Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-10, 15:57   #1
hoppetussa
Medlem
 
hoppetussa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 114
hoppetussa er på en erverdig vei

Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Da tenker jeg litt sånn at når jeg kommer ned på ønsket vekt,-må jeg forstette med lavkarbo,eller kan jeg gå over til vanlig kost,mot at man passer seg litt?
Jeg er veldig gira på dette,-men kjenner jeg ikke kan leve slikt for alltid og evig Jeg er alt for glad i potet,ris,pasta og brød til det...Så hva gjør man når man kommer til det punkt man vil,-fortsetter man med dette feite kostholdet,eller kan man fks.bytte ut noen måltid med "normal kost"?

Håper på svar

__________________




hoppetussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 21:01   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvordan holde stabil vekt,etter endt kur?

Det går ikke. For det er jo den "vanlige maten", som du kaller det som har gjort deg overvektig. Dessverre!
Men jeg vet ikke hvor streng du er idag? De som er på ketolyse-kur, går over etterhvert når de nærmer seg målet til mer lindberg, south beach. Med litt mindre fett og litt mer karbohydrater.
Mange er dog så frelst av mange ulike plager at dette er et varig kosthold, ikke en midlertidig diett eller kur!
Alt er en vane også mat. Jeg trodde lenge jeg ikke kunne leve uten brød og pasta, men går så fint att! I hvetfall når jeg oppdaget andre oppsrkifter på mat som ligner. (osteknekkebrød, oopsie)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 21:24   #3
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan holde stabil vekt,etter endt kur?

jeg gikk tilbake til "vanlig" kosthold etter ketolysekuren, men var veldig forsiktig å trappet sakte opp med karbs. Holdt med unna de raske karbohydratene og spiste nesten det jeg ville..Holdt vekta i 1 år Men får bare mer og mer troen på et lavkarbo kosthold så har holdt på med LCHF opplegg i 5 mnd og føler meg mye bedre på dette kostholdet, bedre humør, mindre sult,mindre mageproblemer...Så anbefaler å unngå raske karbohydrater å heller leve etter fedon hvis man må spise mer karbohydrater

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:21   #4
hoppetussa
Medlem
 
hoppetussa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 114
hoppetussa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan holde stabil vekt,etter endt kur?

[quote=Vettel;842445]Det går ikke. For det er jo den "vanlige maten", som du kaller det som har gjort deg overvektig. Dessverre!
--

egentlig ikke. har vært overvektig fra jeg var barn...Ikke mye,men litt...gikk på reductil i et halvt år,og tok av meg 17kg. men har lagt på meg 10 av de
Grunnen er litt gi-f-modus" samt at jeg fikk en enorm sultfølelse etter jeg var feride på Reductil. Så det er da disse 10 kg.jeg vil ha av.
Karbo eller ikke karbo,jeg tror måteholdenhet er nøkkelen her. Som med alt annet. Savner brødskiva

__________________




hoppetussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:41   #5
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Det har ikke slått deg at kanskje det er brødskiva som gir det sultfølelse og "gi F holdning"?
Hvis du leser litt på "mat kos, eller nødvendighet?" http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13412 , kanskje noen aha-opplevelser?

For MEG er det slik at mat med høy GI, kosthold med mye karbohydrater, gjør meg MER sulten. Jeg kan spise pålegget til, la oss si to brødskiver, og bli mett. Spiser jeg pålegget PLUSS brødet, så trigger det noe i meg og jeg spiser to til....
Di sier du har vært overvektig siden du var barn. Kanskje det rett og slett IKKE har noe med manglende vilje eller styrke og gjøre...? Men at kroppen din ikke er laget for dette kostholdet som man normalt blir anbefalt?

Les her inne om ketogener, insulinresistanse, etc. Kanskje kjenner du de igjen?
Skydfølelse for manglende "kontroll" hjelper ikke. Been there, done that!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:47   #6
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Lest denne? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Masse informasjon om det kjemiske/biologiske bak hvorfor lavkarbo er gunstig for kroppen.

Og viktig: Les i oppskrift forumet for mat og ideer! Ellers blir man fort lei og frustrert.
Jeg selv elsker Oopsier som jeg bruker istede for brød/rundstykker. Finnes oppskrift på gode knekkebrød og brød også! Ikke fortvil!

Og ikke skyld på deg selv, kjære deg! Du er ikke født med dårlig disiplin, men du har en kropp som ikke er helt tilpasset det som anbefales av enkelte....
Jeg tenker på det som allergi. Ikke min skyld, kjedelig å ikke kunne spise "alt mulig", men like trist for de med allergier som må unngå ting.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 17:52   #7
hoppetussa
Medlem
 
hoppetussa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 114
hoppetussa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Lest denne? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Masse informasjon om det kjemiske/biologiske bak hvorfor lavkarbo er gunstig for kroppen.

Og viktig: Les i oppskrift forumet for mat og ideer! Ellers blir man fort lei og frustrert.
Jeg selv elsker Oopsier som jeg bruker istede for brød/rundstykker. Finnes oppskrift på gode knekkebrød og brød også! Ikke fortvil!

Og ikke skyld på deg selv, kjære deg! Du er ikke født med dårlig disiplin, men du har en kropp som ikke er helt tilpasset det som anbefales av enkelte....
Jeg tenker på det som allergi. Ikke min skyld, kjedelig å ikke kunne spise "alt mulig", men like trist for de med allergier som må unngå ting.


Når jeg skreiv overvektig fra jeg var barn,så er det nok slik at vi ble feita opp på min tidmasser av ALT for å feite oss opp,i tilfelle.....
Derfor har jeg alltid vært alt for glad i mat.overspist og gnofla...men er merkelig nok ikke "verre" enn ca.10kg.over idealvekta.
Matvanene mine er elendige,men jeg kan hvis jeg vil. Men det blir periodevis,så sprekker jeg,og "tar igjen" alt det forsømte...

takk for svar,forresten

__________________




hoppetussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 10:27   #8
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Vi er mange som har fått feil forhold til mat som barn.
Men nå er vi voksne og må ta grepet selv, så nytter ikkje gråte over spilt mjølk.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:05   #9
hoppetussa
Medlem
 
hoppetussa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 114
hoppetussa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Vi er mange som har fått feil forhold til mat som barn.
Men nå er vi voksne og må ta grepet selv, så nytter ikkje gråte over spilt mjølk.



hehe...nei,ingen gråter jeg har faktisk kjempa hele tia med vekta...så det der vet jeg ALT om!

__________________




hoppetussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:13   #10
libra
Juniormedlem
 
libra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nordpå
Innlegg: 19
libra er på en erverdig vei

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Hallo
Jeg tenkte litt som deg da jeg starta på lavkarbo. Når jeg er ferdigslanka skal jeg spise den etterlengta poteten og grovbrødet som er så godt. Men ting har forandret seg gitt. Nå kan jeg ikke tenke meg et annet kosthold. Det er så godt å være kvitt suget på mat og snop selv om jeg egentlig ikke var sulten. Magen fungerer og vekta holder seg stabil.
Her på lavkarbo.no finner jeg massevis av deilige matretter som gjør måltidene til en fest. Savner overhodet ikke potet/ris/pasta/brød lengre, lysten forsvant rett og slett.
Sånn gikk det med potetelskeren meg

libra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:42   #11
Øyværing
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 10
Øyværing er på en erverdig vei

Sv: Hvordan holde stabil vekt etter endt kur?

Eg trur det dreier seg om livsstilsendring - ikkje slankekur. Det er svært lenge sidan eg sist åt ein potet - og eg saknar ikkje poteten. Brød var lettare å sakna - men no går det greitt utan. Og etter ei tid - blir det nye ting som er godt. Smakssansen er endra.

Eg har ikkje noko vitskapleg tilhøve til dette - eg held meg til eiga røynsle, sunn fornuft, og ei slags erkjenning av at lavkarbofolket har fått med seg noko vesentleg om korleis kosthald og forbrenning fungerer.

Dette har også ei viktig positiv side: Etter å ha levd utan brød og potet lenge, er eg ikkje lenger matlei. Tidlegare var det ofte eit ork å gå i butikken å finna mat som ein hadde lyst til å eta, eller i kjøleskåpet for å finna noko som ein hadde lyst på. Ein var svolten, men hadde ikkje lyst på noko.

Elles trur eg som tidlegare røykar at sukker-insulinpendlinga er ei form for vanedannande avhengigheit. Sidan måltida er eit av våre viktigaste rituale, blir vi fanga i eit mønster. Det er akkurat som når du "må" ha ein sigarett om morgonen, etter middag, i matpausen på arbeid. Vanedannande stoff skal ein vera forsiktig med.

Og då trur eg - ut frå rein analogi - at det må vera betre med mykje karbohydrat sjeldan (rømmegraut eit par gongar på sommaren, potetball attåt saltkjøt) enn med lite karbohydrat ofte. Lite karbohydrat ofte = at ein fell inn i eit vanedannande mønster. Du blir ikkje hekta på tobakk igjen av ein feit nyttårssigar. Ein kvart sigarett kvar morgon, derimot....

Øyværing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holde vekt nede etter kuren janne87 Ketolysekuren 3 10-07-09 21:32
Hvilken diett for å holde blodsukkeret stabilt, men ikke gå ned i vekt? krokodillen Spørsmål og svar 2 04-07-09 06:53
Hjelp. (Etter endt ketolysekur) B_3 Lavkarbo generelt 2 04-06-09 19:39
Karbohydratomsetningen etter endt kur? LMPH Spørsmål og svar 5 30-11-07 11:44
Sliter med å holde kontollen etter julepause snupperella Ketolysekuren 12 27-01-07 11:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no