Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Ny og usikker ...

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-11, 14:01   #1
Bamse_brakar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 7
Bamse_brakar er på en erverdig vei

Ny og usikker ...

Hei alle sammen... Jeg er helt ny ikke bare her på forumet, men når det gjelder lav-karbo generelt. Har egentlig ikke vært på "slankern" på en stund, men fikk litt sjokk da jeg sto og vippet opp mot 150 kg, og fant ut at hvis jeg fortsetter sånn som jeg har gjort kommer jeg jo til å dø av det snart... Jeg har akkurat passert 30 år, og hvis jeg skal bli noe særlig eldre, tror jeg en livsstilsendring er på sin plass...... :P
Det jeg lurer på (i tillegg til å ville presentere meg) er om noen har noen gode "start-tips" , pluss litt om forventninger i forhold til tid osv... Som sagt var vekta nesten 150, dvs. den var 149 nå på mandag, og målet mitt er jo klart å komme under 0,1 tonn..... Har noen noe tips på delmål og tid jeg evt burde beregne på det, eller noe annet som er motiverende på litt kortere sikt enn 0,1 tonn-målet mitt?
Hilsen Bamse Brakar

Bamse_brakar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert uten å veie mat- men har masse ketoner i urinen... Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 14:28   #2
wacky
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Rogaland
Innlegg: 2
wacky er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

hei hei
jeg hiver meg på denne tråden, da jeg også er ganske ny her.
har startet med ketolyse og kjøpt startpakken på ketolyse.no, så nå er jeg i gang
startet på mandag og skal ned 30kg i første omgang.
Mitt første mål er ned 5 kg til 17 mai..litt usikker på om det går, men jeg skal prøve

velkommen hit iallefall

__________________


wacky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 14:32   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Ny og usikker ...

Velkommen til dere begge!!!
Jeg har gått på ketolyse i 2,5 år og mistet 40 kilo på veien! Ting kan ta tid - men det er verd ventetiden....
Bare ikke forvent for mye de første ukene - kroppen trenger tid til å forstå hva den skal gjøre!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 14:33   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ny og usikker ...

Velkommen hit begge to, og lykke til

Her er en fin tråd å lese:

”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Og denne er fin: lavkarbo på 3 minutter

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:09   #5
Millie88
Juniormedlem
 
Millie88 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 46
Millie88 er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

Jeg tror det er viktig å ikke ha så mye forventninger i starten. Kroppen må venne seg til en annen type forbrenning og det tar tid. Etter at jeg begynte på spise lavkarbo har sultfølelsen forandret seg helt og jeg har måtte lære forskjellen på sult og det å fyse på noe. Dere kommer snasynligvis til å oppleve en helt annen sultfølelse enn tidligere. Ellers tror jeg det er viktig i starten å bli kjent med en lavkarboretning og holde seg til den og gi det tid. Man har brukt mange år på å legge på seg så det er ikke naturlig at alle kiloene skal rase av i løpet av 3 uker.. Lykke til =)

__________________


Millie88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:16   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Ny og usikker ...

Hei og velkommen!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:47   #7
Adeleide
Medlem
 
Adeleide sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 72
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

Velkommen til ditt nye liv, for å si det sånn!

Jeg startet i januar, inspirert av noen venner som plutselig dukket opp og så råbra ut etter å ha "kuttet ut karbo". Så da gjorde jeg det samme. Mitt beste råd er å forholde seg til matvaner som nettopp VANER. Dette handler om å endre sine vaner, ikke å presse seg inn i et regime fordi man føler at man må eller at det kreves for å oppnå noe. Det kan høres banalt ut, men det er veldig mye psykologi i dette. De som ramler av lasset gjør det fordi de mister motet og motivasjonen av å måtte kjempe mot seg selv hele tiden.

Konkrete råd:
- prøv deg frem til mat du LIKER, finn inspirasjon i oppskriftene på forumet og gjør det enkelt til å begynne med!
- drikk mye vann, vann hjelper for alt!
- ta høyde for at du kommer til å sprekke flere ganger, ikke fordi du ikke har viljestyrke, men fordi mange år med vaner trumfer nyvunne gode intensjoner. Lær deg å takle slike sprekker ved å starte neste dag med friskt mot, det er ingen katastrofe.
- Finn glede i å oppdage at vanene dine er i ferd med å endres, for eksempel når du automatisk går rett til kjøttdisken i stedet for potetgullhylla i butikken.
- Vær bevisst på at alle responderer ulikt på lchf-kosthold. Noen strever i starten, blir kvalm og uvel, eller får masse energi helt plutselig. Selv ble jeg helt paff da jeg gikk ned 5 kilo første uka, og så litt mutt da utviklingen bremset opp noen uker senere.

Les også folk sine journaler og se hva de skriver underveis, det kan gi et godt bilde på hva du kan forvente deg. Start også gjerne egen journal, det er fint å ha for motivasjon og tilbakeblikk på utviklingen. Sammenlign deg med andre i din vektklasse, det er stor forskjell på utviklingen hos folk i ulike vektklasser.

Lykke til!

__________________



Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 12:23   #8
Bamse_brakar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 7
Bamse_brakar er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ny og usikker ...

Tusen takk for svar og hilsener... Ikke vanskelig å føle seg velkommen her

Wacky, Jabba og Gerd: Ser dere skriver at deres "greie" er ketolyse; vil det si at dere alle har bestilt startpakke slik Wacky har gjort det, eller betyr det bare at prisnippet deres er dette med at ketoner forbrenner fett? Er det egentlig noen forskjell på Ketolyse og LCHF? Uansett veldig inspirerende å se at folk faktisk går ned i vekt her, blir jo litt "misunnelig" på Jabba som kan skryte av at 40 kilo er borte, og Gerd med sine 23!! Så deilig det må være!!! Ps: Takk for fine linker, Gerd!!

Millie88: Jeg har allerede merket at det er noe rart med sultfølelsen ja, og sliter kanskje litt med forskjellen på "fysen" og sult, kanskje også litt vanskelig å kjenne helt når en er "passe mett" ennå, men det kommer nok etterhvert.... Jegt med min størrelse er nok vant til over lang tid å overspise en del, er nok ihvertfall vant til større enn gjennomsnittlige porsjoner, for å si det sånn... Søtsuget som var ekstremt i ca halvannet døgn er allerede roligere, virker som det hjalp å kutte ut alt av søtningsmidler; Cola zero og lignende...

Furine: Takk, alltid hyggelig med en hilsen, får en til å føle seg mer velkommen....

Adeleide: Takk for mange gode tips.
Jeg ser du har skrevet LCHF i "metode"-boksen, betyr det at du ikke slavisk følger ketolyse/skaldeman+xx eller noen spesiell kur, og du bare spiser riktig etter eget hode? Det er ihvertfall det som er tanken min til å begynne med, og så tilpasse etterhvert når/om det trengs...

Bamse_brakar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert uten å veie mat- men har masse ketoner i urinen... Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 12:36   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ny og usikker ...

Jeg har fulgt ketolyskuren, og lært om lavkarbo/LCHF pga av ketolyseboka. Fulgte råd og tips der, samt oppskriftene i starten

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:12   #10
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Ny og usikker ...

Velkommen. Jeg har fulgt ketolysekuren slavisk. Og kroppen min er skrudd sammen sånn at det har vært riktig for meg. (-55 kg på et år). Jeg har gått veldig mye opp og ned i vekt gjennom åra +-30 flere ganger. Men nå tenker jeg ikke at jeg slanker meg, det er sånn jeg skal leve resten av livet -ikke å være i ketose altså, men leve på lavkarbo. Skal innføre litt frukt når jeg er ferdig om en 10-12 kg tid.
Noe av det vanskeligste for meg i begynnelsen var å få i meg nok fett og vann. Å skulle spise fett etter å unngått det i 35 år, var vanskelig. Men jeg gikk ikke mye ned før jeg klarte å spise nok fett.

Vær tålmodig om det skulle stå stille i perioder, bare fortsett kuren.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:18   #11
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Ny og usikker ...

Trenger ikke kjøpe noe startpakke. Jeg lånte Slank med ketolyse på biblioteket. Var 3 uker på kuren uten å forstå så mye, etter jeg leste boka ble jeg både klokere og fikk mere motivasjon.
Selv har jeg gått ned over 20 kg og det har jeg gjort ved hjelp av kortsiktige mål og at jeg har jobbet med å snu dårlige mønstre.

Ketolyse er en "metode" innenfor Lchf, og lchf er mye mer enn ketolyse. Regelen er ca at mindre karber man spiser jo mere fett.
Lurt å sette seg inn i lav karbo verden det før man begynner, og velge en filosofi. For det er MYE nytt. Men det går ganske fort av seg selv, men fellene kan være mange.
Men å følge mange veier til målet samtidig, er ofte bare forvirrende.

Bra du har funnet veien hit inn. Bare å spørre om du lurer på noe.
Lykke til

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:44   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny og usikker ...

Bamse Brakar, du har alt på sin side! Antageligvis er du mann, og du er under 35, og du har mye overvekt. Du har alle gode tre ting for at du skal lykkes i stor vektnedgang ganske raskt.

- Menn går ned raskere enn kvinner
- De under 35 har lettere for å gå ned i vekt med LCHF enn de over (gjelder selvsagt ikke alle). De over 35 står også ofte igjen med noen pyntekilo.
- De med størst overvekt går raskest ned.

Det er bare å spise på! Men, jeg vil anbefale deg å lese en bok om det. Da er det så mye lettere å vite hva man skal spise, og hvorfor osv. Jeg vil anbefale det Bedre uten brød, Skaldeman - Spis deg ned i vekt, eller Sofie Hexeberg - Frisk med Lavkarbo.

Så kan du selvsagt bruke denne brosjyren: LCHF på tre minutter
Her er en litteraturliste.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 23:36   #13
Adeleide
Medlem
 
Adeleide sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 72
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Ny og usikker ...

Opprinnelig lagt inn av Bamse_brakar, her.

Adeleide: Takk for mange gode tips.
Jeg ser du har skrevet LCHF i "metode"-boksen, betyr det at du ikke slavisk følger ketolyse/skaldeman+xx eller noen spesiell kur, og du bare spiser riktig etter eget hode? Det er ihvertfall det som er tanken min til å begynne med, og så tilpasse etterhvert når/om det trengs...

Jeg følger ikke noen av "religionene", nei

For noen funker det nok bra å følge et helt strikt opplegg, å gjøre ting etter boka. Det er ikke noe for meg. Jeg gidder ikke kjøpe pakker og melde meg inn i klubber og sånt. Både fordi jeg liker gleden av å gjøre ting selv, og fordi jeg tror det noen ganger virker mot sin hensikt å skulle dedikere seg til sånne opplegg. Som nevnt så er det veldig individuelt hva som funker, det er mulig jeg har vært heldig med genetikken for å si det sånn. Hvis gjør-det-selv-metoden ikke hadde virket, ville jeg kanskje sett nærmere på noen av de strikte oppleggene.

Det jeg har gjort er å legge om kostholdet ved å spise mindre karbo og mer fett. Enkelt og greit. Jeg henter inspirasjon fra oppskrifter på forumet og prøver å gjøre ting enkelt uten masse mystiske ingredienser. Har tatt noen turer på helsekosten og kjøpt ting som sukrin og johannesbrødkjernemel etterhvert som behovet melder seg, for eksempel når jeg skal bake en bursdagskake eller sånne spesielle ting. Ellers spiser jeg det som er på tilbud i butikken, nå har jeg spist koteletter i snart to uker

Lurt å bruke en tabell som næringsinnhold.no og lese varedeklarasjoner for å sjekke karboinnholdet i ulike varer. Jeg prøver å sette grensa ved 5% karbo på alt jeg tar med meg hjem, det funker for meg.

Dette er så enkelt! Ikke gjør det vanskeligere enn det er!

__________________



Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Usikker! Julie28 Spørsmål og svar 0 19-07-09 15:03
Usikker dragonia Spørsmål og svar 5 30-06-09 12:42
Usikker... annann Ketolysekuren 10 06-03-07 12:41
Ny og usikker Imp Spørsmål og svar 48 23-10-06 11:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no