Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er det vanlig at smakssansene forandres?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-10, 22:37   #1
Tøsa!
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 101
Tøsa! er ny på veien

Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg har alltid likt den atkinsbaren med sjokolade, den helt mørke.
Men nå smaker den plutselig så rart... smaker så salt liksom
Er det pga at jeg spiser annerledes?

__________________



Tøsa! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 22:52   #2
Lindaplinda
Medlem
 
Lindaplinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Mysen
Alder: 43
Innlegg: 270
Lindaplinda er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Det vet jeg virkelig ikke, men kan si at jeg merker liten forskjell på smaksløkene etter litt over en måned i ketose

__________________


Lindaplinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 22:57   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Smaksløkene endres!! I allefall mine.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 23:56   #4
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Iallefall når det gjelder søtt. Det meste av søtsaker er blitt fryktelig alt alt for søtt.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 00:43   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Iallefall når det gjelder søtt. Det meste av søtsaker er blitt fryktelig alt alt for søtt.

Signerer den så det suser

Og husker da jeg kuttet ut saltet (før lavkarbo). Da skulle det ikke mange saltkornene til før det ble ALT for mye for meg, så smaksløkene forandrer seg hos meg ihvertfall!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 09:02   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Har ingen problemer med søtt, men fisk smaker snålt når jeg er i ketose.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 09:24   #7
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg har også hørt at folk synes ting som de likte før plutselig har blitt for søtt.

Må innrømme at jeg nettopp gikk på ei blemme. Sitter på jobb, men er sjuk, så konsentrasjonen er ikke helt på topp. En snill kollega kom bort til meg med en kopp kakao, og uten å tenke meg om kasta jeg den nedpå for å "varme" halsen min. Først nå innså jeg at jeg har dumpa en halv kopp sukker ned gapet, men det er for seint å gjøre noe med det nå.

Og her er linken til OP.... jeg syntes den smakte helt normalt. Okay, kanskje søtsmaken oppleves som litt "skarpere" kanskje, men det er helst bakover i halsen, og ikke så mye på tunga, noe som er merkelig siden smaksløkene for søtt ligger foran på tunga.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:44   #8
dumidalia
Medlem
 
dumidalia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 223
dumidalia er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Min smakssans har forandret seg. Jeg takler ikke salt lenger. Spiste en bit vanlig gilde grillpølse og den var så utrolig salt! Samme med svigermors fårikål, der alle andre pøøste på med salt, mens jeg hadde lyst å vaske bort saltet som ikke var der..

__________________
På vei mot bedre helse og et lettere liv



dumidalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:17   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg er også mer var for salt enn jeg pleide å være. Ellers har smakssansen endret seg mest "den andre veien", altså, jeg liker ting jeg ville hatt problemer med å spise før, som feks "skiver" med meierismør.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:23   #10
Jarrasann
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 349
Jarrasann er på en erverdig vei

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg spiser LCHF og har hatt større forandringer i smaksløkene nå enn da jeg sluttet å røyke.

Helt vilt hvordan kunstig mat tverrer i munnen.

Prøvd cola light og en ferdig omelett med bacon på fly.
Begge deler ble spyttet rett ut.

Fått sug etter det naturlige og avsmak for det kunstige.

Jarrasann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost så langt det går og gode porsjoner trim på lav intensitet! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 11:29   #11
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

jeg har ikke gått mer enn en mnd på dette og merker ingen forskjell enda.. men jeg håper det blir en forandring, for nå er jeg så kresen atte.. Jeg håper at jeg får til å spise litt mer variert og liker mer grønnsaker feks..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:47   #12
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Tydelig forandring hos meg også. Spesielt på søtt. Men aldri har vel bacon vært så salt som nå

Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 18:35   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

All mat smaker for salt nå synes jeg - så når jeg lager selv bruker jeg nesten ikke salt lengre... (gjett om sambo synes det er greit??).

Søtt smaker også rart... jeg vet ikke lengre *ler* - det skjer ihvertfall endringer i smakssansen med lavkarbo-kosthold ihvertfall!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:22   #14
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

tror ikke min har forandret seg noe særlig.. :P

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 07:11   #15
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Min er forandret. Vanlig sjokolade og Potetgull var egentlig ikke så godt sist jeg smakte.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 23:47   #16
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg brakk meg før hvis jeg så/tenkte på at noen greide og spise smør (uten noe i tillegg. Liksom, BARE smør). Ble tilogmed kvalm bare av at moren min sleiket bort det lille smøret som var igjen på smørkniven engang. Nå spiser jeg skiver med smør hvis jeg har "lyst på no'"

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 11:27   #17
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Det tar nok mer enn noen uker på lavkarbo, men smaken forandrer seg, ja.
Jeg har samme erfaring som mange over her; søtt er for søtt nå og det blir fort for mye saltsmak av mat andre lager .
Jeg elsket melkesjokolade med og uten nøtter, nå klarer jeg ikke smaken (og det er litt trist, synes jeg - men godt for kroppen ).

Man blir nok mere "var" for kunstige tilsetninger og smaken av dette etterhvert

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 11:40   #18
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Er det virkelig slik at smakssansene forandres? Nå har jeg jo i omtrent et halvår spist annerledes enn jeg pleide, fått andre vaner. Hva man vanligvis spiser har vel en innvirkning på hvordan smaker oppfattes? Det jeg kan si er at jeg har følelsen av å være mer var for nyanser, hvor godt brokkolien smaker f.eks.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 12:01   #19
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Jeg har i alle fall forandret smak i matveien. Vanlig sjokolade er fryktelig søtt, men den med 70% kakaoinnhold er nydelig - før syntes jeg den var alt for sterk.

Når det gjelder salt vil jeg gjerne ha mer smak på maten enn før, men da i form av tomatsauser (av soltørkede tomater), rømme, chili og urter, ikke nødvendigvis salt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:05   #20
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Er det virkelig slik at smakssansene forandres? Nå har jeg jo i omtrent et halvår spist annerledes enn jeg pleide, fått andre vaner. Hva man vanligvis spiser har vel en innvirkning på hvordan smaker oppfattes? Det jeg kan si er at jeg har følelsen av å være mer var for nyanser, hvor godt brokkolien smaker f.eks.

Det er vel en talemåte (?).
Jeg likte ikke rosenkål tidligere, men det synes jeg smaker bedre nå - de gangene jeg spiser det. Så det er ikke det at jeg har vent meg til å spise rosenkål. Melkesjokolade smaker heller ikke godt lengre, og det tror jeg er fordi jeg kjenner smaken på en annen måte nå

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:16   #21
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Det søte smaker altfor søtt og det kunstige smaker bare kunstig.
Brus har blitt skikkelig vondt. Halv og helfabrikatmat smaker på langt nær så godt som tidligere. Blir skuffet hvis jeg smaker...
Salt har jeg ingen problemer med faktisk

Ren mat er SÅÅÅÅ mye bedre!

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 15:37   #22
d0ro
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 4
d0ro er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Er det vanlig at smakssansene forandres?

Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.

Jeg har alltid likt den atkinsbaren med sjokolade, den helt mørke.
Men nå smaker den plutselig så rart... smaker så salt liksom
Er det pga at jeg spiser annerledes?

Hei du
JA: smakssansene forandrer seg veldig (for mange) når man kutter ting som ødelegger for dem; nemlig sukker, stivelse....

Jeg syntes f.eks Sukrin (sukkeralkohol-som fåes kjøpt på helsekostbutikken - og ikke påvirker hormoner eller blodsukker) smakte plast før... men nå som jeg er på lavkarbokosthold smaker det plutselig godt - og definitivt søtt nok!
Men alt smaker MER syntes jeg
Som brokkoli, gulerøtter... det meste ;D

d0ro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo + Herbalife Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanlig å bli kvalm? Pearl75 Ketolysekuren 8 30-03-10 18:17
Hvor mye er vanlig å gå ned i uka? Tojne Ketolysekuren 7 25-02-10 10:24
Er det vanlig med rot i syklus? MorStine Ketolysekuren 5 12-01-08 10:16
En helt vanlig dag..... Teletubbien Ketolysekuren 4 16-04-07 07:41
Vanlig å ikke gå ned? ninne Ketolysekuren 34 03-04-07 19:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no