Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketostix/ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-10, 21:11   #1
Kristin72
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 51
Innlegg: 11
Kristin72 er på en erverdig vei

Ketostix/ketose

Jeg er helt ny på dette. Og går for tiden på Fosseids "ekstrem" kur..
Dvs. 2 uker med mat kjøpt hos Fosseid. Ser jo at man fint kan lage denne maten helt selv, masse godt man kan lage og spise, jeg har gått ned 2,4 kg første uken - og er fornøyd. MEN!! Nå kommer det store spm..

Er jeg i ketose???

- Jeg har kjøpt ketostix på apoteket. Og har forsøkt denne ett par ganger, og jeg får så utrolig forskjellige resultater. Jeg har stortsett tatt de på kvelden, enten før eller etter kveldsmaten.. Og NÅR er man i ketose? Hva er "riktig" farge på stixen?

Jeg har hatt "Spor 0,5" - "Liten Ringe 1,5" - "moderat 4" - og idag - helt uten forvarsel - og jeg skjønner ikke hva jeg har gjort feil - så får jeg "Stor 8". Betyr det at jeg er ute av ketosen??

Kristin72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 21:22   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix/Ketose.

Stixen skal brukes ca 2 timer etter siste måltid for mest korrekt resultat. Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag, uansett farge
Den mørkeste fargen kan indikere at du har drukket for lite, greit å ha i bakhodet ...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 21:51   #3
Kristin72
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 51
Innlegg: 11
Kristin72 er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Stixen skal brukes ca 2 timer etter siste måltid for mest korrekt resultat. Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag, uansett farge
Den mørkeste fargen kan indikere at du har drukket for lite, greit å ha i bakhodet ...


Hmm... er det da sånn at den skal være beige? altså 0?

Kristin72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 21:53   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix/Ketose.

Beige ikke utslag, resten er utslag

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 22:17   #5
Kristin72
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 51
Innlegg: 11
Kristin72 er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/Ketose.

Tusen hjertelig takk for svar!! Jeg har lett og lett i hele kveld etter svar )
Men nå tror jeg at jeg har blitt litt klokere )


Sist redigert av Kristin72 : 20-01-10 kl 22:36.
Kristin72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 09:09   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix/Ketose.

Mye å sette seg inn i sånn i starten, da er det gull med et forum som dette

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 11:02   #7
elsemor83
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østfold
Alder: 41
Innlegg: 25
elsemor83 er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/ketose

Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra man starter på kuren til man kommer i ketose? Jeg begynte på mandag og testet meg med en sånn stix i går fikk et svakt rosa utslag. Har heller ikke gått ned noe særlig, men det kan kanskje ta litt tid?

__________________
elsemor83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 11:25   #8
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix/ketose

Har du fått farge på stixen som ikke er beige, er det utslag, og du produsere ketoner.
Ut i fra tickeren kan det virke som at du har gått ned en del allerede - du bytter kanskje fra en annen diett? - og da vil du trolig ikke oppleve et stort vekttap den første tiden - for kroppen har allerede kvittet seg med vannet. Fire dager er uansett lite å måle ut ifra

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:55   #9
elsemor83
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østfold
Alder: 41
Innlegg: 25
elsemor83 er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/ketose

Ja jeg har gått på diett et år egentlig, men byttet litt på shake suppekur og eget Grete Roede opplegg. Men det har den siste tiden stagnert veldig og jeg ville derfor prøve noe annet. Har nok ikke veldig mye vann i kroppen nei, men håper stadig på rask vektreduksjon..hehe evig optimist.

__________________
elsemor83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:32   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av elsemor83, her.

Ja jeg har gått på diett et år egentlig, men byttet litt på shake suppekur og eget Grete Roede opplegg. Men det har den siste tiden stagnert veldig og jeg ville derfor prøve noe annet. Har nok ikke veldig mye vann i kroppen nei, men håper stadig på rask vektreduksjon..hehe evig optimist.

I og med at du har vekslet mellom pulver og egenkomponert GR så kan dt ta litt tid for kroppen å omstille seg til ketogent kosthold. Husk at det kan ta opp til 4 uker før kroppen har fått omstilt seg til å komme i skikkelig fettforbrenningsmodus.
Den vanligste nybegynnerfeilen på lavkarbo er at man får i seg for lite fett og drikker for lite vann.
Her har jeg forresten samlet sammen informasjon om lavkarbo og forumet beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 23:57   #11
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Ketostix/Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Beige ikke utslag, resten er utslag

Testet igjen i kveld som du foreslo og fikk rosa utslag. Takk for tipset

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:49   #12
Ledestjerne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 49
Innlegg: 25
Ledestjerne er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/ketose

Må berre sjekke om min Ticker virker. Har akkurat laga den. Er forresten i ketose iflg Ketostix, men tar ikkje av. Stått stille i 1 1/2 veke no... Trur eg må vera litt meir nøyen med rein mat. Har ete litt karbonade og kjøpe-dressing, og det er vel feil. Eg trudde det var rom for litt sånn mat, og at så lenge eg får utslag på Ketostix så er det ok???

__________________




Det løsner, smått om senn!
Ledestjerne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:51   #13
Ledestjerne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Vestlandet
Alder: 49
Innlegg: 25
Ledestjerne er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

I og med at du har vekslet mellom pulver og egenkomponert GR så kan dt ta litt tid for kroppen å omstille seg til ketogent kosthold. Husk at det kan ta opp til 4 uker før kroppen har fått omstilt seg til å komme i skikkelig fettforbrenningsmodus.
Den vanligste nybegynnerfeilen på lavkarbo er at man får i seg for lite fett og drikker for lite vann.
Her har jeg forresten samlet sammen informasjon om lavkarbo og forumet beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Ser at fleire her inne skriv at kroppen treng 4 veker på å komme inn i opplegget. Kvifor det? Når ein er i ketose så er ein i ketose... Eller?

__________________




Det løsner, smått om senn!
Ledestjerne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:54   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av Ledestjerne, her.

Ser at fleire her inne skriv at kroppen treng 4 veker på å komme inn i opplegget. Kvifor det? Når ein er i ketose så er ein i ketose... Eller?

Ja, men det betyr ikke at kroppen brenner av det lagrede fettet. Det kan ta opptil fire uker før kroppen begynner å forbrenne av fettet man har lagret i kroppen
Ketoner i urinen betyr bare at kroppen selv lager glukose fra fett, men det kan være av det man spiser.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:58   #15
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av Ledestjerne, her.

Må berre sjekke om min Ticker virker. Har akkurat laga den. Er forresten i ketose iflg Ketostix, men tar ikkje av. Stått stille i 1 1/2 veke no... Trur eg må vera litt meir nøyen med rein mat. Har ete litt karbonade og kjøpe-dressing, og det er vel feil. Eg trudde det var rom for litt sånn mat, og at så lenge eg får utslag på Ketostix så er det ok???

Sidan du køyrer generell lavkarbo, så vert det vel ganske eigenkomponert, og då er det vel i stor grad du sjølv som bestemmer kva du har lov til.
Utslag på ketosticken er mest ein veileder, ein går ikkje garantert ned sjølv om ein har utslag, bør framleis passe på å få i seg den riktige maten.

Eg vil foreslå at du er litt streng med deg sjølv i byrjinga i alle fall, og bruk litt tid til å finn ut kva som fungerer.

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:30   #16
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av Ledestjerne, her.

Ser at fleire her inne skriv at kroppen treng 4 veker på å komme inn i opplegget. Kvifor det? Når ein er i ketose så er ein i ketose... Eller?

Kroppen er ikke en maskin, så det er ikke som å slå av/på en bryter, i ketose/ute av ketose, når man kommer i ketose så bruker kroppen faktisk litt tid på å omstille seg fra høykarbo til lavkarbo.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 02:00   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, men det betyr ikke at kroppen brenner av det lagrede fettet. Det kan ta opptil fire uker før kroppen begynner å forbrenne av fettet man har lagret i kroppen
Ketoner i urinen betyr bare at kroppen selv lager glukose fra fett, men det kan være av det man spiser.

Optimal fettforbrenning KAN ta opp til 3-4 uker før kommer i gang!

Men kroppen danner ikke glukose av fett, altså, den danner ketoner som kroppen kan bruke som brensel i stede for glukose!

Leveren kan danne glukose av proteiener om det er mangel på alt annet, men dette er ikke store mengder og skjer bare under spesielle omstendigheter, etter som jeg har skjønt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 23:08   #18
elsemor83
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østfold
Alder: 41
Innlegg: 25
elsemor83 er på en erverdig vei

Sv: Ketostix/ketose

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

I og med at du har vekslet mellom pulver og egenkomponert GR så kan dt ta litt tid for kroppen å omstille seg til ketogent kosthold. Husk at det kan ta opp til 4 uker før kroppen har fått omstilt seg til å komme i skikkelig fettforbrenningsmodus.
Den vanligste nybegynnerfeilen på lavkarbo er at man får i seg for lite fett og drikker for lite vann.
Her har jeg forresten samlet sammen informasjon om lavkarbo og forumet beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Jeg har nå nesten holdt på ei uke med dette opplegget, og har gått ned nesten to kilo. Med tanke på at jeg har holdt på med slanking et år nå og vekten har stått stille lenge er jeg kjempe fornøyd med resultatet. Er helt tydelig at dette funker og at jeg forhåpentligvis gjør ting rett!:-)

__________________
elsemor83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - kunstig sukker og ketostix Corporem Lavkarbo generelt 11 13-07-09 12:01
Hmm ... I ketose på ketolyse-ketostix, men ikke på ketostix fra apoteket? wollafruen Ketolysekuren 10 15-02-09 12:14
Å være i ketose, ang ketostix og måltider Smultsmurfen Ketolysekuren 20 23-01-09 09:55
Spørsmål om ketose og ketostix Tiril77 Lavkarbo generelt 6 18-01-05 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no