Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-11, 20:14   #1
Kirsti120
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Kirsti120 er på en erverdig vei

Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Jeg er ganske så fersk på dette, og har lest litt på forumet om brøderstatninger. Jeg lager et brød selv som jeg synes er veldig godt (består av egg, fløte, kremost, linfrø, fiberhusk og sesamfrø). Når jeg deler brødet i 16 biter blir det bare 1 g karbo i hver skive. Det vil si at hvis jeg tar 2 slike skiver brød til et måltid utgjør det bare et par gram karbo, alså veldig lite.

Har det likevel noe å si, fordi det er en brøderstatning? Innholdet i brødet er vel helt greit for dette kostholdet?

Kirsti120 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 20:25   #2
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kirsti120, her.

Jeg er ganske så fersk på dette, og har lest litt på forumet om brøderstatninger. Jeg lager et brød selv som jeg synes er veldig godt (består av egg, fløte, kremost, linfrø, fiberhusk og sesamfrø). Når jeg deler brødet i 16 biter blir det bare 1 g karbo i hver skive. Det vil si at hvis jeg tar 2 slike skiver brød til et måltid utgjør det bare et par gram karbo, alså veldig lite.

Har det likevel noe å si, fordi det er en brøderstatning? Innholdet i brødet er vel helt greit for dette kostholdet?

Jeg ville bare ha spist ivei. Innholdet ser kjempebra ut (Har du oppskrift? )Grunnen til at noen unngår brøderstatninger er at det kan virke som en partystopper, dvs at vekten stopper opp om man spiser den matvaren. Men dette er veldig individuelt, så du må nesten bare prøve deg fram og bli kjent med kroppen din For meg, for eksempel, går det fint med brøderstatning, men ikke med melkeprodukter. Lykke til!

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 20:50   #3
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Jeg kan ikke spise brøderstatninger - da stopper vektnedgangen min! Vet ikke hva som gjør det, tåler flere av ingrediensene hver for seg...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 12:32   #4
Kirsti120
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Kirsti120 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Hadde egentlig bestemt meg for å kutte ut brødet, men jeg tror jeg prøver å lage en ny veldig enkel type brød i stedet. Jeg liksom ha brød, mest for den psykiske faktoren. Og så vil jeg ikke ha så mye fokus på at jeg spiser annerledes enn resten av familien. Jeg har 4 barn som jeg spiser minst to måltider sammen med hver dag. Og da har jeg ikke lyst til at de skal se at mamma har salat i stedet for brød under pålegget.

Et brød laget av kun egg og fiberhusk må da vel kunne være greit? Tror rett og slett jeg prøver å lage et for å se om det funker.

Kirsti120 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 12:42   #5
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kirsti120, her.

Hadde egentlig bestemt meg for å kutte ut brødet, men jeg tror jeg prøver å lage en ny veldig enkel type brød i stedet. Jeg liksom ha brød, mest for den psykiske faktoren. Og så vil jeg ikke ha så mye fokus på at jeg spiser annerledes enn resten av familien. Jeg har 4 barn som jeg spiser minst to måltider sammen med hver dag. Og da har jeg ikke lyst til at de skal se at mamma har salat i stedet for brød under pålegget.

Et brød laget av kun egg og fiberhusk må da vel kunne være greit? Tror rett og slett jeg prøver å lage et for å se om det funker.

Om kroppen din håndterer det - supert! Hadde jeg kunnet det, hadde jeg spist brød jevnlig!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 15:07   #6
Kirsti120
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Kirsti120 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Om kroppen din håndterer det - supert! Hadde jeg kunnet det, hadde jeg spist brød jevnlig!

Vet ikke hvordan det går, men jeg må gi det en sjanse. Nå har jeg laget brød som består av 4 egg, 2 ss fiberhusk og litt salt og pepper. Skar det i 16 biter, og det er altså så og si helt fritt for karbohydrater. Ble litt sånn smakløs loff-smak, men det er da noe å ha under pålegget. Prøver med det brødet ei uke for å sjekke hvordan det går. :-)

Kirsti120 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 16:38   #7
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Det er ikke det at alle bør ligge unna brød. Det er bare flere som har opplevd dårlig vektnedgang som har bedret seg når de har kuttet ut brøderstatninger.
Om det går fint for deg, så spis brøderstatning så mye du lyster!

Selv spiser jeg det ikke, men det er mest fordi jeg aldri har vært noe glad i brød i utgangspunktet, og synes det er en kjempebonus å tillate meg å spise middag til frokost også!

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:56   #8
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kirsti120, her.

Vet ikke hvordan det går, men jeg må gi det en sjanse. Nå har jeg laget brød som består av 4 egg, 2 ss fiberhusk og litt salt og pepper. Skar det i 16 biter, og det er altså så og si helt fritt for karbohydrater. Ble litt sånn smakløs loff-smak, men det er da noe å ha under pålegget. Prøver med det brødet ei uke for å sjekke hvordan det går. :-)

Hvor lenge steker du det?

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:58   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Hvor lenge steker du det?

Kanskje det er denne oppskriften?
Jukseloff

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 09:57   #10
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kanskje det er denne oppskriften?
Jukseloff

Takk

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 10:08   #11
Kirsti120
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Kirsti120 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Hvor lenge steker du det?

Jeg steker det på 170 grader med varmluft i 18-20 minutter. Fant denne oppskriften på nettet for lenge siden, og ser den er veldig lik en pizzabunnoppskrift som ligger her på forumet.

Jeg gjør det mye enklere enn i den jukseloff-oppskriften: Jeg bare pisker sammen eggene og har i fiberhusk og evt salt/pepper. En halv dl fløte er også fint å ha i. Og så smører jeg gugga på bakepapir, bruker en stor langpanne. Går kjempefort. Med varmluft kan man gjerne sette inn to plater om gangen.

Kirsti120 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:36   #12
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kirsti120, her.

Jeg steker det på 170 grader med varmluft i 18-20 minutter. Fant denne oppskriften på nettet for lenge siden, og ser den er veldig lik en pizzabunnoppskrift som ligger her på forumet.

Jeg gjør det mye enklere enn i den jukseloff-oppskriften: Jeg bare pisker sammen eggene og har i fiberhusk og evt salt/pepper. En halv dl fløte er også fint å ha i. Og så smører jeg gugga på bakepapir, bruker en stor langpanne. Går kjempefort. Med varmluft kan man gjerne sette inn to plater om gangen.

Hvordan tror du det blir med johannes urt mel? Da skal jeg jammen i meg lage det til helgen

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:42   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26, her.

Hvordan tror du det blir med johannes urt mel? Da skal jeg jammen i meg lage det til helgen

Du mener vel ikke Johannesurtmel?? Men Johannesbrødkjernemel (JBK)??

Johannesurt er noen tabeletter du får kjøpt på helsekosten mot depresjon..
Kan sikkert være lurt å ha det i brød også , men jeg har aldri hørt om det som mel.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 18:05   #14
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Du mener vel ikke Johannesurtmel?? Men Johannesbrødkjernemel (JBK)??

Johannesurt er noen tabeletter du får kjøpt på helsekosten mot depresjon..
Kan sikkert være lurt å ha det i brød også , men jeg har aldri hørt om det som mel.

Ja herregud jeg skrev bare feil!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 07:49   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Opprinnelig lagt inn av Kirsti120, her.

Jeg er ganske så fersk på dette, og har lest litt på forumet om brøderstatninger. Jeg lager et brød selv som jeg synes er veldig godt (består av egg, fløte, kremost, linfrø, fiberhusk og sesamfrø). Når jeg deler brødet i 16 biter blir det bare 1 g karbo i hver skive. Det vil si at hvis jeg tar 2 slike skiver brød til et måltid utgjør det bare et par gram karbo, alså veldig lite.

Har det likevel noe å si, fordi det er en brøderstatning? Innholdet i brødet er vel helt greit for dette kostholdet?

Det er noen som opplever dårlig/ingen vektnedgang av erstatninger, brød er en av disse. Mange mener at linfrø, fiberhusk og sesamfrø ikke er mat som våre forfedre stappet i seg så mye av, og at det derfor ikke er genetisk tilpasset oss, like lite som korn osv. For andre fungerer det glimrende. Vi er jo så forskjellige.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor funker det ikke å spise for lite? manne Spørsmål og svar 62 19-03-11 14:47
Er det noen som vet HVORFOR (man ikke kan spise nøtter på induksjon) matitt Induksjonen 4 01-12-08 10:22
Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene? Tette80 Ketolysekuren 11 25-04-07 23:31
Hvorfor kan jeg ikke spise gele?? shady Lavkarbo generelt 11 22-09-06 08:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no