Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Gå opp i vekt av lavkarbo?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-09-08, 18:40   #1
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Gå opp i vekt av lavkarbo?

Jeg føler jeg kommer til å gå opp i vekt nå, slik som jeg spiser.
Jeg begynte på mandag på lavkarbo, og er kjempe redd for å gå opp i muskelvekt ( trur jeg ikke blir å gå så mye ned i fett %/vekt, i og med at den er ganske lav ).
trur dere jeg kan gå opp i musklenvekt om jeg spiser under 10 gram karbohydrater per. dag, og trener ca. 1-2 time styrke/turn/jogger hver dag?
Blir vekten å øke da?

  Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 19:33   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Andreaen, her.

Jeg føler jeg kommer til å gå opp i vekt nå, slik som jeg spiser.
Jeg begynte på mandag på lavkarbo, og er kjempe redd for å gå opp i muskelvekt ( trur jeg ikke blir å gå så mye ned i fett %/vekt, i og med at den er ganske lav ).
trur dere jeg kan gå opp i musklenvekt om jeg spiser under 10 gram karbohydrater per. dag, og trener ca. 1-2 time styrke/turn/jogger hver dag?
Blir vekten å øke da?

Er fettprosenten din lav eller vekten din lav?
Å øke muskelmasse er vel stort sett bare positivt??

Og hvorfor i alle verden ønsker du å spise under 10 gram karber om dagen? Det er da ikke bra for noe

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:01   #3
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Jeg trur bare fettprosenten er lav- Og jeg vil ikke opp i muskelvekt.

Ser at jeg formulerte meg litt feil kanskje Det jeg iallefall vil frem til, om jeg vil ned i vekt liksom, for jeg vil jo ikke øke i muskelvekt. Da mister jeg motivasjonen, burde jeg da trene cardio eller styrke ? eller en god miks? ved siden av turn trening da.
?

Er det ikke normalt å spise under 10 karbs per dag når man skal i ketose da? Eller er jeg helt på villspor?

  Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:14   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Jeg tror du vil ha veldig god nytte av å bestemme deg for én filosofi, og kjøpe litteraturen som hører til den. Å lage sin egen versjon av lavkarbo fungerer ikke noe særlig med mindre man er veldig godt informert om både de ulike filosofiene, og hvordan ens egen kropp fungerer på ulike matvarer.

Ketolysekuren, som er én av kurene hvor du skal i ketose, setter 15 gram karbohydrater om dagen som en grense - i begynnelsen. Etter hvert kan man øke. De fleste kan spise flere karbohydrater enn dette og være i ketose, men man "går ut hardt" for å sette igang fettforbrenningen.

Men, ærlig talt, hvis du har lav fettprosent (lav som i "under normalen eller det som er anbefalt"), så bør du ikke velge en filosofi som først og fremst er designet for å fremme vektnedgang - for hvis du ikke har for mye fett på kroppen, bør du heller ikke miste noe av det du har. Kroppen er ikke ment å skulle være "fettfri", du trenger kroppsfett. Det er mange her inne som bruker diverse former lavkarbo som et middel for å føle seg bra og være ved god helse, ikke for å gå ned i vekt, og de fleste som går ned i vekt, fortsetter med en slik "vedlikeholdsfilosofi" for å opprettholde resultatene og helsefordelene.

Det skal mye hard styrketrening til før du blir noe "muskelberg". Det er dessuten vanskeligere for kvinner enn for menn å bygge veldig store muskler. Om du går opp litt i muskelvekt likevel, er det lite sannsynlig at det vil synes på kroppen din i form av "bulende" muskler a la kroppsbyggere - du vil bare se sunn og flott ut. Det er viktig å ha et helhetlig perspektiv på det man driver med - vekt alene er et for ensidig bilde. Både sunn vekt, god helse, godt selvbilde og sunt utseende er en del av pakka.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:24   #5
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Jeg bare trur jeg kommer til å gå opp siden jeg ikke spiser så mye karbs, og siden jeg da spiser så masse proteiner.. men jeg ble bare usikker.
Takk for svar dere.

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 14:56   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Hvis du allerede er kjempelett/tynn, og føler du har et bra kosthold, hvorfor forandre det???
Du går ikke mere opp i vekt av å spise lavkarbo enn av anna kosthold.
Er det galt med økt muskelmasse???

Ønsker du en syltynn kropp, med lavt muskelvolum, er lange kardioøkter tingen.
Aerobic, maraton etc. gir deg tynn kropp med gummistrikk, ikke muskler.

Driver du med balett eller noe, siden du er livredd for vektøkning?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 15:09   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Redd for å gå opp i muskelmasse?? Jeg går ut fra, og håper, at det du faktisk mener nå er at du er redd for å bli sånne svære muskelberg? Vel, det kan du være ganske så trygg på ikke vil skje. Jeg nevnte det for en kroppsbygger en gang, og han ble faktisk skikkelig fornærmet. Han sa at jeg aldri hadde kommet med et så dumt spørsmål om jeg visste hvor mye ARBEID det faktisk ligger bak slike muskler, både når det gjelder trening og spising. Så nei, man bygger ikke slike muskler av å bare spise litt annerledes.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:32   #8
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Redd for å gå opp i muskelmasse?? Jeg går ut fra, og håper, at det du faktisk mener nå er at du er redd for å bli sånne svære muskelberg? Vel, det kan du være ganske så trygg på ikke vil skje. Jeg nevnte det for en kroppsbygger en gang, og han ble faktisk skikkelig fornærmet. Han sa at jeg aldri hadde kommet med et så dumt spørsmål om jeg visste hvor mye ARBEID det faktisk ligger bak slike muskler, både når det gjelder trening og spising. Så nei, man bygger ikke slike muskler av å bare spise litt annerledes.

Ja, er kjempe redd for å få større muskelmasse. Er ikke redd for at de skal bli mer markerte, men vil ikke gå opp i vekt av det daselv om muskler veier mer enn fett ja- men jeg skjønner det skal mye arbeid til å få sånn skikkelig svær body-muskler kropp da. Men er ikke det jeg vl :P

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:35   #9
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Hvis du allerede er kjempelett/tynn, og føler du har et bra kosthold, hvorfor forandre det???
Du går ikke mere opp i vekt av å spise lavkarbo enn av anna kosthold.
Er det galt med økt muskelmasse???

Ønsker du en syltynn kropp, med lavt muskelvolum, er lange kardioøkter tingen.
Aerobic, maraton etc. gir deg tynn kropp med gummistrikk, ikke muskler.

Driver du med balett eller noe, siden du er livredd for vektøkning?

Jeg driver med turn ja, konkurranse turn. Derfor vil jeg ikke ha større muskler, men som jeg sa til Iset, at de kan godt bli mer markerte, men vil ikke at de skal gjøre slik at jeg går mer opp i vekt.
Ja, jogger allerede 2-3 ganger i uken, men det er kanskje ikke nok? Kanskje jeg burde pushe på og ha noen skikkelige intensive uker ?
nei, jeg vet ikke helt jeg..

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:44   #10
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Jeg forstår ikke hvorfor du er opptatt av selve vekten? Det viktigste er vel hvordan du ser ut og føler deg?? Unntak må være dersom man trener innen en sport med vekt-klasser.
Lavkarbo vil regulere vekten. Det vil si at dersom man er overvektig, går man ned og dersom man er undervektig, vil man gå opp til "normal" vekt.
Og jeg vil tro at dersom du ligger under 10 g karb om dagen, så får du i deg lite grønnsaker, samtidig som det kanskje er ganske ensidig kost.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:57   #11
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Jeg forstår ikke hvorfor du er opptatt av selve vekten? Det viktigste er vel hvordan du ser ut og føler deg?? Unntak må være dersom man trener innen en sport med vekt-klasser.
Lavkarbo vil regulere vekten. Det vil si at dersom man er overvektig, går man ned og dersom man er undervektig, vil man gå opp til "normal" vekt.
Og jeg vil tro at dersom du ligger under 10 g karb om dagen, så får du i deg lite grønnsaker, samtidig som det kanskje er ganske ensidig kost.

Jeg føler meg ikke helt fornøyd her jeg er nå, og vil ned i vekt.
Så klart blir jeg glad hvis jeg går noen cm. inn her og der og, for det gjelder jo også.
Kan ikke si at jeg har så ensidig kost da. Spiser fisk,mandler, egg, kjøtt, bær og grønt, men i moderate mengder.

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 17:58   #12
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Men om jeg spiser for mye protein, vil det da lagre seg om til fett i kroppen, og gjøre slikt at jeg går opp i vekt da?

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 18:04   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

For meg høres det litt ut som om vekta er en psykisk greie for deg, en psykisk, negativ ting. Jeg ville prøvd å overvinne det altså, for det er jo ikke bra. Jeg har selv vært der, og det er ikke noe kjekt! Når man blir mer opptatt av TALL enn av hvordan man ser ut, da er det jo jo grunnleggende galt (snakker av egen erfaring). Husk at du og ei venninne kan veie 70 kg. Hun er overvektig mens du er TYNN, fordi du har mer muskler enn henne. Det er det viktigste.

Kast vekta og bruk målebånd!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 18:14   #14
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

ja, jeg vet det. Er veldig opphengt i mat og vekt ( skulle kanskje ha nevnt det ? men, ja, spiseforstyrrelse) .
Men blir nok ikke å kaste vekta, nei.
Men takk for at dere tok dere tid til å svare! : )

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 18:41   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Akkurat fordi vi har vært i nærheten av der du er nå, så kan vi komme med råd til deg.
Spiseforstyrrelser kan som du sikkert vet, være ganske alvorlig, og vi vil bare ditt beste.
Prøv å tenk ordentlig over de rådene du får, la dem svirre litt rundt i hodet ditt. Mulig det kan være med på å snu forholdt ditt til mat og vekt på sikt!

Stå på, dette kan du klare å komme deg gjennom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 18:59   #16
bilringen
Juniormedlem
 
bilringen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 45
Innlegg: 13
bilringen er på en erverdig vei

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Så lenge du spiser mindre kalorier enn du bruker på en dag vil du ta av fettreservene dine, og du vil bli mer markert og slank. Så lenge du er aktiv er det nesten umulig å ikke få økt muskelmasse, men slapp helt av, du vil ikke se ut som noen bodybuilder om du prøvde så godt du kunne engang. Damer med svære muskler har trent i årevis og tar sannsynligvis mannlige kjønnshormoner og doper seg for å hjelpe på litt.

bilringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 19:10   #17
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Takk for gode ord dere! Setter jeg stor pris på!

  Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 19:41   #18
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Andreaen, her.

Jeg driver med turn ja, konkurranse turn. Derfor vil jeg ikke ha større muskler, men som jeg sa til Iset, at de kan godt bli mer markerte, men vil ikke at de skal gjøre slik at jeg går mer opp i vekt.
Ja, jogger allerede 2-3 ganger i uken, men det er kanskje ikke nok? Kanskje jeg burde pushe på og ha noen skikkelige intensive uker ?
nei, jeg vet ikke helt jeg..

Ok, skjønner at turnere vil være lettest mulig.
Du bør innom dåktern en tur, få målt fettprosenten din. Er fettprosenten din for lav, er det farlig, er den for høy er det ikke bra det heller.

Styrketrening og muskler:
Å bygge store muskler på lavt inntak, uansett hva det består av er umulig.
Å bygge muskler er for kvinner minst 20 ganger vanskeligere enn for menn.
En testosteronbombe på 18-20 år bruker flere år og masse mat for å få store muskler. Vi snakker da om stort kalorioverskudd. På lavkarbo vil du ikke oppnå dette overskuddet.

Ønsker du størst mulige muskler, skal du trene middels intensivt (8-15 løft/sett)

Vil du bli sterk, er det høyintensivt som gjelder (ca 3 løft/sett)

Ønsker du laaaange muskler er det over 15 løft/sett.


Uansett, få sjekka fettprosenten din først. Du kan bli helt ødelagt hvis du har for lav fetttrposent.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 23:08   #19
Andreaen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gå opp i vekt av lavkarbo?

Okei, det skal jeg gjøre. Må bare somle meg dit da, timeplanen min om dagen er jo fullstappet. Men skal se om jeg klarer å skviiise det inn der en plass:P haha!

takk for bra svar Runegutt! Du er veldig dyktig , skal du ha!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hva skjer ..? Opp i vekt, ned i vekt, opp og ned ..! Celba Lavkarbo generelt 11 18-08-11 14:32
Dere som går ned i vekt på generell lavkarbo, eller egenkomponerte varianter Calvin Lavkarbo generelt 7 20-04-08 11:19
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48
Ned i vekt? Glem lavkarbo-sats på SB-metoden Benzo Livets lyse side 4 23-05-07 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no