Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hardkokt egg, med eller uten skall?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-11, 12:43   #1
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Hardkokt egg, med eller uten skall?

Hvor lenge kan hardkokte egg holde seg i kjøleskapet? Og holder de lenger med eller uten skall? (liten diskusjon i heimen.....)

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:04   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

Helt klart med! Regelen er vel at de holder en uke med skall. Jeg ville ikke spist de etter 2 dager uten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:17   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

Med skall, naturligvis. Kor lenge dei held seg... usikker på dette. Eg plar bruke dei i løpet av nokre få dagar, og er ikkje så lysten på å ete vekesgamle egg, men det er ikkje sikkert det er nødvendig å vere så uroleg, i ein tråd her for ikkje så lenge sidan så var det einkvan som hadde testa kokte egg og tru om det var 2 mnd gamle egg som var like fine som nykokte... Ja ikkje siter meg på det, da... Det er kanskje litt ekstremt, og kanskje heller ikkje så aktuelt.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:18   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=791&print

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:40   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

Hvis du tar av skallet, blir ikke plommen misfarget og de holder seg helt fint i alle fall i fire dager i kjøleskapet.
Jeg setter de i en lufttett beholder, synes det er lett å ha ferdigskrelte egg klare til spising!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 19:33   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Med skall, naturligvis. Kor lenge dei held seg... usikker på dette. Eg plar bruke dei i løpet av nokre få dagar, og er ikkje så lysten på å ete vekesgamle egg, men det er ikkje sikkert det er nødvendig å vere så uroleg, i ein tråd her for ikkje så lenge sidan så var det einkvan som hadde testa kokte egg og tru om det var 2 mnd gamle egg som var like fine som nykokte... Ja ikkje siter meg på det, da... Det er kanskje litt ekstremt, og kanskje heller ikkje så aktuelt.

Ikke 2 måneder, men etter 4 uker var de like fine. Etter 6 uker, rett i søpla!

Jeg må skrive datoen de blir kokt på før jeg legger kokte egg i kjøleskapet. Er så innmari periode- spiser, og når det er mange som tar ting inn og ut av kjøleskapet........
Derfor vet jeg akkurat hvor lenge de hadde ligget!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 11:38   #7
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Hardkokt egg, med eller uten skall?

Morfar sa alltid at kokte egg aldri skulle ha skallet helt på i mer enn 6 timer.
Dette fordi kokte egg danner gassen hydrogensulfid under skallet.

Man ser da ofte at f.eks hunder ikke vil ha kokte egg med skallet på etter noen timer, mens når de er helt ferske er de gale etter egg.

Om skallet derimot knuses vil ikke gassene dannes, og eggene holder lenger

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Meierismør- med eller uten salt? Miss B Spørsmål og svar 1 30-06-09 10:27
Stort skall av tanna falt ut - what to do? mofe Fysisk og mental helse 2 22-02-09 14:39
Brød eller lignende uten egg? Tussi jenta Ketolysekuren 0 31-08-07 19:53
Peanøtter, med skall ... Glade-Gry Ketolysekuren 18 07-06-07 11:22
Egg uten skall.. holdbarhet? nomma Generell ernæringsdebatt 2 25-03-07 20:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no