Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

bekhterev og kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-06, 13:05   #1
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

bekhterev og kosthold

jeg har en eller annen form for revmatisme. og det er stor sjanse for at det er bekhterev. bror min på 14 fikk nettopp den diagnosen, og morfar, flere tanter, og mulig min mor. har det også. og på far sin side er det psoriasis arthtritt, "vanlig arthtritt" og slitasje ledd gikt.

hvordan skal jeg spise optimalt for å minske symptomene/smertene?

dette er det jeg spiser meste av:
rødt kjøtt, kylling, lam. laks, og masse egg. enste svin jeg spiser er bacon. ellers så går d i grønnsaker: tomat, paprika, agurk, grønne salat hoder, spiser ikke frukt. en og annen gang litt bær. drikker/spiser endel soya produkter, ingenting stivelses holdig, sånn så pasta, potet eller ris.

spiser minst mulig sukker. ja det er vel det jeg kommer på.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 13:10   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: bekhterev og kosthold

Min mor har bechterev og har spist lavkarbo siden i høst. Hun har gått ned 17 kg og har sluttet med sine sterke medisiner. Helt utrolig sier jeg bare, hun som måtte dope seg ned for å kunne fungere. Jeg har flere steder sett at man ikke bør spise svin når man har revmatisme, men mamma gjør det og har ingen problemer med det.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 13:42   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: bekhterev og kosthold

I følge Fedon skal du kutte ut rødt kjøtt og eggeplomme. Min bechterewmor har helt klart hatt godt av å kutte på stivels og rafinert mel. Hun fjernet potete og brødet for mange år siden, etter råd fra rumatismesykehuset i Oslo. Også har hun hvert på Fedonkosthold i halvannetår. Hun er veldig fin nå.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 13:44   #4
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: bekhterev og kosthold

Opprinnelig lagt inn av guro

I følge Fedon skal du kutte ut rødt kjøtt og eggeplomme. Min bechterewmor har helt klart hatt godt av å kutte på stivels og rafinert mel. Hun fjernet potete og brødet for mange år siden, etter råd fra rumatismesykehuset i Oslo. Også har hun hvert på Fedonkosthold i halvannetår. Hun er veldig fin nå.

det var det jeg var redd for, en stor del av det jeg spiser er jo egg og rødt kjøtt. æsj

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 19:06   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: bekhterev og kosthold

Dette var da ikke noe kjekk lesing !

Har du tatt en sånn HLA-B27 prøve ? Du kan godt ha bechterev uten at den prøven er positiv, men du får ikke offisiell diagnose før prøven er positiv. Håper du har en vettug lege som vil behandle deg allikevel.
(leste akkurat det Anne skrev, at prøven godt kan være positiv UTEN at du har bechterev - da er det søren ikke greitt å vite hva en skal gjøre !! )

Sønnen til bestevenninden min var konkurranseturner da han fikk sin bechterev diagnose. Han sluttet som turner, men trener hele tiden for å holde kroppen i form. Svømmer og driver med yoga og pilates fordi strekkøvelene er bra for ryggen der han er verst. I tillegg har han tatt ayurvediske kost tilskudd. Guro og Lise her inne vet en del om slike tror jeg. Ellers vet jeg at vitamin C, D og E og nattlysolje har god effekt.


Ellers anbefales det visstnok kosthold uten meieriprodukter som fete oster og fløte, men det spiser du vel ikke uansett ? I tillegg skal man holde seg unna hvete korn (mel), mat med stivelse og sitrus frukter som appelsiner og mandariner. (Sitron er visst OK for den blir basisk i kroppen vår). Nøtter og bær er OK. Har også hørt at flere har opplevd bedring ved Optimal Ernæring (Jan Kwasniewski) kosthold, men dette vet jeg ikke sikkert.

Kunne ønske jeg hadde fasitsvaret for deg Silje. Men når det gjelder kostholdet er vi jo så forskjellige. Du må du nok prøve deg frem og se hva som demper smertene dine og hva som gjør at de blir sterkere !

Tenker på deg

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-06, 12:24   #6
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: bekhterev og kosthold

jeg skal hvertfall ikke begynne med masse karbere. og ikke masse histamin frisettende mat på en gang.
eks spise jeg tomat, så spise jeg ikke spinat i samme måltid.
men det jeg skal faktisk spise, er minst mulig svin. *grynt, grynt*
utenom bacon i dann og wann. og biff/okse kjøtt og kylling, så masse laks og makrell ( makrell inneholder også histaminer, må være litt forsiktig.) og masse gode grønnsaker. brokkoli, blomkål, squah, tomat, mangetouts, agurk, spinat,

jeg har også begynt å spise mer melke produkter. da magen reagerer ikke lenger, jeg har brukt noe som heter astaxin i ca 2 mnd nå. det jeg spiser av melkeprodukter er parmesan, mozarella.og dressing med melketing i.

ehm ja.

tidligere når jeg har vært i hellas. så har jeg alltid tålt den greske yoghurten bedre enn den norske. men nå ser det jo ut som om det har kommet noe gresk yoghurt i hyllene. denne skal prøves bitte litt av når jeg har blitt enda bedre.

men magen min funker alltid når jeg er i hellas og spiser youghurt.
målet mitt er å kunne gjøre det når jeg er på kreta i august 2006.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-06, 21:31   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: bekhterev og kosthold

Hei Siljevanilje!

Trist å høre at du kanskje har bechterews... Men jeg har tro på at kostholdet kan hjelpe deg veldig!

Husker fra journalen din (har vært inne og snoket ) at du tar en del kosttilskudd, men husker ikke hva/hvor mye. Du tar vel masse omega 3? Hvis ikke er det mitt tips...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 19:24   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: bekhterev og kosthold

Jeg ble fortalt her en dag om en som ble syk fordi han hadde spist for mye makrell i tomat og leverpostei. I følge wikipedia er det histaminer i dette, men det er ingen referanser og det er få steder som omtaler det i det hele tatt. Fant denne tråden hvor det og står.

Jeg spiser mandag til torsdag hver uke 1 boks med makrell i tomat til middag. Burde jeg spise mindre makrell på boks?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 19:28   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: bekhterev og kosthold

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Jeg ble fortalt her en dag om en som ble syk fordi han hadde spist for mye makrell i tomat og leverpostei. I følge wikipedia er det histaminer i dette, men det er ingen referanser og det er få steder som omtaler det i det hele tatt. Fant denne tråden hvor det og står.

Jeg spiser mandag til torsdag hver uke 1 boks med makrell i tomat til middag. Burde jeg spise mindre makrell på boks?

Føler du deg syk? Hvis så, kan du jo prøve en uke uten og se hva som skjer. Føler du deg helt topp - fortsett og kos deg med makrell i tomat tenker nå jeg da

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:07   #10
tassa69
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 327
tassa69 er ny på veien

Sv: bekhterev og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Dette var da ikke noe kjekk lesing !

Har du tatt en sånn HLA-B27 prøve ? Du kan godt ha bechterev uten at den prøven er positiv, men du får ikke offisiell diagnose før prøven er positiv. Håper du har en vettug lege som vil behandle deg allikevel.
(leste akkurat det Anne skrev, at prøven godt kan være positiv UTEN at du har bechterev - da er det søren ikke greitt å vite hva en skal gjøre !! )

Sønnen til bestevenninden min var konkurranseturner da han fikk sin bechterev diagnose. Han sluttet som turner, men trener hele tiden for å holde kroppen i form. Svømmer og driver med yoga og pilates fordi strekkøvelene er bra for ryggen der han er verst. I tillegg har han tatt ayurvediske kost tilskudd. Guro og Lise her inne vet en del om slike tror jeg. Ellers vet jeg at vitamin C, D og E og nattlysolje har god effekt.


Ellers anbefales det visstnok kosthold uten meieriprodukter som fete oster og fløte, men det spiser du vel ikke uansett ? I tillegg skal man holde seg unna hvete korn (mel), mat med stivelse og sitrus frukter som appelsiner og mandariner. (Sitron er visst OK for den blir basisk i kroppen vår). Nøtter og bær er OK. Har også hørt at flere har opplevd bedring ved Optimal Ernæring (Jan Kwasniewski) kosthold, men dette vet jeg ikke sikkert.

Kunne ønske jeg hadde fasitsvaret for deg Silje. Men når det gjelder kostholdet er vi jo så forskjellige. Du må du nok prøve deg frem og se hva som demper smertene dine og hva som gjør at de blir sterkere !

Tenker på deg

Jeg har testet positivt på den, har symptomene, min far har ulsorøs kolitt noe som kan arve becheterev videre til neste ledd....men, jeg har ikke fått diagnosen fordi det ikke viser på bilder, så man må værer bærer av det, og bilder for å få diagnose

tassa69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utblåsning om kosthold Summer Generell diskusjon 4 03-11-05 22:41
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Kosthold og barns vekst Marianne Barns kosthold 9 04-10-04 17:01
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no