Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

serotoniner og karber

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-04, 10:34   #1
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

serotoniner og karber

dette er sakset fra jentemat:

"Serotonin
Serotonin er en transmittorsubstans i hjernen, som blant annet trøster, beroliger, oppmuntrer, styrer mye av appetitten og gir deg bedre søvn. Jenter er svært mye mer følsom for variasjoner i serotoninnnivået enn gutter. Hva er det som innvirker på serotoninnivået i kroppen?
Aminosyren tryptofan (aminosyrer er en del av proteinet) sammen med blant annet flere av b-vitaminene produserer serotonin i hjernen. Aminosyren må passere det vi kaller blod/hjerne-barrieren for å få jobben gjort.
Alle andre aminosyrer som hjernen har bruk for, må også passere denne barrieren. Den virker som en liten dør, og det blir lett kø foran døren. spesielt aminosyrene fenylalanin, tyrosin, leucin, isoleucin og valin stiller seg i køen. De tre siste henger sammen og kalles grenede (BCAA). Spiser du et proteinrikt måltid, blir det mange aminosyrer av alle slag i blodet, og køen foran hjernedøren blir lang. Når det er mange av de andre fem aminosyrene i køen er det vanskelig for tryptofan å komme inn. Det er som en skoleklasse med store bråkete gutter (de fem) og forsiktige jenter (tryptofan), som alltid må vente til bråkmakerne har gått inn.
Når du trener blir BCAA også gjort om til brennstoff og frobrukt, og dette gir rom for produksjon av serotonin. Spiser du et måltid med lav GI, og minimalt med protein,vil det bare være de snille jentene sm står igjen fr forrige måltid ved døren og de vil kunne tusle inn og produsere serotonin."


det står maaaasse mer om det men det er setninger som skal få oss til å skjønne at sjokolade og høy GI er dumt, og det vet vi jo allerede...

det er også sakset litt fra bladet helsenytt for alle (nr 6 97): "signalstoffet serotonin hjelper hjernecellene å snakke sammen. Serotonin har avgjørende beydning for regulering av impulskontroll, aggressivitet, angst, stemningsleie, inntak av mat, krppstemperatur og seksualitet."

konklusjonen blir at måltidene burde sammensettes på følgende måte:

lav GI frokost med lite proteiner
proteinrik lunsj
lav Gi mellommåltid, med litt proteiner
proteinrik middag
lav GI kvelds med litt proteiner

poi!
dette er det jeg vet om serotonin. hvis andre kan mere, så er jeg kjempe, kjempe interessert!!!!!!!!!

Aline

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-04, 12:19   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg er ikke helt sikker på den der.....
Har grublet endel på den, og prøvd meg litt frem... Og hittil har jeg kommet frem til at balanserte måltider er det beste for meg i allefall... Jeg tar heller å prøver å slippe til tryptofanen ved å spise en lavglykemisk frukt før jeg ligger meg i blandt. Dette ser ut til å fungere for meg i allefall.

Hilsen Lise som sitter uten Mus på den bærbare og ikke gidder fikse at jeg skrev på feil nick...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 18-12-04, 12:27   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

hehe... skulle akkurat til å si at du er jo mann, så det er jo ikke så farlig for deg...
men nå skjønner jeg

regner med at det (som alt annet innenfor kosthold) er veldig individuelt og man får vel ikke et korrekt svar før man har prøvd ut mange kostholdsfilosofier selv... ?
trist men sant... jeg skulle ønske at noen kunne servere den perfekte løsningen for meg på et fat

jeg klarer heller ikke å kun spise lavprotein til noen måltider (uten at det er snop, da...)

det med frukt imellom måltidene/ før leggetid er lurt!!!
prøvde å tenke meg frem til GI ting uten for mye proteiner, som jeg liker(!!!) og som passer som måltider... ikke lett.. det blir som regel i kombinasjon med proteiner...

*forsker videre*

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-05, 11:45   #4
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Noen som har forsket mer på denne? Eller har tanker om det?

Hilsen Desperat-Serotonin-trengende

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
KARBER I KRYDDER & TØRKEDE KRYDDERURTER Nille Lavkarbo generelt 10 17-04-05 16:15
1 uke på Atkins Monafra72til63 Induksjonen 7 18-12-04 15:45
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54
Hjelp..er bedt bort i kveld og er i fase 1 Atkins Felix Induksjonen 10 09-11-04 21:24
Grad av ketose apple Lavkarbo generelt 6 28-08-04 19:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no