Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fettfestivalen

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-09, 12:06   #126
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg snakker generelt, siktet ikke spesielt til deg, altså!


Ja, enig! Blir helt svett av alt snakket om kalorier. Jeg gir en god dag i hvor mye kalorier jeg spiser (enn om jeg synes det er fascinerende at det kan være så forskjellig fra dag til dag). Men det har kanskje noe med at jeg ALDRI i hele mitt liv har telt kalorier.
Vil uansett anbefale DENNE tråden til alle! Den gir en god forståelse for alt med kalorier og termodynamikkloven, og hvorfor det har lite relevanse for vektnedgang på lavkarbo

Den tråden var bra! helt super altså akkurat det jeg trengte nå. Jeg går nemlig OPP i vekt(8 kg på 3 mnd) og får endel råd fra erfarne lavkarbo folk om å faktisk telle kcal. Det er ikke noe mening i å telle kalorier, og nå vet jeg jo hvorfor. Godt å få det bekreftet! jeg har aldri telt kcal og jeg har skikkelig motstand mot det. Jeg har altså ikke spist for mye fett i det siste, men for mye karbo(30-40 g). Ser ut til at KETOGEN diett kan være riktig for meg da...passer med fettfestival da

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 12:28   #127
Sunfrid
Medlem
 
Sunfrid sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Alder: 53
Innlegg: 124
Sunfrid er ny på veien

Sv: Fettfestivalen

Dere ribbesultne på festival...... Jeg har akkurat stekt "ribbe" på en litt annen måte. Fikk så lyst på ribbe etter å ha lest på sidene her så.....

Jeg var på obs! og handlet inn vel 2 kg grillribbe (naturell) til 19,90 kg kiloen i går. Når jeg kom hjem snittet jeg svoren, saltet og peppret den , så stappet jeg den tett ned i et firkantet stekefat og har stekt den i dag. Ikke helt ribbestykker men smaken er lik, og svoren er sprø. Vel bekomme

__________________


Sunfrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:54   #128
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

Nå har jeg i realiteten stått stille siden påske, har bakset opp og ned de samme 1,5 kiloene. Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg festilvalpass her. Kan trenge å røske litt opp i kroppen. Har fulgt ketolysekuren siden i høst, med 3 korte pauser som ikke skadet noe egentlig.
To spørsmål:
Jeg er ikke så god på å regne på maten, holder det om jeg teller karboene og spiser fetest mulig? Er litt uvant med den proteingrensa, men skjønner logikken bak.
Hvor lang tid tar det før en merker at vekttapet skyter fart igjen? Er litt redd for at jeg ikke skal fortsette om det ikke virker etter tre dager, så det er greit å vite tidshorisonten her så jeg kan innstille meg på det. Er 1 uke en grei prøveperiode?

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-06-09, 11:56   #129
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

To spørsmål:
Jeg er ikke så god på å regne på maten, holder det om jeg teller karboene og spiser fetest mulig? Er litt uvant med den proteingrensa, men skjønner logikken bak.
Hvor lang tid tar det før en merker at vekttapet skyter fart igjen? Er litt redd for at jeg ikke skal fortsette om det ikke virker etter tre dager, så det er greit å vite tidshorisonten her så jeg kan innstille meg på det. Er 1 uke en grei prøveperiode?

Bruk mat på data eller tilsvarende! Det er et stort poeng å vite at man ligger på en høy fettandel .
En uke er altfor lite. Gi det minst tre uker i alle fall. Og det er ingen som helst garanti at fettfestivalen vil funke for deg. Så det finnes ikke noe svar på det siste spørsmålet ditt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-09, 14:11   #130
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Altså, jeg er ikke så glad i ribbe ( jeg er typen som spiser kalkun på julaften ), men nå fikk jeg skikkelig lyst på ribbe

Spørs om vi får ta en svipptur over grensa ( bare 15min å kjøre) og kjøpe ribbe når vi kommer hjem fra Riksen med Dokka..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 01:41   #131
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettfestivalen

Tenkte bare jeg skulle stikke innom og si hei igjen.

Jeg befinner meg akkurat nå i utkanten av festivalområdet. Etter en måned hardcore festivalliv, nådde jeg ikke bare targetvekta, men dro en kilo forbi. Så nå er jeg tilbake der jeg var i begynnelsen av 20-årene. BMI som en veps, men so what . Jeg spiser fortsatt lavkarbo, men bruker mer grønnsaker, tar et par brødskiver i uka, ferdigdressing i salatbarer osv. Med andre ord business as usual, bare litt mer avslappet.

Artig å se hvordan festivalen har tatt av. Selv om jeg ikke har vært så aktiv i det siste, så har jeg fulgt med. At det virker kan jeg jo skrive under på. Jeg våknet omtrent til lukten av brent fett om morgenen. Her er et par kommentarer fra mitt festivalliv til noe av det som har blitt diskutert:

Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. Her er et par eksempler:

Etter ca halvgått løp forsøkte jeg et måltid høykarbo for første gang. Da gikk jeg opp 4 kg vann i løpet av kort tid. Det tok meg nesten 14 dager å komme tilbake til der jeg var før. Neste gang var ca en måned senere, men da gikk jeg bare opp 2,5-3 kg og klarte å komme meg tilbake på en uke med ekstrem lavkarbo. Nå er det bare ca +/- 1 kg som skiller maks- og minimumsvekt med og uten vann. Kroppen har kapasitet til å lagre mer vann jo høyere fettprosent. Dette er i og for seg naturlig, og til å begynne med syntes jeg dette bare var en artig pekepinn på at ting gikk rett vei.

Men så begynte jeg å tenke litt: Hver gang jeg økte i vannvekt og så gikk over til ekstrem lavkarbo, fortsatte jeg tilsynelatende å gå veldig raskt ned en periode etterpå, selv etter at vannet var borte. Først trodde jeg kanskje at en høykarbodose i ny og ne kunne øke forbrenningen, men det er nok feil. Det er mer sannsynlig at ekstrem lavkarbo (fettfestival) fungerer hele tiden, slik at du både forbrenner fett og mister vann samtidig. Når du så er tilbake til startvekten, er det fortsatt vann igjen som fortsetter å forsvinne den kommende tiden, og det virker som om hektoene renner av. Dette kan oppleves som at du er "over platået".

Så noe som oppleves som et platå kan kanskje rett og slett være at kroppen bruker lang tid på å slippe vann, eller at du har noe i kosten som øker vannprosenten - mens det er fullt mulig at du samtidig forbrenner fett. Så selv om vekten står stille i ukesvis, kan det godt hende at du i praksis har slanket bort ganske mye fett. Slik var det i hvert fall for meg. Mange her inne anbefaler å bruke målebånd i perioder med såkalt platå. Det tror jeg er en god ide.


Bimmelim og bommelom
Jeg har også litt lyst å kommentere den laange diskusjonen om hvor mange kalorier som forsvinner ut med avføringen. Faktum er at svært lite energi normalt går ut den veien. Det finnes masse forskning på dette, og det er også utviklet standardtester for hvordan energitapet i avføringen skal måles. Den skjer blant annet ved at pasienten går på en høyfettdiett i minimum tre dager før målingen. For normale, friske mennesker er det ca 3-5% igjen av brutto energiinntak i avføringen, uavhengig av kaloriinntaket. I et forsøk varierte energitapet i kontrollgruppen av friske mennesker fra 1,9 til 5,8%, men var stabilt for hver enkelt. Videre utgjør bakteriekulturer ca 30% av denne energien.

Det er mange sykdommer i fordøyelsessystemet som kan føre til fettdiare og redusert opptak av energi, f.eks. søliaki, cysitisk fibrose, tropisk fettdiare, kreft i bukspyrtkjertelen m.m. Men dette skjer ikke hos friske mennesker. Energitap på over 7-8% tyder på en sykdom i fordøyelsessystemet. Hos CS-pasienter har det vært målt energitap på opp mot 20% av brutto energiinntak. Felles for alle disse pasientene er at de er undervektige. Det er vel neppe problemet for den gjengse deltaker her på forumet.

På fettfestivalen er det også som Trillian sier bare patetiske mengder som kommer ut (ja - jeg har veid meg selv før og etter dobesøk..). Og 5% av ittno er fortsatt bare ittno


Noen regnestykker og tanker om ketogene kosthold

Veldig mye har blitt sagt om ketogene kosthold her inne, men det er få som tør å sette tall på trollet. Jeg forsøker

En måte å fjerne noe av usikkerheten på, er å benytte ekstremvarianten - faste - som basis. I sultperioder er det primære målet for forbrenningssystemet å sørge for nok glukose til hjernen, til de røde blodlegemene, til celler i leveren m.m. Glukose kommer primært fra karbohydrater, dernest gjennom proteiner, og i svært beskjeden grad fra fett. Tenk at du faster. Hjernen må ha sukker. Noe kan komme fra fett, men ikke i nærheten nok til å understøtte kroppens behov. Da gjenstår det bare ett alternativ - å plyndre musklene. Proteinet i musklene brytes ned til glukose i leveren. Fett gir energi til denne prosessen, og biproduktet fra fettet er ketoner. Ketoner reduserer igjen behovet for glukose. Vi overlever lenge bare ved å tære på egen kropp. Noen av dere så kanskje programmet hvor en forsøksperson gikk i over ett år uten å ta til seg noen form for næring?

Men hvor er balansen, og hvilke tall snakker vi om? En voksen person trenger omtrent 200 gram sukker per døgn for å tilfredsstille behovene til alle glukose-avhengige celler. Dermed snakker vi om kanskje 150 gram muskler i døgnet ved faste. Samtidig går fettforbrenningen selvsagt for fullt for å bryte ned proteinet.

Det er her vi lavkarbomennesker får dobbel jackpot. Ved å innta fett og proteiner, trenger ikke kroppen plyndre musklene. Og hvis du holder karbohydratnivået lavt nok, sånn at leveren fortsatt må produsere sukker, er du i ketose (fettforbrenningsmodus), samtidig som du beholder muskelmassen. Det beste av alle verdener.

Så hvor lavt er lavt nok? Tja.. Når ketoseprosessen tikker og går, og hjernen og andre celler har konvertert til å bruke ketoner som energi, synker behovet for glukose til ca 120-130 gram per dag. Hvis du holder karbohydratinntaket under dette nivået, f.eks. 60 gram per dag, må leveren produsere minst 60-70 gram glukose for å demme opp for underskuddet. Dermed vil du produsere ketonlegemer = være i ketose hele tiden. Så etter mye frem og tilbake har jeg endt opp på en vedlikeholdsdiett som er veldig nært opp til Lutz, med maks 50-70 gram kh per dag, samt åpent festivalpass om behovet skulle melde seg.

Men viktigere enn tall og desimaler: på en lavkarbodiett kan du spise og sulte samtidig. Er det noe rart at det er en så effektiv vektreduksjon?

Igjen - et alt for langt innlegg. Sikkert like greit det ikke skjer så ofte


Sist redigert av Chunky : 22-06-09 kl 02:57.
  Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 09:18   #132
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Veldig interessante betraktninger!

Har du noe mer info om denne personen som gikk i over ett år uten å ta til seg næring? Er det mulig å se programmet på nettet?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 09:45   #133
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

"Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. "

Spennende å lese alt det du har skrevet, og ekstra gøy å lese dette avsnittet. Det stemmer på en "prikk" med mine erfaringer Bare fortsett å skrive lange innlegg du! Jeg venter i spenning!

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 10:26   #134
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Veldig interessante betraktninger!

Har du noe mer info om denne personen som gikk i over ett år uten å ta til seg næring? Er det mulig å se programmet på nettet?


-

Der ga du meg en liten nøtt, men jeg fant det til slutt Det var en dokumentar kalt "Why Are Thin People Not Fat?", om en svensk professor som forsker på overvekt. Den gikk på en av de norske tv-kanalene, men jeg husker ikke hvilken. Absolutt verdt å se.

Du finner hele dokumentaren på Youtube her: Why Are Thin People Not Fat? Innslaget jeg snakket om er i episode 2 av 6.

De sier ikke noe i dokumentaren om hvem forsøkspersonen eller forskeren var, men jeg har funnet ut at det var Angus Barbieri fra Dundee i Skottland. Forsøket ble gjennomført ved Maryfield Hospital i perioden juni 1965 til juli 1966. Han startet på 194 kg, og endte opp på 80 kg, ett år og to uker senere. I denne perioden inntok han kun vann, te og vitaminer.


Sist redigert av Chunky : 22-06-09 kl 11:09.
  Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 12:03   #135
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Takk for linken og info - veldig interessant!


-


Sist redigert av Kula : 22-06-09 kl 12:10.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 14:22   #136
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

Takk for svar. Da laster jeg ned mat på data og sjekker inn her. Sesong for grillribbe nå. Og frokost kan vel bestå av cocosakakao lagd på 50/50 kokosmelk og vann, tror jeg. Prøvde mat på data og den gav endel overraskelser, må mer opp på fett og ned på protein ser jeg. Ut og handle nå.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 12:06   #137
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Fettfestivalen

til Chunky!
veldig bra innlegg du har der om ketoner, proteiner, veiing osv... du skriver på en lett og forståelig måte...da er det greit med lange innlegg!
Bare fortsett med det
Får litt motivasjon av sånt jeg...TAKK

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 16:11   #138
Ramah
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 78
Ramah er på en erverdig vei

Sv: Fettfestivalen

Hei Chunky! Bra med mer motivasjon! Jeg skriver under på dette med at fettet forsvinner, mens musklene ikke forsvinner. Jeg har aldri trent styrke, men "fordelen" med å være overvektig er vel at man har brukt en del muskler på å frakte denne kroppen, så nå som fettet er borte, føler jeg meg rimelig muskuløs. Har fått kommentarer fra kompiser også som mener jeg må ha trent en masse fordi jeg vistnok ser veltrent ut nå som fettet er borte.

Jeg må igjen bare konkludere med at lavkarbo er verdens beste slankemåte! Jeg kan ikke forstå at ikke dette omfavnes av alle verdens slanke-guruer!

__________________


Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 18:52   #139
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Ramah, her.

Jeg må igjen bare konkludere med at lavkarbo er verdens beste slankemåte! Jeg kan ikke forstå at ikke dette omfavnes av alle verdens slanke-guruer!

De tjener jo penger på jojoslankere og de som er generellt misfornøyd. Om alle oppdager det samme som oss så er det jo ikke noe å hente

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:21   #140
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

Lunsj??? Hva i all verden skal dra med meg av mat på jobb og andre steder når jeg ikke har mulighet til å varme noe? Forslag, noen? Står helt stille i hodet på meg, og det blir dyrt å frekventere varmedisken hver dag.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:44   #141
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Middagsrester Gjerne like godt kaldt . Kyllingvinger/lår, kald omelett etc etc ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:02   #142
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

Hadde helt glemt kald omelett, det er kjempegodt. Rart hvor stille det kan være i hodet enkelte ganger. Jeg er nå på dag 3 i fettfestivalen, merker ketosen kjempegodt. Det liksom summer og dirrer i kroppen, akkurat som da jeg begynte på ketolyse. Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid. Har alt for mye utslag på stixen. Dette er spennende, om enn litt kjedelig meny. Ligger på maks 10 karb om dagen, 3 ganger så mye fett som protein. Har kuttet ut alt av meieriprodukter unntatt MASSE smør, 2ss fløte og 50g ost om dagen. Har brukt å tåle meieri bra tror jeg. Men har sett at CC og annet ferskt meieri er ikke bra. Men jeg vil beholde en liten skvett fløte i kaffen inntil videre(en dag eller to). Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i ferien, hadde egentlig tenkt å ta pause. Men jeg liker dette.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 11:42   #143
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Jeg skal i løpet av helga begynne å trappe ned fra Festivalens høydepunkter. Er ferdig med festivalen den 18. juli antar jeg. Da har jeg holdt på i tre måneder, og som en av festivalens grunnleggere så er det litt trist å meddele at den ikke har funket for meg på den måten jeg har ønska. MEN jeg vet at det ikke har noe med festivalregimet å gjøre, jeg har store mengder stress i kroppen, og da nytter det visst nesten ikke.
Så, jeg kommer til å etter å ha vært flink pike i tre år, hvor jeg bare har gått ned sånn ordentlig i vekt det første av dem (tjue kg ca) oppsøke Lindbergklinikken for ytterligere hjelp.
Dersom det er stresset i kroppen som gjør at jeg står stille, så vil jo leveren produsere mer glukose enn hva som vanligvis ville vært mulig på dette kostholdet, og så lenge det fortsatt vil taes opp glukose i tarmen så nytter det ikke. Da er det Metformin neste ...

Men det er innmari kult at festivalen funker så godt for så mange! Og jeg tror nok ganske sikkert jeg kommer til å innvilge meg et festivalpass på et par uker i året for å nullstille kroppen

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 16:46   #144
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid.

Er det noen som har noe mer informasjon om vann på et ketogent kosthold?

Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor mye vann skulle ha noen gunstig effekt. Det er ikke usunt å drikke mye vann. Det hjelper å transportere næringsstoffer og fjerne avfallsstoffer, men jeg vet bare ikke om det har noen merkbar effekt på forbrenningen. De studiene jeg har funnet, viser en liten økning i metabolismen rett etter at man har drukket. Totalt sett kunne dette utgjøre inntil 50 kalorier (..) per dag. Den gjengse forklaringen er at varmetapet fra det kalde vannet kompenseres. Jeg synes dette høres syltynt ut. Spesielt med tanke på at de stakkarslige 50 kaloriene blir ført på sultregningen, og antageligvis kompensert i neste måltid. Det ender i samme gate som å gå trappen i stedet for heis osv. Sikkert sunt, men helt uten betydning for vekten.

Det som hadde vært interessant, hadde vært om noen fant undersøkelser som viser en fysiologisk effekt av vann for forbrenningen som kan påvirkes av mengden man inntar.

For egen del droppet jeg vannhysteriet allerede i februar en gang. Etter det gikk jeg tilbake til +/- en liter kaffe om dagen + en halvliter vann + et par desiliter rødvin. Den eneste forskjellen jeg merket var at dobesøkene ble drastisk redusert

  Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:18   #145
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Jeg drikker nå automatisk minst to liter, helst mer på ketogen kost.
Det skal ligge en sånn formelgreie her inne som forklarer hvorfor vannintak kan ha positiv effekt på vekttap, men husker ikke hvor ... Linker den om jeg finner den.
Jeg føler meg dårlig om jeg ikke drikker nok vann. Det hender jeg blir litt for lat til å fylle på vannflaska mi, og da kan jeg etterhvert kjenne tendenser til hodepine og uggenhet i kroppen. Men så er jeg også veldig varm, generelt sett, ikke minst nå som det typ er tretti varmegrader

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:26   #146
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

HER ER'N! Jeg må si at jeg nok er nødt til å lese denne noen ganger før jeg i det hele tatt klarer å skille de forskjellige benevnelsene, da kjemi ikke er et fag jeg er særlig befattet med, men jeg mener da å tro jeg en eller annen gang har skjønt grunnprinsippet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 21:06   #147
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

HER ER'N! Jeg må si at jeg nok er nødt til å lese denne noen ganger før jeg i det hele tatt klarer å skille de forskjellige benevnelsene, da kjemi ikke er et fag jeg er særlig befattet med, men jeg mener da å tro jeg en eller annen gang har skjønt grunnprinsippet

Jeg har også lest det innlegget, og vi har diskutert det tidligere her på forumet. Danish hadde noen veldig gode argumenter i mot her: Om Ziggys vannteori

Det var etter dette at jeg begynte å sjekke opp det som Ziggy skriver, men jeg har ikke funnet noen studier som sier det samme som ham. Tvert i mot, heller jeg mer mot at Danish har rett. Men jeg er himla nysgjerrig ettersom det om vann er en så fastgrodd myte

  Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 21:20   #148
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

For min del er iallfall det å drikke vann viktig for å gå ned i vekt. Om jeg bare drikker ca 0,5 l vann +/- i løpet av dag, enten bare det eller i tillegg drikker cola zero (både i små og store mengder), så går jeg ikke like lett ned. Men, om jeg drikker mer vann, typ minst 2 liter, og varierer med små/store mengder cola zero, da går vekten lettere ned. Har ikke merket variasjon i vekten om jeg drikker lite eller mye av brus som er kunstig søtet i tillegg til vannet, så det tolker jeg som om at det er ok for meg å drikke det.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 21:39   #149
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fettfestivalen

Vann her litt samme effekt som fett i kroppen min. Drikker jeg lite, så samler det seg masse vann, drikker jeg nok så skylles vannet ut. Kanksje kroppen tror den må spare (litt sånn kamel-tendenser... )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 15:42   #150
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettfestivalen

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vann her litt samme effekt som fett i kroppen min. Drikker jeg lite, så samler det seg masse vann, drikker jeg nok så skylles vannet ut. Kanksje kroppen tror den må spare (litt sånn kamel-tendenser... )

Jeg merker egentlig litt det samme, og så blir jeg så himla trøtt om jeg ikke drikker nok. Om fett% går mere ned med mye vann/saft/brus er jeg litt usikker på. Skal gi fettfestivalen en uke til og så er det pause tror jeg. Ferie og slikt. Mulig jeg vender tilbake til den etter ferien. Men jeg kjenner meg litt sånn julemiddag/torskemiddag trøtt stadig vekk på dette kostholdet. Om det skulle kikke inn med energi derimot så er jeg litt lengre på festivalen.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no