Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-11, 14:02   #1
blæbær
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
blæbær er på en erverdig vei
Smile

Ny

Jeg er ny og har prøvd at lese lit, dette er 3e dagen nå, fikk ikke med meg dette med de 2 første ukerne, så jeg har spist både bær og linser og bønner ect. Tenkte mest ligge undan, brød, pasta , ris, potet, og frukt.... Har bare behov for 3-4 kg vekt tap... veir 78 kg 180cm.
Er mest med fordi jeg trur det er sundt.
Kan noen forklare varfør frukt ikke skal spises, selv om det er fruktose i ???
Idag blev det soppsuppe til frukost, kremet
lax med cottachess, bønner ,linser, rømme, og tomatesirte grønnskaer
middag, blir kotletter i kremsås med blomkål og broccoli
virker dette passe??? jeg koser meg ialle fall
takk for svar

blæbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lit av mye Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 14:20   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: ny

Hei og velkommen!

Stikk innom nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til nederst i signaturen min for litt mer basic-informasjon om lavkarbokosthold.

Frukt består av sukker som gir blodsukkerstigning og utskillelse av insulin. Dette stanser for fettforbrenningen.

Hva du mener med "selv om det er fruktose i" vet jeg ikke - fruktose er ikke anbefalt på lavkarbokosthold, selv om jeg vet at Fedon anbefaler dette istedet for vanlig sukker.

Her kan du lese mer om sukker, glucose og fruktose

Det er viktig og finne "sin" retning innen lavkarbo, velger du og spise bønner og linser kan du lese deg opp på Fedon Lindbergs kosthold

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 22:10   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ny

Jeg har ikke helt kuttet ut frukten ennå, spiser i gjennomsnitt en banan og et eple om dagen. Men likevel har jeg gått ned nesten 5 kilo på fem uker. Ser likevel for meg at frukten bør reduseres til max en om dagen over tid. Men så lenge jeg tar av og føler meg vel så er det vel neppe noen krise.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 22:23   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har ikke helt kuttet ut frukten ennå, spiser i gjennomsnitt en banan og et eple om dagen. Men likevel har jeg gått ned nesten 5 kilo på fem uker. Ser likevel for meg at frukten bør reduseres til max en om dagen over tid. Men så lenge jeg tar av og føler meg vel så er det vel neppe noen krise.

Lurer på hva du spiser utenom frukten i løpet av dagen?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 08:01   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Lurer på hva du spiser utenom frukten i løpet av dagen?

Kylling, svinekjøtt, egg, omelett etc. Og litt salat og stekte grønnsaker som tilbehør, i stedet for karbohydrater. Har ikke prøvd meg på lavkarbobrød enda, da jeg egentlig ikke savner brødet så langt. Men det går mye egg og kyllingfileter for tiden. Nakkekoteletter av svin, og entrecote på grunn av fettinholdet. Og av og til litt laks. Prøver også å bruke litt fløte i maten, for å få litt ekstra fett. Litt uvant måte å tenke på, men det går seg til litt etter hvert.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 08:31   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Kylling, svinekjøtt, egg, omelett etc. Og litt salat og stekte grønnsaker som tilbehør, i stedet for karbohydrater. Har ikke prøvd meg på lavkarbobrød enda, da jeg egentlig ikke savner brødet så langt. Men det går mye egg og kyllingfileter for tiden. Nakkekoteletter av svin, og entrecote på grunn av fettinholdet. Og av og til litt laks. Prøver også å bruke litt fløte i maten, for å få litt ekstra fett. Litt uvant måte å tenke på, men det går seg til litt etter hvert.

Ikke så mye fett der altså? Da er det jo ofte greit og spise et par frukt - men hele poenget med lavkarbo er jo at man skal inntak godt med fett som skal brukes til energi Gratulerer med godt vekttap forresten!
Vær forsiktig med og spise lite kh OG lite fett, det er en belastning for kroppen og bruke proteiner som hovedkilde til energi. Strengt tatt går den generelle grensen for når man bør redusere fettet på 72g kh pr dag, spiser du godt under det - bør fett være prosentmessig den største delen av næringsinntaket.
Er bare litt bekymret for helsa di over tid om du spiser så lite fett, så får du til å tenke at når du spiser magert som kyllingfilet, bør du øke på med litt fett til det måltidet er det til det bedre.

Du sier jo at så lenge du går ned i vekt og føler deg vel så er det ingen krise, men husk at man kan føle seg ganske vel på en veldig lavkaloripulverkur også - samtidig som man går ned i vekt, uten at det betyr at det er en optimal måte og spise på over TID

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 08:38   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Ny

Nei, jeg må nok se litt mer på fettinntaket også. Egg er jo bra, spiser stort sett tre om dagen. Og yoghurt innimellom, litt fett der også. Mye stekt mat og stekte grønnsaker tilfører også litt. Men hvordan kan jeg få i meg mer fett egentlig? Tykke fettrender tiltaler meg ikke så mye, og ost er heller ikke min greie. Så jeg er takknemlig for forslag til fettkilder som ikke baserer seg på disse to...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:06   #8
blæbær
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
blæbær er på en erverdig vei

Sv: Ny

virker lite vanskligt med hvor mye fett man skal ha i seg. spiser ca 3 ssp rømme om dagen, lite fløtesaus, og steker i smør,spiser ost osv... føler meg kjempemett og synes jeg får spist massa god mat, savner bare brødskiverne lite, ellers er det helt greit med grønt istedet for ris, og poteter. Blir som regel 2 middager++.dette blir 5e dagen, så nu er jeg spent på om jeg har gått ned noe, vil ned 3-4 kg, ellers ksla jeg fortsette, med at kutte ut stivelse.

blæbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lit av mye Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:24   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Nei, jeg må nok se litt mer på fettinntaket også. Egg er jo bra, spiser stort sett tre om dagen. Og yoghurt innimellom, litt fett der også. Mye stekt mat og stekte grønnsaker tilfører også litt. Men hvordan kan jeg få i meg mer fett egentlig? Tykke fettrender tiltaler meg ikke så mye, og ost er heller ikke min greie. Så jeg er takknemlig for forslag til fettkilder som ikke baserer seg på disse to...

Litt majones eller meierismør/bremykt til kokt egg eller på skiva, steking i panna med smør/olje, rømme til laksen, guacamole (hjemmelaget) til feks taco eller annen stekt mat, hjemmelaget pesto til kylling/svinefilet, noen biter fetaost og oliven i salaten, nøtter spiser du jo allerede og de er jo fine fettkilder Fløteskvett i sausen... fett er så fint fordi det er så energirikt sammenlignet med kh og proteiner, så du trenger ikke spise så STORE mengder hver dag for å få et godt fettinntak. Siden du også spiser litt frukt og bønner/linser trenger du ikke stresse med store mengder, LITT til magert måltid avhjelper jo mye

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:27   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av blæbær, her.

virker lite vanskligt med hvor mye fett man skal ha i seg. spiser ca 3 ssp rømme om dagen, lite fløtesaus, og steker i smør,spiser ost osv... føler meg kjempemett og synes jeg får spist massa god mat, savner bare brødskiverne lite, ellers er det helt greit med grønt istedet for ris, og poteter. Blir som regel 2 middager++.dette blir 5e dagen, så nu er jeg spent på om jeg har gått ned noe, vil ned 3-4 kg, ellers ksla jeg fortsette, med at kutte ut stivelse.

Min anbefaling er at du spiser så "naturlig" som mulig den første mnd. Hvis du føler at du er jevnt sulten i løpet av dagen - noe som da ikke er uvanlig de første par ukene - legg til litt mer fett til hvert måltid.
DU skal jo ned bare 3-4 kg - så ikke stress mer enn nødvendig
Det tar TID og få oversikt over et lavkarbokosthold, og det tar noen mnd før man føler at man "tenker" lavkarbo når man planlegger mat - så ikke stress, kos deg med maten og er du sulten spis litt mer fett til neste måltid.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 10:41   #11
blæbær
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
blæbær er på en erverdig vei

Sv: Ny

ok, takk. har ju bra kontroll på mat, er kokk. men trodde man skulle øverdrive fettintaket.... ju mer desto bedre... Men da trenger jeg ikke spise rømme til baconet da, regner med at det holder med egg og bacon+ grønt.
trodde brødskiver var bannlyst men ser at noen spiser det. er det ok, med kjempegrovt brød, eller er det like mye karbo i det som annet?? takk

blæbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lit av mye Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 10:44   #12
blæbær
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 5
blæbær er på en erverdig vei

Sv: Ny

vill ikke bare gå ned noen kg, men føler at det er mer sundt dette, en vanlig kost... ikke øverdrive fettintaket da

blæbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lit av mye Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 11:09   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny

Opprinnelig lagt inn av blæbær, her.

ok, takk. har ju bra kontroll på mat, er kokk. men trodde man skulle øverdrive fettintaket.... ju mer desto bedre... Men da trenger jeg ikke spise rømme til baconet da, regner med at det holder med egg og bacon+ grønt.
trodde brødskiver var bannlyst men ser at noen spiser det. er det ok, med kjempegrovt brød, eller er det like mye karbo i det som annet?? takk

De fleste som spiser brød her inne antar jeg spiser lavkarbobrød? Ellers så er det ca 12 g kh i en brødskive. Tilpasser du det til kostholdet ditt kan du spise en skive eller to innimellom de dagene du ligger lavt på kh. Fedonbrødet har såvidt jeg vet noe mindre kh enn vanlig brød, les litt på innholdsfortegnelser. Det har også kommet andre lavkarbobrød i handelen med havlparten så mye kh som vanlig brød - søk litt i forumet det finnes flere tråder om temaet

Rømme til bacon er ikke nødvendig, dette "maset" med og pøse på med fett dreier seg om at mange i starten spiser så lite fett at de ikke får nok energi til å fungere, eller få i gang ordentlig fettforbrenning, og fordi noen tror at det er greit med bare low-carb - og glemmer at da må det fett til for å balansere ut 70-75% fett av dagsinntaket ser jo mye ut, men husk at fett har 9 kal pr gram, mens kh og protein har 4, slik at mengdemessig må man ikke spise så mye for å få god effekt på prosentfordelingen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no