Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Trøtt i mørketida

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-10, 22:07   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Trøtt i mørketida

Helt siden jeg var bitteliten har jeg vært ekstremt trøtt i mørketia, dvs fra slutten av november til over nyttår. Da jeg var barn var det nesten umulig å få meg på skolen i adventen fordi jeg evnet ikke til å åpne øynene og våkne, og gikk bare i en døs hele skoledagen, sovna straks jeg kom hjem og sov til neste morgen.

Dette ble ikke stort bedre før jeg ble en 18-19 år, hvor jeg faktisk kunne klare å være våken en time eller tre en ettermiddag midt i desember. Så ble det gradvis litt bedre og jeg har de siste to årene kunne levd høvelig i desember, men fortsatt vært veldig sliten og slapp.

De siste to-tre ukene har jeg vært dødstrøtt, har hodepine hele dagen og vil bare sove. Jeg er heldigvis så sterk at jeg prøver å holde meg våken til normal leggetid. Jeg tenker at denne greia kommer tilbake for fullt og at jeg innen desember er i koma

Sånn der wake-up light fungerer IKKE på meg.

Kan muligens ekstra tilskudd av vitamin D hjelpe? Det er jo så mørkt her oppe at snart er det bare dagslys mellom 12 og 14 og vi produserer jo ikke vitamin D på vinterstid her i isøde!

Jeg er også lavt på B12 og jernet. Jeg har forstått det slik at B12 kan være skyld i mye slapphet rundt omkring, men hva med jernet?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:08   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt i mørketida

Aner ikke, men så vakker du er på bildet ditt

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:15   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Trøtt i mørketida

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Aner ikke, men så vakker du er på bildet ditt

Man velger det man ser bedre ut på

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:17   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt i mørketida

det gjør nok samtlige

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 08:00   #5
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trøtt i mørketida

Vet ikke hva som hjelper, men sliter med det samme. Våkner og lurer på om jeg har vært på fylla, for det føles som bakfylla hver morgen!

Men, å sove masse i helgene, jevn døgnrytme, ikke gå på fylla, ikke være oppe lenge, spise sunt, slappe av hjemme på ettermiddagene, gjør at jeg overlever iallefall. Kjedelig, men sant, hehe!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 08:34   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Trøtt i mørketida

Tar du noe kosttilskudd? http://www.matoghelse.no/helse/2009/...vitamin-d.aspx

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 08:39   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Trøtt i mørketida

Mer info: http://www.nilu.no/index.cfm?ac=nilu...3511&view=text

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 10:04   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt i mørketida

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Helt siden jeg var bitteliten har jeg vært ekstremt trøtt i mørketia, dvs fra slutten av november til over nyttår. Da jeg var barn var det nesten umulig å få meg på skolen i adventen fordi jeg evnet ikke til å åpne øynene og våkne, og gikk bare i en døs hele skoledagen, sovna straks jeg kom hjem og sov til neste morgen.

Dette ble ikke stort bedre før jeg ble en 18-19 år, hvor jeg faktisk kunne klare å være våken en time eller tre en ettermiddag midt i desember. Så ble det gradvis litt bedre og jeg har de siste to årene kunne levd høvelig i desember, men fortsatt vært veldig sliten og slapp.

De siste to-tre ukene har jeg vært dødstrøtt, har hodepine hele dagen og vil bare sove. Jeg er heldigvis så sterk at jeg prøver å holde meg våken til normal leggetid. Jeg tenker at denne greia kommer tilbake for fullt og at jeg innen desember er i koma

Sånn der wake-up light fungerer IKKE på meg.

Kan muligens ekstra tilskudd av vitamin D hjelpe? Det er jo så mørkt her oppe at snart er det bare dagslys mellom 12 og 14 og vi produserer jo ikke vitamin D på vinterstid her i isøde!

Jeg er også lavt på B12 og jernet. Jeg har forstått det slik at B12 kan være skyld i mye slapphet rundt omkring, men hva med jernet?

Jeg bruker dagslyslampe på jobb. Har ikke wakeuplight, men sitter foran en sånn med to vertikale lysrør hele dagen. Blir litt hyper av det så jeg tror jeg skal redusere bruken litt... Hvis jeg IKKE bruker slik lampe går jeg i kjelleren sånn omtrent midt i november og kommer opp igjen i slutten av januar... alt blir mørkt, jeg er konstant trøtt og tung og orker ingenting. I tillegg prøver jeg å ta sol en til to ganger i uka Trening hjelper også noe - så tilsammen så håper jeg å ikke bli så vanskelig å bo sammen med som jeg var rundt nyttår i fjor (stakkar sambo'n min.... )

Jeg ble verre etter å ha flyttet sørover fra trøndelag faktisk - noe jeg tror skyldes at jeg mister lys-hele-døgnet på sommeren i trøndelag...

B12-mangel kan gjøre deg ekstremt sliten og trøtt, og det kan vel jernmangel også såvidt jeg husker - er det så lavt at du kan be om å få sprøyter/tabletter? Du vil da merke raskt om det er nok til å få deg litt mer på pluss-siden igjen

Ønsker deg så lykke til med å finne litt mer overskudd i mørketida - det er tøft!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 11:40   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trøtt i mørketida

Jeg synes også at det hjelper å bruke "dagslyslampe" på dagen. Ha den på til frokost, 20 min på jobben hvis du kan eller på benken mens du lager middag. Eller når det enn måtte passe. Du trenger ikke sitte pal foran den heller.

Hvis du mangler B12, så burde du spørre fastlegen din om du kan få vitaminsprøyte.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 20:54   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Trøtt i mørketida

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Vet ikke hva som hjelper, men sliter med det samme. Våkner og lurer på om jeg har vært på fylla, for det føles som bakfylla hver morgen!

Men, å sove masse i helgene, jevn døgnrytme, ikke gå på fylla, ikke være oppe lenge, spise sunt, slappe av hjemme på ettermiddagene, gjør at jeg overlever iallefall. Kjedelig, men sant, hehe!

Haha...greide meg faktisk utmerket fint fra lørdag til søndag. Var årsfest og halv 6 på ettermiddagen hadde jeg en dundrende hodepine og stuptrøtt. Beit det i meg og dro av gårde, tenkte å dra tidlig hjem. La meg si det sånn, la meg ikke før søndag kveld. Det var tidenes!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 22:38   #11
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Trøtt i mørketida

Hei!
et tips til deg er å lese innleggene på "vinterdepresjon" som ligger litt lenger oppe på denne siden
Jeg har selv vært mye plaget av vintertretthet og har noen supertips. du spør om vit D? JA!! viktig!
holder ikke bare med dagslys-lampe(da får du lys-stimulering som er viktig, men ikke vit D. du kan evnt ta solarium(2x10 min pr uke) eller ta tilskudd(som jeg gjør). les også om de andre tipsene som kommer frem i tråden der...
Jeg tar ca 100 mcg vit D3 hver dag(altså 10 ganger anbefalt dose). Man bør helst ta blodprøve for å sjekke dette(jeg har ikke gjort det, men har lest mye om vitaminet før jeg torde ta så mye + at jeg er lite ute i solen, spiser lite fisk). dessuten har jeg lest fra flere kilder at man opp i 800-1000 mcg over lang tid før det er fare for overdose....men les det selv før hvis du er skeptisk
MEN det er mer enn vit D som skal til få å komme unna vintertrettheten )

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trøtt og energiløs vilnedfort Ketolysekuren 16 26-01-09 13:02
Trøtt i ketose blå blomst Spørsmål og svar 0 17-09-08 14:49
Trøtt støtt???? Skorpia Lavkarbo generelt 5 06-02-04 19:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no