Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-12, 20:25   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Da spesielt ting som minner om søt hvetebakst.. Lavkarbovafler, pannekaker, muffins og slikt. Noen andre som opplever dette? Til og med Nannah's vafler, som jo inneholder stort sett det samme som en omelett, sånn næringsmessig. Ingen ulumske mel-erstatninger som kan påvirke blodsukkeret. Hvorfor blir jeg så mye mettere av omeletten da?

Har en teori om at det er fordi kroppen "husker" at det er masse sukker og hvetemel i f.eks. vafler, og reagerer med å skille ut for mye insulin når en spiser noe som smaker så likt vanlige vafler, slik at blodsukkeret faller brått. Kan det være noe i dette? Mener nemlig jeg har lest at kroppen begynner å skille ut hormoner bare en tenker på eller lukter mat.. Da er den kanskje "smart" nok til å skille ut mer insulin hvis den tror det er hvetebakst som kommer, enn hvis den registrerer at det er f.eks. omelett som er på vei? Jeg reagerer ikke på kunstig søtt i seg selv, hverken lightbrus, Natreen eller annet.. Men det har jeg altså brukt daglig i snart 10 år. Kanskje kroppen omlæres etterhvert, til at den ikke lenger trenger å forberede seg på sukker og hvete når den registrerer en viss smak eller lukt? Eller er jeg langt utpå jordet her?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 23:00   #2
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Jeg tror det er psykologisk, det er hvertfall en logisk tankegang!

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 09:17   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

nei, tror ikke det har noe med dine assosiasjoner å gjøre at du ikke føler fysisk sult av det, jeg har det på samme måte, og blir ikke så mett av eggerøre heller, jeg da. Jeg trenger kjøtt, noe solid det kan ha noe med konsistensen å gjøre også, tror jeg. Baksten blir ikke tung i magen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 10:21   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Tror heller ikke det bare er psykisk. Kanskje delvis, men jeg blir faktisk fysisk sulten kort tid etter å spist slik bakst.. Ikke bare fysen på mer søtt, altså. Fysisk sulten blir jeg veldig sjeldent ellers på lavkarbo.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 10:43   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Tror heller ikke det bare er psykisk. Kanskje delvis, men jeg blir faktisk fysisk sulten kort tid etter å spist slik bakst.. Ikke bare fysen på mer søtt, altså. Fysisk sulten blir jeg veldig sjeldent ellers på lavkarbo.

Tenker høyt:
Det høres jo ut som at "forventningen" om søtt fører til endringer i apetitt. Muligens har kroppene våre noen tusen års erfaring i at "søtt" = karbohydrater? En god del mennesker mener jo å få insulinreaksjon på 0-kalorisøtt.

En annen ting er jo at hvete fører til en endorfinliknende utskilling hos en del mennesker (jeg tror jeg er en av dem, for jeg LIKER virkelig hvetebakst til det unormale - og oppfatter meg nå som en tørrlagt alkoholiker som ikke tåler "bare en") og at dette kan gi en apetittstimulerende virkning. Du "burde" ikke få denne virkningen av "hvetbakst på f.eks mandelmel", men ...

Jeg tror at kropp og hjerne henger tettere sammen enn vi liker å tro. Husk at reaksjoner som kun foregår i hjernen (f.eks ubegrunnet redsel) kan gi fysiske reaksjoner fra kaldsvette helt, via kvalme og oppkast til det å tisse på seg. ("Eksamensnerver" anyone?)

Hvorfor skulle ikke det samme kunne skje rundt mat? At våre tanker/forventninger/erfaringer rundt mat også påvirker vår fysiske reaksjon til maten? (Mange som blir fysisk kvalme av å spise mat de har spydd av tidligere til stede her...?)

Dette at tanker og kropp skal være adskilt er sånn derre "vestlig humbug". /rant off.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 14:06   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

jeg har lest at flere her inne blir mer sultne ved å tilføre mer karbohydrater i kosten, det kan være noe der, i.o.m. at det er karbohydrater i mandelmel etc. Noen nøttemeltyper har jo også en del, sånn som kokosmel og peanøttmel.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 15:28   #7
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Som du kanskje har lest i nyhetene så har forskere nylig funnet ut at sukker stimulerer en refleks som utvider magesekken. Kanskje smaken av søtt (f.eks i form av sukker-og hvetebakst-erstatninger) har samme effekten?

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:36   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

seriøst? fy f.....!!! har du en link. Jeg skal forresten se om jeg finner det selv. er det denne du tenkte på? fant linken til den her inne faktisk http://www.vg.no/mat-og-drikke/artik...artid=10040872

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 30-03-12 kl 20:45.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:54   #9
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg har lest at flere her inne blir mer sultne ved å tilføre mer karbohydrater i kosten, det kan være noe der, i.o.m. at det er karbohydrater i mandelmel etc. Noen nøttemeltyper har jo også en del, sånn som kokosmel og peanøttmel.

Nja, var derfor jeg brukte Nannah's vafler som eksempel. De inneholder jo stort sett bare egg og creme fraiche slik jeg lager dem, og det spiser jeg jo hver dag ellers også. Forsåvidt spiser jeg nøtter også så godt som hver dag. Derfor jeg syns det er så merkelig.. Er helt sikkert flere faktorer som kan trigge sultfølelsen da, både psykiske og fysiske.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:09   #10
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av Nyfrelst, her.

Som du kanskje har lest i nyhetene så har forskere nylig funnet ut at sukker stimulerer en refleks som utvider magesekken. Kanskje smaken av søtt (f.eks i form av sukker-og hvetebakst-erstatninger) har samme effekten?

Sikkert noe i dette også, ja!

Ser ut til at det er noe i teorien min også.. Etter å ha søkt litt rundt fant jeg ut at det er noe som kalles "Cephalic Phase Insulin Response", altså når kroppen frigir insulin bare du ser på eller lukter noe søtt.. http://www.wellsphere.com/healthy-ea...esponse/693996 (artikkelen linker til en mer pålitelig kilde). Var spennende å lese om!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:12   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

men søtt er godt, det stimulerer apetitten, hva skjer så? kan det hende man får en sultrespons?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:21   #12
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

men søtt er godt, det stimulerer apetitten, hva skjer så? kan det hende man får en sultrespons?

I tillegg til å stimulere matlysta, begynner kroppen å forberede seg på søtt/karbo bare du ser på, lukter, eller tenker på å spise noe søtt.. Ser ut til at dette er veldig individuelt da, hos noen av testpersonene steg ikke insulinnivået noe, mens hos andre steg det betydelig. Interessant nok steg det lite hos slanke personer, og opp til 75% hos overvektige! Slik jeg har forstått det.. Hvis insulinnivået stiger uforholdsvis mye i forhold til hva du putter i munnen, vil blodsukkeret bli for lavt raskt etter måltidet, og da blir du sulten og slapp. Som sagt er det ikke alle som reagerer slik på synet/lukta/tanken på søtt, men noen.. Ser også ut til at søt hvetebakst ofte ble brukt i disse forsøkene.

Edit: Hvis du setter igang denne prosessen i kroppen uten å spise noe som helst etterpå, blir du såklart enda mer sulten og søtsugen pga. lavt blodsukker, hvis det var det du lurte på (insulin senker blodsukkeret).


Sist redigert av shailene : 30-03-12 kl 21:27.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 22:22   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor blir jeg så sulten av hvetebakst-erstatninger?

ja, nettopp, takk. Interessant

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor så sulten? Dolsi Ketolysekuren 13 13-06-11 21:38
Hvorfor er jeg ikke sulten? Paris Spørsmål og svar 8 16-05-11 22:24
Arg, hvorfor så sulten idag? sirib Lavkarbo generelt 5 15-03-11 10:35
Jeg er så sulten at jeg snart blir gal ... lille bolle Andre dietter 3 18-02-10 09:09
Hjelp! Erstatninger for "rask" mat når du er litt sulten, som et eple, en gulrot balloon Lavkarbo generelt 12 17-01-09 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no