Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Vinterdepresjon

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-10, 18:06   #1
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Vinterdepresjon

Hver eneste høst kommer denne grusomme depresjonen snikende og inntar kroppen min. Prøver å forebygge ved å ta vitaminer, trene og ta sol, men ingenting hjelper. For noen år siden investerte jeg i en dagslyslampe som hjelper litt, men ikke så mye som jeg hadde håpet på.

Orker rett og slett ikke å gjøre noe som helst. Det er et ork bare å vaske ei maskin med klær. I sommer og høst har jeg vært flink å gå tur, men det har gradvis avtatt. Er for tiden arbeisledig, så veldig lite jeg MÅ gjøre.
Dagene består stort sett i å ligge på sofaen, sitte på pc'en og se tv.

Men det værste er at jeg er så sulten! Har hele tiden lyst å spise noe, magen rumler og jeg har mest lyst å bestille en stor pizza.
Gikk på ketolyse i vår/sommer og var aldri sulten. Spiste desverre høykarbomat i noen måneder, men starta med spis deg slank for 2 uker siden. Sultfølelsen har enda ikke gått bort. Har spist litt mer mat de siste dagen for jeg holdt rett og slett ikke ut sultfølelsen.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det kommer til å bli en lang vinter hvis det skal fortsette som nå. Jeg er sur og irritabel, trett hele tiden og SULTEN!

Noen som har erfaring med vinterdepresjon eller tips til hvordan jeg kan få tilbake litt energi???

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:08   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Vinterdepresjon

Om du er sulten hele tiden så har du kanskje ikke spist nok fett da? Jeg er ny selv men har lest flere som sier dem er sulten og de har spist lite fett.. Fett metter lengst..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:16   #3
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Vinterdepresjon

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Om du er sulten hele tiden så har du kanskje ikke spist nok fett da? Jeg er ny selv men har lest flere som sier dem er sulten og de har spist lite fett.. Fett metter lengst..

Har tenkt litt på akkurat det. Spiser nå ferdig mat fra spis deg slank, orker ikke å lage mat selv for tiden...
Kanskje jeg bør bytte tilbake til ketolyse... Muligens begrense kaloriene...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:20   #4
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Vinterdepresjon

Vet selv hva depresjon og manglende energi er. Vet at det er to ting som er alfa omega for at jeg skal fungere. Det ene er nok søvn, og på rett tid av døgnet. Få en god døgnrytme, og bruk vekkerklokke om du må. Det andre er å komme meg ut på tur. Trenger ikke å være så utrolig lang tur, men jo lengre jo bedre om man orker. Prøv å få litt rytme og gode vaner i hverdagen. Selv om du kanskje ikke har så mye å gjøre, så føles det godt å få det gjort.

Når det gjelder mat så har jeg faktisk fått det mye bedre på lavkarbo. Jeg blir rett og slett sulten av karbohydrater. Spiste en salat i går og en halvtime etterpå var jeg mye mer sulten enn jeg var før jeg spiste

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:39   #5
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Vinterdepresjon

Etter det jeg har forstått, så har Spisdegslank relativt små måltider og er kalorirestriktive. De inneholder altså lite fett i forhold til annen ketogen mat. Da er det ikke rart at du stadig går sulten.
Jeg skjønner at du har lite tiltakslyst og overskudd til å lage maten selv, men om du kunne gå inn for det i for eksempel et par uker og prøve deg på noe skikkelig lavkarbo med enkel matlaging i første omgang, så kan det hende at det vil gi deg et energiløft. Du har altså gått på dette opplegget i et par uker, etter å ha spist høykarbo i noen måneder. Da kan det være at du ikke gir kroppen din nok energi til å kvitte seg med alt som høykarbokostholdet har påført den.
Du skriver også at du har prøvd sol og lysterapi, og det er bra!
Enig i at å gå tur er bra, helst i dagslys. Og fyll på med lystbetonte gjøremål!

Ellers... noen ganger kan det også være noe som trenger å ses på, enten fra fortida, eller i tilværelsen her og nå. Hvis du tenker at det kan ligge noe under som trenger å bearbeides, kan det være greit å snakke med noen om det. Men om det gjelder deg, vet jeg jo ikke.
Lykke til!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:53   #6
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Vinterdepresjon

Hva med å supplere med Cocosa og fløte i kaffen/teen din? Da får du i deg en god mengde med ekstra fett på en superenkel måte. Det er ikke bare bare å skulle lage mat hver dag når man føler seg som du gjør...

Håper du føler deg bedre snart!!
Klem fra meg

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:20   #7
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Vinterdepresjon

Opprinnelig lagt inn av sæterjenta, her.

Vet selv hva depresjon og manglende energi er. Vet at det er to ting som er alfa omega for at jeg skal fungere. Det ene er nok søvn, og på rett tid av døgnet. Få en god døgnrytme, og bruk vekkerklokke om du må. Det andre er å komme meg ut på tur. Trenger ikke å være så utrolig lang tur, men jo lengre jo bedre om man orker. Prøv å få litt rytme og gode vaner i hverdagen. Selv om du kanskje ikke har så mye å gjøre, så føles det godt å få det gjort.

Når det gjelder mat så har jeg faktisk fått det mye bedre på lavkarbo. Jeg blir rett og slett sulten av karbohydrater. Spiste en salat i går og en halvtime etterpå var jeg mye mer sulten enn jeg var før jeg spiste

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Etter det jeg har forstått, så har Spisdegslank relativt små måltider og er kalorirestriktive. De inneholder altså lite fett i forhold til annen ketogen mat. Da er det ikke rart at du stadig går sulten.
Jeg skjønner at du har lite tiltakslyst og overskudd til å lage maten selv, men om du kunne gå inn for det i for eksempel et par uker og prøve deg på noe skikkelig lavkarbo med enkel matlaging i første omgang, så kan det hende at det vil gi deg et energiløft. Du har altså gått på dette opplegget i et par uker, etter å ha spist høykarbo i noen måneder. Da kan det være at du ikke gir kroppen din nok energi til å kvitte seg med alt som høykarbokostholdet har påført den.
Du skriver også at du har prøvd sol og lysterapi, og det er bra!
Enig i at å gå tur er bra, helst i dagslys. Og fyll på med lystbetonte gjøremål!

Ellers... noen ganger kan det også være noe som trenger å ses på, enten fra fortida, eller i tilværelsen her og nå. Hvis du tenker at det kan ligge noe under som trenger å bearbeides, kan det være greit å snakke med noen om det. Men om det gjelder deg, vet jeg jo ikke.
Lykke til!

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Hva med å supplere med Cocosa og fløte i kaffen/teen din? Da får du i deg en god mengde med ekstra fett på en superenkel måte. Det er ikke bare bare å skulle lage mat hver dag når man føler seg som du gjør...

Håper du føler deg bedre snart!!
Klem fra meg

Tusen takk for svar!! Skal prøve alle forslagene dere har kommet med!
Får begynne med Ketolyse igjen. Følte meg veldig bra på den maten. Det er tross allt viktigere å føle seg bra enn å gå ned mange kilo. Får ta tiden til hjelp, så forsvinner vel kiloene etterhvert
Skal være streng med meg selv framover, få faste sove rutiner og gå tur hver dag...

Veldig godt å få forståelse og gode råd når en føler seg helt på bånn

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 19:36   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vinterdepresjon

Det der er som å høre om meg selv... jeg er også nå inne i den aller aller verste perioden av året... forhåpentligvis slipper jeg å ødelegge julen for sambon i år

Det hjelper ikke at du er arbeidsledig og ikke MÅ stå opp. Mange års erfaringer med generell depresjon og nå årstidsdepresjon har lært meg et par ting:
1. Ikke legg deg for sent! For meg er etter midnatt ALTFOR sent! Da trigges depresjonen, det er mørkt ute, alle andre har gått og lagt seg, jeg er alene osv... så prøv å legg deg i rett tid
2. Stå opp tidlig! Selv om du er arbeidsledig, sett på klokka, gjør avtaler så tidlig som mulig om det så er NAV, venner, gammel-jobben you name it! Kom deg ut av huset - og utnytt det som er av dagslys
3. Spis lavkarbo - spis masse mat! Nå vet jeg ikke om du spiser spisdegslank nå, men er du sulten dekker nok ikke spisdegslankmåltidene det kroppen din har behov for nå. Jeg ser at jeg må nok også vente med mer vektnedgang til over jul og sola har snudd - for jeg går ikke ned nå uansett hvor flink jeg er!
4. Lag avtaler hele uka, helst burde du trene nesten hver dag - uten å trene hardt, men bare for å komme deg ut
5. Det er tøft å gå gjennom dette på egen hånd, har du venner og familie som kan hjelpe til med å holde deg opptatt/engasjert?

Man vil helst bare ligge og "ikke være til bry" - det krever en kjempeinnsats å ta seg selv i nakken når man har det slik! Gjør så godt du kan, få andre til å "kreve" at du kommer på besøk, eller er med på ting.
Og har du dårlige dager - erkjenn at det er en dårlig dag - og gå videre.

For EN ting er nemlig sikkert, det BLIR lysere tider, livet BLIR bedre - du må bare komme deg gjennom denne perioden så godt du kan

Jeg har vært hjemme en uke med bihulebetennelse nå og det var tøft nok og ikke måtte stå opp og gjøre noenting... sambon min er heldigvis forståelsesfull, og jeg har funnet meg en PT som er kravstor, så jeg tør ikke la være dukke opp på treningen *ler*.

Bare 5-6 uker igjen av året!!!! Jeg HADDE planlagt sydentur i november - men rakk det ikke så 20 januar ca drar jeg til Madeira og bor hos en venninne Det mener jeg at jeg har fortjent når jeg har kommet meg gjennom enda en mørk og trist vinter

Hold ut - en dag av gangen - kom deg opp og ut! Trening er slik at man kjemisk i hjernen ikke klarer å være deprimert samtidig som det utskilles endorfiner pga treningen - dermed får du et fysisk og psykisk 5-minutt når du er i aktivitet. Dette klarer du - i år også!! Sender deg en og håper det hjelper litt at noen forstår hvordan du har det...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:13   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Vinterdepresjon

Heisann!
jeg vet også hva vinterdepresjon er!! så mye at jeg ikke kom tilbake i jobb igjen... har vært fulltids-sykemeldt over endel vintere ja.. til det ikke gikk mer. så nå er jeg uten jobb(i 2 år), og alenemor.
Nå er jeg heldig som har datter på skole jeg må stå opp med. Men lett å legge seg igjen etterpå...

Jeg er nesten kvitt depresjon, og det har vært/og er lang vei for meg. Jeg vet nå om hva som trigger dette hos meg.
Kostholdet er SVÆRT viktig. jeg har null toleranse for sukker.. men trenger ikke spise ekstrem lavkarbo.. ren(lag mat fra bunn!) og sunn mat holder lenge !
blir litt deppa/småtrøtt av gluten, melkeprodukter, soya og gjær. Så dette har jeg måtte kutte helt ut. føler meg mye bedre!!
å joda....dette har med vinterdepresjon å gjøre ...for det var da det slo ut mest ....har ikke bare m lys og søvn å gjøre

Jeg har ikke påvist noen allergier eller diagnoser for dette, men funnet ut at dette fremkaller tretthet og depresjoner hos meg.

Det andre er mangel på mosjon. Jeg har ME-diagnose, så jeg har all unnskylding for å la være ... men etter omfattende kosthold-endring så klarte jeg gå noen turer av og til...uten å bli utmattet. Etterhvert kunne jeg gå raskt i 1-1.5 time. ja nå klarer jeg til og med jogge litt )
Jeg meldte meg inn i gå/mosjon-gruppe(kommunalt) og er nå med 3 ganger i uken på UTE-trening som starter kl 10. og en vanngym. totalt 4 økter pr uke.
da får jeg LYS, LUFT og treffe andre mennesker i hyggelig miljø. ikke minst komme meg ut og igang fra morgen av. struktur og små planer hjelper å holde meg litt igang..
Mosjon er jo også som kjent lykke-stimulerende. men ta små skritt om gangen!! begynn m små turer etc...
En annen VIKTIG ting er : VITAMIN D !! ta solarium(2 x 10 min pr uke), reis til syden eller ta tilskudd. Jeg tar tilskudd av naturlig vit D3 + magnesium. jeg tar over 100 mcg pr dag(over 10 ganger anbefalt dose). jeg bruker også dagslys lampe av og til, men er ikke nok alene til å knekke "koden".
det hjelper å tenke postivt også...men det kommer nesten av seg selv etterhvert...
SUMMEN av alt dette gir meg energi og glede i hverdagen. jeg har ennå litt igjen til målet er "nådd"(vel..jeg setter jo høye mål)... men er strålende fornøyd eller hvordan jeg har hatt det tidligere.
GOD JUL og lykke til

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:24   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Vinterdepresjon

JEG GLEMTE OMEGA 3 !!
jeg tar også relativt store doser av det. tar feks 2-3 ss linfrøolje + 4-5 kapsler m fisk/sel- olje pr dag. + kokosolje og andre fettsyrer.

tar også antioksidanter + grønt-pulver og probiotika (supergreens/grønnsaker etc). dette er i pulver-form, og ikke i kapsler(jeg liker det så naturlig som mulig).
og drikker mye urte-te. bruker urter som er stress-dempende og beroligende etc... for jeg lett-stressende(mye tanker) og det tar jo også litt av energien ...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:53   #11
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: Vinterdepresjon

Abonnerer og tar meg en ekstra slurk tran nå. Kjenner humøret mitt er fryktelig "flatt" for tiden, og det er virkelig ikke meg. (har hatt depresjon tidligere)

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 17:00   #12
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Vinterdepresjon

Takk for mye nyttig informasjon Chantelle! Merker veldig godt at maten har mye å si, så nå prøver jeg å holde meg til mest mulig naturlig...
Skal prøve de anre rådene dine også!

Godt å høre at andre har det sånn som meg, ikke at jeg ønsker dere noe vondt, men har lenge følt at dette var noe jeg innbildte meg og at jeg bare var lat...

Takker for masse gode råd og ønsker alle som sliter med vinterdepresjon lykke til!

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no