Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Uten brød

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-06, 01:11   #1
scorpius
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 1
scorpius er på en erverdig vei

Uten brød

jeg prøver å få ned vekten min litt, og jeg er ny i alt dette her, så derfor må jeg bare spørre om noe. har fått et inntrykk av at det er så usunt med grovbrød. trodde det var viktig å få si seg, jeg. hvor mange kalorier innholder en grov brødskrive f.eks.?

så er det det at mange spiser hamburger uten brød. hvorfor det? er det mye sunnere? jeg trodde(ja, jeg tror mye rart), at kanskje hamburgeren innholdt mer kalorier enn det brødet gjorde? noen som kan gjøre meg litt klokere?

ville satt stor pris på det =)

scorpius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 01:21   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: uten brød

Velkommen hit!

Poenget her - med lavkarbo, er å tenke nytt. Glem kaloriene - husk karbohydratene.

Brød, mel, sukker, poteter, pasta osv osv - inneholder flust av karbohydrater.
Høyt karbohydratinntak = vektoppgang (+ dårlig helse).

F.eks kan man spise så mye fett man vil, om man passer på karbohydratene - og fremdeles gå ned i vekt!

Les mere inne på forumet, kanskje spesielt på de forskjellige kostholdsfilosofiene - og du vil skjønne mere.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 02:28   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: uten brød

Velkommen hit.

Mofe har oppsummert det meste i korte trekk ja, så bare les på de forskjellige kostholdsfilosofiene her inne så får du et mer detaljert innblikk i hva dette dreier seg om. Kalorier teller vi vanligvis ikke her, med mindre man ikke går ned i vekt og må ta en oversikt over hvor mye kcal man egentlig får i seg. Men FLERTALLET tenker karbohydrater fremfor kalorier.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 10:40   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: uten brød

Opprinnelig lagt inn av scorpius

jeg prøver å få ned vekten min litt, og jeg er ny i alt dette her, så derfor må jeg bare spørre om noe. har fått et inntrykk av at det er så usunt med grovbrød. trodde det var viktig å få si seg, jeg. hvor mange kalorier innholder en grov brødskrive f.eks.?

så er det det at mange spiser hamburger uten brød. hvorfor det? er det mye sunnere? jeg trodde(ja, jeg tror mye rart), at kanskje hamburgeren innholdt mer kalorier enn det brødet gjorde? noen som kan gjøre meg litt klokere?

ville satt stor pris på det =)

Hei
Du er trolig som folk flest, bare moderat opptatt av ernæringsspørsmål.
Mange av de som er her i forumet, vet ganske mye om ernæring og nye trender, konflikten mellom den gamle og den nye filosofi.
Enkelte detaljer kan her bli diskutert flittig, det kan for noen være morsomt og lærerigt, for andre blir det veldig akademisk og uinteresant og i verste fall forvirrende.
Det kan være en fordel å gjøre seg opp en mening om hva man egentlig ønsker seg.
Er det bare et sundt kosthold, en liten vektreduksjon på 3 kilo eller skal man ned 30 kilo?
Når man har det klart for seg kan man lese om de forskjellige kostholdsfilosofier og slankekurer, intet passer for alle, så man må finne noe som passer på sin egen situasjon. For den som ikke er veldig erfaren, er det sannsynligvis best å holde seg til en filosofi / slankekur fremfor å skifte fra den ene til den andre.

Legger du ut litt opplysninger om preferanser og ønsker vil du sikkert få god hjelp.

Fedon Lindberg er veldig flink og kunnskapsrik. Opplegget passer godt hvis du bare vil gå ned noen få kilo ( men også mange over lenger tid). Da kan du spise brød. Og mye annet godt.

Ketolysekuren er en desidert slankekur som er tiltenkt de som skal ned 10-15 ++++ kilo og som ikke orker sult og slapphet. Den er basert på Norsk mat, men man kan ikke spise brød, ris poteter og pasta på den kur .

Atkins er ( i mine øyne ) at man starter med ketolysekuren og så gradvis beveger seg over i Fedon Lindberg mat.Helt OK , noe amerikansk ( nå blir det sikkert masse innlegg om dette, men det får bli som det blir).

de øvrige filosofier og kurer kan du lese om på forumet.

Brød er sundt når det er laget av fullkorn, gjerne i blandinger og helst med nøtter og/eller frø i brødet. Det er en viktig kilde til vitaminer og mineraler.
Loff derimot inneholder lite annet av betydning enn stivelse som er kjeder av sukker altså de såkaldte raske karbohydrater.

I dette forum treffer du både nybegynderen som er forvirret over den rotete debatt og eksperter med motstridende meninger, som er i offentligheten.
Du finner også de som kan svært mye om kosthold og slanking.
Ofte er det lurt å skille nettopp mellom slanking og kosthold. Det skjer aldri i medierne, derfor blir det rotete. Er poteten ute?, ja, på ketolysekuren som er en effektiv slankekur, men i et normalt kosthold kan den spises i begrenset mengde.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 12:41   #5
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: uten brød

Opprinnelig lagt inn av scorpius

jeg prøver å få ned vekten min litt, og jeg er ny i alt dette her, så derfor må jeg bare spørre om noe. har fått et inntrykk av at det er så usunt med grovbrød. trodde det var viktig å få si seg...)

Det är skillnad på mat som ger fettlagringssignaler och mat som får dig att bränna fett. Bröd, pasta, potatis och frukt ger fettlagringssignaler. Det gäller även grovt bröd. Enkelt sagt: Karbohydrater leder till fettlagring.

Fet animalisk mat ger fettförbränningssignaler. Men då får du inte samtidigt äta karbohydrater. Fett tillsammans med karbohydrater är en riktigt dålig kost för den som vill gå ner i vikt.

Visst kan du äta grovt bröd om du vill, men då måste du äta så små portioner att du får ett energiunderskott. Då är du inne på energistyrd viktminskning (kaloriräkning).Satsar du på fet animalisk mat kan du äta större portioner och ändå gå ner i vikt. Det är hormonellt styrd viktminskning.

Dietister och nästan alla bantningsläkare tror att det bara finns energistyrd viktminskning. De har fel.

Sten Sture Skaldeman

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 11:54   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill
Cool

Sv: uten brød

Hei Scorpius

Jeg tillater meg å anbefale boken "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Den forteller på en meget overbevisende måte hvorfor karbohydratinntaket bør begrenses. Og kutter du ut brødet er mye gjort! Tenk over hvor ofte brødskivene kommer på bordet: Frokost, lunsj, mellommåltid, kveldsmat.

Brød er ren stivelse og gir lite næring. Frigjør du deg fra brødet og erstatter det med fett og protein tar du mange skritt i riktig retning!

Lykke til. mvh Jan

janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 14:04   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: uten brød

Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.

Hei Scorpius

Jeg tillater meg å anbefale boken "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Den forteller på en meget overbevisende måte hvorfor karbohydratinntaket bør begrenses. Og kutter du ut brødet er mye gjort! Tenk over hvor ofte brødskivene kommer på bordet: Frokost, lunsj, mellommåltid, kveldsmat.

Brød er ren stivelse og gir lite næring. Frigjør du deg fra brødet og erstatter det med fett og protein tar du mange skritt i riktig retning!

Lykke til. mvh Jan

Jeg synes denne tråden bør komme fram i lyset igjen - spesielt Jan sin anbefaling av boka "Bedre uten brød". ALLE med overvekt, dårlig energi, diabetes, diare/forstoppelse, sure oppstøt, forhøyet urinsyrenivå, lave verdier av B6.B12.folat, mye luft i magen, høyt blodtrykk, morbus Chrons, Ulcerøs og så mange mange fler symptomer burde lese denne boka før (og også etter) at man vurderer et lavkarbo-kosthold!! Den har gått gjennom konklusjonene etter forskningen som i dag ligger til grunn for myndighetenes kostholdsanbefalinger (fettredusert og 5-om-dagen) og viser med mange henvisninger til kilder hvorfor disse konklusjonene i beste fall er mangelfulle og i verste fall helt feil sammenlignet med de reelle resultatene i forskingen! Jeg har lest den flere ganger og blir helt matt av at våre "eksperter" Drevon og Frølich fremdeles kan uttale seg så negativt om lavkarbo som de stadig vekk gjør i media.
Så mange fler kunne blitt friskere og slankere om bare rådene fra de "såkalte" eksperter hadde vært basert på virkeligheten og ikke på deler av konklusjoner fra forskning som i tillegg er utført på svært sviktende grunnlag!

Hilsen lurt til å spise lite fett i 20 år.. og som nå ENDELIG har blitt så godt som kvitt chronssymptomer OG redusert vekta med over 10 kg på omtrent like mange uker...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Brød uten nøtter Trolljenta Spørsmål og svar 6 07-11-09 11:41
Bedre uten brød vera82 Andre dietter 10 12-09-09 20:25
Hamburger uten brød Nakkinekki Middag 3 28-05-08 17:53
Bedre uten brød og OE - er det det samme? cilemora Lavkarbo generelt 1 04-02-08 15:06
Kan du leve uten brød? Goggen Lavkarbo generelt 19 17-09-06 13:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no