Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-09, 23:40   #1
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Ja, jeg kunne godt tenke meg å høre historiene til de som er tilbake her inne etter å ha mistet flere kilo tidligere...

Har lest litt og vurderer ketolyse"kuren". Men er samtidig litt redd for å gå ned de 20 kiloene jeg ønsker å miste...så leve "normalt" igjen...
og så etter en tid havne her inne igjen...og kanskje med noen ekstra kilo i tillegg...??

Hva var årsaken til at dere ikke klarte å holde kiloene borte?
Tror vi alle kan lære noe av å høre historiene til de som ikke klarte å holde kiloene borte, men som står på og ikke gir seg!!

...jeg vil gjerne høre deres historie også...ikke bare historiene til de som har klart det en stund!

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 01:26   #2
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Grunnen til at mange går kraftig opp i vekt igjen etter en slankekurer er at mesteparten av det de går ned i vekt er muskler. Reduksjon i muskelmasse betyr redusert forbrenning og da forstår du nok selv at dersom du går tilbake til gamle vaner med ny lav forbrenning så går det filleveien.

I en lavkarbodiett sier teorien at det blir minimalt muskeltap, derfor bør dette fungere bedre enn f.eks Grete Rhode (eller hvordan hun staver etternavnet sitt)

Er fremdeles på "nedturen" så jeg kan ikke gi noe 100% svar om det fungerer i prakis, time will show

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:12   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Men er samtidig litt redd for å gå ned de 20 kiloene jeg ønsker å miste...så leve "normalt" igjen...
og så etter en tid havne her inne igjen...og kanskje med noen ekstra kilo i tillegg...??
Hva var årsaken til at dere ikke klarte å holde kiloene borte?

Hvis du med "leve "normalt" igjen" mener å spise akkurat det samme som før du begynte med lavkarbo, så vil du nok få tilbake alle kiloene og mere til etterhvert. Det skjer med alle som lever etter en diett og så slutter med den etter en tid.
Nå har ikke jeg lest alle innleggene til de som er tilbake på ketolyse, men fellesnevneren for de jeg har lest, er at de har spist som før (mer og mer karbomat) og gått opp i vekt.

Lavkarbo bør være en endring av kostholdet. Selvfølgelig trenger man ikke leve i ketose resten av sitt liv, men noe tilsvarende Fedon Lindberg burde være overkommelig for de fleste??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:17   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Hvis du med "leve "normalt" igjen" mener å spise akkurat det samme som før du begynte med lavkarbo, så vil du nok få tilbake alle kiloene og mere til etterhvert. Det skjer med alle som lever etter en diett og så slutter med den etter en tid.
Nå har ikke jeg lest alle innleggene til de som er tilbake på ketolyse, men fellesnevneren for de jeg har lest, er at de har spist som før (mer og mer karbomat) og gått opp i vekt.

Lavkarbo bør være en endring av kostholdet. Selvfølgelig trenger man ikke leve i ketose resten av sitt liv, men noe tilsvarende Fedon Lindberg burde være overkommelig for de fleste??

Signerer!

Går du tilbake til å spise poteter og pasta til middag og grovbrød til andre måltider, så er det nok en fare for at du går opp igjen..

Og hva er normal kost? For meg er det kjøtt, grønnsaker og fete mjølkeprodukter.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:31   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Hovedspørsmålet er ofte "hvorfor gikk du opp før".
Om svaret er graviditet eller amming (som hos meg) så gikk jeg ikke opp igjen siden jeg ikke gjorde de to tingene (samt hadde fått justert stoffskiftet etter graviditetssmell) lenger. Om man gikk opp pga dårlig kosthold, går ned og så går tilbake til den samme årsaken, så går man opp igjen.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:32   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Grunnen til at mange går kraftig opp i vekt igjen etter en slankekurer er at mesteparten av det de går ned i vekt er muskler. Reduksjon i muskelmasse betyr redusert forbrenning og da forstår du nok selv at dersom du går tilbake til gamle vaner med ny lav forbrenning så går det filleveien.

I en lavkarbodiett sier teorien at det blir minimalt muskeltap, derfor bør dette fungere bedre enn f.eks Grete Rhode (eller hvordan hun staver etternavnet sitt)

Er fremdeles på "nedturen" så jeg kan ikke gi noe 100% svar om det fungerer i prakis, time will show


EN av grunnene, mener du. For det er slett ikke alltid årsaken. Er man svært overvektig (BMI <40) er det snakk om bla. hormoner som gjør et varig vekttap vanskelig, og det er vel snakk om ca. 95 % av de i denne gruppen som går ned i vekt, som ikke klarer å holde vekten over tid samme hvilken kur/livsstil de bruker. Dystre tall, egentlig, men sett i sammenheng med alle verdens sykelig overvektige er jo 5 % uansett ganske mye.
Dessuten kan det være psykisk også, spiseforstyrrelser kan "hemmes" over tid men så klarer man ikke alltid å komme varig utav det og går opp det man har gått ned, og gjerne litt til. Det er ganske komplekst og har ikke bare med tap av muskelmasse å gjøre.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 17-08-09 kl 12:38.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:34   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Du kan aldri spise det samme som du spiste tidligere...som du la på deg av, forståelig nok.

Du må finne en mellomting, et vedlikeholdskosthold som DU og KROPPEN din sier er riktig i forhold til hva du vil veie og hvilken form du ønsker å være i. Mange av oss trives jo så utmerket med en eller annen form for lavkarbokost, men skeier alikevel ut av og til og kjenner det fort på flere ting.

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 14:20   #8
ross
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 40
ross er på en erverdig vei

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

jeg er egentlig ganske overansket... jeg gikk 3 mnd på atkins og gikk ned 8 kg... så kom sommeren og jeg klarte ikke å fortsette, gikk litt over stokk og stein ig førsten også til slutt dreit jeg regelrett idet og drakk, spiste masse godtrier, brød, pasta.. osv.. nå litt over en mnd senere har jeg gått opp 4 kg... jadda ganske deppa ble jeg selv om jeg viste det ville skje når jeg hadde skeiet så mye ut... men det utrolige er at jeg forrig torsdag tok meg i det og begynte på nytt med atkin og i løpet av 4 dager er jeg gått ned 1,3 kg igjen... så hadde jeg kanskje ikke tatt helt av etter jeg dreit i hele atkins tingen så hadde jeg sikkert ikke lagt på meg så "mye" igjen... Tror hvos man styrer unna godis hver dag, øl hver helg og ikke kanskje brød så holder man vekten...

ross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:52   #9
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Ja, det skulle jeg jo skrevet...vil jo v n gå tilbake til det samme jeg har holdt på med de siste årene, men jeg håper ikke jeg har spist min siste potet eller siste skive skikkelig godt , hjemmebakt grovbrød!!
Vil så gjerne det UTEN å gå opp...men er redd det bare blir innimellom...?

Er det slik at om man sakte men sikkert introduserer noe høykarbomat tilbake i kostholdet så "venner" kroppen seg til det og man kan leve med noe mer av det...? *håper*

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:12   #10
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

sant det dere sier, blant annet at lavkarbo er et nytt kosthold.. ikke bare en diett

jeg slanker jo meg ikke akuratt her, lever bare lavkarbo..

har altid syntes pasta ris brød og poteter bare var tørt og ekkelt uansett, så og droppe det og heller spise så mye kjøtt jeg klarer sier jeg ikke nei til!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 18:00   #11
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Jeg har mistet mange kilo - men de kom ikke tilbake. Det ble bare ikke mer vektnedgang. Jeg fortsatte som før i kosten, men unnet meg litt det som ble servert i helgene - type kake, potet, chips, øl eller sjokolade.

"Jeg som var så flink med maten ellers i uka, kunne vel ta bare litt?" tenkte jeg. Men det kunne jeg tydeligvis ikke. Jeg skjønte jo ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt (stupid me), men jeg gikk heller ikke opp.

Nå vet jeg bedre. Det er bedre å ventet til man er ferdigslanket, og heller ta det hjemmebakte brødet med geitost i helgene da. Ikke nå. Når man er ferdig slanket kan man (og burde man) skli litt ut til siden en gang i blant. Det tror jeg er sunt for den mentale helsen.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 19:46   #12
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

"Jeg som var så flink med maten ellers i uka, kunne vel ta bare litt?" tenkte jeg. Men det kunne jeg tydeligvis ikke. Jeg skjønte jo ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt (stupid me), men jeg gikk heller ikke opp.

Når man er ferdig slanket kan man (og burde man) skli litt ut til siden en gang i blant. Det tror jeg er sunt for den mentale helsen.


Ja, dette tror jeg de fleste tenker... Meg innkludert!!!

Og det siste du sier om å tillate seg å skli ut innimellom stemmer absolutt på meg!!!
Jeg kan avse mye og jevnlig, men hvis jeg visste at jeg ALDRI mere kunne spise noe av det jeg liker så godt...
...da hadde jeg nok heller nøyd meg med for mange kilo på rumpestumpen...

Så jeg bør komme meg ned i trrivselsvekt og håpe på at jeg kan spise litt attåt UTEN å øke i vekt en dag...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 20:35   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

hvis jeg visste at jeg ALDRI mere kunne spise noe av det jeg liker så godt...
...da hadde jeg nok heller nøyd meg med for mange kilo på rumpestumpen...

Det gjelder bare å ikke skulle ta igjen alt det man har hatt restriksjoner på på en gang

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 20:38   #14
StoreLilleMeg
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 50
Innlegg: 230
StoreLilleMeg er på en erverdig vei

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det gjelder bare å ikke skulle ta igjen alt det man har hatt restriksjoner på på en gang

Hihi....den var fin

__________________


StoreLilleMeg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 08:28   #15
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Har du mistet mange kilo, og så kom de tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg har mistet mange kilo - men de kom ikke tilbake. Det ble bare ikke mer vektnedgang. Jeg fortsatte som før i kosten, men unnet meg litt det som ble servert i helgene - type kake, potet, chips, øl eller sjokolade.

"Jeg som var så flink med maten ellers i uka, kunne vel ta bare litt?" tenkte jeg. Men det kunne jeg tydeligvis ikke. Jeg skjønte jo ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt (stupid me), men jeg gikk heller ikke opp.

Nå vet jeg bedre. Det er bedre å ventet til man er ferdigslanket, og heller ta det hjemmebakte brødet med geitost i helgene da. Ikke nå. Når man er ferdig slanket kan man (og burde man) skli litt ut til siden en gang i blant. Det tror jeg er sunt for den mentale helsen.



Bra innlegg!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange kilo har dere gått ned? Janis Generell diskusjon 1 13-07-09 23:46
Hvor mange kilo har dere gått ned? frustrert frue Spørsmål og svar 34 28-05-09 09:42
Mange kilo? Sofie29 Spørsmål og svar 3 24-01-09 13:30
Skal ned mange kilo, wish me luck! Bobbo Ketolysekuren 28 26-06-07 12:04
Hvor mange kilo har dere gått ned? *Tussi* Ketolysekuren 3 16-04-05 10:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no