Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har gått ned mange kilo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-11, 19:30   #51
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Brød og poteter TRIGGER til mer styggedom... Og da er det jo like greitt å holde seg unna både poteter og brød?

Jeg leser at TS nyter å se sine tynne døtre spise boller og wienerbrød.
Jeg var tynn, muskuløs og megasprek og kunne spise ALT uten å legge på meg inntil jeg var ca 30 og ble gravid. Da snudde kroppen med et knips. Skulle ønske jeg hadde vært snill mot kroppen tidligere og lært den gode vaner. Men nei da. Den higet etter poteter og brød, og av og til boller. Vekta gikk opp.. 40 kilo.

Jeg tror du gjør døtrene dine en bjørnetjeneste ved å "nyte" synet av dem slik du gjør.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:34   #52
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Lightbulb

Sv: Har gått ned mange kilo

Haga, minni og knh, dere skjønner hva jeg mener. og dere skjønner at jeg ikke skriver for å provosere, kun fordi jeg er nysgjerrig. takk for at dere skrev! Jeg kan ha feil i mye, det vet jeg. og jeg beklager atter en gang hvis noen tror at jeg mener at ALLE HAR DET SOM JEG, for det er ikke det jeg skrev.

Jeg vet ikke om jeg har skrevet dette før, eller om det er kun i hodet mitt: men jeg vokste opp på hvitt brød og sjokoladepålegg. likte stort ikke potet. var kjempetynn som liten, og ungdom. da jeg ble voksen, og fikk barn, ble syk osv så kom kiloene snikende på. jeg vet selv at det ikke går an å spise snop og ostepop hver kveld, og tro at en kan holde seg like tynn og fin. så når jeg gikk på vekta, etter å ha fått streng beskjed av legen om å gå ned i vekt, så fikk jeg nesten hakeslepp. at det går an å veie så mye uten å "se det" selv.... så samme dag tok jeg tak i dietten han ga meg. og har siden stått på. jeg har som sagt aldri stort likt potet, og spiste jeg potet til middag, så var det en halv liten. så jeg har ikke blitt feit av potet. og da jeg var ung spiste jeg hvitt brød, som voksen spiste jeg kneipp. så jeg tror heller ikke det var brødet som gjorde meg feit. da jg fikk første barn, gikk jeg hver dag to lange turer med barnevogn. med de to neste hadde jeg ikke "tid" til å gå så mye, og da hopet kiloene seg på...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:37   #53
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo

kanutten, jeg tror også du har rett i det du skriver. jeg gjør en stor feil ved å nyte å se mine barn spise usunt. men det er jo også det jeg skriver; jeg skjønner ikke hvorfor jeg nyter det? kan ikke forstå mine følelser der. men tror at det ligger i at jeg elsker sånne usunne matsorter, og lengter til å kunne spise hva jeg vil. noe jeg aldri mer kan. og da "unner" jeg barna mine det som jeg selv lengter til... vet ikke om det er svaret...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:40   #54
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

kanutten, jeg tror også du har rett i det du skriver. jeg gjør en stor feil ved å nyte å se mine barn spise usunt. men det er jo også det jeg skriver; jeg skjønner ikke hvorfor jeg nyter det? kan ikke forstå mine følelser der. men tror at det ligger i at jeg elsker sånne usunne matsorter, og lengter til å kunne spise hva jeg vil. noe jeg aldri mer kan. og da "unner" jeg barna mine det som jeg selv lengter til... vet ikke om det er svaret...


Så prøv å gjøre noe med DET da slik at ikke de også ender opp som overvektige i tillfelle det skulle skje endringer hos dem av noe slag. Lær dem hva som er RETT mat slik at både DE og kroppen deres er forberedt..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:42   #55
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Andre "oppfyller egne drømmer" gjennom sine barn, men du "spiser" tydeligvis gjennom dem...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:47   #56
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Andre "oppfyller egne drømmer" gjennom sine barn, men du "spiser" tydeligvis gjennom dem...

Det du sier der er viktig Kanutten. Jeg har vel gått i di feller som jeg kan gå i når det gjelder kosthold og jeg gikk faktisk i denne også.
Husker jeg tenkte at jeg unner barna mine det så å kunne spise litt kake innimellom. Jeg våknet ganske fort og tenke " hva i h... holder jeg på med?" Gir de mat som jeg ikke vil spise fordi det ikke er bra for kroppen min. Hallo og " dunker i mott eget hodet".
Ja jeg våknet.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:02   #57
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har gått ned mange kilo

Du har helt rett i at det er blitt et "samfunnsproblem" at folk er for inaktive og spiser søtsaker og chips hele uka - Men du har ingen rett til å generalisere.

Jeg trener mye, og har aldri spist for mye godteri. Tåler ikke sukker eller for mye salt - dumme nyrer. Likevel gikk jeg masse opp i vekt på store mengder mager og "sunn" mat. Nå vet jeg at jeg ikke tåler hvetemel. Tåler tydeligvis ikke stivelse heller. Det er mange, sammensatte årsaker til at folk blir overvektige. Jeg synes du skal lese deg opp på slikt, i stedet for å blottlegge din uvitenhet slik du har gjort her.

Uansett; gratulerer med flott vektnedgang!
Jeg håper du forstår hvordan du skal holde den vekta . Bl.a. finnes det svært mye klokt lesestoff om det her inne på forumet

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:05   #58
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Smile

Sv: Har gått ned mange kilo

Da får jeg skrive en gang til: jeg mener ikke at alle skal mene det samme som meg. jeg mener ikke at alle er blitt fete av samme grunn som meg.

men at det er NOEN som blir fete av snop og lørdag hele uken, det mener jeg.

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:13   #59
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har gått ned mange kilo

Jada- tror ikke det er der du provoserer .

Har du sett at du kaller alle lavkorbofolkene for bedrevitere?

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:23   #60
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Wink

Sv: Har gått ned mange kilo

beklager igjen. det er ikke meningen å generalisere. jeg prøvde å lete etter de uttalelsene som jeg har lest fra noen av dere, som har fått meg til å tro at de som ikke har oppdaget lavkarbo-himmelen, er helt på jordet. men klarer ikke det nå. har til tider teflonhjerne, så da hjelper det ikke. må visst være litt mer forsiktig med hva jeg skriver, uten å ha noe "bevis" å legge fram.

men er ikke meningen å støte noen.

men må jammen si at mange av dere er veldig hårsåre! dere tar ting veldig personlig, som om jeg skrev det direkte til dere! og skal prøve å være mer forsiktig...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:34   #61
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

men må jammen si at mange av dere er veldig hårsåre! dere tar ting veldig personlig, som om jeg skrev det direkte til dere! og skal prøve å være mer forsiktig...

Man trenger vel ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne at temaet du her tar opp er veldig sårt for mange.

Dette er noe mange har sliti med hele livet. Da er det ikke noe særlig å lese dine påstander som du hverken har bevis for eller belegg for å mene. Du generaliserer, pålegger andre meninger som i etterkant ikke finner igjen.

Det er klart mange går i forsvarsposisjon når en som kaller seg for Slankogfin plutselig hoverer over andres sykdommer og uvaner.

Har nå lest de fleste innleggene dine, og du klarer ikke å se hvordan måten du skriver på virkelig er hoverene og det virker som du er en bedreviter som slenger ut påstander i hytt og gevær. Mange har bedt deg lese gjennom innleggene dine engang til, men svarene du kommer med er at det er bare ting du lurer på og at det ikke er meningen å såre noen. For så i neste innlegg i en annen tråd er du like hoverene.

Nå har du nok fått mer oppmerksomhet enn du fortjener. Det er klart et slik forum som dette er til for å diskutere. Men det du driver på med er vel mer på grensen til trolling. Du slenger ut et emne du ønsker å diskutere og er veldig aggresiv i innleggene dine. Når du får kritikk legger du deg helt flat for så i neste øyeblikk være like krass og hoverene igjen.

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:39   #62
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

men må jammen si at mange av dere er veldig hårsåre! dere tar ting veldig personlig, som om jeg skrev det direkte til dere! og skal prøve å være mer forsiktig...

Overvekt er personleg. Det er også eit veldig følsomt tema, som folk har sterke meiningar om. Det er mange som slit med overvekt, og har slite med det - år etter år etter år. Du kan ikkje rekne med noko anna enn ganske sterke reaksjonar når du skriv som du skriv på eit lavkarboforum der det finst mange menneske som også er opptatt av god helse.

Var det ikkje det du var på jakt etter forresten, ein god diskusjon?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:51   #63
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

beklager igjen. det er ikke meningen å generalisere. jeg prøvde å lete etter de uttalelsene som jeg har lest fra noen av dere, som har fått meg til å tro at de som ikke har oppdaget lavkarbo-himmelen, er helt på jordet. men klarer ikke det nå. har til tider teflonhjerne, så da hjelper det ikke. må visst være litt mer forsiktig med hva jeg skriver, uten å ha noe "bevis" å legge fram.

men er ikke meningen å støte noen.

men må jammen si at mange av dere er veldig hårsåre! dere tar ting veldig personlig, som om jeg skrev det direkte til dere! og skal prøve å være mer forsiktig...

Kan jeg minne deg på at du er inne på et LAVKARBOFORUM - ikke et generelt slankeforum? Hvorfor skulle vi som er her inne og er knallfornøyd med vårt kosthold ikke gå i forsvar når du angriper det som for mange har endret livet deres? Hårsår kan du selv være, du tåler jo ikke at vi er uenige med deg engang - men du forlanger altså annen oppførsel fra oss enn fra deg selv?

Og nå gjør du det igjen - du snakker om "lavkarbohimmelen" - dette er svært nedlatende, og jeg fatter og begriper ikke hvorfor du er så salig negativ til lavkarbo når du er INNE PÅ ET LAVKARBOFORUM! Trodde du at vi skulle bli overlykkelige over at det kom noen inn her og "opplyste" oss? Vi har mer kunnskap her inne om kjemi i kroppen, sykdommer, hormonubalanse, vektnedgang, sammensetning av næringstoffer, kalorier, fett, protein, karbohydrater, hvordan kroppen omsetter næringsstoffer og om HVORFOR kroppen lagrer fett ELLER frigjør fett fra kroppsfett enn du noengang vil få. Dette fordi vi her inne har prøvd alt det du gjør nå for å gå ned i vekt. Jeg har 20 års erfaring med Grete Roede, LIbra, Cambridge og nutrilett. Jeg har nå 2 års erfaring snart med lavkarbokosthold. Jeg har lest om ALLE retningene, kjøpt ALLE bøkene, OG lest de, jeg har også hentet inn kunnskap generelt om kroppens fysiologi, hvordan den fungerer osv. Dette har jeg brukt nå da et par år på. I tillegg har jeg forsøkt forskjellige retninger på min egen kropp, forsket på hva som fungerer best og når jeg går ned i vekt.

Så kommer du inn her og rakker ned på dette kostholdet som jeg kan gi deg en kildeliste tykk som BOK på hvorfor - mens du sitter og anklager lavkarbo på bakgrunn KUN av dine EGNE erfaringer? Klart jeg blir provosert! Det er jo som om du skulle kommet på min jobb der jeg er telecomingeniør og fortalt meg at jeg gjør ting feil fordi du har lest en artikkel om datamaskiner på dinside.no og har egen erfaring med din laptop hjemme!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:54   #64
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer.

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

Her er det mange med hånden på hjertet som sier de aldri har levd sånn. Du skriver også hva DU mener er grunnen til fedmebølgen, hvilket er en svær generalisering.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

....men mener bestemt at det er ikke poteter, brød og frukt som gjorde meg feit....

Det er du i din rett til å mene. Men du skriver samtidig at potethysteriet er vas.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

men en protest mot lavkarbo-bedrevitere. som mener at brød og frukt osv har gjort oss fete. det synes jeg blir helt feil. hvilken person som spiser mye frukt, har dere sett blitt overvektig? hvis ikke den personen tygger mye annet "ulovlig?"

Her indikerer du på det sterkeste at du vet at brød, frukt og potet ikke gjør folk fete.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

mener ikke at alle må ha korn.

Neivel, men det skrev du jo her;

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Hvis jeg begynner å spise snop hver dag igjen. og kaker. og ikke gidder å gå så mye tur. så vil jeg gå opp i vekt igjen.

Det har du helt rett i.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

men jeg vet at jeg er blitt feit av snop og kaker og lite aktivitet. det kan ingen vite bedre enn meg. Og hvorfor kan jeg ikke få lov å skrive hva jeg tror og vet? er det bare deres meninger som er rette?

Ingen har enerett på sannheten, men faktum er jo at du skriver i første innlegg at du mener at fedme skyldes for mye snop og sofasliting.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

Syns du det er rart at folk reagerer på en slik setning? Her sier du at ingen overvektige går tur.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

har prøvd å si til henne at hvis hun minker ned på karbohydratene, så kan det hjelpe på vekta. men da sier hun bare: men jeg MÅ ha en liten potet til middag osv. så har litt gitt opp det der.

Contradiction much? Spesielt når du sier at det kun er karber i snop som er farlig.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Men liker ikke at dr Hexeberg sier at folk ER BLITT FEITE PGA POTETER OG BRØD, for det er en sannhet for noen, men ikke alle.

Men det er vel noen som ikke liker at slankogfin sier at FOLK ER BLITT FEITE KUN PGA KAKER OG FOR LITE MOSJON DA? Siden det er sannhet for noen, men ikke alle.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Før i tida åt folk brød og poteter og grøt. og jobbet ute på garden hele dagen. kom slitne hjem, og åt enda mer brød og poteter og grøt. tror ikke de var særlig feite, iallefall ikke de gamle som jeg kan huske. før når jeg var liten; så var vi ute og lekte. nå sitter barna ved pcen. klart at det får følger!

Tja, om du tenker på de fattige så gikk det mest i vassgraut og sild, litt brød som de hovedsakelig sendte med mannfolkene på vinterfiske. De spiste ikke mye mat og døde ofte som ung av tæring og mangel på næring, med ernæringssykdommer ofte omtalt i historiebøkene som "magebesvær".

Kokka på storgårdene var som regel ei feit kjerring, vonder why med fri tilgang på brød, kaker, etc =)

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

jeg mener ikke at min mening og erfaring gjelder for alle. dere henger dere utrolig mye opp i de "negative" tingene jeg skriver..

Jeg henger meg mest oppi hvor mye du skal forklare med å snu kappa etter vinden, når du allerede har etablert din mening om fedmebølgen.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

da jeg ble voksen, og fikk barn, ble syk osv så kom kiloene snikende på

Hadde du svangerskapsdiabetes? Man vet jo at metabolismen endres når man får barn.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

og da jeg var ung spiste jeg hvitt brød, som voksen spiste jeg kneipp. så jeg tror heller ikke det var brødet som gjorde meg feit

Neida, feit ble du ikke før du fikk barn.

Siden jeg ikke gidder å gå rundt grøten skal jeg si det rett ut; Problemet er ikke måten du går ned i vekt på, problemet er ikke at du mener at poteten og frukten ikke er årsaken til din overvekt. Problemet er og blir at du har skrevet hva din mening om årsaken til fedmebølgen er. Og den er svært så generaliserende, selv om det er fullt mulig å spise litt mindre og gå ned i vekt samtidig. Man trenger ikke shotte fett for å være sunn og bli slank altså.

Og det forstår du ikke. Du forstår ikke at poteter, frukt og brød gir oss insulinutskillelse som igjen gir oss fettlagring, du forstår ikke at høy blodsukker, som man kan få av poteter, frukt og brød trigger søtsuget hos mange. Du forstår ikke at noen kan ha diabetes, være insulinresisten, ha hormonproblemer etc og rett og slett ikke tåler brød, frukt eller potet.

Jeg liker ikke at Wenche Frölich sier at det er megasunt å spise ett halvt grovbrød om dagen, for det gjør hun. Jeg setter meg imidlertidig ikke ned og sier at årsaken til fedmebølgen vår er fordi vi spiser for mye grovbrød, for lite fett og rører på oss for lite. For så å snu om å si at det er bare min personlige mening, basert på min erfaring - fordi jeg har jo faktisk erfaring - fra meg selv.

Nå er jeg så heldig da, at jeg har relativt gode kostholdskunnskaper de fleste veier, men langt på vei nok. Jeg vet imidlertidig hva kroppen trenger på generell basis for å være sunn. Jeg gir kroppen min på ingen måte det, og orker heller ikke å forfekte at min livstil, med noget for lite mat og nazitreningsregime er eneste utvei. Jeg vet at matmengden min og treningsmengden min ikke kan forsvares. La meg si det sånn, jeg trener MYE mer og MYE hardere enn dine 90 minutters gåtur - ikke bra. Jeg ønsker på ingen måte at noen tar etter meg, selv om jeg har gått ned over 50 kg på 1,5 år. Fordi jeg ønsker at folk skal være sunne og friske.

Og ikke minst glade, lykkelige og mette

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:58   #65
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Talking

Sv: Har gått ned mange kilo

har ikke et sted skrevet at jeg mener at det kun er karber fra snop som er farlig. men hvis du måtte fjerne en av to onder: snop eller brødskiva, hva hadde du tatt vekk da? og jeg tok vekk snopet fra ukedagene, og jeg har gått ned i vekt. så det er jo ikke noe å diskutere engang. hvis jeg hadde fjernet brødskiva også, hadde jeg da tatt av enda mer? 27 kg på ni mnd, det skulle holde det...

og jeg har faktisk lov til å mene hva jeg vil. jeg sier ikke at det ER sånn, jeg skriver at jeg mener. og det er forskjell på det. og alle kan vel uttrykke seg litt feil, har du aldri gjort det? når jeg skriver ting her; så har jeg ikke det i tankene at jeg skal provosere. men når jeg ser svarene, så skulle en tro at jeg hadde påstått at jorda var flat. skal snart trekke meg tilbake, og slette profilen. hvis det er mulig da. så slipper dere å bli så provosert.

må bare kommentere dette forumet en siste gang:

la merke til en gang at noen spurte noen viktige spørsmål om lavkarbo. da svarte flere av dere at det var jo bare å søke på siden, så ville de få mange innlegg om dette spørsmålet. og at de begynte å bli veldig lei av de samme spørsmålene om og om igjen. at nå måtte folk snart ta seg sammen. dette viser også en dårlig side av noen av dere. Dere ser et spørsmål, dere irriterer dere over spørsmålet, og istedet for å la være å svare, så må dere inn med pekefingeren. en dag eller noe etterpå, så var det noen som spurte om ting som ikke hadde noe med lavkarbo å gjøre, husker ikke nå hva det gjaldt. da fikk vedkommende mange svar. og koselige svar. og da tenkte jeg; er ikke dette et forum for lavkarbo? eller er det bare et koseforum?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:07   #66
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

har ikke et sted skrevet at jeg mener at det kun er karber fra snop som er farlig. men hvis du måtte fjerne en av to onder: snop eller brødskiva, hva hadde du tatt vekk da? og jeg tok vekk snopet fra ukedagene, og jeg har gått ned i vekt. så det er jo ikke noe å diskutere engang. hvis jeg hadde fjernet brødskiva også, hadde jeg da tatt av enda mer? 27 kg på ni mnd, det skulle holde det...

og jeg har faktisk lov til å mene hva jeg vil. jeg sier ikke at det ER sånn, jeg skriver at jeg mener. og det er forskjell på det. og alle kan vel uttrykke seg litt feil, har du aldri gjort det? når jeg skriver ting her; så har jeg ikke det i tankene at jeg skal provosere. men når jeg ser svarene, så skulle en tro at jeg hadde påstått at jorda var flat. skal snart trekke meg tilbake, og slette profilen. hvis det er mulig da. så slipper dere å bli så provosert.

må bare kommentere dette forumet en siste gang:

la merke til en gang at noen spurte noen viktige spørsmål om lavkarbo. da svarte flere av dere at det var jo bare å søke på siden, så ville de få mange innlegg om dette spørsmålet. og at de begynte å bli veldig lei av de samme spørsmålene om og om igjen. at nå måtte folk snart ta seg sammen. dette viser også en dårlig side av noen av dere. Dere ser et spørsmål, dere irriterer dere over spørsmålet, og istedet for å la være å svare, så må dere inn med pekefingeren. en dag eller noe etterpå, så var det noen som spurte om ting som ikke hadde noe med lavkarbo å gjøre, husker ikke nå hva det gjaldt. da fikk vedkommende mange svar. og koselige svar. og da tenkte jeg; er ikke dette et forum for lavkarbo? eller er det bare et koseforum?


Du kan heller kommentere mitt og Cherrys innlegg som SVARER på spørsmålet ditt om "hva som er problemet med oss". Siden du lurte mener jeg... men det vil du vel ikke - eller hva? Vi brukte mye tid på å se på hva du har skrevet og kommenterte saklig hva vi mente. Svar på de istedet for å dra fram ukesgamle tråder som du ser tidligere har skapt diskusjon på forumet - hvis du da ikke bare gjør det for å provosere.

Tilslutt - hvis du ikke klarer å se at du har framprovosert reaksjonene tildels selv, og ikke "liker" forumet - så står du helt fritt til å velge et annet forum som tilholdssted - akkurat som vi har valgt og være her fordi vi trives. Jeg forstår slett ikke hvorfor du vil ønske å være på et forum - med lavkarbo som tema - når du har så mye imot lavkarbo...

Jeg føler ihvertfall ikke behov for å bli overhøvlet av sutring fordi responsen på dine meldinger ikke er som du ønsker deg... livet er av og til urettferdig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:29   #67
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

har ikke et sted skrevet at jeg mener at det kun er karber fra snop som er farlig. men hvis du måtte fjerne en av to onder: snop eller brødskiva, hva hadde du tatt vekk da? og jeg tok vekk snopet fra ukedagene, og jeg har gått ned i vekt. så det er jo ikke noe å diskutere engang. hvis jeg hadde fjernet brødskiva også, hadde jeg da tatt av enda mer? 27 kg på ni mnd, det skulle holde det...

Kjempeflott at du har gått ned så mykje "berre" ved å kutte ned på skitmaten. Og også kjempeflott at du kan halde vekta med brød og "vanleg" kost. Du er heldig, du har tydelegvis ikkje fått noko varig helsetrøbbel eller hormontrøbbel av det du har ete. Alle er forskjellige, og nokre er slik genetisk anlagt at dei berre ikkje KAN ha det bra på statens helseråd.
For å ta meg sjølv som eksempel så var det ikkje nok å fjerne eitt av to onder.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

og jeg har faktisk lov til å mene hva jeg vil. jeg sier ikke at det ER sånn, jeg skriver at jeg mener. og det er forskjell på det.

Ja, det har du! Men det har alle andre her inne også! Folk svarar med det DEI meiner. På samme måte som at andre må tole at du har meiningar, så må du også tole at andre også har det, og utrykker dei når du spør om diskusjon.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

og alle kan vel uttrykke seg litt feil, har du aldri gjort det? når jeg skriver ting her; så har jeg ikke det i tankene at jeg skal provosere. men når jeg ser svarene, så skulle en tro at jeg hadde påstått at jorda var flat. skal snart trekke meg tilbake, og slette profilen. hvis det er mulig da. så slipper dere å bli så provosert.

Som nemnt tidlegare, folk har sterke kjensler når det kjem til overvekt, eg har det sjølv. Eg har brukt 2 år på å gå ned 15kg, lavkarbo er på ingen måte nokon quick fix. Men for meg er det det einaste alternativet. ... og ja, eg er feit og eg går tur.


Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

må bare kommentere dette forumet en siste gang:
la merke til en gang at noen spurte noen viktige spørsmål om lavkarbo. da svarte flere av dere at det var jo bare å søke på siden, så ville de få mange innlegg om dette spørsmålet. og at de begynte å bli veldig lei av de samme spørsmålene om og om igjen. at nå måtte folk snart ta seg sammen. dette viser også en dårlig side av noen av dere. Dere ser et spørsmål, dere irriterer dere over spørsmålet, og istedet for å la være å svare, så må dere inn med pekefingeren. en dag eller noe etterpå, så var det noen som spurte om ting som ikke hadde noe med lavkarbo å gjøre, husker ikke nå hva det gjaldt. da fikk vedkommende mange svar. og koselige svar. og da tenkte jeg; er ikke dette et forum for lavkarbo? eller er det bare et koseforum?

Synd du opplever det slik. Men kan du kanskje ha tatt det litt ut av samanhengen? Eg opplever i alle fall at lavkarbo.no er ein nettstad med mange engasjerte folk, som gjerne vil hjelpe om nokon spør. Men når same spørsmålet kjem gong på gong, og det er så lett å leite opp om du er interessert, så KAN folk finne på å seie frå, ja. Nokre er som du seier late og vil gjerne ha ting servert på fat, og ikkje leite fram ting sjølv (for å sette det på spissen).


Eg forstår du er oppgitt over svigermor. Det er ofte ikkje nok å "ville" det, det må gjerast også. Kva med å servere henne god lavkarbomiddag? Vise at det finst alternativ? Eg er glad i poteter sjølv, og brød også som sagt, men eg har jo kome til det at eg har det så mykje betre utan. Men ein må finne ut av det sjølv. Samtidig kan det vere greit å få litt input også, utan å få det tredd ned over hovudet. Vi veit jo at det er vondt å vere overvektig, og det er lett å sige ned i "eg er feit og forblir feit". Ikkje gi henne opp heilt enda, då.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:19   #68
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg går på tur! Ergo er jeg slank!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:38   #69
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg går på tur! Ergo er jeg slank!

Jeg går ikke på tur, ergo er jeg feit

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:40   #70
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg går på tur! Ergo er jeg slank!

Yey, jeg kommer akkurat inn fra halvannen times rask gange. Dæven, må ha blitt skikkelig slank jeg nå!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 18:43   #71
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

kanutten, jeg tror også du har rett i det du skriver. jeg gjør en stor feil ved å nyte å se mine barn spise usunt. men det er jo også det jeg skriver; jeg skjønner ikke hvorfor jeg nyter det? kan ikke forstå mine følelser der. men tror at det ligger i at jeg elsker sånne usunne matsorter, og lengter til å kunne spise hva jeg vil. noe jeg aldri mer kan. og da "unner" jeg barna mine det som jeg selv lengter til... vet ikke om det er svaret...

Psykologisk/biologisk svar: Det er ikke det at du nyter å se dem spise usunt. Innerst inne vet du at den usunne maten du gir dem smaker godt. Du vil gi dine barn noe godt - du vil gi dem mat, foringsinnnstinktet ligger dypt begravet i alle oss pattedyr......du svarer bare på et innstinkt....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:12   #72
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: Har gått ned mange kilo

Litt vel mange spydige, useriøse tilbakemld her... Man må vel få si hva man mener uten å blir gjort narr av!

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 19:50   #73
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av Haga, her.

Litt vel mange spydige, useriøse tilbakemld her... Man må vel få si hva man mener uten å blir gjort narr av!

Jeg syns ingen har svart hverken spydig, useriøst eller gjort narr her. Tvert i mot, så har slankogfin fått mange saklige og godt begrunnede svar på HI sitt.

Mange reagerer på måten hun formulerer seg og legger fram synspunktene sine, og da kan vel noen svar bære preg av det.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:36   #74
ToneK
Nytt Medlem
 
ToneK sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 50
Innlegg: 5
ToneK er på en erverdig vei

Sv: Har gått ned mange kilo

Vi er alle forskjellige med forskjellige forutsetninger.
Noen responderer fort på noen metoder, mens andre må ta i bruk andre.

Jeg er litt sånn som hovudinnleggeren her.
Jeg har prøvd mye rart, er ikke så overvektig men har noen ekstra kilo.

Jeg kjører lavkarbo 6 dager i uken for å kunne spise litt sjokolade, chips og drikke litt vin på lørdagen, og vekten min går jevnt nedover.

Har ca gått ned 1 kg i uken og har 4 kg igjen før målet mitt er nådd.

Men dette er jo ikke en slankekur, men en livsstilsendring. Jeg hadde også lørdag hele uken tidligere, men har tidligere prøvd bare å kutte snop og mosjonere uten noe form for resultater.
Jeg tror egentlig hver og en må finne sin egen metode som virker for dem og som er fin å leve med. Det tror jeg at jeg har denne gang og jeg er overlykkelig. Har leita lenge etter min metode.

ToneK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:04   #75
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Yey, jeg kommer akkurat inn fra halvannen times rask gange. Dæven, må ha blitt skikkelig slank jeg nå!


dette er vel å latterligjøre? og når jeg nå trekker dette fram, så er det for å få sympati?

I rest mye case. Synes mange av der driver ren mobbing/utfrysing, og dere burde skamme dere. er også inne på et forum som angår min sykdom, og har aldri opplevd sånne tilbakemeldinger. så jeg lister meg nå stille ut av forumet "deres", og ønsker dere lykke til videre i livet, og håper dere kan ta bedre vare på andre som er nysgjerrige og litt kritiske til alt dere skriver..

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har bare gått ned 2,5 kilo på Atkins Yatta! Lavkarbo generelt 11 01-07-10 23:15
Hvor mange kilo har dere gått ned? Janis Generell diskusjon 1 13-07-09 23:46
Hvor mange kilo har dere gått ned? frustrert frue Spørsmål og svar 34 28-05-09 09:42
Da har jeg gått ned 20 kilo! Jenta Mer enn 30 kg overvekt 21 12-05-09 12:21
Hvor mange kilo har dere gått ned? *Tussi* Ketolysekuren 3 16-04-05 10:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no