Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-10, 20:20   #1
jente20
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 34
Innlegg: 64
jente20 er på en erverdig vei

Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

er det noe forskjell på disse to eller kan man bare bruke alle oppskriftene av lavkarbo når man går på ketolyse..?

jente20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :D Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 20:37   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

lavkarbo er samlebegrep, hvis du leser under "kostholdsfilosofier", så leser du mer spesifikt hva de ulike retningene anbefaler.
http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 20:43   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

eller les boka til kuren du har valgt deg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 21:15   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Hei,
Lavkarbo er et samlebegrep for karbo reduserte kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Dermed sier det seg selv at ikke alle oppskriftene her inne er tilpasset ketolyse som har en grense på 15-20 kh pr dag.
Legger ved en link til en tråd beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen, et godt startsted, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 21:52   #5
jente20
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 34
Innlegg: 64
jente20 er på en erverdig vei

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

takk for svar men er det noen av dere som har en direkte link til matoppskrifter for ketolyse? i boken jeg har er det ikke så mange oppskrifter, og vil absolutt ikke gå lei!

jente20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :D Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 21:56   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15627, har du en del Vil også anbefale journalen til Gerd med masse gode Ketolyseoppskrifter
Eller du kan gå gjennom oppskriftene og rett og slett regne ut om det er ok ketolysemat eller ei

Her, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45, finner du oppskriftsdelen, bare å kose seg!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 22:04   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Hei,
Du kan bruke mange av oppskriftene her på forumet når du er på ketolyse du må bare ta hensyn til hvor mange kh du skal ha pr dag.
Fant denne klistrede tråden ”Ketolyse oppskrifstråd”
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

I tillegg så kan helt sikkert mange av dine gamle middagsfavoritter gjøres ketolyse vennlige.
Det blir ikke mer komplisert enn det du gjør det til…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 15:41   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Synes det høres komplisert ut dette med ketolyse, hva er det egentlig det går ut på/hva er forskjelen fra LCHF?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 16:35   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Synes det høres komplisert ut dette med ketolyse, hva er det egentlig det går ut på/hva er forskjelen fra LCHF?

Det er ikke mere komplisert enn skaldman eller LCHF.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 16:51   #10
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Jeg har prøvd meg på Ketolyse jeg og, men syns det er enklere med LCHF. På Ketolysekuren tuta jeg ut og inn av ketose hele tiden. Selvom noen sier at det ikke er så viktig, så er det jo dette en av "målestokken" for denne dietten. Resultatet ble ihvertfall at jeg hadde lengre perioder med stagnasjon i vekttapet.

Personlig syns jeg det er mer fornuftig med forholdene mellom fett, proteiner og kh, noe som er vesentlig på LCHF. Jeg tror at forholdet mellom fett og proteiner er vel så viktig i et lavkarbo-kosthold, og jeg føler det glemmes litt på Ketolyse. Kanskje fordi at fokuset -på det å kunne opprettholde et "normalt" kosthold ved å redusere karbene med erstatningsprodukter (søtningsmidler, melerstatninger osv) -blir så stort. I motsetning til dette syns jeg LCHF har mer fokus på naturlig mat og fett.

I teorien er det jo store likhetstrekk mellom disse diettene, men i praksis opplever jeg en jevnere vektnedgang med LCHF. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har gått noe særlig i dybden på hvorfor, men hey.. whatever works

  Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 17:44   #11
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Hei,
Ketolyse er en LCHF retning hvor man tar hensyn til at man skal være i ketose. Eller man kan si at Ketolyse er LCHF mens LCHF er ikke bare ketolyse…
Jeg for min del synes ketolyse er rimelig enkelt, det er jo bare å passe på at man ikke får i seg for mye kh.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 09:00   #12
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Etter å ha kikket litt rundt, ser det ut som om det brukes en del erstatninger av de som er på ketolysekur. Erstatning for mel og sukker og lignende høykarbo. Hvorfor ikke bare kutte ut ting som har med sukker og mel å gjøre, og venne seg av med å bruke ting "istedet for".
Jeg liker ikke kulturen vi har idag med ferdigprodukter, de inneholder for mye liksommat. De har narret kroppen til å tro at mat skal smake sånn eller sånn. Jeg hørte fra ei dame som smakte rent kjøtt si: "æsj, smakte ikke som karbonade jo"...
Derfor er jeg mot erstatninger, de avvenner oss ikke fra den kunstige smaken. En skal da ikke bruke erstatninger for mange ting resten av livet?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 09:56   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Etter å ha kikket litt rundt, ser det ut som om det brukes en del erstatninger av de som er på ketolysekur. Erstatning for mel og sukker og lignende høykarbo. Hvorfor ikke bare kutte ut ting som har med sukker og mel å gjøre, og venne seg av med å bruke ting "istedet for".
Jeg liker ikke kulturen vi har idag med ferdigprodukter, de inneholder for mye liksommat. De har narret kroppen til å tro at mat skal smake sånn eller sånn. Jeg hørte fra ei dame som smakte rent kjøtt si: "æsj, smakte ikke som karbonade jo"...
Derfor er jeg mot erstatninger, de avvenner oss ikke fra den kunstige smaken. En skal da ikke bruke erstatninger for mange ting resten av livet?

Det er liksom grunntanken.
Men går du rundt og tror folk spiser slike erstatningsprodukter HVER dag eller FLERE ganger i uka? For jeg oppfatter deg sånn nå at du tror folk spiser slike ting ofte.

Jeg tror de fleste her på lavkarbo kanskje lager seg en lavkarbokake til bursdagen, julaften el.l. og til spesielle anledninger der de heller vil spise en bit lavkarbokake og ikke sprekke på marspiankake og boller. Hva synes du er best av to onder? Jeg vleger lavkarbovarianten fordi jeg kjenner meg selv og vet at uansett hvor avvent jeg er boller og kaker, så er det lurt å ha noe i bakhånd, man kan sprekke av grunner man ikke selv ante om. Jeg åt noen boller forrige helg, og jeg liker knapt boller, det er noe jeg kun har spist til fastelaven med masse krem mellom og minst mulig boller.. Ja, det er psykisk og jeg visste ikke om det selv før jeg satt der med en bolle i hånda.

Jeg lager meg lavkarbopizza en gang i blandt, og det er sikkert krise for deg om jeg bruker en dært fiberhusk eller johannesbrødkjernemel en gang i måneden eller sjeldnere, for det er jo erstatningsprodukt.
Vi kvinner liker avveksling, hvorfor ellers tror du vi maler om vegger, lister og inneredning i blandt? Eller står opp midt på natta for å ommøblere stua? Jeg er ikke typen som kunne spist brødskive med hvitost til frokost hver eneste dag slik Skaldeman antyder, jeg har vel knapt spist det samme til frokost mere en noen ganger i året.

Liksommat, ja sikkert noen som tror slike ting er mat, men i min verden og min omgangskrets går det sport i å unngå toro og knorr så lenge man kan, babymat kjøper man ikke på glass, man lager selv osv. Selv om toro og knorr selger som bare rakkern, så tror jeg faktisk de fleste ikke spiser slik HVER eneste dag og vet akkurat hvordan ekte kjøtt smaker. De fleste liker burgeren på Macern, og den er 100% rent kjøtt sier de, ikke noe stivelse Bare osten som er juks.

Se litt mere optimistisk på folk, tro det best om de og ikke se ned på de og ha en fortreffelig dag

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:29   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Om burgeren på Mac`n er 100 rent kjøtt, hvorfor i verden smaker den da så annerledes enn en biff? Kan ikke sammenlignes en gang. Jeg tror det beste om mange, men ikke alle. Noe jeg ikke kan tro det beste om i det hele tatt, er industrier som du nevner, MacDonalds. Jeg er ytterst skeptisk til alt i den gata. Men jeg spiser McDc om jeg må, jeg tror ikke det er dødelig. I små doser
Jeg angriper ingen på Ketolyse eller Atkins for den saks skyld. Men iblant så kan det se ut på lavkarbo, at det er en heseblesende jakt på alt mulig av erstatininger: Kaker, kjøttkaker, vafler, muffins, sukker osv.
Jeg er imot det fordi jeg mener at det psykiske behovet blir oppretholdt, ikke lagt død. Jeg er ikke imot menneskene som bruker det, men mer industrien som lager dette.
Selv er jeg såpass heldig at jeg kan ta en vaffel eller to uten at de helt store ødeleggelsene skjer, men jeg er såpass klar over hva som skjer med meg at ikke kan huske sist jeg tok en vaffel. Må i allefall ha vært et år siden. På meg synes det ikke på utsiden, men min familie har en laaang historie med hjerteinfarkt og slag og diabetes. Det som ikke synes eller merkes før det er der, og da er det for sent. Men det er lett å glemme i hverdagen.
Men om en må stå opp på natta for å omøblere for å få avveksling..? Der henger ikke jeg med lenger, men så er jeg en mann da

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 14:56   #15
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men går du rundt og tror folk spiser slike erstatningsprodukter HVER dag eller FLERE ganger i uka? For jeg oppfatter deg sånn nå at du tror folk spiser slike ting ofte

Jeg tror det. Grunnen til det er at fokuset på disse tingene er så stort på Ketolyse, at det totale inntaket av erstatningsprodukter derfor blir langt større. Muffins, pizzabunner, pannekaker, desserter, brødoppskrifter osv osv. Mange av disse oppskriftene inneholder en del erstatningsprodukter, oftest i form av div melerstatninger og søtningsmidler. Man finner sine favoritter og spiser de gjerne ofte. Jeg har selv gått på Ketolyse, og brukte en del erstatningsprodukter. Mageproblemene jeg hadde fra et "normalt" kosthold ble kraftig redusert med dette, men når jeg startet med LCHF ble de faktisk helt borte. Og selvsagt beror det på det jeg spiser. Jeg bruker fremdeles erstatningsprodukter i ny og ne, men det er forsvinnende lite.
Jeg fikk inntrykk av at du ble litt provosert av BitTorres, og jeg mener virkelig ikke å støte noen med dette. Dette er bare min egen erfaring og generelle oppfatning, beskrevet i en tråd om forskjeller

Sitat:

Men om en må stå opp på natta for å omøblre for å få avveksling..? Der henger ikke jeg med lenger, men så er jeg en mann da

Jeg kan forsikre deg BitTorres, om at dette er den naturligste ting i verden for en kvinne

  Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 15:06   #16
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forskjell på ketolyse-kur og lavkarbo?

He-he, tror ikke jeg kan være kvinne jeg, enda jeg var ganske sikker ... Jeg har spist salat med forskjellige typer kjøtt (eller kylling, fisk) to-tre ganger om dagen i fem uker nå. Eneste variasjon er om jeg har litt fløte over som saus, eller bruker majones. Bortsett fra det spiser jeg stekte egg, og litt ost. Men så har jeg ikke pusset opp på over ti år heller

PS. Har forresten gått ned 5,5 kilo på 5 uker, så det funker da!

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er forskjell på Ketolyse og Skaldeman? Bathory Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 04-12-09 12:47
Hva er forskjell på ketolyse og atkins? Elinengelen Lavkarbo generelt 1 11-08-09 12:09
Forskjell på Ketolyse og Skaldemann Kristine78 Generell diskusjon 3 30-05-09 13:03
Forskjell på ketolyse og skalderman? scartz Ketolysekuren 3 02-10-08 11:36
Forskjell på ketolyse og skaldemann? lillestine Ketolysekuren 5 13-01-08 15:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no