Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva med røyking og inaktivitet?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-11, 19:45   #26
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ta noen armhevinger på en hånd mens du røyker med den andre! Da er du kvitt!

ikke dumt du...hihi...









Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:47   #27
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

"Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette innlegget ditt? Ønsker du å "vekke" de som røyker og trener for lite? Ønsker du å rakke ned på de som røyker? Eller som ikke kan trene?"

aktiv jente: jeg bare lurer på de tingene. mange av dere "ler" jo nærmest av folk som ikke har oppdaget lavkarbo-livstilen ennå. som om det er det eneste rette. det er ikke verre enn det.

det er vel lov å spørre om ting en lurer på?

og jeg spiser snop hver lørdag, og det unner jeg meg. og det er ikke sunt, det vet jeg da. men mitt blodsukker er nå helt fint, og alle blodprøver er helt fine, selv om jeg spiser snop hver lørdag. jeg røyker ikke. jeg kan ikke selv trene hardt, må kun gå turer. gjør det beste jeg kan. så jeg er litt sunn, og litt usunn. som de fleste er.

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:49   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Det er jeg faktisk helt enig i. Man kan slutte å røyke. Men kan i grunn hva som helst som er innen ens fysiske rekkevidde. Jeg kan muligens slå stift. Men jeg vil ikke! Ikke vil jeg slutte å røyke heller, jeg er ikke klar, rett og slett. Og som sagt, uten den viljen og motivasjonen som skal til for å stumpe røyken, så tror jeg ikke det blir noe særlig vellykket.
Nå har jeg, som i din manns tilfelle, aldri verken sagt eller ment at jeg har lyst til å slutte, så om noen gjemmer tobakken min vanker det jabb!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:01   #29
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Du skal få et tips av meg selv om du ikke har bedt om det: Les igjennom hva du har skrevet og måten du har skrevet det på før du trykker send svar.

Du har en skrivestil som virker veldig hoverende og nedlatende og når mange oppfatter deg slik selv om du ikke mener det, så er det på tide å se på hvordan man legger frem sitt budskap.

Mhm

Det er vel ikke nødvendigvis hva du skriver men hvordan du skriver det en del av oss reagerer på.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:07   #30
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Question

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Jeg kan ikke helt skjønne hva som er galt med måten jeg skriver på. jeg skriver at jeg MENER, og at MIN ERFARING er sånn og slik. og jeg spør om ting som jeg lurer på. hva er det som er galt skrevet?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 20:38   #31
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Ser at dere er veldig opptatt (og hurra for det) av å leve sunt. derfor lever dere på lavkarbo/ketose osv. Men hvorfor er det noen av dere som røyker? det er jo farlig? altså; dere "misjonerer" om hvor helsebringende det er med lavkarbokost, men tar ikke selv et tak i røykinga? den skjønner jeg ikke.

Siden du spør kan jeg forsøke og forklare hva det er flere reagerer på.
- "dere misjonerer om hvor helsebringende det er med lavkarbokost"
Misjonerer? For meg blir dette et negativt uttrykk, spesielt siden du i tillegg har satt misjonerer i anførselstegn. Alle som har god effekt av et kosthold vil gjerne dele dette med andre, slik du ønsker at svigermor skal gå ned i vekt for å få bedre helse. Samtidig anklager du røykerne for å "ikke selv ta tak i røykinga". Hva vet du om noen har forsøkt å slutte og røyke? Du framstiller som om man røyker i vei og spiser lavkarbo og er fornøgd med det! Du vet ingenting om noen sitt forhold til røyking så derfor kunne du jo heller forsøke å være litt mer ydmyk overfor andres utfordringer du ikke har personlig kjennskap til.
Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?

Sitat:

og så leser jeg at flere av dere ikke er aktive en gang. Det er sunt å være litt aktiv! en tur til dagen bør alle gå! skjønner hvis dere sitter i rullestol, altså. men ellers så kan de fleste klare å gå en tur.

Her gjør du det samme. Det å være aktiv er ikke like enkelt for alle, du har selv en sykdom som gjør at du ikke kan være så aktiv som du ønsker. Klarer du og se at kanskje andre også har det slik? Og dermed kanskje ikke bør være så påståelig i å kreve at alle er aktive? En del overvektige mennesker har også en mental sperre mot og feks vise seg på treningsstudio. Jeg og forfekter en gåtur jevnlig, men hvem er jeg som kan dømme andre som av ulike årsaker IKKE gjør dette??

Sitat:

det blir litt sånn dobbeltmoral: lev sunt! spis lavkarbo!.....men røyken vil jeg ha. og gidder ikke å gå tur....

Javel, dobbeltmoral? Igjen - hvem er du som kan dømme andres valg i livet?? Fordi du gjør det "riktige" etter egen mening, trenger ikke det å være riktig for alle andre... pga av at det er faktorer i bildet som du ikke vet noe om. Tror du at du er bedre enn oss som røyker og ikke er aktive? Og kan man ikke ha tatt tak i kostholdet før man tar tak i andre ting? Du bruker ord som "gidder ikke gå tur" - ordbruken her er nedlatende, hva vet du om de som er mindre aktive her inne er slik fordi de ikke "gidder"??

Sitat:

hva mener dere selv; er det ikke minst like viktig å røre på seg?

Du sier selv du har vært her inne og lest en stund - hvordan kan du ha gått glipp av alle anbefalingene om å være aktiv? INGEN her anbefaler stillesitting - hvis du har lest det noe sted er det fint om du kan referere til hvor du har lest dette. DERFOR reagerer folk her inne på valgene dine av ord - de oppleves nedlatende og fordømmende - og reaksjonene blir også deretter.

Hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor reaksjonene ble slik de ble kan jeg anbefale en fabelaktig bok som heter "hvordan vinne venner" av Dale Carnegie. Den sier mye om valg av ord, hvordan man kan "vinne" diskusjoner, ha respekt for andre, hvordan få andre til å skifte mening osv. Kanskje det der ligger litt åpenbaring om hvorfor valg av ord har så stor betydning - SPESIELT i en situasjon der man ikke kan lese kroppsspråket til den andre parten.

Tilslutt - det og bruke nedlatende og fordømmende ord FØRST og så unnskylde seg med at du snakker etter DIN mening og DIN erfaring gjør ikke ting særlig bedre. Din mening er da at folk som ikke er aktive ikke er det fordi de ikke gidder, folk som spiser lavkarbo OG røyker er dobbeltmoralske og at lavkarbospisere er iflg en annen tråd du starter "lavkarbo-fanatikere"...

Jeg kan snu det:
Jeg kan si:
Jeg mener etter min gode erfaring med lavkarbokosthold at ALLE som spiser slik du gjør er ignorante og kunnskapsløse fordi de ikke tar vare på helsen sin! Jeg kan si at jeg reagerer STERKT på påstander om at kalori inn må være mindre enn kalori ut for å gi vektnedgang, og at dette er helt hull i hodet og si! Jeg kan si at etter min erfaring lurer jeg på hvorfor du har valgt en så skadelig måte og gå ned i vekt på.

ELLER jeg kan skrive at etter min gode erfaring med lavkarbokosthold OG lavkalorikosthold, pulverkurer og andre ensidige dietter at det er flott at du har klart og gå ned så mye i vekt selv om du er mye sulten. Det har nemlig jeg også klart tidligere, men jeg har alltid gått opp igjen. Og jeg kan si at jeg skulle ønske at du ville lære mer om lavkarbokosthold slik at du kanskje kunne fortsatt vektnedgangen uten å være sulten. Dette fordi jeg unner deg en god helse og et godt liv uten sult og mye bruk av viljestyrke for å unngå fristelser.

Hvilken måte ville du foretrukket at jeg brukte overfor deg? Ser du hva jeg prøver å si?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:49   #32
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Tenkte jeg skulle komme med et positivt innslag her.

Først av alt vil jeg igjen poengtere noe mange har sagt, Slankogfin: MANGE her inne har jobbet MYE med psyken og helsa for å komme seg dit de er nå. Selvfølgelig kan det hende at mange av dem VIL slutte å røyke - men som mange har sagt, så er vi her inne bare menneskelige! Det er jo ikke noe særlig lurt å bygge den tredje raden på en murvegg når man såvidt har begynt med den andre... det er jo mye lurere å sjekke at den andre raden er skikkelig solid først!

Når det er sagt, så vil jeg bare si at jeg stadig blir imponert av de her inne som jobber så utrolig hardt for å nå målene sine - hvorfor, Slankogfin, kan du ikke fokusere på det positive folk her inne har oppnådd, i stedet for å fokusere på det negative, slik du ble så oppgitt over at andre visstnok gjorde i forhold til dine innlegg her inne? Som det står i Gerd sin signatur, må man se på seg selv først om man vil forandre verden - får SÅ å se på andre.

Dessuten er jeg banna sikker på at det er mange her som har staheten som trengs for å slutte å røyke - de er bare smarte nok til å skjønne at det er bedre å gå én gang rundt nabolaget til å begynne med, enn å prøve å løpe en runde rundt hele byen.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:22   #33
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Jeg kan ikke helt skjønne hva som er galt med måten jeg skriver på. jeg skriver at jeg MENER, og at MIN ERFARING er sånn og slik. og jeg spør om ting som jeg lurer på. hva er det som er galt skrevet?

Du forteller meg at jeg bør gå en tur om dagen, og at den eneste måten å slippe unna er om jeg sitter i rullestol. Du forteller meg om dobbeltmoral: jeg gidder ikke gå tur, men forfekter et godt kosthold. Og du spør meg om det ikke er minst like viktig å røre på seg.

Ja, for du skriver "dere" og da antar jeg at jeg er en av dem du spør. Vi har aldri møttes. Du aner ingenting om mitt liv og hva jeg sliter med. Du sier ting direkte, det skal du ha -men du uttaler deg bombastisk om ting du ikke har noen forutsetning for å vite noe om. Jeg har ikke spist godterier hele uka, jeg spiser knapt godterier i helgene. Jeg er den som alltid har fått "kjeft" når jeg er på besøk hos andre fordi jeg må spise mer av det som står på bordet.

Du stilte spørsmål om hvorfor røykere røyker og hvorfor jeg -og flere med meg- ikke trener når vi er opptatte av maten vi spiser. Jeg forklarte da hva trening gjør med meg, og lurte på hva som er sunnest for kroppen min; å "bøtte innpå" med sterke medisiner og dermed klare å gå den turen du snakker så varmt om, eller å legge aktivitetsnivået og medisinbruken på et mye lavere nivå samtidig med at jeg spiser det jeg tror er sunt. Jeg antar at du da hoppet over på røykere og hvordan de klarer alt de vil dersom de vil det fordi du egentlig ikke har noe svar. Det passer bedre å slå fast at alle overvektige ikke går tur fordi vi ikke gidder.

Jeg sier ikke at det er det du tenker, men det er den følelsen jeg sitter igjen med når jeg leser innlegg som er fulle av "hadde vi bare spist snop i helgene hadde verden vært et bedre sted" og "overvektige gidder ikke gå tur, og jeg ser bare slanke når jeg går tur".

Nå har jeg mikset litt fra trådene dine i svaret mitt, men det skyldes rett og slett at du spør hva som er galt med måten du skriver på. Det blir noe av det samme som tilbakemeldingen du fikk et annet sted; du er ikke konsekvent i det du skriver.

Jeg velger å tro at du ikke kan nok om det som skjer for andre, du har "sett lyset" og vil gjerne fortelle det til andre slik at de kan være like heldige. Litt på samme måten som du snakker om "misjonering" fra andre her inne. Problemet er bare at det ikke finnes to like skjebner, og dermed blir det så feil å basere alt på egne erfaringer. De som ikke passer inn i dine erfaringer vil dermed protestere fordi verden ikke er så svart-hvit som det kan virke.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 00:00   #34
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

TS er tydeligvis ute etter å provosere. Jeg lar meg ikke provosere, så jeg gidder ikke å svare, har annet å bruke energien min på.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 14:32   #35
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Jeg blir overrasket gang på gang over hvor sterkt noen lar seg provosere her Grrrr

Enig i at slankogfin tegner et sort-hvitt bilde her, men hver enkelt vet vel med seg selv hva de gjør som er bra og mindre bra og hvilke laster vi kan og ikke kan gjøre noe med så det er vel bare å gjøre sitt beste og ikke få dårlig samvittighet fordi noen utfordrer litt

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 16:19   #36
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av beths, her.

Jeg blir overrasket gang på gang over hvor sterkt noen lar seg provosere her Grrrr

Enig i at slankogfin tegner et sort-hvitt bilde her, men hver enkelt vet vel med seg selv hva de gjør som er bra og mindre bra og hvilke laster vi kan og ikke kan gjøre noe med så det er vel bare å gjøre sitt beste og ikke få dårlig samvittighet fordi noen utfordrer litt

Tar glatt en utfordring jeg - men TS driver ikke med utfordring Har ikke en gang dårlig samvittighet - det er det ingen som kan "gi" meg - jeg velger nemlig selv hvordan jeg skal ha det Derimot lar jeg meg "provosere" - eller rettere sagt reagere når fremmede kommer inn et sted og begynner og kaste ut påstander i nedlatende og fordømmende ordelag. Det samme hadde jeg gjort om noen hadde kommet inn på jobb til meg og brukt samme tone og ordvalg...

Problemet er som vanlig manglende kunnskap om temaet som forumet er basert på - OG i tillegg manglende respekt for andre menneskers valg og erfaringer Man fordømmer ikke flere hundre menneskers valg basert på kun sin egen erfaring i livet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 17:48   #37
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Rom ble ikke bygd på en dag. Alle skritt vi tar i rett retning, er et positivt skritt.
Hver enkelt må få lov til å mene hva man vil, men jeg reagerte som mange andre på måten første innlegget til TS er formulert.
Jeg røyker, og jeg kan love deg at det er ikke bare å slutte tvert. Det er prøvd, også med medisinsk hjelp. Har etterhvert godtatt at jo jeg er en nikotinslave, men jeg trivst med det
Jeg sliter med flere kroniske sykdommer som til sammen gjør min hverdag rimelig vanskelig. Jeg går på lavkarbo for det betyr at jeg kan redusere en del medisiner.
Når jeg ikke er for dårlig, så går jeg tur, men av og til har jeg faktisk ikke krefter til turgåing, selv om jeg ikke sitter i rullestol.
Flere leger mener at mosjon skal komme etter at lavkarbo har fått vekten nedover hos mange overvektige. Overvekt kan slite på ledd og brusk og indre organer. At noen velger å gå ned i vekt før de begynner å mosjonere har jeg stor respekt for!
Selv er jeg normalvektig, men jeg har prøvd hvordan det er å gå på tur med tung sekk og jeg skjønner veldig godt at det ikke er fristende å gå med en slik belastning. Det gjør vondt.
Og for ordens skyld; du koser deg med et usunt lørdagsgodt, det gjlr ikke jeg, men jeg koser meg med Princen min Tror vi er syndere begge to, men det er vel slik det er å være menneske.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 23:43   #38
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Dette er andre innlegget av TS jeg leser, og jeg leser innlegget egentlig kun for å skjønne hvorfor TS fikk så mye kritikk i forrige innlegg. Men jeg skjønner fremdeles ikke reaksjonene hun får...

Hvordan kan dere føle dette som et angrep? Det er da helt legitimt å spørre om dette? Om jeg hadde frontet et lavkarbokosthold i min vennekrets, men samtidig røykt og ikke trent tror jeg nok flere av vennene mine ville spurt meg om det samme. Er det grunn til henrettelse?

Det er dobbeltmoral å nærmest "misjonere" for et kosthold som helsefremmende, men samtidig drive med aktiviteter som en vet er helseskadelig. At folk kan ha sine grunner for dette, er noe annet - men at det å stille spm er fordomsfullt kan jeg bare ikke se!?

Jeg kan ikke svare på TS spm, for jeg lurer på det selv. Slik jeg ser det er røyk og inaktivitet MINST like helseskadelig som et kosthold rikt på karbohydrater.

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:00   #39
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Men er det ikke bra å gå over til et kosthold som i neste omgang får vekten ned slik at det faktisk blir lettere og mer givende å bli mer aktive?
Skal folk som røyker bare gi opp.... "ingen vits i å gå over på lavkarbo og begynne å spise sunt for jeg røyker jo"
Det er slik JEG oppfatter trådstarters kritiske argumenter.
Enhver forbedring er et skritt i riktig retning, etter MITT syn.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:03   #40
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Selvsagt er det bra! All endring i retning bedre helse er jo bra!

Slik jeg tolker TS lurer hun på hvorfor folk stopper der? At en velger å gjøre noe først for deretter å gripe tak i det andre, blir noe annet. Men det er jo også noen som slår seg til ro med at de har lagt om kostholdet, men beholder røyken...

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:07   #41
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Selv om jeg ikke røyker og trener regelmessig klarer jeg heller ikke helt se hva som er problemet TS og karbofrøken tar opp.

Jeg trodde ikke man måtte være perfekt for å tro veldig sterkt på noe og dele dette med andre. Selv om jeg hadde røyka så ville jeg absolutt anbefalt dietten til andre som sliter med vekta.

Hadde jeg hatt et alkoproblem ville jeg absolutt tatt imot hjelp av andre selv om de røyka og ikke trente selv. Samme med vektproblemet, jeg ville tatt i mot hjelp selv om ikke den som hjalp meg levde et perfekt liv

Å ha tro på noe og snakke med andre om dette føler jeg ikke betyr at man ikke kan ha noen feil og mangler på andre måter.

Når du skriver "misjonere" høres det fryktelig negativt ut. Som om vi alle sammen som snakker med venner og bekjente om dette er fanatiske. Er i en sektklubb eller noe. Det er selvfølgelig ikke slik, og jeg tipper flesteparten av oss har et relativt edrulig forhold til lavkarbo.

Det er flere tråder som startes på dette forumet hvor folk ikke tør snakke om lavkarbo, prøver å skjule at dem går på lavkarbo enn folk som har problemer med at dem misjonerer om lavkarbo

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:14   #42
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Selv om jeg ikke røyker og trener regelmessig klarer jeg heller ikke helt se hva som er problemet TS og karbofrøken tar opp.

Jeg trodde ikke man måtte være perfekt for å tro veldig sterkt på noe og dele dette med andre. Selv om jeg hadde røyka så ville jeg absolutt anbefalt dietten til andre som sliter med vekta.

Hadde jeg hatt et alkoproblem ville jeg absolutt tatt imot hjelp av andre selv om de røyka og ikke trente selv. Samme med vektproblemet, jeg ville tatt i mot hjelp selv om ikke den som hjalp meg levde et perfekt liv

Å ha tro på noe og snakke med andre om dette føler jeg ikke betyr at man ikke kan ha noen feil og mangler på andre måter.

Når du skriver "misjonere" høres det fryktelig negativt ut. Som om vi alle sammen som snakker med venner og bekjente om dette er fanatiske. Er i en sektklubb eller noe. Det er selvfølgelig ikke slik, og jeg tipper flesteparten av oss har et relativt edrulig forhold til lavkarbo.

Det er flere tråder som startes på dette forumet hvor folk ikke tør snakke om lavkarbo, prøver å skjule at dem går på lavkarbo enn folk som har problemer med at dem misjonerer om lavkarbo

Selvsagt må en ikke være perfekt. Men jeg synes det er litt rart at en kan være veldig opptatt av helse på den ene siden(kosthold), mens nærmest "gi blaffen" på den andre(røyk).Med det sagt så er det ikke dermed BEDRE å gi blaffen i både kosthold og røyk, tvert imot! Men en kan undre seg. På samme måte som jeg undrer meg når jeg ser lungeleger som røyker. Eller toppidrettsutøvere som spiser junk. Er en fordomsfull fordi en synes sånt er rart? Jeg synes ikke det, men det er lov å være uenig.

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:18   #43
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Selvsagt må en ikke være perfekt. Men jeg synes det er litt rart at en kan være veldig opptatt av helse på den ene siden(kosthold), mens nærmest "gi blaffen" på den andre(røyk).Med det sagt så er det ikke dermed BEDRE å gi blaffen i både kosthold og røyk, tvert imot! Men en kan undre seg. På samme måte som jeg undrer meg når jeg ser lungeleger som røyker. Eller toppidrettsutøvere som spiser junk. Er en fordomsfull fordi en synes sånt er rart? Jeg synes ikke det, men det er lov å være uenig.

Men her sier du deg selv imot. Du mener både det ene og det andre.

Først skriver du at du IKKE mener man må være perfekt. Men du synes det er rart man ikke er perfekt før man misjonerer om noe?

Altså er det rart å ikke være perfekt før du tenker på kostholdet?

Litt usikker på hva du egentlig mener her, men du tar jo ikke et standpunkt. Enten mener du at man skal være perfekt før man misjonerer om lavkarbo eller er lungelege. Eller så mener du at det er helt greit å røyke mens man spiser seg slank på lavkarbo og misjonerer gjerne om det til andre

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:20   #44
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Karbofrøken, tusen takk for støtte! Sender deg en stoor klem. Du er bedre til å skrive enn meg, så du fikk forklart det jeg lurer på på en meget god måte. og benteR. selvfølgelig er det kjempebra å begynne et sted! all honnør til deg/dere for det. Og jeg håper at alle dere som røyker, en gang klarer å slutte. lykke til!

men jeg forstår ikke at noen kan mene at det å spise snop en gang i uka er like galt som å røyke. den synes jeg er drøy. (da har de aldri hatt et familiemedlem med kols. eller et familiemedlem som dør av lungekreft. og røyking går i stor grad ut over andre mennesker, hvis du da røyker blant folk. passiv røyking er nesten like farlig som å røyke selv.)

kjenner en meget overvektig person. hun la på seg veldig mye etter røykeslutt. da hun var til legesjekk fikk hun beskjed om å gå ned i vekt. da sa hun til legen; det klarer jeg ikke. da begynner jeg heller å røyke. Da fikk hun streng beskjed om at det måtte hun aldri gjøre. da måtte hun heller være som hun var.

og til dere som blir provosert fordi dere tror at jeg ikke har forståelse for at det er ikke alle som klarer å være aktiv. Jeg har stor forståelse for det. jeg skjønner godt at det er folk som er så syke at de ikke klarer å gå små turer engang, og det er synd at dere skal slite sånn. Jeg skal selv ikke klage, selv om jeg har en kronisk sykdom, som gjør at etter min spasertur i rolig tempo, som regel slår meg helt ut etterpå. Det er ikke alltid at jeg klarer å gå i trappen resten av dagen pga smerter. men legen sier at det er så viktig å gå tur, at jeg må tåle det. og har avtalt med nav at jeg skal gå en tur hver dag uansett form. og det er dette som blir min eneste aktivitet i løpet av dagen, da jeg er ufør. jeg har en vilje av stål, unntatt når det gjelder å kutte lørdagssnopet. og legen ga meg velsignelse for å fortsette med dette...

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:22   #45
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Hvem er det egentlig som har skrevet at å spise snop på lørdager er like ille som å røyke?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:23   #46
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Skal prøve å lete det opp igjen.

nerthus skriver:
"Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?"

skal lete etter flere sitater. antoinett66:
"Og, du vet, vi som spiser lavkarbomat eller er i ketolyse har ikke færre laster enn andre ? Trodde du dét ? Og den lørdagsgodterispisingen din, vet du ? Den er ikke spesielt sunn, den heller men LITT kan vi gjøre for helsa vår, alle sammen. Så får det bli opp til hver enkelt hvilke kjepphester vi vil ri."


Sist redigert av Slankogfin : 10-04-11 kl 00:31.
Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:23   #47
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Selvsagt må en ikke være perfekt. Men jeg synes det er litt rart at en kan være veldig opptatt av helse på den ene siden(kosthold), mens nærmest "gi blaffen" på den andre(røyk).Med det sagt så er det ikke dermed BEDRE å gi blaffen i både kosthold og røyk, tvert imot! Men en kan undre seg. På samme måte som jeg undrer meg når jeg ser lungeleger som røyker. Eller toppidrettsutøvere som spiser junk. Er en fordomsfull fordi en synes sånt er rart? Jeg synes ikke det, men det er lov å være uenig.

Vel... jeg har slutta
og røyke, og spiser lavkaro..! Slitsomt for tiden , men som Kanutten sier :æ står han av:
Nå venter jeg egentlig bare.. På alle godene som skal vederfares meg

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:27   #48
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

og til dere som blir provosert fordi dere tror at jeg ikke har forståelse for at det er ikke alle som klarer å være aktiv. Jeg har stor forståelse for det.

Hvorfor i alle dager skriver du litt lenger opp her at man må sitte i rullestol for at du skal ha forståelse for at dem ikke er aktive?


Her er et typisk eksempel på trolling. Først må man sitte i rullestol for å ikke være aktiv. Så får du litt kritikk på det, og da er plutselig tonen den at du har full forståelse. Det er jo slikt som provoserer her.

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:29   #49
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Skal prøve å lete det opp igjen.

nerthus skriver:
"Også sier du "hvorfor røyker dere når det er så farlig?" Tja, hvorfor har du hatt lørdagkveld hver dag i uka når det er så farlig? Synes du det var enkelt å skifte kosthold, og holde seg unna feil mat? Vel det vet jeg jo at du ikke synes, for du spiser jo fremdeles slik mat på lørdager Hvorfor kutter du det ikke helt ut? Sammenlignet med røyken så ser du kanskje at det er mer som spiller inn her enn om ting er "farlig" eller ikke?"

skal lete etter flere sitater.

men du kan vel ikke konkludere dette med at nerthus mener at snop kun på lørdager er like farlig som røyk???

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 00:30   #50
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva med røyking og inaktivitet?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Vel... jeg har slutta
og røyke, og spiser lavkaro..! Slitsomt for tiden , men som Kanutten sier :æ står han av:
Nå venter jeg egentlig bare.. På alle godene som skal vederfares meg

Og ja, jeg er fysisk aktiv!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Røyking lita Ketolysekuren 6 13-06-07 12:47
Røyking og lavkarbo? Bee Fysisk og mental helse 6 25-04-07 18:24
Fedme er farligere enn røyking Albertine Nyheter / media 2 15-06-05 10:56
Røyking Gamla Generell diskusjon 6 16-02-05 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no