Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jevning til saus?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 19:30   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Jevning til saus?

Jeg lager alltid saus fra bunnen av og kan ikke tenke meg å gjøre det anderledes....
Typisk hvit saus ala meg:
1 l lett/hel melk
100 g smør
2-3 dl hvetemel

Brun saus:
ca 1 l kraft
2-3 dl hvetemel til gjevning (ristes med en del av kraften og røres inn

Men nå skal jeg da IKKE bruke hvetemel... hva bruker jeg???
Jeg VIL lage skikkelig saus, tykk hvit og brun saus som smaker slik jeg er vant til at den smaker.
Er det mulig???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 19:37   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Gjevning til saus???

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg lager alltid saus fra bunnen av og kan ikke tenke meg å gjøre det anderledes....
Typisk hvit saus ala meg:
1 l lett/hel melk
100 g smør
2-3 dl hvetemel

Brun saus:
ca 1 l kraft
2-3 dl hvetemel til gjevning (ristes med en del av kraften og røres inn

Men nå skal jeg da IKKE bruke hvetemel... hva bruker jeg???
Jeg VIL lage skikkelig saus, tykk hvit og brun saus som smaker slik jeg er vant til at den smaker.
Er det mulig???

Tja, HELT lik smak vil det nok aldri bli siden det ikke er samme ingredienser i - men ta med at profesjonelle kokker ikke ofte bruker jevning i sausen i det hele tatt så ser du kanskje at det er muligheter for å finne gode løsninger for lavkarboversjoner også

Johannesbrødkjernemel er ofte brukt for å tykne sauser, men ikke bruk for mye, det gjør noe med konsistensen som ikke er godt

Har du sjekket ut oppskriftsdelen av forumet når det gjelder sauser?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:01   #3
spredetgode
Nytt Medlem
 
spredetgode sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 9
spredetgode er på en erverdig vei

Sv: Jevning til saus?

Hei :-) Du kan bruke rismel og evt. rismelk + tamari i sausen. Jeg putter også oppi Cayennepepper! Jeg bruker mye av vanlig meierismør. Rismelet er lett og gir fin konsistens + klumper ikke. Ellers så kan du bruke kokosmelk.

__________________
Always look on the bright side...
spredetgode er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En Holistisk diett (hehetlig m.a.o.)! Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:29   #4
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Jevning til saus?

Du får ein herleg brun saus på sky / kraft (kok inn til passe konsistens først, og da blir smaken rikare også) om du jamner med eggeplomme(r). Pass på å ikkje koke sausen, berre røre over låg varme til det tjuknar.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:20   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jevning til saus?

Opprinnelig lagt inn av spredetgode, her.

Hei :-) Du kan bruke rismel og evt. rismelk + tamari i sausen. Jeg putter også oppi Cayennepepper! Jeg bruker mye av vanlig meierismør. Rismelet er lett og gir fin konsistens + klumper ikke. Ellers så kan du bruke kokosmelk.

Rismel og rismelk, blir det særlig lavkarbo? Ris er jo noe de fleste på lavkarbo styrer unna, mener å huske at det er nærmere 80 gr karber pr 100 i rismel

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:40   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jevning til saus?

Opprinnelig lagt inn av spredetgode, her.

Hei :-) Du kan bruke rismel og evt. rismelk + tamari i sausen. Jeg putter også oppi Cayennepepper! Jeg bruker mye av vanlig meierismør. Rismelet er lett og gir fin konsistens + klumper ikke. Ellers så kan du bruke kokosmelk.

Men det er vel ikke melken som er den store karbosynderen her eller??? trodde det var hvetemelet jeg???
>Om jeg lager hvit saus av helmelk med fløte i fx?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:46   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jevning til saus?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Men det er vel ikke melken som er den store karbosynderen her eller??? trodde det var hvetemelet jeg???
>Om jeg lager hvit saus av helmelk med fløte i fx?

Både hvetemel og melk er "syndere", men hvetemelet er verstingen ja

I hvit saus bruker jeg både eggeplommer, smøreoster, Johannesbrødkjernemel, litt hvetemel samt matfløte. Matfløta tykner også en del om den for stå å småkoke en stund
Oftest lager jeg saus av matfløte og smøreost samt krydder/buljong.

Bruker mye av det samme i den brune sausen! Fungerer helt fint, men det blir ikke det samme som "vanlig" saus ....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:05   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jevning til saus?

Nei... problemet oppstår jo bare når ungene maser om fiskeboller i hvit saus til middag... da kan jeg ikke lage noe som er "anderledes"

Alle andre retter lager jeg saus på fx bare fløte og det funker utmerket

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:09   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jevning til saus?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Nei... problemet oppstår jo bare når ungene maser om fiskeboller i hvit saus til middag... da kan jeg ikke lage noe som er "anderledes"

Hehe, jeg kjenner den fra da mine var små
Men, allerede da brukte jeg smøreoster i sauser for ekstra smak, så mine måtte ganske enkelt godta at smaken kunne variere ut fra type smøreost.
Hva med å forsøke med litt mindre mel og tilsette litt smøreost med feks reker? Eller naturell

Det er ikke bare bare å lage maten slik man alltid har gjort når man lever lavkarbo, rett og slett fordi man bruker andre råvarer ...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 20:28   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jevning til saus?

I dag har jeg gjort innkjøp av JBKM i allefall... de på helsekosten sa jeg bare skulle bruke omtrent en TS??? SÅÅÅÅÅ lite??? (Var jo et bittelite glass, så håper det stemmer)

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 20:45   #11
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Jevning til saus?

Ja, på glasset anbefales det ½ ts jbkm til ein liter væske.
Eg bruker nok i ein del tilfelle meir enn ½ts, men du må vere forsiktig med det ja, ellers blir det altfor tjukt! Litt held i lange banar, så glasset er ganske drøyt.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mandelmel/soyamel som jevning til saus? Idamor Lavkarbo generelt 12 17-11-10 23:14
Jevning til saus til lammefrikasse torgn Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 30-10-10 12:36
Jevning til supper og sauser purple Spørsmål og svar 3 23-12-09 22:53
Hvetemel som jevning Suzy Oppskrifter 2 27-07-07 13:33
Jevning av gryter og sauser Carinus Ketolysekuren 8 30-03-07 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no