Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Får ikke sove ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-10, 17:37   #1
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Får ikke sove ...

Begynte med lavkarbo for noen uker siden, og nå har jeg plutselig fått problemer med å sovne. Kan dette ha en sammenheng med endring av kosthold?
For 2 år siden reiste min samboer for å jobbe i utlandet i 3mnd. Siden jeg da ble alene, mistet jeg lysten til å lage ordentlige middager, så det ble til at jeg bare spiste egg (eggerøre, speilegg, omelett etc.) tunfisk på boks og karbonader. Og da hadde jeg samme problemet, fikk ikke sove. Men trodde dette var fordi jeg plutselig ble helt alene, og ikke var vandt til å sove alene. Pleide å sitte å se på tv til jeg ble så trøtt at jeg bare måtte legge meg (2-3tiden), for så å våkne dagen etter i 6-tiden. Og da måtte jeg bare opp, fordi jeg var lysvåken. Var utrolig nok ikke sliten, og hadde ikke problemer med tretthet.
Så kan dette ha sammenheng med lavkarbo-dietten?

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 17:41   #2
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Mangel på magnesium i kroppen kan gi veldig uro-snakker av egen erfaring. Slappet godt av da dette ble tilført. På ketolyse tar man magnesium som hører til kostholdet. Jeg kjøper på apoteket nå, blir så rastløs i kroppen uten atte

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 17:53   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av LivingDeadDOll, her.

Begynte med lavkarbo for noen uker siden, og nå har jeg plutselig fått problemer med å sovne. Kan dette ha en sammenheng med endring av kosthold?
For 2 år siden reiste min samboer for å jobbe i utlandet i 3mnd. Siden jeg da ble alene, mistet jeg lysten til å lage ordentlige middager, så det ble til at jeg bare spiste egg (eggerøre, speilegg, omelett etc.) tunfisk på boks og karbonader. Og da hadde jeg samme problemet, fikk ikke sove. Men trodde dette var fordi jeg plutselig ble helt alene, og ikke var vandt til å sove alene. Pleide å sitte å se på tv til jeg ble så trøtt at jeg bare måtte legge meg (2-3tiden), for så å våkne dagen etter i 6-tiden. Og da måtte jeg bare opp, fordi jeg var lysvåken. Var utrolig nok ikke sliten, og hadde ikke problemer med tretthet.
Så kan dette ha sammenheng med lavkarbo-dietten?

Når jeg spiser høykarb trenger jeg 8-9 timers søvn hver natt. På lavkarbo og især i ketose klarer jeg meg fint med 4-6 timer søvn. Søvnen føles samtidig dypere på lavkarbo selv om jeg drømmer mer.. På høykarb sover jeg lettere og våkner flere ganger om nettene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:02   #4
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Skal prøve med magnesium, tusen takk for tipset
4-6 timer søvn om dagen, kan det føre til helseproblemer i lengden?

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:35   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av LivingDeadDOll, her.

Skal prøve med magnesium, tusen takk for tipset
4-6 timer søvn om dagen, kan det føre til helseproblemer i lengden?

Jeg tror kvaliteten på søvnen er bedre enn antall timer på puta.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:47   #6
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg tror kvaliteten på søvnen er bedre enn antall timer på puta.

det har du nok rett i hadde igrunn tenkt å kutte ned antall timer med søvn uansett, så kjekt om dietten faktisk hjelper til med det
I helgene kan det ofte bli 10 timer søvn per natt. kjenner at det ikke er godt for ryggen..

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:48   #7
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke sove....

Hvis du ikke får i deg nok mat kan det gå ut over søvnen.Hvis jeg ikke har spist nok i løpet av en dag så sover jeg mye dårligere eller det går flere timer før jeg får sove.Så det kan jo være at det rett og slett er for lite mat som gjør at du får søvnproblemer..

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:50   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av LivingDeadDOll, her.

Pleide å sitte å se på tv til jeg ble så trøtt at jeg bare måtte legge meg (2-3tiden), for så å våkne dagen etter i 6-tiden. Og da måtte jeg bare opp, fordi jeg var lysvåken. Var utrolig nok ikke sliten, og hadde ikke problemer med tretthet.

Du sier jo selv at du IKKE er trett etter såpass få timer?? Kanskje det er nok for deg?? Når du er på lavkarbo??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 18:51   #9
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Jeg har også slitt litt med å sovne/sove, men nå etter litt over tre uker begynner det å rette seg opp. Magnesium i store doser er forøvrig et godt råd også for den som ikke er på lavkarbo. Men man skal passe på å få i seg nok med kalsium i forhold til magnesiumet. Husker ikke helt forholdet og hvorfor...

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:20   #10
snartslank?
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 174
snartslank? er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

magnesium kan anbefales ja!!
jeg sover mye bedre nå som jeg går på ketolyse, men sliter så himla med at jeg må på do hver eneste natt!! spiller ingen rolle om jeg drikker noe på kvelden eller ikke! og det ødelegger jo en del for meg da!!

snartslank? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:54   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Kan være greit¨å ta ekstra magnesium uansett.

Jeg må ta 3x300mg hver kveld for å klare å slappe av og det hjelper mot andre muskel og leddplager jeg har også.

Jeg trenger minst 8 timers søvn uansett og jeg er oppe 3-6ganger hver natt for å tisse, men sånn har jeg alltid vært uansett vekt og kosthold.. Jeg kan ikke huske sist jeg sov sammenhengende en hel natt, det har ikke skjedd etter at jeg ble tenåring i allefall..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 23:36   #12
LivingDeadDOll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 23
LivingDeadDOll er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Hvis du ikke får i deg nok mat kan det gå ut over søvnen.Hvis jeg ikke har spist nok i løpet av en dag så sover jeg mye dårligere eller det går flere timer før jeg får sove.Så det kan jo være at det rett og slett er for lite mat som gjør at du får søvnproblemer..

Tror at jeg spiser nok i løpet av en dag. Har begynt med lavkarbo av andre grunner enn slanking, så spiser vanlige porsjoner med mat, og like ofte som vanlig. Så tror ikke at det er derfor jeg ikke får sove.

Kan legge til at jeg vanligvis sliter hvis jeg får for lite søvn, er kvalm og får hodepine. Men har ikke de plagene nå, eller den andre perioden jeg sov veldig lite.

LivingDeadDOll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 12:16   #13
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Jeg sliter også veldig med søvn - vanskelig å sovne og dårlig kvalitet. Jeg har hatt søvnproblemer fra første dag på lavkarbo. Er urolig i kroppen og klarer ikke helt å slappe av.

Ang. tips om magnesiumtilskudd: Hvor lang tid tar det på lavkarbo/i ketose før man få mangel på magnesium?

Er det andre ting man kan forsøke?

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 12:26   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

En enkel blodprøve gir deg svar om dine verdier på magnesuim/kalium

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:17   #15
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke sove....

Magnesium er et vidundermiddel! Det eneste kosttilskuddet som jeg uten unntak alltid tar. Sovner lett og godt med magnesium. Ellers har jeg samme erfaring som de andre her. Trenger mindre søvn på lavkarbo. Våkner frisk og opplagt et par tre timer før jeg ellers ville våknet trøtt og slapp på høykarbo.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 16:55   #16
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove....

Avgårde til helsekost i morra og kjøpe inn Magnesium! :-D

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 22:31   #17
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Overdreven bruk av magnesium = diare

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 22:52   #18
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke sove....

Hvor mye magnesium er for mye? Har hørt at det finnes et kosttilskudd som kombinerer magnesium og kalsium (eller var det kalium?), noen som har noen erfaringer med dette?

Sleep Cycle-app'en min forteller meg forøvrig at jeg sover som en stein om dagen (øh, natten)

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:24   #19
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Overdreven bruk av magnesium = diare

Jo takk, det fant jeg ut også. Skikkelig drittale greier

Men renndreta forsvant med en gang da jeg halverte dosen

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:32   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Overdreven bruk av magnesium = diare

For mye magnesium er heller ikke bra. Jeg fikk forbud mot å ta magnesium.... Har ikke tatt det på over 6 uker.. Men VIL fordi jeg vet jeg sover bedre da.. Men alle blodprøver sier at det er nok magnesium i skrotten min.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:18   #21
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Får ikke sove ...

Jeg har ikke søvnproblemer, men sliter med å stå opp da...<selv etter 9 timer søvn... tar ingen kosttilskudd, har heller ingen andre plager.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 09:11   #22
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke sove....

Opprinnelig lagt inn av Brimstone, her.

Jo takk, det fant jeg ut også. Skikkelig drittale greier

Men renndreta forsvant med en gang da jeg halverte dosen

Magnesium er Mg i det periodiske systemet.
Remember: Mg= must go, sa en amerikansk lege på TV. DEN husker jeg

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 18:07   #23
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Får ikke sove ...

Hmm, tilfeldig eller virker det faktisk? Eller er det den berømte placebo-effekten?! Begynte å ta magnesium og zink mandag kveld og de to siste nettene har jeg faktisk sovet bedre... Ikke veldig godt riktignok, men betraktelig bedre.

Hurra! Og takk for tips:-D

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får ikke sove etter å ha trent? Mjauritz Trening 5 01-07-10 19:39
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
[Mail-Virus] Ikke åpne vedlegg du ikke har bedt om! HP Informasjon 3 10-06-05 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no