Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spaghetti

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-10, 14:42   #1
CindyM
Juniormedlem
 
CindyM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Færøyene
Innlegg: 11
CindyM er på en erverdig vei
Red face

Spaghetti

I kveld står det spaghetti med tomat/kjøttdeig saus (fra glass, ikke hjemmelaget) og ost på menyen. Men spaghetti er jo bare karbo

Ja ja, jeg vet.....ikke ha spaghetti til middag, så . Det er bare det at min man skal ha spaghetti MINST 1 gang i uken, og det er det han lager når han har ansvar for middagen (jeg gjør middag 5/6 ganger i uka)

Sausen er jo ikke noe problem. Men hva bruker jeg i stedetfor spaghetti????? Bare sausen er jo ikke et måltid.

Hjelp meg her, vær så snill!

__________________


CindyM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 14:46   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Squash f.eks.

Link 1
Link 2

Jeg har julienne-jern, så da ble de smale som spaghetti. Og det var søren meg likt pasta altså!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:04   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Spaghetti

Jeg pleier bare å ha salat ved siden av, det har vi alltid hatt til spaghetti uansett.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:07   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Og jeg steker meg opp en masse fersk sopp som erstatning for spagettien!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:09   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Blomkål er også helt utmerket til spaghettisaus-greier. Som dampede/kokte buketter eller raspet til ris, godt er det uansett.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:22   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Spiser han bare ren tomatsaus og spaghetti? Ikke noe kjøtt i?

Jeg spiser kjøttsaus som den er, evt. med blomkålris eller salat til. Men jeg lager skikkelig kjøttsaus da, med løk, kjøttdeig, hakkede tomater og godt krydder.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:49   #7
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og jeg steker meg opp en masse fersk sopp som erstatning for spagettien!

Nam nam - god ide.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:56   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Vi har også spaghetti, men da spiser mannen min bare saus og salat. Det er ofte han som lager middag når vi har spaghetti, men han spiser ikke selve spaghettien selv. Han lager tykk, deilig kjøttsaus med masse kjøttdeig og grønnsaker i, og med salat er det helt ypperlig måltid.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 20:06   #9
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Spaghetti

Kjøttsausen er da nok mat det

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:36   #10
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Spaghetti

Jeg pleier å fylle en stor paprika med masse kjøttsaus og ost, for så å gratinere i ovnen når de andre har spaghetti. Aldeles strålende, nydelig måltid

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 03:43   #11
CindyM
Juniormedlem
 
CindyM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Færøyene
Innlegg: 11
CindyM er på en erverdig vei
Angry

Sv: Spaghetti

Har prøvd å lage det med squash i dag.........laget forresten mat selv da. Mannen min syntes det var for vanskelig, skal bare lage rask spaghetti. Ja, ja fint da, så gjør jeg det selv igjen.
Så merkelig, først sier han at han godt kan hjelpe meg å gå ned i vekt, men om man så spør å gjøre litt ekstra til middagen eller ikke ha sine kaker/kjeks stående på bordet hele kvelden..........Nei, ja, såååå er det for mye å spørre om.
AERGH!!!!!!.........flere med samme problem forresten?

__________________


CindyM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 03:45   #12
CindyM
Juniormedlem
 
CindyM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Færøyene
Innlegg: 11
CindyM er på en erverdig vei
Wink

Sv: Spaghetti

Eeeehhhhhh, men det smaket godt med squash Takk for tipset.
Skal prøve alle andre varianter også, høres veldig godt ut

__________________


CindyM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 09:54   #13
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spaghetti

Kjøp Atkins Penne. Endel helsekost butikker har dem.

Nå ser jeg at du står på generell lavkarbo: det finnes spaghetti i grovere varianter om du kan tillate det på kostholdet ditt, f.eks i spelt.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:29   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av CindyM, her.

Har prøvd å lage det med squash i dag.........laget forresten mat selv da. Mannen min syntes det var for vanskelig, skal bare lage rask spaghetti. Ja, ja fint da, så gjør jeg det selv igjen.
Så merkelig, først sier han at han godt kan hjelpe meg å gå ned i vekt, men om man så spør å gjøre litt ekstra til middagen eller ikke ha sine kaker/kjeks stående på bordet hele kvelden..........Nei, ja, såååå er det for mye å spørre om.
AERGH!!!!!!.........flere med samme problem forresten?

Slaåå av, snakk sammen og bli enig om at å endre kostholdet selv bare for en av dere involverer begge to.
Det er faktisk IKKE lett å være den som ikke legger om kosten heller.. Å tenke helt anderledes om mat i løpet av natta er neimen ikke enkelt. Ta den diskusjonen når dere er mette og orker en prat. Ikke beskyld mannen din for noe, men si at du trenger hjelp til kostendringen og om det kanskje er fint om han klarer å ikke spise kjeks rett foran nesa din sånn i starten. Og godta også at det faktisk kan være vanskelig for ham også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 11:06   #15
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Spaghetti

Når jeg bare er på lavkarbo, ikke ketose, så spiser jeg kokte kikerter til. Du kan ta av litt av sausen og varme dem opp i det, eller bare ha dem i et dørslag og ha kokende vann over.

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 17:19   #16
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Jeg bruker bønner eller linser til kjøttsausen (Dersom du spiser ketogent kan du ikke bruke det). Bruker i grunn bønner eller linser til det meste hvor mannen har pasta eller poteter. Koker opp en stor porsjon linser og har stående i kjøleskapet eller så bruker jeg bare avrente kidneybønner eller kikerter på boks. Lettvint, godt og mettende. I stedet for ris bruker jeg revet blomkål.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:10   #17
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spaghetti

Jeg vet ikke hordan det er med andre her inne, men jeg syns bare ikke squash eller brokkoli kan måles med pasta. Jeg er pastafreak så det er en av de tingene jeg synder med til tider.

... men for de som er pastafreaker, som meg, går det an å velge fersk pasta. Denne inneholder, ifølge naringsinnhold.no, kun 18,2g karbohydrater pr 100g kokt pasta. Så hvis man ikke lever på ketolyse e.l. er det jo akseptabelt med en liten porsjon i ny og ne

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 19:13   #18
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Jeg vet ikke hordan det er med andre her inne, men jeg syns bare ikke squash eller brokkoli kan måles med pasta. Jeg er pastafreak så det er en av de tingene jeg synder med til tider.

Samme her...en sjelden gang innimellom lager jeg pastagugge, da synder jeg fælt.

Men tenk at det var dette jeg levde på da jeg flyttet hjemmefra. Det var pastagugge, lapskaus på boks, og grillet kylling og pommes frittes...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:28   #19
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Spaghetti

Synes det er veldig godt med strimla squash som pasta. Deler den i to på langs og fjerner det i midten, så bruker jeg en skreller eller ostehøvel og lager tynne strimler. Stekes i smør, det går veldig kjapt. Prøvde å koke det i vann, men synes de er bedre surra i smør. Laga også lasagne en dag, med revet squash istf pasta - skulle egentlig ha fersk spinat også, men fant ikke det på butikken. Det gikk like fort å lage som å lage fra pakke. :-)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:47   #20
Rosenkål
Juniormedlem
 
Rosenkål sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 46
Innlegg: 29
Rosenkål er på en erverdig vei

Sv: Spaghetti

Resten av familien her i huset følger ikke lavkarbo, så jeg havner ofte i slike situasjoner. Da spiser jeg kjøttsausen og har salat og grønnsaker til. Godt og mettende.

__________________
Leter etter migrenevennlig kosthold og også vektreduksjon på sikt. Oppstart 4. juni 2010, hittill har jeg gått ned 19 kg.
Rosenkål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 09:28   #21
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Spaghetti

Jeg lager ofte spagetti av gulrot med juliennejernet mitt. Så har jeg det et par minutter i mikroen. Perfekt! Passer bedre til kjøttsaus enn squash. Squash er best til carbonara etter min mening.

(Jajdajada jeg vet gulrot vokser under bakken og det der, men når alternativet er mel, er gulrot et meget bedre alternativ. Godt smaker det også.)

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 21:57   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Jeg lager ofte spagetti av gulrot med juliennejernet mitt. Så har jeg det et par minutter i mikroen. Perfekt! Passer bedre til kjøttsaus enn squash. Squash er best til carbonara etter min mening.

(Jajdajada jeg vet gulrot vokser under bakken og det der, men når alternativet er mel, er gulrot et meget bedre alternativ. Godt smaker det også.)

Ehm, du vet at varmebehandlet gulrot påvirker blodsukkeret ditt MER enn samme vekt med rørsukker?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:14   #23
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Spaghetti

Søta bror har lavkarbo-pasta. 6 pr 100.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 11:45   #24
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Ehm, du vet at varmebehandlet gulrot påvirker blodsukkeret ditt MER enn samme vekt med rørsukker?

Ja. Men sammen med kjøttsausen funker det fint. Jeg ville aldri spist det "bart". Og jeg tåler varm gulrot bedre enn hvetemel uansett, det er snakk om å avveie mulige ulemper.

Edit: Men GB på gulrot er 4 pr 100g mens sukker har 68 så sukker er fortsatt verst. Så i grunnen skal du spise styggmye gulrot før blodsukkeret blir like påvirket.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius

Sist redigert av martefie : 17-09-10 kl 11:49. Årsak: Glemte viktig poeng.
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 12:52   #25
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Spaghetti

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Ja. Men sammen med kjøttsausen funker det fint. Jeg ville aldri spist det "bart". Og jeg tåler varm gulrot bedre enn hvetemel uansett, det er snakk om å avveie mulige ulemper.

Edit: Men GB på gulrot er 4 pr 100g mens sukker har 68 så sukker er fortsatt verst. Så i grunnen skal du spise styggmye gulrot før blodsukkeret blir like påvirket.

Oi, sorry, jeg tenkte på GI, men GB er jo viktigere. Men høy GI og lav GB betyr jo at man får en spike i blodsukker altså masse insulin plutselig for så å få blodsukkerfall. Og så var det visst bare nesten like høy GI som sukker (ikke høyere), sorry.

Folk skal få gjøre som de vil altså. Du har tydeligvis satt deg inn i dette og har avveid ulempene som du sier.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo spaghetti på induksjon? matitt Atkins kosthold 6 29-12-08 18:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no