Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Velkommen til spørsmål & svar

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-11, 00:34   #576
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Daydreamr, her.

Tusen takk for svar! men.. hvorfor bør jeg slutte på dem.. ?:\ er i bunn og grunn avhengig.. og så lurte jeg på.. jeg har inntatt 17 karb i dag, men er så utrolig METT. vil jeg fremdeles gå ned da? virker bare for godt til å være sant..

Du svarer vel selv på det! Du trenger da vel ikke 12 (avførings-) fibertabletter om dagen??? Stygg avhengighet! *streng sykepleier*
Med alt fettet du skal spise på lavkarbo har du rett og slett ikke behov for dem heller! Har du forresten sjekket karbo- innholdet i dem?

17 karber er perfekt og er du i tillegg god og mett, har du funnet den perfekte måten å gå ned i vekt ved å spise god mat uten å sulte seg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:42   #577
Daydreamr
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Stavanger
Innlegg: 4
Daydreamr er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Ja jeg har skjekket alt.. og det var kun 17 karbohydrater.. men allikevel så mett..

__________________


Daydreamr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My own way :) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:48   #578
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Om du er så innmari mett, så spis litt mindre! Man skal ikke behøve å spise seg stappmett, altså. Behagelig mett er cluet!

Om du føler deg avhengig av fibertabletter, så kan det kanskje være en idé å trappe ned på dem. Magen vil over tid regulere seg helt fint på lavkarbo. Du trenger ikke ekstra fiber!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:58   #579
Daydreamr
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Stavanger
Innlegg: 4
Daydreamr er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hm ok :-) Kommer definitivt til å spise mindre, er bare redd for å spise altfor lite igjen.. men jeg kan vell egentlig ikke forvente å gå ned i vekt når jeg blir mett uansett. Problemet mitt er bare at jeg blir så fort mett.. føler bare jeg failer, men holder meg jo til et greit antall karbohydrater.. menmen.. må vell kutte ned på alt :-) skal prøve å finne utav det selv, så slipper dere så mange teite spørsmål fra meg! haha. Takk for hjelpen, setter pris på det! :-)

__________________


Daydreamr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My own way :) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 01:00   #580
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Spis langsomt, vet du. Og så klart skal du spise deg mett! Bare ikke stappmett!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 01:00   #581
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Fibertabletter er for å føle seg mett på sultekurer. De trenger du definitivt ikke på lavkarbo! Du vil sannsynligvis ende med gallestein om du fortsetter å ta de.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:01   #582
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

skal man spise om man ikke kjenner matlyst lenger? jeg sto opp idag, drakk kaffe med fløte og dro på joggetur. det var 2 timer siden. orker ikke tanken på frokost. skal jeg bare hoppe over måltider jeg ikke orker? er dette bra? tenker jeg skal spise når jeg er sulten, men det var det da. jeg kjenner ikke sult lenger! kan ikke sulte kroppen når jeg vet den trenger mat...

synes det er drøyt at jeg kan gå i 8 timer uten å være sulten jeg kjenner jeg er slapp. skal man kjenne etter på energien om man trenger næring, eller sulten i magen?

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:06   #583
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Du bør nok kjenne etter litt begge deler, tenker jeg!
Blir du slapp, energiløs, får hodepine etc trenger du jo påfyll selv om magen ikke er til å stole på som målestokk!

Har også lest at man selv på lavkarbo/ketolyse ikke bør la det gå mer enn 6 våkne timer uten å få i seg noe næring!

Mange kaller kaffe med fløte frokost, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:18   #584
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

^ja helt sant! kaffe med fløte metter. er frokostavhengig i ukedagene. men nå er det fri liksom. kjenner ikke jeg er sulten siden jeg sover så lenge. det er ivertfall et godt tegn på at man har spist godt og næringsrikt dagen før. spiser jo mye mer kalorier enn vanlig og mye fett. skaldeman droppet også ofte frokost å skrev i boka si det ikke er nødvendig. han visste at hvis kroppen var veldig sulten en morgen så hadde han ikke spist riktig dagen før da spiste han jo.

jeg skal ikke la det gå 6 timer. jeg venter til lunsjtid. så middag i kvel

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 20:24   #585
Ina Therese
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 2
Ina Therese er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Jeg har noen spørsmål angående ketolyse.

Jeg har nå fulgt det i 4 uker, og hver gang jeg har sjekka med ketosestix, er jeg i ketose.

Gikk ned et par kilo de første to ukene, og jeg antar at dette er vann. Men nå har jeg ikke gått ned noe mer (det er vanskelig å si nøyaktig, for vekta mi er helt toillat, og gulvet er skeivt, men pleier å veie meg 2-3 ganger hver gang, og det pleier å være det samme).

Har hørt noe om at kunstig sukker og koffein blant annet kan være partystoppere. Kunstig sukker kan jo for noen gjøres om til sukker i magen, men jeg antar at dette ikke er tilfellet når jeg får rosa utslag på ketosestixen, eller? Hvilke andre partystoppere finnes?

I tillegg vil jeg spørre om at det kan være tilfellet at jeg ikke spiser nok fett? Jeg spiser jo endel bacon, særlig til frokost sammen med et par egg. Til middag kan jeg f.eks spise laks med rømme (her er det jo endel fett, da), eller moussaka e.l. Men jeg tror jeg kunne fått i meg enda mer fett, har så vanskelig for å tro at dette virkelig er så bra

En annen ting, kan det være slik at jeg ikke går ned i vekt fordi kroppen syns jeg har en bra vekt som det er? BMIen min sier at jeg er normalvektig, men har fortsatt ganske mange kilo å gå på uten å bli i nærheten av undervektig. Gikk ned noen kilo i høst med Grethe Roede, var på nippet til å bli overvektig ifølge BMIen min.

I tillegg lurer jeg på noe angående det som står her:

http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...t-og-kalorier/

For det blir jo sagt om og om igjen at man ikke skal bry seg om kaloriene. Jeg skjønner at baconcrisp og atkinsbarer ikke er nødvendig, men jeg syns det er skikkelig vanskelig å leve uten dette, da dette er noen av de få matvarene som ikke trenger tilberedning, og dermed kan tas med i veska e.l. Kanskje det er ok om man tar en atkinsbar som f.eks. lunsj, i motsetning til i tillegg til lunsj?

Jeg får bare beklage såpass langt innlegg, men jeg er bare litt forvirret nå.. Håper på å få hjelp!

Ina Therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 20:55   #586
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei,
Hvor mye og hvor man går ned er avhengig av flere faktorer, i tillegg er det helt normalt at man enten opplever liten nedgang eller stillstand i uke 2-4. Kroppen skal omstille seg fra og forbrenne karbo til å forbrenne fett og den prosessen er krevende for kroppen og tar noe tid alt fra 4 til 8 uker før man oppnår optimal forbrenning..

Har du tenkt å følge ketolyse så må du faktisk være villig til å bruke litt tid på planlegging og ikke minst lage mat fra bunnen av, som faktisk ikke behøver å ta lengre tid enn man brukte tidligere. …mange spiser resterf ra middagen dagen før til frokost/lunsj.

Atkinsbarer eller andre barer må ikke ansees som måltidserstattere på ketolyse, de er kjekke som krisemat eller som godteri en sjelden gang. Nøtter, babybell synes jeg er gode kriseløsninger en kan ha i veska. Er man i nærheten av en butikk kan ett kyllinglår, en pakke pålegg eller ost være bedre løsninger enn barer.

Det Lena sier er veldig viktig – all den småspisingen er ikke bra uansett kosthold,
mange ganger stapper man noe inn i munnen ikke fordi man er sulten men av helt andre årsaker – og de bør man tenke igjennom. ...og skjer dette flere ganger om dagen, ja så kan det bli mye i tillegg til det man spiser ved måltidene.

Anbefaler deg å ta en tur innom nybegynnertråden, der finner du svar på en del av det du lurer på

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 00:40   #587
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

jeg vil anbefale deg og gå inn på diett.no
der kan man legge inn alt man spiser og det regner ut det meste.
enkel i bruk( og gratis)

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 20:18   #588
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

ang denne fettfaste kuren til atkins. siden man ligger i stort kaloriunderskudd er det vel normalt at jeg dropper treninga de få dagene? får være grenser

men igjen, hva skjer når jeg begynner å trene igjen å spise mer kcal som jeg vanligvis gjør? går vekta opp igjen? merker jo man blir mye strammere av styrketrening. så vekta kan stå stille, men midjen blir jo strammere. jeg ser klart at jeg ser slankere ut men vekta har ikke bevegt seg. er i uke 4 snart. må få en kickstart med fettfasten. tror jeg blir gal av vekta som ikke rikker se ned. vet det er en dum tabbe. skal la målebåndet være motivasjonen min. men jeg er født som et svært utålmodig menneske. å jeg er sta. jeg SKAL ned minst 7 kg.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 14:24   #589
sellah
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 21
sellah er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hallo!

Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel?

__________________
Bloggen min:
http://sellah-hverdagerennymulighet.blogspot.com
sellah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 14:29   #590
sellah
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 21
sellah er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av sellah, her.

Hallo!

Noen som vet hvor mange kh det er i 4-5 ss hvetemel?

Haha...nå skal jeg svare meg selv!
Jeg leste litt ovenfor her om www.diett.no og den siden er jo genial!
Fant ut at 2ss hvetemel er ca 10 kh.
Og det er jo gaaaanske mye!

__________________
Bloggen min:
http://sellah-hverdagerennymulighet.blogspot.com
sellah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:35   #591
sellah
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 21
sellah er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no

__________________
Bloggen min:
http://sellah-hverdagerennymulighet.blogspot.com
sellah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:14   #592
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av sellah, her.

Noen som vet hvor mange kh det er i vårrullflak?
De heter Tyj spring roll pastry, finner de ikke på diett.no

Fant: Blue Dragon vårrullwrap på Matvareguiden 77,4 kh
Filodeigg/vårrulldeig, 52,6 kh

...men lages ikke det i hovedsak av rismel? Rismel 76,48-79,3 kh

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:47   #593
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

ca 10karber pr flak sies det i denne tråden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 12:34   #594
kjerstise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
kjerstise er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?

kjerstise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 15:02   #595
oscillate_wildly
Juniormedlem
 
oscillate_wildly sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Verden
Innlegg: 34
oscillate_wildly er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.

Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.

__________________


Sist redigert av oscillate_wildly : 17-06-11 kl 15:09.
oscillate_wildly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 12:31   #596
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av kjerstise, her.

Hei, jeg er ny her:-)) Jeg har hittil idag spist to brødskiver med det nye karboreduserte brødet fra Baker Brun med Brelett (er det ok smør å bruke?), hvitost og skine. Til lunsj har jeg spist 2 eggepannekaker (egg og fløte) sammen med røkelaks og salat. Er dette grei mat å spise når en vil redusere på karbohydratene? Kan jeg spise Atkins sjokolade? (er veldig glad i sjokolade) eller er mørk sjokolade bedre?

Erstatt brelett (som er margarin) med breMYKT istedet, den inneholder bare smør og olje ellers ser jo maten din helt grei ut

Noen får vektstagnasjon med atkins-sjokolader, du bør egentlig prøve deg litt fram - og kanskje være flink til å ikke spise hver dag. Mørk sjokolade har mer karbohydrater, men igjen, så lenge du begrenser inntaket og ikke spiser hver dag - så vil du selv se hvordan kroppen din reagerer på inntaket

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 12:41   #597
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av oscillate_wildly, her.

Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.

Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.

Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.

Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten

Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...

Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.

Håper det ble noenlunde forståelig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:49   #598
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

lurer på hvorfor det er stor forskjell på kh i samme matvare
eksempel sjampinjon fant jeg. 0,3kh pr 100g og 2,1kh pr 100g
og 3,4kh pr 100g
blir bare så forvirret når det er så stor forskjell på matvarer

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:57   #599
Sokbibi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.

Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten

Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...

Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.

Håper det ble noenlunde forståelig?

Abstinenser?! Er ny på dette og lurer litt på hva du mener med dette? (Vet hva abstinenser er) men ser ikke for meg det i sammenheng karbohydrater. Jeg har vært litt småkvalm i dag, vet det er en mulig bivirkning i starten, men merker ikke noen abstinenser

  Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 23:47   #600
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av Sokbibi, her.

Abstinenser?! Er ny på dette og lurer litt på hva du mener med dette? (Vet hva abstinenser er) men ser ikke for meg det i sammenheng karbohydrater. Jeg har vært litt småkvalm i dag, vet det er en mulig bivirkning i starten, men merker ikke noen abstinenser

Bare vent til kaldsvetten hagler, hjerte banker i vilden sky, kvalmen slår i store bølger, søvnen aldri kommer og matlysten er totalt fraværende mens tørsten driver deg til vanvidd sammen med suget etter noe søtt. Hva som helst, bare det smaker søtt!

Har sett mye stygge abstinenser i min forrige jobb og sukkerabstinenser står ikke tilbake for svært mange mange av dem, tro meg!

Ikke alle som får det så ille, da, men mange er nok litt innom de aller fleste etter hvert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
oppbækking


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pannekaker (og inspirasjon til bruk) dingpot Middag 35 04-01-12 23:46
Påstand Summer Fysisk og mental helse 46 29-04-05 21:36
5 spørsmål, håper på mange svar *Tussi* Ketolysekuren 5 16-04-05 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no