Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Ketose, trening og vektreduksjon

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-11, 00:08   #1
avuna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 63
avuna er på en erverdig vei

Ketose, trening og vektreduksjon

Jo mer carb jeg spiser jo mindre går jeg ned, eller vil carbs booste prosessen? Hva vil booste prosessen hva vil gjøre deg trygg for at du ikke skal gå ned for mye? Hva gjør dere om dere går ned mer enn det kroppen takler? overflødig skinn og forskjellig. Har vært redd for å gå på en diett som kan ødelegge utseendet, eller muskler, så sto veldig stille på vekta før jeg testet dette her. Hvor mye er for mye, så en operasjon blir nødvendig for å se bra ut? Trening vil booste musklene i kroppen samtidig som du går ned antar jeg, så fortsette å kjøre løpsopplegg eller kjøre muskler? Jeg har tidligere fått for mye muskler og spist helt opp til kaloriinntaket som var nødvendig, da jeg stoppet med intervaller og muskeltrening stoppet vektreduksjonen, men går fortsatt ned i livmål. Overvekt er ikke lett når man skal over i løping.

avuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 09:54   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Opprinnelig lagt inn av avuna, her.

Jo mer carb jeg spiser jo mindre går jeg ned, eller vil carbs booste prosessen? Hva vil booste prosessen hva vil gjøre deg trygg for at du ikke skal gå ned for mye? Hva gjør dere om dere går ned mer enn det kroppen takler? overflødig skinn og forskjellig. Har vært redd for å gå på en diett som kan ødelegge utseendet, eller muskler, så sto veldig stille på vekta før jeg testet dette her. Hvor mye er for mye, så en operasjon blir nødvendig for å se bra ut? Trening vil booste musklene i kroppen samtidig som du går ned antar jeg, så fortsette å kjøre løpsopplegg eller kjøre muskler? Jeg har tidligere fått for mye muskler og spist helt opp til kaloriinntaket som var nødvendig, da jeg stoppet med intervaller og muskeltrening stoppet vektreduksjonen, men går fortsatt ned i livmål. Overvekt er ikke lett når man skal over i løping.

Jeg er litt usikker på hva du mener - mere carbs vil booste hvilken prosess? Dette er jo et lavkarbo-forum, og poenget er og spise lite karbohydrater og mer fett...

Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin hvis du er usikker på hva lavkarbo innebærer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 09:56   #3
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Jeg har lite å bidra med kjenner jeg, men jeg KAN bidra med at for meg...så stagnerte vekten 110% når jeg trente styrke, mens nå når jeg jogger så går jeg ned.
Trene styrke får jeg gjøre når jeg er lavere på vekt, for jeg akter ikke ha en vekt på 99 kg og være godt bygget...

Ved en rolig nedgang sies det jo at huden følger greit etter, spesielt om man er litt yngre.
Jeg har hatt overvekt på mange fler kg enn nå, og føler nok at huden min har hengt greit med, men noe heng vil det jo selvsagt bli.
Klinikkene har cm-mal på når man kan operere med kostnads-dekning fra statens, mens man i utgangspunktet kan operere seg på egen regning uavhengig av dette målet.

Jeg tror forøvrig ikke kroppen går ned mer enn den takler da vil den stagnere, og det må hardere skyts til enn kosthold - type spiseforstyrrelser som anoreksi.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 00:09   #4
avuna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 63
avuna er på en erverdig vei

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Bør vel ikke være noe problem, problemet er vel heller at jeg har for mye muskler fra 6 måneders fettforbrenning og trening uten å gå ned, ser ut til at jeg kan klare en 300g i dagen atm.
SLiter visst med engang med å ikke stappe i meg noe carbs, så tviler på at jeg holder adkins, da må jeg isåfall bare kjøre egen mat og ikke gå ut blandt folk:P Skal man holde seg under kaloriinntak eller på kaloriinntak som er nødvendig for kroppen? I dag kjørte jeg 2 skåler rømmegrøt, litt rosiner(usikker hvor mye det inneholder), 2 bær, 100-200g bacon til kvelds, kylling til frokost.


Sist redigert av avuna : 07-07-11 kl 00:24.
avuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:09   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Opprinnelig lagt inn av avuna, her.

Bør vel ikke være noe problem, problemet er vel heller at jeg har for mye muskler fra 6 måneders fettforbrenning og trening uten å gå ned, ser ut til at jeg kan klare en 300g i dagen atm.
SLiter visst med engang med å ikke stappe i meg noe carbs, så tviler på at jeg holder adkins, da må jeg isåfall bare kjøre egen mat og ikke gå ut blandt folk:P Skal man holde seg under kaloriinntak eller på kaloriinntak som er nødvendig for kroppen? I dag kjørte jeg 2 skåler rømmegrøt, litt rosiner(usikker hvor mye det inneholder), 2 bær, 100-200g bacon til kvelds, kylling til frokost.

Overgang til et lavkarbokosthold tar litt tid. De første par ukene opplever de aller fleste karbo-abstinenser, men det er vanlig at dette blir bedre bare etter de første 3-4 dagene (sug etter karbo). De første par ukene er det anbefalt og ikke trene særlig, og gjør man det, tren lett uten særlig belastning siden kroppen skal lære seg og hente energi fra fett og ikke fra karbohydrater.

Når det gjelder vektreduksjon: Er du reellt overvektig? Har du mye muskler, kan BMI være misvisende, det kan være greit og få sjekket fettprosenten istedet. Bruk også målebånd heller enn vekt, siden muskler i volum veier mer enn fett i samme volum.

300 g karbo pr dag er ikke lavkarbo - det er et vanlig kosthold. Fedon Lindberg kan kanskje være mer i din retning, om du mener du må spise karbohydrater.

Det er ikke så vanskelig og spise lavkarbo som du sier - svært mange her inne har få problemer med og også spise VELDIG lite karbo - og de fleste av oss er faktisk ganske sosiale og må ikke holde oss hjemme for å holde oss til kostholdet vi har valgt

Det handler mye om kunnskap her. Kunnskap om hvordan et lavkarbokosthold fungerer i kroppen din, kunnskap om hva slags mat du kan spise, kunnskap om hvordan du forholder deg til feks og reise og spise ute.
Som jeg ser det nå - så er jeg usikker på om du faktisk ønsker og forsøke et lavkarbokosthold siden du har så mange argumenter imot - dvs det er vanskelig og ikke spise karbo, du kan ikke være ute blant folk osv.

Finn ut hvorfor du ønsker og spise lavkarbo. Lær deg OM lavkarbo - og legg planer for hva slags mat du kan spise. Vær forberedt på et par uker med abstinenser som kan vise seg i form av svimmelhet, humørsvingninger, slapphet og mangel på overskudd.

Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin, den inneholder store mengder gode linker til mer info. De jeg tenker du bør lese første er "hva er lavkarbo" av Vegard Lysne, og "lavkarbo på 3 minutter".

Lavkarbo er vektregulerende, og du vil ikke "gå ned mer enn kroppen takler" hvis du da ikke spiser ALTFOR lite mat totalt sett og sulter kroppen. Du skal spise deg god og mett på lavkarbo. Dvs at du skal ikke telle kalorier. I starten er det viktigst og ikke spise for LITE - har du ikke vektnedgang etter et par mnd selv om du gjør alt riktig (jfr nybegynnertråden til arnakristin), kan du se litt på kaloriinntaket og sjekke ut om du spiser veldig lite eller veldig mye. www.diett.no er et fint hjelpemiddel i så måte

For nybegynnere er det oftest enklest og følge en retning de første mnd for å lære seg "reglene" for et lavkarbokosthold. Når du mener du har skjønt poenget, kan du begynne og tilpasse kostholdet til DIN kropp og DIN hverdag Artikkelen Hva er lavkarbo som jeg refererer til lengre oppe sier litt mer om de forskjellige lavkarbo-retningene og hva de innebærer. Jeg anbefaler ingen nybegynnere og spise "egenkomponert" før de har fulgt en retning et par mnd og lest seg opp - du risikerer og gjøre mange feil og gi opp før du får resultater. Ta med at det kan ta litt tid før kroppen er omstilt til fettforbrenning ser man hvor riktig det er og være nøye i starten.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 22:22   #6
avuna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 63
avuna er på en erverdig vei

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Så si at jeg forbrenner fra 2200-3000 og spiser 2000 kcal. Vil lavkarbo gi forbrenning på normalt vis som ved et 200 g karbs kosthold, eller extra fordi jeg ikke spiser carbs? Jeg regner med at ketose betyr at man forbrenner selv om man spiser? Jeg hadde for høyt kaloriinntak til å miste mer fett enn muskler så vekten stoppet å gå ned.

Jeg antar at fettprosenten er mye mindre enn den var, i og med at jeg har fått mer muskler enn fett, men er jo mulig at jeg har overspist også, men magefettet har begynt å minke med 4 cm, jeg tok av ved brystene også før det. Folk sier jeg er halve meg enn åssen jeg var før jeg begynte å trene(6 måneder siden, inaktiv i 5 år før det), men magemålet er fortsatt litt større enn hoftene. Håper det funker, merka litt forskjell, tok på meg fullpåkledning og veide meg med samme vekt som i trusa, så må ha fungert noenlunde. Jeg ligger nå på lavpuls når jeg trener i motsetning til tidligere også. 400g siden i går og forrigårs nedgang btw uten å ha vært på toalettet. Litt annerledes diett i dag.

Diett så langt:
1. dag
grøtaktige lavkarbovafler med litt ekstra karbs(30g), kylling til middag(rester neste dag), tørrfisk 100g, iskrem til kvelds. totalt 50 karbs.
2. dag
kyllingfrokost, 2 skåler rømmegrøt med 20 rosiner, pakke bacon til kvelds. totalt 10 karbs
3. dag
mandelgrøt av soya, karbonadekaker med egg og linfrøbrød, iskrem og baconcrisp(70g) til kvelds. totalt 20 karbs.

Glimrende tips på forumet Jeg vil bare komme i gang med vektreduksjon etter 2 måneders stille, men kjenner forskjell i kroppen allerede, fikk litt pusteproblemer og særdeles mye svette etter trening siden mandag men, Jeg har trent 1 time i lavt tempo hver dag og gidder ikke ta meg ut før jeg har resultat. Tviler på at jeg ønsker en så streng diett på langtid, jeg er altfor glad i søtsaker og brød. Lavkarbo handler om kontroll på kostholdet for meg, og venne meg til andre matvaner også. Jeg har så langt ikke spist noe jeg har spist før i år.


Sist redigert av avuna : 07-07-11 kl 22:46.
avuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:00   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Opprinnelig lagt inn av avuna, her.

Så si at jeg forbrenner fra 2200-3000 og spiser 2000 kcal. Vil lavkarbo gi forbrenning på normalt vis som ved et 200 g karbs kosthold, eller extra fordi jeg ikke spiser carbs? Jeg regner med at ketose betyr at man forbrenner selv om man spiser? Jeg hadde for høyt kaloriinntak til å miste mer fett enn muskler så vekten stoppet å gå ned.

En kalori er ikke bare en kalori om man sammenlikner et lavkalorikosthold med et lavkarbokosthold. Lavkarbo gir ikke samme "forbrenning" som et høykarbokosthold gjør. På høykarbo forbrennes først glukose - og først når glukoselagrene er tomme, vil fett forbrennes. For noen - ofte normalvektige - går dette skiftet raskt, for andre vil man raskt "gå i kjelleren" fordi kroppen ikke klarer omstille seg til forbrenning av kroppsfett like raskt.
Et lavkarbokosthold gjør at kroppen lærer seg og forbrenne fett til vanlig - uten og måtte tømme glukoselagrene først - fordi disse er "så godt som tomme" på et lavkarbokosthold. De kiloene man kjapt mister i starten skyldes denne tømmingen.

Ketose betyr at kroppen forbrenner fett fra mat og/eller kroppsfett - som igjen gir opphav til ketoner som kroppen kan benytte som energi.
Du bør lese deg opp på hva og hvordan lavkarbo fungerer - så er det kanskje lettere og forstå hvordan du bør spise Søk opp ketose på forumet og les litt mer om hva det egentlig er

På et lavkalorikosthold med mye karbo sulter kroppen seg ned i vekt, og den tærer mye mer på muskulaturen enn på kroppsfettet sammenliknet med et lavkarbokosthold.

På lavkarbo har man et lavt/stabilt blodsukker, og kroppen utskiller lite insulin. Insulin tilstede gjør det så godt som umulig for kroppen å forbrenne kroppsfett - fordi insulin tilstede umuliggjør tilstedeværelse av glukagon, som er hormonet som "tillater" at fett kan komme ut fra fettcellene og brukes som energi.

I teorien vil forbrenning av kroppsfett fobruker mer energi enn om kroppen bruker glukose fra karbohydrater som energi (sterkt forenklet). Samtidig kan du tenke deg at forbruk av glukose til energi i kroppen ikke gir fettforbrenning - slik at den vil ikke gi reduksjon av fett i kroppen - dette vil skje først når kroppen har tømt glukoselagrene.

Gode kilder til kunnskap om lavkarbo er foruten dette forumet boka "bedre uten brød" av Lutz, "bad calories, good calories" av Gary Taubes, bloggene til www.espenrostrup.com og thomas geisner.
Har du lest linkene jeg ga deg? Der finner du enda flere linker som gir mer kunnskap om lavkarbo

Kunnskap er makt - også når det gjelder lavkarbokosthold...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:20   #8
avuna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 63
avuna er på en erverdig vei

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke gikk ned, med karbs til hvert eneste måltid, og ikke grønnsaker. Kjæresten gikk ned så dette funker. vi får gjøre som thomas alsgaard og trene i tillegg.

__________________




avuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:32   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Om du er så glad i karbohydrater er det lurt å velge noen som ikke gir rask blodsukkerstigning. Så rosiner og annen tørka frukt bør utelukkes. Spis heller grønnsaker i fleng av de som vokser over jorda. DEt er oppskrifter på brøderstatninger her inne: jukseloff lagd av egg uten eggsmak, nannas knekkebrød m.m. Det er bra å trene både litt styrke og kondisjon. Intervalltrening er veldig bra det. Men det er kostholdet som har mest å si for vektnedgang. Her inne er masse info om både det ene og det andre. Mange forslag på dagsmenyer også.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:40   #10
avuna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 63
avuna er på en erverdig vei

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Jepp. regner med at karbbehovet vil synke, jeg vil ikke komme over grensa til diabetes, så eg må nok beregne å holde meg under 72 karbs i dagen til vekta er der, og så fikse kaloriinntaket med mat jeg har lyst på senere. Fikk tips om en kosedag men tror jeg holder meg unna det til jeg går ned for mye heller enn for lite. Premien er en fjelltur uten å få problemer sier eg bare! Regner med at 80 kg vil være nok til å få full utbytte av treningen som et delmål. Kontrollerer du matvanene dine så vil du få en god helse resten av livet.

__________________




avuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose er "verdens" raskeste og enkleste vektreduksjon Lillemy71 Generell diskusjon 3 11-04-11 13:53
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Om ketose, trening og meg Bulldog Trening 9 16-05-10 20:13
I ketose-når kan jeg forvente vektreduksjon Kpia Ketolysekuren 5 22-01-09 13:35
Ketose = vektreduksjon? Jabba Spørsmål og svar 16 19-11-08 17:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no