Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hva skal man spør legen om?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-12, 11:43   #1
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Hva skal man spør legen om?

Samboeren min har slitt/sliter med diabetes 2, høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Etter at han begynte å spise lavkarbo så er blodprøver o.l bra, i følge legen.
Men jeg vil gjerne vite hva som er bra, spesifikt, så hva skal man egentlig be om?

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 11:59   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man spør legen om?

Be om å få utskrift av prøvene i sekvens sliik at du kan se hvordan verdiene har forandret seg. Ta med disse til legen og be om å få vite hvilke som var dårlige og hvilke som nå er bra. Merk av disse og gjør google til din venn, eller spør mer... ?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 18:03   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man spør legen om?

Enig med smgj, be om å få utskrifter. Prøveresultat utenfor normalområdet vil gjerne være merket med *. Normalområdet står gjerne også i print-out'en

Flott med så gode resultater da, heia lavkarbo!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 18:28   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man spør legen om?

Nå er det faktisk slik at norske referanseverdier ikke alltid er i samsvar med nordiske/jordiske, så hva skal man forholde seg til?

Norge er jo et langstragt land så vi i nord får jo blant annet absolutt for lite dvit i forhold til sør i landet. Dvit lagres ikke så lenge i kroppen så det er ikke nok med lyse sommere. Så hvem og hva kan fortelle hva du trenger utifra hvor du er? Anbefalt dagsdose er svada.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 18:53   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man spør legen om?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nå er det faktisk slik at norske referanseverdier ikke alltid er i samsvar med nordiske/jordiske, så hva skal man forholde seg til?

Norge er jo et langstragt land så vi i nord får jo blant annet absolutt for lite dvit i forhold til sør i landet. Dvit lagres ikke så lenge i kroppen så det er ikke nok med lyse sommere. Så hvem og hva kan fortelle hva du trenger utifra hvor du er? Anbefalt dagsdose er svada.

Enig, noen verdier bør vurderes selv om de er innenfor normalområdet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:26   #6
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Hva skal man spør legen om?

Sånn... utskrift i sekvens skulle doktor dyregod sende i posten, og det blir spennende å se.
I fjor sommer minnes jeg å huske at kolestrolverdiene hans var skyhøye, nå var totalkolestrol 2,3, ldl 1,6, hdl 0,6, triglyserider 1,31.

Skal prøve å få opp hdl'n litt. Er vel bare å øke bruken av plantefett og fiskefett?

Langtidsblodsukkeret var også bedre, 7,3. Ikke så stor endring som på kolesterolet, men på rett vei.
Hurra for lavkarbo ))

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:29   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man spør legen om?

Opprinnelig lagt inn av Malice, her.

Sånn... utskrift i sekvens skulle doktor dyregod sende i posten, og det blir spennende å se.
I fjor sommer minnes jeg å huske at kolestrolverdiene hans var skyhøye, nå var totalkolestrol 2,3, ldl 1,6, hdl 0,6, triglyserider 1,31.

Skal prøve å få opp hdl'n litt. Er vel bare å øke bruken av plantefett og fiskefett?

Langtidsblodsukkeret var også bedre, 7,3. Ikke så stor endring som på kolesterolet, men på rett vei.
Hurra for lavkarbo ))

Så flott

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal man spørre legen om? Milla123 Stoffskifte / hormonproblemer 23 27-03-11 20:04
Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose! Pc-snuppa Stoffskifte / hormonproblemer 10 13-07-09 08:44
Lurer på om jeg skal gå til legen og ta blodprøver... Iset Generell diskusjon 14 06-11-05 15:35
Tror ikke jeg skal til legen neste gang jeg er innom Kautokeino! friflex Generell diskusjon 8 09-02-05 00:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no