Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Døde av lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-09, 06:44   #1
bilringen
Juniormedlem
 
bilringen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 45
Innlegg: 13
bilringen er på en erverdig vei

Døde av lavkarbo?

Fant denne gamle artikkelen: http://www.aftenposten.no/helse/article606149.ece

Sitat:

Anti-karbohydrat-diett kan ha tatt sitt første dødsoffer

En 16 år gammel jente som døde av hjertestans i USA skal ha fulgt den populære Atkins-dietten, som bygger på noen av de samme prinsipper som Fedon Lindbergs populære diett.
AVsurname

Jenta fikk akutt hjertesvikt i klasserommet på skolen sin, og døde kort tid etter, skriver den britiske avisen Daily Express.
Jentas diett den aktuelle dagen skal ha bestått av bacon og eggerøre til frokost, osteburger til lunsj og grillet rent kjøtt til middag. Noe som skal være en vanlig dagsrasjon i den kjente og populære Atkins-dietten.

"Kjendis-diett"

Dr. Atkins og Dr. Sears' anti-karbohydrat-dietter er blitt svært populære i utlandet. Flere kjendiser har stått frem og fortalt at de har fulgt diettene.
Her hjemme har blant annet Carl I. Hagen uttalt seg og sagt at han er en svoren Atkins-tilhenger, og sier at metoden har hjulpet ham til å gå ned hele 15 kilo på ett år.

Glykemisk indeks

Her i landet har Doktor Fedon Lindbergs diett som bygger på mange av de samme prisnippene som Atkins- og Spears-diettene blitt svært populær. I stedet for å telle kalorier, handler altså Lindberg-metoden om glykemisk indeks (GI).
GI rangerer karbohydrater som raske eller langsomme,og har stor betydning for blodsukkeret. Lindberganbefaler et kosthold med mer proteiner og mindrekarbohydrater og fett, og mener vi i stor grad bør unngåpasta, poteter og hvitt brød. Ved hjelp av tabeller kan mananslå de ulike matvarenes GI, og på den måten holdeoversikten over hvor mye man får i seg.

Hard start

Dr. Atkins' metode kan virke mer komplisert ved førsteøyekast, og også mer ekstrem en Dr. Sears' diett. Dietten opererer med flere ulike faser, der den innledende fasen som skal være helt uten karbohydrater, virke ganske hard.

"Steinaldermat"

Kort fortalt går Sears' metoden ut på at kostholdet bør baseres på de samme prinsippene som våre forfedre i steinalderen levde etter.
Det vil si at 30-40 prosent av det daglige energiinntaket skal komme fra protein, 30 prosent fra karbohydrater og 30-40 prosentfra fett.
Hollywood-kjendiser som Jennifer Aniston og Renee Zellwegger, har uttalt seg om Atkins-dietten og skrytt av den raske vektnedgangen de selv har opplevd. I England skal potetindustrien for tiden oppleve en delvis krise fordi de populære diettene "forbyr" karbohydrater, som poteter er fulle av.

Advarer

Leger og kostholdseksperter har lenge advart om virkningene av de populære diettene, som nå kan ha fått sitt første dødsoffer.
Den 16 år gamle jenta i USA døde av hjertesvikt som følge av brist på kalium- og kalsium etter to uker på dietten, skriver Daily Express.

Anbefaler ikke

Kostholdsekspert Josefine Jonasson ved overvektsklinikken ved Huddinge sykehus er ikke overrasket over saken i USA.
- Jeg vil ikke anbefale noen å følge en slik diett. Selvfølgelig går man ned i vekt, men det gjør man forsåvidt også om man bare spiser litt godteri, selvfølgelig under forutsetning av at man spiser lite nok av det. Som alltid når det gjelder vektnedgang går man ned i vekt hvis man spiser færre kalorier enn det man forbruker. Det er ikke noe hokus-pokus med Atkins-dietten, sier hun til den svenske avisen Aftonbladet.
- Dessuten er den skadelig for kroppen og kan gi vitamin- og mineralbrist, fordi grønnsaker regnes som karbohydrater og burde inngå som en naturlig del av kosten, legger hun til.

Leger er i mot

I USA har et stort antall leger gått sammen og dannet en aksjon som kaller seg "Physicians aganist low-carb diets". Der de jobber for å opplyse om farene ved denne typen dietter.
I følge dem skal medisinske studier vise at slike dietter som bygger på et høyt inntak av kjøtt og andre proteiner, føre til benskjørhet, hjertesykdommer og tarmkreft. Dessuten mener legene at diettene kan være direkte livsfarlige for diabetikere.
(Aftenpostens nettutgave)

Noen som har noen kommentarer?

bilringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 09:48   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Hun spiste i allefall ikke Atkins om hun kun spiste det som ble nevnt her. På Atkins introduksjon SKAL man spise et visst antall gram/dl grønnsaker( ganske mye faktisk! ), og bare så og så mye fett.
Og siden skal man fortsette med dette men legge til en og en matvaregruppe og 5g karber pr uke til man har funnet en balanse mellom vekttap og stillestående.

Rent kjøtt, noe sunt fett og masse grønnsaker har aldri vært usunt. Å kutte ut brød og sukker gir en ikke hjertetrøbbel, da er det andre alvorlige underloggende ting og ikke dietten som er problemet!

Og de som i artikkel uttaler seg om at atkins ikke inneholder grønnsaker aner ikek hva de snakker om. Jeg hadde nesten problemer med å spise så mye grønnsaker som jeg skulle spise på introduksjonen, det var ikke plass i magen..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:16   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Det første som slår meg er at de rører noe veldig med begrepene, og blander ting som er knapt sammenlignbare. Men så er jo artikkelen snart fem år gammel, det var vel ikke så kjent da.
Ellers overrasket det meg mest at Hagen er Atkins mann

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:33   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Har man hørt om noen som har dødd av dietten siden?
Kan jo hende det var noe spesielt med henne, siden det tross alt er fem år siden dette skjedde?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:38   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Det kan jo høres litt ut som historien nå nylig med den engelske jenta som døde av vaksine. Det viste seg etterpå at hun hadde en enorm svulst i brystet.... Timingen var bare veldig dårlig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:39   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det første som slår meg er at de rører noe veldig med begrepene, og blander ting som er knapt sammenlignbare. Men så er jo artikkelen snart fem år gammel, det var vel ikke så kjent da.
Ellers overrasket det meg mest at Hagen er Atkins mann

Jeg mener bestemt å huske at det var Lindberg Hagen var tilhenger av. Jeg husker dette fordi artikkelen gjorde narr av at Hagen nok var (enda mer...) oppblåst av alle disse linsene og bønnene som han spiste og at det kunne ikke være behagelig for de andre på Stortinget...

Meeen...han kan jo ha vært en Atkinist også, jeg har ikke lest alt om Hagen , he, he.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:49   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kan jo høres litt ut som historien nå nylig med den engelske jenta som døde av vaksine. Det viste seg etterpå at hun hadde en enorm svulst i brystet.... Timingen var bare veldig dårlig.

Har du en link til den opplysningen?
Synes det er rart at ikke slikt blir slått opp med store overskrifter - for de var kjappe nok til å rapportere at jenta døde av vaksinen...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:54   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Jeg hørte det på radio, men her står det samme: http://www.abcnyheter.no/node/96754

Jeg tror det er MYE sånt man ikke veit, helt andre ting enn man tror både som er årsak til sykdom og død.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:56   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Døde av lav-karbo?

Ok, fant en link her også:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8284517.stm

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 11:18   #10
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Døde av lav-karbo?

Jeg leste i VG i sommer om ei dame som hadde gått ned noen og 30kg på ketolyse som døde av all syren i blodet. Det het noe spesielt denne forgiftningen hun hadde fått. Husker ikke navnet.
Nevnte ikke noe om underliggende sykdommer tror jeg, men det er jo ikke alt som står i avisa heller.

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 12:49   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Jeg leste i VG i sommer om ei dame som hadde gått ned noen og 30kg på ketolyse som døde av all syren i blodet. Det het noe spesielt denne forgiftningen hun hadde fått. Husker ikke navnet.
Nevnte ikke noe om underliggende sykdommer tror jeg, men det er jo ikke alt som står i avisa heller.

Damen gikk nok inn i ketoacidose, en tilstand som kan forekomme hos diabetikere og som kan få dødlig utgang.

Mange som sier det er farlig med kostindusert ketose, blander sammen det med denne tilstanden.

Fra Lommelegen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:02   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Damen gikk nok inn i ketoacidose, en tilstand som kan forekomme hos diabetikere og som kan få dødlig utgang.

Mange som sier det er farlig med kostindusert ketose, blander sammen det med denne tilstanden.

Fra Lommelegen!

Men jeg skjønner ikke hvordan de kan blande sammen disse to tilstandene, for å komme i ketoacidose må man vel ha høyt blodsukker og ketoner i blodet... Og høyt blodsukker får man ikke på lavkarbo...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:21   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lavkarbo?

Jeg har også hørt om denne jenta på seksten som døde av hjertesvikt, men hun laget visstnok sitt eget opplegg (noe som kommer fram dersom hun ikke spiste grønnsaker, noe jeg forsåvidt ikke tror er så farlig over en viss tid ...). Men det var visst sånn at hun hadde en medfødt hjertefeil, og da kan man vel ikke skylde på dietten ..

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:22   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men jeg skjønner ikke hvordan de kan blande sammen disse to tilstandene, for å komme i ketoacidose må man vel ha høyt blodsukker og ketoner i blodet... Og høyt blodsukker får man ikke på lavkarbo...

Tror ikke de blander tilstandene, men rett og slett ordene.
Mange aner ikke hva kostindusert ketose er, de har bare hørt om ketoacidose og tror det er det samme!

At det ene er en sykdomstilstand pga manglende insulin og det andre er gjort med vilje for feks å gå ned i vekt, nei se, det aner de fleste ikke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:22   #15
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Døde av lavkarbo?

Jeg blir litt frustrert over slike avisartikler som er skrevet av folk som ikke har satt seg ordentlig inn i kropp og ernæring og som faktisk ikke er interessert i fakta,men kun sensasjon.
En annen jeg har reagert på var når NRK1 (var det FBI?) hadde et program om hvor farlig det var å spise lavkarbo. Det var en mann som jobbet i Nordsjøen som ville ned i vekt og derfor ville prøve lavkarbo. Så han sluttet å spise karbo. Han spiste ingenting som inneholdt karbohydrater.. sukk.. Han spiste kun rent kjøtt, ost og smør.. Og han ble dårlig... Jøjemeg.. Det er da ingen jeg vet om som anbefaler null karbo. Så hvorfor lage advarselsprogram om noe som ingen anbefaler..? Heldigvis fikk bl.a Fedon Lindberg og noen andre vettuge folk uttale seg på slutten og fikk sagt at dette ikke var det de anbefalte.. men likevel..

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:23   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har også hørt om denne jenta på seksten som døde av hjertesvikt, men hun laget visstnok sitt eget opplegg (noe som kommer fram dersom hun ikke spiste grønnsaker, noe jeg forsåvidt ikke tror er så farlig over en viss tid ...). Men det var visst sånn at hun hadde en medfødt hjertefeil, og da kan man vel ikke skylde på dietten ..

Men de som allerede har gjort seg opp en mening om at dietten er livsfarlig, vil da få det til at hjertefeilen bare ble farlig pga dietten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:58   #17
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Døde av lavkarbo?

Det er riktig at dette er en sak som i sin tid ble en del omtalt. Men den ble etter hvert bragt ned på jorda. Bl.a uttalte til og med Christian Drevon (mener jeg å huske) at det nok ikke var rimelig å anta at jentas død skyldtes kostholdet, selv om han ville advare mot dette.

Bakgrunnen for dette er jo åpenbar: Hva med alle de som dør av hjertestans og som spiser høy karbo / lav-fett? De er nok mange flere. Skal man tilsvarende påstå at disse får hjertestans på grunn av sitt kosthold? De fleste vil mene at dette vil være en urimelig påstand - begge veier.

Så vidt jeg husker så hadde denne jenta også gått på Atkins i ganske kort tid, og for kort til at kostholdet uansett skulle kunne få noen virkning.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 14:53   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Døde av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Hva med alle de som dør av hjertestans og som spiser høy karbo / lav-fett? De er nok mange flere. Skal man tilsvarende påstå at disse får hjertestans på grunn av sitt kosthold?

Det som er litt "artig" er jo at de som advarer mot lavkarbokosthold påstår at vi kommer til å få alle de livsstilsykdommene som folk dør/plages av i dag - når de går på såkalt sunt/anbefalt kosthold...

Høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes, hjerteinfarkt, gikt, beinskjørhet, MS, you name it...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 16:59   #19
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Damen gikk nok inn i ketoacidose, en tilstand som kan forekomme hos diabetikere og som kan få dødlig utgang.

Mange som sier det er farlig med kostindusert ketose, blander sammen det med denne tilstanden.

Fra Lommelegen!

Nei det var ikke det ordet de brukte, tror det sluttet på -siss men husker ikke helt

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 17:28   #20
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Døde av lavkarbo?

Tror det skal litt mer til å dø av en livsstilsykdom som hjertesvikt grunnet dårlig kosthold på en så ung pike. Og på lavkarbo er det helt umulig - men det vet vi jo! Den artikkelen var helt latterlig.

Og hva står det egentlig i artiklen? Det står to setninger om jenta - og resten er ren skepsis til lavkarbodietter. Jentas diett "den aktuelle dagen" skal ha bestått av (...) Hallo!! Spis en kotelett til frokost - og dø av hjerteinnfarkt til lunsj!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:11   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lav-karbo?

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Nei det var ikke det ordet de brukte, tror det sluttet på -siss men husker ikke helt

Kalles også ketoacidosis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:18   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lavkarbo?

Det hender noen kaller ketose for ketosis, også.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:20   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det hender noen kaller ketose for ketosis, også.

Er nok fordi det er det det heter på engelsk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:47   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Døde av lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er nok fordi det er det det heter på engelsk!

Jepp

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 22:06   #25
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: Døde av lavkarbo?

Hei!
Mamma har diabetes, og har gått litt på lavkarbo etter at eg begynte... Ho får mykje lågare blodsukkernivå, og må følge nøye med på nivået, slik at ho kan minke insulinet... Ho har ALDRI fått høgare blodsukker når ho går på lavkarbo... ho brukar faktisk berre ein tredjedel insulin no, i forhold til det ho brukte før....

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
karbo dødsoffer, lav


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins døde ikke av hjerteinfarkt Dag Viljen Poleszynski Atkins kosthold 42 02-05-10 17:52
Døde av for mye vann elian Generell diskusjon 19 24-01-09 18:34
Dr. Atkins døde av blodpropp? paprika Generell ernæringsdebatt 19 08-09-06 15:48
Atkins døde av overvekt? rsy Generell diskusjon 6 15-05-05 01:39
Atkins var jo overvektig da han døde... Iset Atkins kosthold 5 12-03-05 02:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no