Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

LCHF-diskusjonen i media

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-11, 17:33   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

LCHF-diskusjonen i media

Se her for relatert videoklipp

Jeg er ikke så veldig interessert i alle skribleriene om LCHF for tiden, jeg vet hva som fungerer for meg, og andre må selv finne ut av hva som fungerer for dem. For meg er sukker værre enn nikotin, jeg har aldri vært avhengig nikotin, men sukker er en helt annen sak.

Men jeg klarer ikke å unngå å kommentere kommentaren til Gry Hay, som er seniorrådgiver i Helsedirektoratet: “Det er ikke særlig hverken sosialt eller høflig eller miljøvennlig å spise bare kjøtt og kaste potetene og brødet”. Eh? Denne kommentaren er utrolig barnslig, det virker som om hun tar det svært personlig at flere og flere ikke ønsker å spise slik hun mener er rett. Hun har et fullstendig svart/hvitt syn på dette kostholdet, og er helt lukket for at noe annet enn det som hun har fått innbanket ila oppveksten kan være riktig. En person som jobber i helsedirektoratet burde vite at lavkarbo ikke handler om å stappe i seg smør, bacon og fløte. Det handler om at man skal endre energikilde fra karber til fett, ikke nødvendigvis å overdrive. Jeg spiser faktisk ikke veldig mye mer kjøtt nå enn før, men jeg pirker ikke lenger vekk fettranden på skinka. Jeg tror ikke venninnene mine har opplved meg som mer uhøflig nå enn tidligere heller. Om man er glutenallergiker så unngår man brød, og om man er sukkeravhengig så unngår man sukker, man trenger ingen unnskyldning for å velge bort karbohydrater, spesielt ikke når det koster en vertinne et halvt blomkålhode å erstatte potetene til en potensiell LCHF-gjest.

Neh, la dem styre på og diskutere, jeg spiser det som er best for min kropp.

Gjør du?

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:08   #2
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF-diskusjonen i media

Helt enig med deg, jeg blir bare sliten av diskusjonen som er i media nå. All ære til de som orker å ta opp "kampen".

Jeg vet at lavkarbo fungerer for kroppen min. Jeg har vært litt "slapp" noen måneder, og har spist mer "normalt" innimellom. Det har resultert i at jeg har gått opp noen kilo, samt at jeg har fått igjen betennelser i bena.

Dessuten har jeg ofte tenkt når folk kommenterer kostholdet mitt - at sannsynligvis har de ikke selv et kosthold som er i tråd med ernæringsrådene fra staten. Sannsynligvis mindre fisk enn anbefalt, og mer sukker enn anbefalt...

Nei - jeg har blitt utrolig bevisst på mat, og lager kortreist mat fra bunn mye oftere enn jeg gjorde tidligere - også til familien.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 00:42   #3
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: LCHF-diskusjonen i media

men hva tenker dere om fettintaket i LCHF? det bekymrer meg litt å se hvor mange som mener det er farlig over lengre tid. selv prøver jeg meg på en moderat LCHF-livsstil. har kuttet ut pasta, ris, brød osv. har nok et inntak på hvertfall 100 karbohydrater for det. jeg er på ingen måte overvektig. men følte meg mye mer vel etter en uke uten så mye inntak av karbohydrater. følte meg nesten som et nytt menneske

  Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 01:03   #4
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF-diskusjonen i media

Man må erstatte karbohydratene med noe. På LCHF erstattes det med fett. Det finnes mange tråder som diskuterer dette veldig inngående. Dersom du er litt "nervøs" for fettet kan jeg anbefale deg å søke litt. Det hjelp iallefall meg Ellers er det aldri feil å få støtte av en hjertekirurg som er pro lavkarbo: http://tgeisner.com/

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 09:20   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-diskusjonen i media

Med 100 g kh pr dag bør du ikke overdrive fettinntaket siden det kan gi såpass med insulinutkillelse at overflødig energi blir lagret som fett.

Espen Rostrup har også mye god informasjon om fett i et lavkarbokosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 09:26   #6
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: LCHF-diskusjonen i media

Mener å ha lest at man kan spise "ubegrenset" med fett opp til 70 gram karbo om dagen? Korriger meg gjerne, dere som er mer drevne.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 09:28   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-diskusjonen i media

Opprinnelig lagt inn av Qlio, her.

Mener å ha lest at man kan spise "ubegrenset" med fett opp til 70 gram karbo om dagen? Korriger meg gjerne, dere som er mer drevne.


Det stemmer, men bruk 72g kh pr dag som en veileder, siden vi er litt forskjellige Kilden er boka "Bedre uten brød" av Lutz.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 09:29   #8
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: LCHF-diskusjonen i media

OK, de siste to gramma byr jeg på! Takk for korrigering!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lchf Østfoldjenta Andre dietter 2 05-07-11 14:04
Lchf Connie_88_ Spørsmål og svar 9 28-04-11 08:10
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 22:29
Media kozpia84 Lavkarbo generelt 26 10-01-10 09:23
Skriverier i media Ratata Lavkarbo generelt 6 18-11-07 01:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no