Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jordbær og frukt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-06, 16:26   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Jordbær og frukt

I induksjonsfasen bør man ikke spise frukt har jeg forstått. Er det bare pga karboinnholdet, eller er det andre grunner også?
Dersom jeg spiser frukt, men holder meg innenfor karbgrensa bør jeg vel ikke gå ut av ketose av den grunn.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 16:36   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær og frukt

sålenge du ikke følger Atkins, så kan du igrunn spise hva du vil... Det jeg mener er at du må følge reglene til den filosofien du velger å følge

Men fruktsukkeret som finnes i frukt gir blodsukkerstigning, og det er vel igrunn ganske individuelt om man kan spise frukt og samtidig gå ned i vekt

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 16:40   #3
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Jordbær og frukt

Torkil Andersen har i sin bok Ketolysekuren et frokostforslag som lyder

100 g jordbær
1 dl kremfløte
sukkererstattning.

Det har jeg spist i dag.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 18:56   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Jordbær og frukt

bringebær går fint her i gården...bruker det i bla smoothies

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 19:09   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jordbær og frukt

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

I induksjonsfasen bør man ikke spise frukt har jeg forstått. Er det bare pga karboinnholdet, eller er det andre grunner også?
Dersom jeg spiser frukt, men holder meg innenfor karbgrensa bør jeg vel ikke gå ut av ketose av den grunn.

Atkins Induksjon er omarbeidet flere ganger - matvarer er lagt til og noen er tatt fra etter som årene har gått. Dette er gjort på grunnlag av Atkins erfaring fra alle pasientene han behandlet i løpet av sin karriere. Når det gjelder varer som ikke er tillatt de første 14 dagene er det stort sett matvarer som kan skape ubalanse i blodsukkeret. Atkins laget en "stige" - vedvarende stigen - hvor matvaretyper er plassert etter innvirkning på blodsukker, etter GI og etter karbeinnhold. Blant disse finner vi bær og frukt.

Det er ikke alle som reagerer likt på alle matvarer. Men det er mange som ikke tar av når de spiser meieriprodukter, - eller bær og nøtter. Det er enda flere som ikke tar av når de spiser frukt. Og de fleste tar iallefall ikke av når de spiser stivelseholdige matvarer.

Hva som er riktig for deg er det bare en person som kan finne ut av - og det er du selv.

Ønsker du å følge Atkins så anbefales det å følge boka. Dette er fordi vi finner den måten Atkins fant fungerte best for sine 60000 pasienter gjennom en 30 års tid. Å gå fra induksjon til vedvarende ved å følge stigen er også en fin måte å finne ut hva kroppen din tåler/ikke tåler på. Dvs. du renser først med induksjon, og så legger du til en matgruppe hver uke. Noen tar et trinn i uka, noen hver 14. dag. Man lærer iallefall noe om seg selv og sin egen kropp i denne perioden.

Senere blir "dietten" mer og mer "din egen", dvs. du har lagt til de matvarene DU tåler og holder deg vekk fra de du ikke tåler. Derfor blir den ikke lik for noen. Atkins etter induksjon gir en masse "friheter" - og stort variasjonspotensiale. De fleste leser om induksjonen og sier "ååå neeeei, dette er stå strengt, dette klarer jeg ikke". Man behøver ikke gå mer enn 14 dager å ha det "strengt" da. Jeg syns det er verdt 14 dager jeg.

Dessverre er det mange som ikke leser boka før de begynner, eller leser bare starten..... de kommer aldri lenger enn induksjonen liksom. Og dessverre mangler den geniale vedvarende stigen i den norske versjonen (som forøvrig er basert på 1992/1999 versjonen og mangler en del oppdateringer basert på erfaringer og forskningsrapporter).

Når det gjelder ketose er man ikke nødt til å være i målbar ketose for å ta av. Jeg har vært i ketose i lange tider uten å ta av et gram, og jeg har flere bekjente som ikke er i målbar ketose men kiloene renner av. Du kan utmerket godt være i ketose uten at det viser på stix. Stix er gir kun en indikasjon og har så mange feilkilder at jeg syns de er oppskrytt og bortkastede penger.... men det er min personlige mening da !

Svarte vel litt mer enn det du spurte om.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-02-06, 12:50   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Jordbær og frukt

Takker og neier for svar..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-02-06, 07:53   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Jordbær og frukt

Er det noen sak når man har en Nille?? Så jo etter at jeg skrev at du skrev Atkins induksjon...det har jo i grunnen ikke jeg peiling på! Bare vet at jeg kan spise litt av det meste, men ikke sukker og stivelse og ikke mye hvitt mel jeg!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 17:38
Frukt nøtta Lavkarbo generelt 30 25-05-06 13:05
SSS om frukt och grönsaker ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 26-01-06 12:24
Spiser jeg for mye frukt Tidligere bruker Dr Lindbergs 11 17-01-05 15:51
Frukt og bær Nille Type O 0 12-12-04 00:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no