Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

diett.no

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-11, 21:04   #1
mm91
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 12
mm91 er på en erverdig vei

diett.no

Hei, har nettopp funne ut av diett.no, og det er heilt genialt!
Men eg lurer litt på ka som er bra, etter å ha lagra det eg har spist fekk eg dette:
Energi:1342
Goal:2102
Fett:114
Karbohydrat:26.54
Protein:50.88

Det stod ikkje kor mykje prosent fett eg hadde fått i meg? noken som veit ka ein burde ligge på om dagen, er 114 greit?

Når ein går på ketosedietten kor mange karbohydrat kan man ha, 26 er vel for mykje?
Og det som står som goal, er det antall kcal eg burde få i meg?

mm91 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:20   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

Hei, har nettopp funne ut av diett.no, og det er heilt genialt!
Men eg lurer litt på ka som er bra, etter å ha lagra det eg har spist fekk eg dette:
Energi:1342
Goal:2102
Fett:114
Karbohydrat:26.54
Protein:50.88

Det stod ikkje kor mykje prosent fett eg hadde fått i meg? noken som veit ka ein burde ligge på om dagen, er 114 greit?

Når ein går på ketosedietten kor mange karbohydrat kan man ha, 26 er vel for mykje?
Og det som står som goal, er det antall kcal eg burde få i meg?

Har du vært innom arnakristins nybegynnertråd som du finner link til i signaturen min?

Der får du svar på mange av spørsmålene dine.

Men jeg kan jo ta noe her også:
Det heter KETOLYSE-dietten. Den er en av flere ketogene dietter, dvs at kroppen er i ketose, og det betyr egentlig bare at den bruker fett som energi.

På ketolyse skal man ligge rundt 15 g kh for kvinner, og rundt 20 for menn. MEN grensen for å være i ketose kan være høyere. Jeg anbefaler at du kjøper boka som heter slank med ketolyse (såvidt jeg husker), siden det er lettere og gjøre dette riktig om du har en bok med regler du må følge.

Det står hvor mye det er prosentmessig også, sjekk til høyre for måltidene dine, der er det tre faner som heter ADI - k-diag og etikett. Disse gir forskjellig informasjon om matinntaket ditt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:40   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

Hei, har nettopp funne ut av diett.no, og det er heilt genialt!
Men eg lurer litt på ka som er bra, etter å ha lagra det eg har spist fekk eg dette:
Energi:1342
Goal:2102
Fett:114
Karbohydrat:26.54
Protein:50.88

Det stod ikkje kor mykje prosent fett eg hadde fått i meg? noken som veit ka ein burde ligge på om dagen, er 114 greit?

Når ein går på ketosedietten kor mange karbohydrat kan man ha, 26 er vel for mykje?
Og det som står som goal, er det antall kcal eg burde få i meg?

Det er veldig lavkarbo-aktig og fint det du fører opp her. Om du trives med det er det et bra kosthold for deg. 5% av energien skal fra karbohydrater på ketolysekuren, men den er svært streng. 26 er ikke mye, ihvertfall. Mest skal fra grønnsaker. På ketolyse blir det ikke plass til annet. Om du vil ligge litt høyere, som er det mest optimale ifølge optimal ernæring ? kan du ligge godt i underkant av 72 g, altså rundt 40-50 g karbohydrater om dagen. Det gjør jeg,og da er det plass til litt nøtter, rå gulrot og kakaobønner som jeg mener er bra å ha med i et kosthold på lang sikt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:47   #4
mm91
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 12
mm91 er på en erverdig vei

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Har du vært innom arnakristins nybegynnertråd som du finner link til i signaturen min?

Der får du svar på mange av spørsmålene dine.

Men jeg kan jo ta noe her også:
Det heter KETOLYSE-dietten. Den er en av flere ketogene dietter, dvs at kroppen er i ketose, og det betyr egentlig bare at den bruker fett som energi.

På ketolyse skal man ligge rundt 15 g kh for kvinner, og rundt 20 for menn. MEN grensen for å være i ketose kan være høyere. Jeg anbefaler at du kjøper boka som heter slank med ketolyse (såvidt jeg husker), siden det er lettere og gjøre dette riktig om du har en bok med regler du må følge.

Det står hvor mye det er prosentmessig også, sjekk til høyre for måltidene dine, der er det tre faner som heter ADI - k-diag og etikett. Disse gir forskjellig informasjon om matinntaket ditt.

Takk for svar!
Ja har lest nybegynner tråden, og den var veldig hjelpsom
Trur kanskje eg klarar meg med 15 g kh, men trur ikkje det er aktuelt i lengda, kanskje berre i begynnelsen? Men skal på bokforetning i mårra og sjå ka utvalg dei har

Eg fann det på høgre sida, og den sirkelen med prosent var kjempe genial!

mm91 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:51   #5
mm91
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 12
mm91 er på en erverdig vei

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det er veldig lavkarbo-aktig og fint det du fører opp her. Om du trives med det er det et bra kosthold for deg. 5% av energien skal fra karbohydrater på ketolysekuren, men den er svært streng. 26 er ikke mye, ihvertfall. Mest skal fra grønnsaker. På ketolyse blir det ikke plass til annet. Om du vil ligge litt høyere, som er det mest optimale ifølge optimal ernæring ? kan du ligge godt i underkant av 72 g, altså rundt 40-50 g karbohydrater om dagen. Det gjør jeg,og da er det plass til litt nøtter, rå gulrot og kakaobønner som jeg mener er bra å ha med i et kosthold på lang sikt.

takk for svar lurer på om eg skal begynne på ketolyse i begynnelsen, og så gå over til 40-50 g kh, er dette lurt?

mm91 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:52   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

takk for svar lurer på om eg skal begynne på ketolyse i begynnelsen, og så gå over til 40-50 g kh, er dette lurt?

Ja. Jeg gjorde det uten problem ihvertfall.Om du har et slingringsmonn fra mellom 5 og opp mot 40-50 allerede nå er det lettere å gjennomføre.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:53   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

takk for svar lurer på om eg skal begynne på ketolyse i begynnelsen, og så gå over til 40-50 g kh, er dette lurt?

Vi sier det slik at du starter på ketolyse Etter et par mnd, vil du selv se om du er komfortabel med såpass litt kh eller om du ønsker og øke. Poenget mitt er at du må ikke bestemme deg IDAG hva du skal gjøre om noen måneder, bli kjent med kostholdet først

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:57   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: diett.no

Å gå plutselg ned til ketolysenivå er belastende for kroppen. For å unngå ubehaget er det lurt å trappe ned.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:00   #9
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

Hei, har nettopp funne ut av diett.no, og det er heilt genialt!
Men eg lurer litt på ka som er bra, etter å ha lagra det eg har spist fekk eg dette:
Energi:1342
Goal:2102
Fett:114
Karbohydrat:26.54
Protein:50.88

Det stod ikkje kor mykje prosent fett eg hadde fått i meg? noken som veit ka ein burde ligge på om dagen, er 114 greit?

Når ein går på ketosedietten kor mange karbohydrat kan man ha, 26 er vel for mykje?
Og det som står som goal, er det antall kcal eg burde få i meg?

Se på K- diagrammet! Der står det prosentene.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 16:06   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Å gå plutselg ned til ketolysenivå er belastende for kroppen. For å unngå ubehaget er det lurt å trappe ned.

Dette må man vel kunne velge selv... Dessuten ligger TS allerede på under 30 g kh pr dag

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 18:07   #11
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: diett.no

Jeg startet på ketolyse og har etterhvert steget i antall gram karbohydrater etter hva som passer meg. Av egen erfarig vil jeg anbefale at du følger boken til du "kan" ketolyse og så kan du gjøre de tilpasninger som passer for deg

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 09:36   #12
mm91
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 12
mm91 er på en erverdig vei

Sv: diett.no

No har eg kjøpt Ketolyse boka av Torkild Andersen, og skal følge den til punkt og prikke han skriver at eg kan øke karboinntak etter 4 veker, men eg må vere påpasseleg å prøve meg fram Så må klare meg på 15 g KH dei første 4 vekene

mm91 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 13:47   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: diett.no

Opprinnelig lagt inn av mm91, her.

No har eg kjøpt Ketolyse boka av Torkild Andersen, og skal følge den til punkt og prikke han skriver at eg kan øke karboinntak etter 4 veker, men eg må vere påpasseleg å prøve meg fram Så må klare meg på 15 g KH dei første 4 vekene

Avvei litt hvor mye du skal ned i vekt før du øker på med karbohydratene. Såvidt jeg husker går det mer på å finne "balansepunktet" for inntak av karbohydrater før vektnedgang stanser opp og man holder vekta stabil, eller tar jeg feil?

(Har lånt bort boka pt og er litt "blind" for tiden )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høy protein-diett kontra høy fett-diett Maja Kostholdsfilosofier 16 13-01-10 21:03
Ny på diett Wesla82 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 7 27-11-09 10:34
Diett.no? Anki1962 Spørsmål og svar 0 15-04-09 16:28
Fedon"diett" eller Atkins diett? haukhe Spørsmål og svar 2 01-11-07 21:40
diett nøtta Spørsmål og svar 7 16-10-05 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no