver dag igjen. og kaker. og ikke gidder å gå så mye tur. så vil jeg gå opp i vekt igjen. Og hvis jeg ikke passer på karbohydrat-inntaket om kvelden, som legen sa. men fortsetter jeg slik jeg gjør nå, så vil jeg gå enda mer ned i vekt. problemet er jo å finne den gylne middelvei.

Jeg spiser sånn ca pr dag: frokost:to 98% grove skiver med enten ost eller makrell i tomat. en kopp med te med suketter.
lunsj. en grov skive med pålegg eller ost. en yuplait youghurt.
middag: grønnsaker og rent kjøtt (kyllingfilet eller annet) og bearnaisesaus. kvelds: tre stekte egg. en appelsin.

ellers drikker jeg mye vann. og spiser noen lavkarbo knekkebrød pr dag. Jeg går jevnt og trutt ned. vet ikke helt når jeg vil stoppe. og går tur i opptil 90 min pr dag. selv om jeg er kronisk syk. har trosset både vær og vind og smerter.

virker som du er litt hoverende, og håper at jeg vil gå opp i vekt igjen? det kan oppfattes litt nedlatende det du skriver også....

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har bare gått ned 2,5 kilo på Atkins Yatta! Lavkarbo generelt 11 01-07-10 23:15
Hvor mange kilo har dere gått ned? Janis Generell diskusjon 1 13-07-09 23:46
Hvor mange kilo har dere gått ned? frustrert frue Spørsmål og svar 34 28-05-09 09:42
Da har jeg gått ned 20 kilo! Jenta Mer enn 30 kg overvekt 21 12-05-09 12:21
Hvor mange kilo har dere gått ned? *Tussi* Ketolysekuren 3 16-04-05 10:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no