Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Lavkarbo har ikke noe for seg

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-10, 23:38   #51
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hardt kan variere fra person til person. To timers trening regner jeg som hardt. Når jeg gikk på lite karbo ble det en dårlig trening. Manglet helt gutsen og styrken som må til. holdt på å besvime. Så jeg vil IKKE anbefale lavkarbo og trening.

De to-tre første gangene er det sånn, men plutselig kommer man over kneika, og da er det et rush uten sammenligning! Men det er viktig å få i seg MYE fett før en hard økt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 11-08-10, 23:40   #52
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hardt kan variere fra person til person. To timers trening regner jeg som hardt. Når jeg gikk på lite karbo ble det en dårlig trening. Manglet helt gutsen og styrken som må til. holdt på å besvime. Så jeg vil IKKE anbefale lavkarbo og trening.

Det tar jo også opptil 4-6 uker etter omlegging av kostholdet til lavkarbo at kroppen igjen henter nok energi til massiv trening. Så det er jo en mulighet at du ikke reduserte treningen i startsperioden og da går en jo tom for energi.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat
Gammel 12-08-10, 13:19   #53
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Nei jeg trente hardt fra første stund, og fikk en smell. Regner med at treningen alene skal føre til vektnedgang. Men har øket karboinntaket betraktelig. Jeg kunne ikke kutte ut trening i fire uker.

Trening alene fører ikke til vekttap. Kostholdet er 90% av vektreduksjon.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 12-08-10, 14:54   #54
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Trening alene fører ikke til vekttap. Kostholdet er 90% av vektreduksjon.

Føler jeg må kverlulere litt, for uansett type diett fører vekttap med bare kostholdsjustering også til tap av muskler. Det eneste unntaket jeg kjenner til er ved forholdsvis grov feilernæring der folk som tar opp lavkarbo legger på seg ca 1-3kg musker rett og slett fordi kroppens homeostase er mer komfortabel med å ha mer muskelmasse når den endelig får byggeblokkene og stabiliteten den trenger for dette.

Ellers er det fint mulig å trene av seg kilo men det forutsetter at man ikke spiser mer som en naturlig reaksjon på økt energiforbruk. Det er veldig lett å sykle en halvtime og brenne 100-200kcal, også tenke "Jaja, vi skal på kino, jeg har fortjent en burger." uten å helt få med seg at burger-måltidet kanskje inneholder 1000kcal (som man må jobbe halve dagen for å "fortjene").

Kostholdet er strengt tatt 100% av vekttap, for spiser man etter sultfølelsen kan man trene 18 timer om dagen og fortsatt stå dønn stille (forutsatt at man ikke har problemer med skjoldbruskkjertelen/hypofysen, insulinresistens, osv.). Alikevel er trening vitalt for å beholde og evt. øke muskelmassen, både for helsens skyld, for psykisk og fysisk velvære og for best mulig sjanse til å holde vekten av.



Dette er Michael Phelps, verdens beste svømmer. Han spiser 12.500kcal om dagen og veldig mye av det fra toast, pannekaker med sjokolade og sirup, belgiske vaffler, osv. Nei, det var ikke en skrivefeil, han spiser tolv-tusen-femhundrekcal hver dag, og er tynn som en strek.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 15:45   #55
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Føler jeg må kverlulere litt, for uansett type diett fører vekttap med bare kostholdsjustering også til tap av muskler. Det eneste unntaket jeg kjenner til er ved forholdsvis grov feilernæring der folk som tar opp lavkarbo legger på seg ca 1-3kg musker rett og slett fordi kroppens homeostase er mer komfortabel med å ha mer muskelmasse når den endelig får byggeblokkene og stabiliteten den trenger for dette.

Ellers er det fint mulig å trene av seg kilo men det forutsetter at man ikke spiser mer som en naturlig reaksjon på økt energiforbruk. Det er veldig lett å sykle en halvtime og brenne 100-200kcal, også tenke "Jaja, vi skal på kino, jeg har fortjent en burger." uten å helt få med seg at burger-måltidet kanskje inneholder 1000kcal (som man må jobbe halve dagen for å "fortjene").

Kostholdet er strengt tatt 100% av vekttap, for spiser man etter sultfølelsen kan man trene 18 timer om dagen og fortsatt stå dønn stille (forutsatt at man ikke har problemer med skjoldbruskkjertelen/hypofysen, insulinresistens, osv.). Alikevel er trening vitalt for å beholde og evt. øke muskelmassen, både for helsens skyld, for psykisk og fysisk velvære og for best mulig sjanse til å holde vekten av.



Dette er Michael Phelps, verdens beste svømmer. Han spiser 12.500kcal om dagen og veldig mye av det fra toast, pannekaker med sjokolade og sirup, belgiske vaffler, osv. Nei, det var ikke en skrivefeil, han spiser tolv-tusen-femhundrekcal hver dag, og er tynn som en strek.

Viktig igjen og ikke generalisere... jeg begynte å trene MYE etter aldri å ha trent (svært rask gange/jogging i bakker 45 minutter hver dag, i tillegg 4 beinharde styrkeøkter med personlig trener) - samtidig som jeg la kcalori-inntaket på rundt 15-1600 kcal pr dag. jeg målte meg på en avansert kropps-sammensetningsmaskin før og etter 3 mnd - etter 3 mnd hadde jeg gått opp 2 kg i fettmasse og redusert muskelmassen... Forklar det den som kan?

Vi er ikke alle like. Spis mindre og rør deg mer FUNGERTE ikke på meg - jeg vet - prøvde det 100% i over 3 mnd. Det eneste som skjedde var at jeg ble noe fastere - gikk ikke inn særlig i cm heller...

Problemet er at "alle" sier tren mer spis mindre - så blir du slank - men dette er faktisk ikke mulig for en del av oss. Sånn generelt etterlyser jeg litt mer respekt for at vi er forskjellige i praksis - selv om teorien er godt begrunnet

Nå - 8 kg minus på lavkarbo OG lavkcalori - UTEN å trene (tør ikke foreløpig - vektnedgangen stanser opp - går bare i skogen) ser jeg at jeg har funnet løsningen - selv om jeg var ekstremt nær ved å gi opp etter å ha holdt på et år med kostholdsendring (pre-lavkarbo). Når jeg nå etterhvert (rundt jul tenker jeg) nærmer meg målet mitt - har jeg planer om å sette igang treningen igjen - for å bli fastere og mer utholdende. Trente en periode på lavkarbo også - og det gikk fint som fy - måtte redusere vektene noe - men kunne holde på desto lengre

Har bare en anbefaling jeg - prøv ut ting selv - se hva som fungerer og ikke fungerer!
...Glad jeg ikke ga opp selv om mye trening og mindre mat ikke hjalp...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 12-08-10, 16:35   #56
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Joda Nerthus, ser poenget ditt med nyansering. Derfor jeg tok med forbehold om ting som hormonelle sykdommer og insulinresistens. Nå vet jeg lite om deg, vet ikke kjønnet engang, så dette blir bare spekulering. Antageligvis er du mann eller kvinne (heh) og er du mann er 1500-1600 kcal per dag aaaalt for lite selv dersom du ikke trener! Med hard styrketrening og kardio bør nok en mann på kcal-begrenset diett ligge 1000-1500 kcal over dette. En stillesittende kvinne som ikke har så mye "ekstra" på kroppen kan knappest klare seg på 1500 kcal per dag, så det slår meg ikke som forferdelig rart at du mistet muskelmasse og la på deg fett når du tross alt var såpass underernært og trente så hardt!

Selvsagt er lavkarbo best. Det er absolutt ingen tvil, selv en barneskoleelev bør kunne se logikken i å holde seg unna mat som øker produksjon av vårt suverent kraftigste fettlagrende/forbrenningsstoppende hormon, og i tillegg kommer alle de andre helsefordelene ved å spise mat vi er laget for.

Godt å høre du har funnet noe som virker for deg fremfor å sulte deg under pisken til Roede eller gråte mens Drevon forteller deg at du er feit fordi du er lat og et dårlig menneske!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 18:09   #57
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Føler jeg må kverlulere litt, for uansett type diett fører vekttap med bare kostholdsjustering også til tap av muskler. Det eneste unntaket jeg kjenner til er ved forholdsvis grov feilernæring der folk som tar opp lavkarbo legger på seg ca 1-3kg musker rett og slett fordi kroppens homeostase er mer komfortabel med å ha mer muskelmasse når den endelig får byggeblokkene og stabiliteten den trenger for dette.

Ellers er det fint mulig å trene av seg kilo men det forutsetter at man ikke spiser mer som en naturlig reaksjon på økt energiforbruk. Det er veldig lett å sykle en halvtime og brenne 100-200kcal, også tenke "Jaja, vi skal på kino, jeg har fortjent en burger." uten å helt få med seg at burger-måltidet kanskje inneholder 1000kcal (som man må jobbe halve dagen for å "fortjene").

Kostholdet er strengt tatt 100% av vekttap, for spiser man etter sultfølelsen kan man trene 18 timer om dagen og fortsatt stå dønn stille (forutsatt at man ikke har problemer med skjoldbruskkjertelen/hypofysen, insulinresistens, osv.). Alikevel er trening vitalt for å beholde og evt. øke muskelmassen, både for helsens skyld, for psykisk og fysisk velvære og for best mulig sjanse til å holde vekten av.



Dette er Michael Phelps, verdens beste svømmer. Han spiser 12.500kcal om dagen og veldig mye av det fra toast, pannekaker med sjokolade og sirup, belgiske vaffler, osv. Nei, det var ikke en skrivefeil, han spiser tolv-tusen-femhundrekcal hver dag, og er tynn som en strek.

12 500....når får han tid til å trene?
Kanskje ADHD`n gjør at han brenner ekstra mye?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-08-10, 20:22   #58
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

http://www.trening.no/kosthold/3558.o2.html
denne forteller det meste. Lavkarbo har IKKE særlig virkning hvis man skal slanke seg. jeg hadde en mistanke om det.

Nå må du ikke være tåpelig her. trening.no lever av å selge et tradisjonelt slankeprodukt. Les heller skikkelig faglitteratur, ikke svertekampanjene pengehungrige mennesker kjører mot fakta som fint kan kjøre hele business-modellen deres rett på konkursvogna.

Lavkarbo er den beste måten å miste fettvekt, og det er den sunneste måten å leve. Det er ingen tvil, og hva du eller trening.no måtte mene er fullstendig, totalt irrelevant. Fakta trumfer personlige meninger, du kan ikke føle eller mene at jorda er flat, det er bare ikke sånn det er.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 20:25   #59
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

http://www.trening.no/kosthold/3558.o2.html
denne forteller det meste. Lavkarbo har IKKE særlig virkning hvis man skal slanke seg. jeg hadde en mistanke om det.

Jeg skal prøve å ta hensyn til at du sliter med depresjon... men utsagnet ditt faller på sin egen urimelighet.
Du har selv ikke forsøkt lavkarbo-kosthold 100% - meldingene dine tilsier at du stadig vekk spiser høykarbo-mat.
Du blir mer og mer negativ mot lavkarbo - noe jeg tilsier manglende suksess for din egen del.

Hvorfor er du på dette forumet når du ikke har noen tro på at lavkarbo kan gjøre en forskjell?

Det provoserer meg at du uttaler deg så negativt når du selv ikke har forsøkt - ei heller sett resultat - helsemessig og vektmessig. Forumet er FULLT av suksesser - men de ser du kanskje ikke?

For min egen del - dette fungerer som bare det - nesten 1 kg i uka, kvitt chrons-symptomer, bedre overskudd, mer energi, kraftig økt forbrenning (uten trening), bedre næringsinntak enn noensinne... Jeg har forsøkt "alt annet" i over 20 år og dette er det eneste som fungerer og som jeg ser for meg jeg kan leve med resten av livet. Sånn er det med den saken!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 12-08-10, 20:27   #60
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

jehg og kunne tenke meg 12500 kcal. om dag. Da hadde det blitt fest. Men jeg ligger på skarve 1000 kcal. pr. dag.

Da er det, som du har fått høre i en annen tråd mange ganger, ikke veldig rart at du sliter med vekttap og tror lavkarbo har skylden. Dersom du prøver et opplegg (uansett hva det måtte være) men ikke gjør det skikkelig er det ikke oppleggets feil at det ikke virker tilfredsstillende.

For kalorireduserte dietter skal du aldri ligge mer enn 500kcal i underskudd fra kostens side. Eventuelt underskudd fra trening kommer i tillegg til dette, og maks totalt underskudd skal være 1000kcal per dag. Du er en stor, kraftig mann om jeg husker rett? I så fall skal du ikke en kalori lavere enn 2000 om dagen, antageligvis trenger du mer! Går du lavere går kroppen i sparemodus og du opplever "lokal cellesult" som vil si at kroppen sparer på fettet sitt, mens muskler, hjerne og indre organer "sulter" fordi du spiser så lite.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 20:28   #61
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

http://www.trening.no/kosthold/3558.o2.html
denne forteller det meste. Lavkarbo har IKKE særlig virkning hvis man skal slanke seg. jeg hadde en mistanke om det.

Store inntak av hamburgere med tibehør og softice o.l. er ikke oppført i lavkarbo kostholdet og er en stor medvirkende faktor til av kostholdet ikke virker slankende.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat
Gammel 12-08-10, 20:30   #62
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Store inntak av hamburgere med tibehør og softice o.l. er ikke oppført i lavkarbo kostholdet og er en stor medvirkende faktor til av kostholdet ikke virker slankende.

Korrekt. Inntak av både mye fett og mye karbohydrater er døden, da karbohydrater stimulerer insulinproduksjon, som fører til overføring av sukker fra blodet til cellene (alle her inne vet dette). I tillegg fører omdanning av glukose inne i fettcellen (til frie fettsyrer og triglycerider) til produksjon av et peptid jeg ikke husker navnet på i farta. Dette peptidet tillater fettcellene å ta opp frie fettsyrer direkte fra blodet, noe de i utgangspunktet ikke kan.

Så, fett og sukker? Double whammy!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 20:33   #63
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Hos meg ligger vekttapet kun på trening. Kosthold har ingen innvirkning. Når du er på felgen og har greid å slepe deg til et treningssenter, så kutter du ikke ut på kosten. Jeg unner meg det jeg har lyst på, det må være nåte på hvilke forsakelser man skal utsette seg for. Hos sterkt deprimert er det fysisk trening som gjelder. ikke begrensninger. Jeg tror ikke på fanatikere.


Du begynner å bli veldig vanskelig å ta alvorlig i det hele tatt... Kjører ignorer-knappen her jeg - for min egen mentale helses skyld

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 12-08-10, 20:41   #64
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du begynner å bli veldig vanskelig å ta alvorlig i det hele tatt... Kjører ignorer-knappen her jeg - for min egen mentale helses skyld

Nerthus, nå må vi ikke bli ufine her! Holder med deg i at det virker som merkelig oppførsel når man poster så mye om at man trenger hjelp, og når folk forsøker å hjelpe blir vi svart med at vi tar feil, at lavkarbo ikke har noe for seg, og at lavkarbo ikke funker når man blander det med karbohydrater (uuhm.. rart det der!), og at personen MÅ ha 100-200g karbohydrat om dagen.

Det gjelder begge veier, jae-ols. Hvorfor henger du på forumet om du ikke ønsker å lære? Det finnes tonnevis av faglitteratur vi kan henvise deg til, det er et utall mennesker med suksesshistorier her inne, og du velger å fornærme alle oss som har fått kontroll over livene våre, vekten vår, og mange "uhelbredelige" sykdommer ved å linke til én utrolig dårlig skrevet artikken som feilsiterer, vrir på statistikk, og alikevel presterer å fremstille lavkarbo som et godt alternativ på tross av at skribenten prøver for harde livet å feie det under teppet og selge sitt eget produkt!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
Gammel 12-08-10, 21:48   #65
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

http://www.trening.no/kosthold/3558.o2.html
denne forteller det meste. Lavkarbo har IKKE særlig virkning hvis man skal slanke seg. jeg hadde en mistanke om det.

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg har like rett som deg til å være her. Men jeg er uhyre skeptisk. Vet at mange har nytte av det, men det er mange historier om de det ikke fungerer for. Det er ikke en suksess for alle. Er det ikke lov å være kritisk? Hvorfor går så mange ned i vekt i VK? der er det ikke lavkarbo det går på. For meg fungerer ikke lavkarbo sammen med trening. Det blir full "crash" Vi har forskjellige meninger og erfaringer, og det er ikke noe lukket forum!

Her motiser du jo deg selv ..! . Du snakker jo i fullstendig generelle former når du avfeier lavkarbo. Jeg har gått ned drøyt 23 kg, det må jo være en tilfeldighet da, eller? For det vil jeg si er mer enn ingen særlig virkning. Om vi skal vise deg ydmykhet, så synes jeg du bør gjøre det tilbake, altså. Uansett hvilken livssituasjon du er i, som jeg har full sympati for btw!
Selvsagt har du rett til å være her, men hvis hensikten er å rakke ned på kostholdet 99,9% av medlemmene følger/prøver å følge, hva er da hensikten din? Du har fått masse hjelp og råd, så jeg synes det er unødvendig å komme med bastante påstander, mer eller mindre kun tuftet på dine egne, og may I add, kortvarige erfaringer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-08-10, 22:01   #66
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Sutre sutre sutre. Gått litt ned. Ikke nok. Buhu alle går ned mer enn meg. Funker ikke. Dette er bare tull. Blablabla. Er litt lei sånne uttalelser.

Får da være grenser for hva man kan forvente på få uker. Man må følge kuren sånn som man skal. Det må man også på lavkalori.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 12-08-10, 22:10   #67
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Dessuten er det helt pyton å ikke kunne spise noe annet enn "sponplater". Dvs. Mya av maten er fæl!

Hvis du bare spiser "sponplater" har du definitivt ikke spist lavkarbo kost! Det er Vektklubben som spiser sponplater

Vil bare skyte inn at lavkarbo har alt å si for en stabil psyke for min del....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-08-10, 22:11   #68
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

....og videre meg selv. Jeg gikk ned det jeg hadde behov for - 6 kg - kun kosmetisk, på 4 uker. Før det hadde jeg trent så det sang, løpt halvmaraton og treningen som måtte til for å klare det, men vekta sto bom stille. Gikk til og med litt opp. Så gikk jeg over på lavkarbo, og trente bare litt de første 4 ukene, fordi formen da alltid går ned i det kroppen må omstille seg fra sukker til fett forbrenning, og da var altså vekta ned med 6 kg. Og som jeg kunne trene da, du. På fett så møter man ikke veggen, du bygger ikke melkesyre. Jeg er blitt langt mer utholdende, men også hurtigere og sterkere enn før. Etter et år på lavkarbo, har jeg 3-4 kg mer muskler, er mer strippet for fett, og treningen er jo faktisk bare morro. Når jeg løper, kan jeg presse og presse og presse og presse og presse og presse og presse....jeg stivner ikke, selv ikke når pulsen nærmer seg 250 og alt går på høygir, så går kroppen på fett og ketoner så det spruter. Et trykk som havre og annet tull aldri kunne gi meg. Jeg syntes havre og pasta ga meg trykk i bena før, men NÅ...det kan ikke sammenlignes.

Jeg går på lavkarbo av to grunner: 1), og den minst viktige: Det er mye lettere og morsommere å trene når jeg går på nesten 3 hekto fett om dagen (litt protein også da).
2) Fordi jeg vill unngå mer hull i tennene, kreft, astma, allergi, diabetes, alzheimer, slag, hjerteinfarkt og lignende. Og så får jeg ikke hold når jeg løper lenger

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-08-10, 22:36   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg har dårlige erfaringer med lavkarbo ja, og det er en ærlig sak å mene det. Jeg har gått litt ned, men ikke nok etter alle anstrengelsene. Hvis du leser litt mere på forumet, så der du at det er flere som er skeptisk. Så vi er noen med dårlige erfaringer. Dessuten er det helt pyton å ikke kunne spise noe annet enn "sponplater". Dvs. Mya av maten er fæl!

At DU mener du har dårlige erfaringer med lavkarbo, er ikke det samme som at kostholdet i seg selv ikke funker/funker dårlig! Det er jo faktisk det du sier! Beklager, altså, men jeg er moderator her på forumet, og leser temmelig mye av det som blir skrevet, og ut fra hva du har skrevet så holdt du ikke på særlig lenge, om jeg ikke tar helt riv ruskende feil. All form for kostholdsomlegging krever en viss innsats, og det er en generell oppfatning at man i det minste gir det 3 helhjertede måneder før man bestemmer seg. Og stort sett ALLE sliter mer eller mindre i starten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 12-08-10, 22:45   #70
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Mener du i ramme alvor at de knekkebrødene som foreslås her inne, ikke er sponplater? Vanlig Wasa knekkebrød går ikke på lavkarbo, og det de som er gode. man blir lei av egg og bacon hver dag. Jeg savner:_ Brød, frokostblanding, melk osv osv.

ingen som tvinger deg til å lage lavkarbo knekkebrød er det vell?JEg synes de er gode serlig med masse smør og ost Dessuten finnes det da masse mat man kan lage, man må da ikke spise egg og bacon hver dag :P

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 12-08-10, 23:13   #71
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Mener du i ramme alvor at de knekkebrødene som foreslås her inne, ikke er sponplater? Vanlig Wasa knekkebrød går ikke på lavkarbo, og det de som er gode. man blir lei av egg og bacon hver dag. Jeg savner:_ Brød, frokostblanding, melk osv osv.

Kjære vene - nå prøver du bare å skape bråk... jeg sendte deg side opp og side ned med mine oppskrifter, forslag til måltider tips og råd på et stort antall PM'er. Du valgte å ikke følge noe av det jeg ga råd om... Istedet forteller du forumet om mengder med softis/kaker/brød og annen ikke engang "sunn" mat - men ekstremt høykarbomat som du spiser svært ofte.

Fra min side mister du retten til å kritisere et kosthold du ikke vet noenting om fordi du ikke har brukt tid på å tilegne deg kunnskap, ei heller har du seriøst satt deg fore å prøve ut kostholdet. Konklusjonen blir da fra min side at du kun er ute etter å provosere - og med det - kaste bort tiden for oss som er her for å lære mer om lavkarbo, for å diskutere retninger og forskning, og for å støtte hverandre.
Du har fått DUSINVIS med støttemeldinger på dette forumet - det er synd da at du tilbake kun gir usaklig kritikk av et kosthold som har hjulpet så mange...

Jeg synes synd på deg - jeg håper du klarer å komme deg utav depresjonen - og med det se litt lysere på livet på alle mulige måter.

Jeg beklager til eventuell moderatorer om dette ikke er pen oppførsel - men jeg synes faktisk at en slik negativ usaklig atferd bør påpekes... Feel free til å slette meldingen min om den finnes upassende.

(og jeg fant dessverre ikke ignorer-knappen...)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 13-08-10, 10:12   #72
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg har dårlige erfaringer med lavkarbo ja, og det er en ærlig sak å mene det. Jeg har gått litt ned, men ikke nok etter alle anstrengelsene. Hvis du leser litt mere på forumet, så der du at det er flere som er skeptisk. Så vi er noen med dårlige erfaringer. Dessuten er det helt pyton å ikke kunne spise noe annet enn "sponplater". Dvs. Mya av maten er fæl!

Ikke tror jeg at du har prøvd ekte lavkarbo kost. Jeg er samboer med hun som kaller seg Dreamy her inne, og vi mer eller mindre fråtser i godsaker. Poenget med lavkarbo er jo at vi skal spise en god del fett og nok proteiner, og da finnes det såå uendelig mye digg. Hva med kylling nuggets? Hjemmelaget så klart. Laks med hollandaise saus og fersk asparges med smør? Kylling med choronsaus, kanskje med litt rosenkål? Biff og bernaisesaus? Det er ikke mye sponplater her i huset i allefall. Jeg har spist lavkarbo ett år, og har ikke spist en eneste sponplate ennå.
God mat er veldig viktig for de fleste mennesker. Det finnes svært få gode unnskyldninger for ikke å lage god mat - tidspress duger ikke som unnskyldning synes jeg. Lunsj tar 10 minutter å lage. Reker, blandes med avacado, hvitløk, rømme, sitronsat og majones og vips....lunsj. Jeg har måttet lære meg å like fisk og reker, mat som jeg ikke orket å spise før. Nå kan jeg tygge i meg flere hekto med røkt laks til et måltid, sammen med eggerøre.
Du snakket om 1000 kcal om dagen...Jeg anntar at du gikk på mye mer da du forsøkte lavkarbo, ellers er det søren ikke rart du mislyktes. For å tenne fettbålet må du opp i langt langt mer enn det. Jeg leste om en Amerikaner som spiste 2300 kcal uten å gå ned i vekt. Legen satte ham på en diett som inneholdt 4500 kcal - 80 % fett. Da begynte han å gå ned, 1 kilo i uken...
Men alle kan kanskje ikke nyte det gode lavkarbo livet, da er det andre ting som må til. For de som ikke kan gå på lavkarbo, ville jeg anbefalt Grete Roede tror jeg. De mister selvfølgelig mye muskelmasse på en lavkalori diett, men med hard trening, kan de kanskje beholde mesteparten og sørge for at kroppen mister mest fett.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 13-08-10, 10:34   #73
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

....og videre meg selv. Jeg gikk ned det jeg hadde behov for - 6 kg - kun kosmetisk, på 4 uker. Før det hadde jeg trent så det sang, løpt halvmaraton og treningen som måtte til for å klare det, men vekta sto bom stille. Gikk til og med litt opp. Så gikk jeg over på lavkarbo, og trente bare litt de første 4 ukene, fordi formen da alltid går ned i det kroppen må omstille seg fra sukker til fett forbrenning, og da var altså vekta ned med 6 kg. Og som jeg kunne trene da, du. På fett så møter man ikke veggen, du bygger ikke melkesyre. Jeg er blitt langt mer utholdende, men også hurtigere og sterkere enn før. Etter et år på lavkarbo, har jeg 3-4 kg mer muskler, er mer strippet for fett, og treningen er jo faktisk bare morro. Når jeg løper, kan jeg presse og presse og presse og presse og presse og presse og presse....jeg stivner ikke, selv ikke når pulsen nærmer seg 250 og alt går på høygir, så går kroppen på fett og ketoner så det spruter. Et trykk som havre og annet tull aldri kunne gi meg. Jeg syntes havre og pasta ga meg trykk i bena før, men NÅ...det kan ikke sammenlignes.

Jeg går på lavkarbo av to grunner: 1), og den minst viktige: Det er mye lettere og morsommere å trene når jeg går på nesten 3 hekto fett om dagen (litt protein også da).
2) Fordi jeg vill unngå mer hull i tennene, kreft, astma, allergi, diabetes, alzheimer, slag, hjerteinfarkt og lignende. Og så får jeg ikke hold når jeg løper lenger

Aha, mistenker at det er her jeg har gjort noe feil. Har trent som vanlig etter jeg la om kostholdet fra høykarbo til 30-50 karbs per dag (bestemte meg bare en lørdag for snart 3 uker siden) og er uopplagt, trøtt, sliten, presterer dårlig på trening, gått ned en halv cm rundt midja, etc. Skjønner at jeg har gjort noe feil, og kanskje jeg rett og slett ikke har vært snill med kroppen i denne overgangsfasen? Du virker til å ha god erfaring med dette, så derfor jeg henvender meg til deg her Muligens må jeg kanskje være strengere på karbs i overgangsfasen også?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 10:45   #74
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Der var det en som ikke tåler kritikk. Jeg provoserer ikke, jeg sier bare at lavkarbo ikke duger for alle. Er dere så hårsåre her inne at dere ikke tåler kritikk? Skal det ikke være meningsbrytninger i et forum, sånn er det på andre fora. Jeg lager ikke mat , så å stå å studere oppskrifter er ingen ting for meg. Jeg likte ikke maten som en må spise på lavkarbo, den var grusom. Jeg liker finbrød, melk sjokolade osv. Dessuten har jeg nok med andre ting i hverdagen. Det er utrolig at folk blir pottesure fordi noen hevder noe annet enn de inne her. Det blir det ikke bra diskusjon av. På VK er det mulig å diskutere kosthold uten at folk truer med mod. Utrolig patetisk.

Nå klarer jeg ikke å la være lengre, tror du misforstår litt her. Det folk reagerer på er at du ikke har prøvd lavkarbo hundre prosent, bare sånn halvveis, og så sier at det ikke fungerer. Det er som å gå på Grete Roedekurs, spise en sjokolade i smug hver kveld og så troppe opp på kursmøtet og bli overrasket over at man går opp i vekt.

Så klart er f.eks ikke høyfett/lavkarbo-dietten (atkins første fase/ketolyse/etc) for alle. Men lavkarbo er også Fedon, hvor man kan spise opptil 150 karbs per dag og moderat med fett (som jeg ser du ikke er så begeistret for). Samtidig så sier du at du liker hvitt brød, hvitt brød er ikke bra uansett. Selv Grete Roede sier det. Samme med sjokolade. Det må inntas i begrenset mengder. Forresten, jeg spiser sjokolade på lavkarbo, syns cavalier er helt ypperlig

Uansett, det er lov å være uenig og skeptisk, det er ikke det. Men litt rart at du skal kritisere et opplegg du aldri helt har fulgt hundre prosent selv. Og jeg vet at mange går opp i vekt den første tiden når de legger om, for så å styrte nedover. Kroppen må få tid til å omstille seg. Andre igjen gjør kanskje ikke det og da har du rett, da bør man vurdere hva sin egen kropp trenger. Det er dog ikke synonymt med å måtte gå tilbake til hvitt brød, kjeks og sjokolade heller.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag
Gammel 13-08-10, 10:53   #75
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg lager ikke mat , så å stå å studere oppskrifter er ingen ting for meg. Jeg likte ikke maten som en må spise på lavkarbo, den var grusom. Jeg liker finbrød, melk sjokolade osv. Dessuten har jeg nok med andre ting i hverdagen.

Nå er det engang slik at man ikke kan få i pose og sekk her i livet. Og hvis man skal få til endringer må man bidra selv. Hvis man er fornøyd med situasjonen kan man selvfølgelig fortsette som før, men det høres jo ikke ut som du er det heller? Hva er viktigst for deg? Å kunne spise de tingene du liker (som kroppen og sukkeravhngigheten forteller deg at du må ha), og ha det kjipt på alle punkter, eller å gi kroppen det den trenger og få det bedre både psykisk og fysisk? Du tror ikke på mirakelkurer, men her inne er vi mange eksempler på at det å kutte ut ting som skader kroppen faktisk kan utrette mirakler! Og Jo flere små skritt man tar jo lettere blir de neste... Ville du sagt til en alkoholiker at "selvfølgelig skal du fortsette å drikke, hvis det er det som får deg til å føle deg bedre. Nedturen du får dagen etter kan du jo bare ordne med mer alkohol!"? Det er akkurat det samme karbohydrater gjør med kroppen, kortvarig lindring og store ødeleggelser....
Forøvrig forstår jeg ikke den forherliginga av VK, for det er jo ikke akkurat maten de tillater du forteller du spiser heller?

Men hovedpoenget mitt er at du må velge hva som betyr noe. Vi har alle vært der at vi har hatt mat det var umulig for oss å kutte ut. For egen del kunne jeg ikke leve uten ris. Hah, sponfliser kaller jeg det nå! Skumgummi De fleste har vel vært villig til å ofre livet for en sjokolade på et eller annet tidspunkt. Men når den værste abstinenståka har lagt seg ser man klarere hva som betyr noe. Som sagt, sett opp prioriteringer. Hvis du velger loffen og softisen, så er det helt ok, men vær bevisst på hvorfor du gjør det. Ikke gjør det for trøst, "fordi du som har det så kjipt fortjener det".

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25? oloevold@online.no Spørsmål og svar 20 29-10-09 10:06
Når man ikke er på lavkarbo/ketolyse diett ... Ista Ketolysekuren 2 09-08-08 12:01
Ikke insulinresistent, er da lavkarbo bra? femalia Ketolysekuren 10 09-07-07 23:27
Nei nå gidder jeg ikke mer lavkarbo moea Lavkarbo generelt 10 27-07-06 02:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no