Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-10, 20:57   #26
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg har aldri veid eller sett opp skjemaer over hvor mye karber jeg får i meg noensinne, men jeg er likevel like ved idealvekten min etter mange år med overvekt

For min del har jeg tatt ting gradvis: først kuttet jeg ut brus og godis på hverdagene, så brød osv. Det som funket for meg var å sette meg inn i hva som har mye karber og hva som har lite gjennom bøker, og titte på matvareindeksene. Men jeg har som sagt aldri telt noe som helst. Jeg har brukt bøkene som grunnlag og sunn fornuft og det har funket fint.

Jeg skjønner at folk synes det kan være uoverkommelig i starten, og ja selvsagt må man gjøre en innsats om man vil ned i vekt. Det er ikke bare fryd og gammel - jeg har hatt dager hvor jeg er så lei av lavkarbo og hvor jeg hiver meg over godteskålen og hvor alt ser svart ut. Men man må huske på at det er flere veier som leder mot målet, og det er altså ikke nødvendig å telle karber selv om man vil ned i vekt. Det er heller ikke sånn at alle forandringer må innføres på en gang. For noen funker det å snu om livet sitt fra en dag til en annen, for noen må det skje mer gradvis.

Jeg tenker at det viktigste er at man finner en fremgangsmåte og en vei som gjør at man klarer å forbli på dette kostholdet så lenge som mulig, helst for all tid, fremfor at man starter altfor hardt og ramler av igjen kort tid etterpå. Det er som med trening: de som starter med å trene tre timer hver dag 7 dager i uken, detter som regel av mot de som starter rolig med et par ganger i uken og så øker etter hvert når de har fått rutinen innarbeidet.

Vi er alle så utrolig forskjellig, både mht hvordan kroppene våre reagerer, hva som er årsaken til at vi har vært eller er overvektige osv. Det er ikke sånn at det kun er en vei som leder mot målet her. Jeg har gjort mye som i følge innlegg her inne skulle ført til at jeg la på meg igjen, men den gang ei. Som sagt: vi er forskjellige både fysisk og psykisk Og jeg tror det er mye bedre å legge seg til vaner man faktisk klarer å holde, fremfor å starte for hardt og dette av fordi ting blir uoverkommelig. Fordi for noen er det faktisk vanskelig å snu om og gjøre alt på en gang samme hvor stor motivasjon de har.

__________________



Sist redigert av EmilyB : 18-08-10 kl 21:06.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:52   #27
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

I starten var jeg ikke så veldig nøye med å telle karber. Jeg reduserte på høykarbo og spiste mer av det andre. Etter hvert har jeg begynt å sjekke produktene i butikken, og karboinnholdet avgjør gjerne hva jeg velger. Jeg lager mye mer fra bunnen av og sjeldent ferdigmat. Har slutta med potetgull og snop. Det morsomme er at jeg har sjeldent lyst på sånt lenger, men det har sikkert å gjøre med at jeg får i meg nok fett.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:46   #28
Sutte_83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1
Sutte_83 er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Jeg har aldri veid eller sett opp skjemaer over hvor mye karber jeg får i meg noensinne, men jeg er likevel like ved idealvekten min etter mange år med overvekt

Helt enig med deg!

Jeg teller heller ikke hver karbo, men har lagt om kostholdet slik at jeg har kuttet ut godis, brød, poteter, ris og andre raske karbohydrater. Jeg sjekker næringsinnholdet hvis jeg er usikker, og hvis det er for mye dropper jeg det.

Det er mye viktigere å finne en måte som passer deg selv best, fremfor å gjøre ting på måten andre synes er best. Vi er forskjellige og blir motivert av forskjellige ting.

Så gjør ting på DIN måte, og ikke hør på hva de andre mener. Funker det for deg, så er det det viktigste!

Det er nå 3 uker siden jeg begynte, og har gått ned ca 4 kg. Det er ikke sånn veldig mye, men det synker jevnt og trutt. Det er det viktige.

Sutte_83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach dietten Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:05   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Sutte_83, her.

Helt enig med deg!

Jeg teller heller ikke hver karbo, men har lagt om kostholdet slik at jeg har kuttet ut godis, brød, poteter, ris og andre raske karbohydrater. Jeg sjekker næringsinnholdet hvis jeg er usikker, og hvis det er for mye dropper jeg det.

Det er mye viktigere å finne en måte som passer deg selv best, fremfor å gjøre ting på måten andre synes er best. Vi er forskjellige og blir motivert av forskjellige ting.

Så gjør ting på DIN måte, og ikke hør på hva de andre mener. Funker det for deg, så er det det viktigste!

Det er nå 3 uker siden jeg begynte, og har gått ned ca 4 kg. Det er ikke sånn veldig mye, men det synker jevnt og trutt. Det er det viktige.

Vel - å ikke høre på hva andre mener er vel litt å ta i - dette er et forum hvor veldig mange er kjempeflinke til å dele SINE erfaringer - uten at man nødvendigvis føler seg presset til å følge samme metode
Det som er en sannhet er at lavkarbo er mange forskjellige retninger og mye å sette seg inn i . Det som er sannhet er at mange her følger forskjellige retninger fordi de har prøvd andre uten hell - og dermed har måttet tilpasse til SIN kropp.

Konklusjonen er: NOEN må telle, andre slipper. NOEN må veie og passe kcal - andre slipper. Du må rett og slett finne den metoden som passer best for DIN flotte kropp - og heldigvis rommer begrepet lavkarbo alle mulige måter å nå målet sitt på - det være vektnedgang eller bedre helse - eller... begge deler

(Dessverre medfører dette ganske mye egeninnsats og utprøving - det er ikke en vei gjelder for alle... men til syvende og sist - er det virkelig verdt det!! )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 19:29   #30
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg veide alt og skrev opp alt i begynnelsen.
Veide opp hvor mye agurk og tomat jeg pleide å bruke, slik at dette ble en "porsjon" med kjent karboinnhold osv. Det tok ikke lang tid før dette satt i fingrene...

Jeg ville ALDRI begynt en karriere som brødbaker med å skumme igjennom et par brødoppskrifter og så mikse sammen et par ingredienser på slump, sette ovnen på - ett eller annet - og plassere brødet vilkårlig oppe eller nede i ovnen.
Det kan man tillate seg når man VET hva man gjør .

Slik ser jeg på det å begynne med et nytt kosthold: man må gjerne legge inn en minimumsegeninnsats hvis det skal bli vellykket. Noen klarer det selvfølgelig uten også...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke? Margrethe Spørsmål og svar 23 13-09-09 13:55
Teller dere ikke kcal? tattoogl Ketolysekuren 10 26-03-09 08:46
Har visst litt flere spm jeg (ikke fått boka mi selv enda) Nitja Ketolysekuren 13 05-12-08 15:00
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Ikke få i deg flere enn 12 biter Natreen om dagen! mofe Generell ernæringsdebatt 4 03-06-06 10:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no