Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

NULL karbohydrater i kosten

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-10, 17:49   #26
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Biff er magert kjøtt..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:04   #27
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Biff er magert kjøtt..

Jepp.. Jeg kjøpte Entrecote som skal bade i smør Uansett resultat så får jeg meg hvertfall et par heftige måltider.. Hehe..

Hadde forresten en lignende opplevelse før st.hans når vi grillet et helt lam. Jeg spiste kun kjøttet uten tilbehør, og kjempemye. Da husker jeg at det tok lang tid før jeg ble sulten etterpå, og jeg ble heller ikke full i magen til tross for en del vin...

Det skal bli spennende å prøve litt hvertfall

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:04   #28
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Dette ligner litt på det som her inne blir kalt for "fettfestival". Poenget er at man skal spise så tilnærmet lik 0 karber gjennom å øke fettinntaket. Jeg har prøvd det og det funger er for så vidt greit, men blir litt lei etter en stund.
Og at behovet for mat og dermed behov for antall måltider avtar, er et resultat av at en over spiser så lite karber over tid - og ikke noe en kan forvente etter bare en helg. Dette er sikkert individuelt, men slik var det i hvert fall for meg.
Poenget er vel heller ikke at en skal kun spise en gang, men at en skal spise ved behov - og det behovet vil variere fra person til person. For meg ble det to ganger i denne perioden.
Og det er vel heller ikke noe poeng at en kun skal spise en gang pr. dag?
Som han selv sier så spiser han da opp til 800 -900 g entrecote, og det er da ganske så gedigent!!??

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:17   #29
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r, her.

Poenget er vel heller ikke at en skal kun spise en gang, men at en skal spise ved behov - og det behovet vil variere fra person til person. For meg ble det to ganger i denne perioden.
Og det er vel heller ikke noe poeng at en kun skal spise en gang pr. dag?

Det stemmer, det var de mest ekstreme som kun spiste en gang pr døgn.. Jeg tror aldri jeg kommer til å spise så sjeldent.. Det jeg håper på er at fokuset på mat skal bli mye mindre, slik at jeg kan gå lange perioder uten fokus på mat, eller planlegge neste måltid (Noe jeg gjør alt for mye)

Takk for tipset om fettfestival.. Skal lese meg opp på det

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:40   #30
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Jeg klarer meg lenge med å spise en gang om dagen... har gjort det i omtrent halve livet mitt...

Reagerte også på det med NULL og egg... men spiser man en gang om dagen og egg bare av og til blir det kanskje tilnærmet null uansett...sånn i det store og hele?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:57   #31
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Jeg klarer meg lenge med å spise en gang om dagen... har gjort det i omtrent halve livet mitt...

Reagerte også på det med NULL og egg... men spiser man en gang om dagen og egg bare av og til blir det kanskje tilnærmet null uansett...sånn i det store og hele?

Ja, eller så kan man spise kun eggeplommer.. De inneholder 0 Karbohydrat

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 11:17   #32
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Tror jeg også vil ha mine gratinerte eller smørdampede brokkoli- og blomkålkvaster i ny og ne, og løk i kjøttretter er et absolutt must.

Et meget viktig poeng her er effekten av periodisk faste på kroppen. Etter 3-4 timer uten mattilførsel øker produksjonen av hormonet glukagon. Dette hormonet er hemmeligheten bak alt av lavkarbo, da det er signalet som sier at celler (lever og fett) skal frigi energi. Insulin gjør det motsatte, og mat som stimulerer insulinproduksjon (karbohydrater) senker også glukagonproduksjon samtidig som insulinet blokkerer effekten av glukagon.

Dette prinsippet er jo alikevel allerede implementert i de fleste ketogene livsstiler med "Spis når du er sulten"-prinsippet og mat som gjør oss mette og fornøyde lenge. Ikke vet jeg, kanskje man får enda bedre effekt av å f.eks. ikke spise etter lunch som mange IF (intermittent fasting)-tilhengere gjør?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:16   #33
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Spiser ikke null carbo, men som oftest lavt, selv med god andel grønnsaker, egg av og til, fisk, fløte og diverse nøtter. Bruker diett.no for å sjekke innholde av kosten min hver dag og til vanlig under 5carbo pr dag. Men sulten er jeg sjedent, spiser middag og tvinger i meg frokost fordi jeg gidder ikke ta med mat på jobb/skole.

Så til poenget, jo du kunne nok fint holde deg til å spise en gang pr dag, med null carbo. Mindre kontrolert av svingende blodsukker på lavcarbo som du vet. Punkt nummer to, hvorfor ikke prøve? Sjekk ut hvordan mat du kan spise å se det ann, om formen holder seg fin å proteinnivået blir hilmla høyt så går det nok fint. Mitt proteininntak ligger på rundt 20% pr. dag og det skulle vel du også klare selv med null grønnsaker, med litt planlegging i forkant.

Nb; om du gjør det så må du nu informere om resultat

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:18   #34
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Skulle være, om proteinnivået IKKE blir så himla høyt

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 14:10   #35
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Et meget viktig poeng her er effekten av periodisk faste på kroppen. Etter 3-4 timer uten mattilførsel øker produksjonen av hormonet glukagon. Dette hormonet er hemmeligheten bak alt av lavkarbo

Takk for tipset om periodisk faste og Glukagon plastbox.

Jeg synes prinsippet om intermittent faste passet perfekt inn i et 0-karbokosthold, og at hormonbalansen er nøkkelen til lagring og frigjøring av fett. Men jeg har aldri vært klar over effekten av Glukagon. Har fått veldig gode resultater av dette allerede. Sikkert på grunn av at jeg var en av de som spiste 5-6 måltidet om dagen

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 14:21   #36
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.


hvorfor ikke prøve?

Nb; om du gjør det så må du nu informere om resultat

Jepp, Det skal jeg gjøre. Jeg har vært i gang med nullkarbo-kost i ca 3 uker (-en liten sprekk) og så langt har jeg hatt flere positive erfaringer, men 3 uker i ferien forteller jo ikke så veldig mye. Men jeg skal holde dere informert. Har tenkt til å forsøke i 2-3 mnd i første omgang for å se hva som skjer med kroppen

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 17:39   #37
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Jepp, Det skal jeg gjøre. Jeg har vært i gang med nullkarbo-kost i ca 3 uker (-en liten sprekk) og så langt har jeg hatt flere positive erfaringer, men 3 uker i ferien forteller jo ikke så veldig mye. Men jeg skal holde dere informert. Har tenkt til å forsøke i 2-3 mnd i første omgang for å se hva som skjer med kroppen

Det er spennende - gleder meg til neste rapport. Lykke til.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 20:22   #38
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Jepp, Det skal jeg gjøre. Jeg har vært i gang med nullkarbo-kost i ca 3 uker (-en liten sprekk) og så langt har jeg hatt flere positive erfaringer, men 3 uker i ferien forteller jo ikke så veldig mye. Men jeg skal holde dere informert. Har tenkt til å forsøke i 2-3 mnd i første omgang for å se hva som skjer med kroppen

Interesant å lese om dette!

3 uker med kun kjøtt og smør? Du spiser ikke andre matvarer som ost feks?

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 15:48   #39
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Interesant å lese om dette!

3 uker med kun kjøtt og smør? Du spiser ikke andre matvarer som ost feks?

Nei, ikke foreløpig. Det hender det blir litt fisk og egg, men mest biff (Entrecote) med smeltet smør over. Regner med at jeg blir lei etterhvert og må finne flere alternativer, men akkurat nå trives jeg veldig godt med kun kjøtt. Enkel matlaging og handling

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 15:55   #40
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Lykke til.

Tusen takk Borghild

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 08:05   #41
drodla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Hvordan gikk det videre da?

  Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 08:21   #42
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: NULL Karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg disser mitt eget utsagt etter å ha sjekket litt - lever inneholder mineraler og sporstoffer (også c-vitamin). Spiser du hele suppa; hjerne, øyne, lever og alt som kan fordøyes så vil jeg tro du klarer deg helt fint.

Men det virker udelikat og upraktisk :P

Så du ikke Villmannen på tv i går (romjula 2010), han kokte et helt hjortehode og mumset ivei. Tror jeg hadde slitt litt der altså. Nei, jeg har ikke smakt smalahovud og har ikke tenkt å gjøre det heller.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 09:20   #43
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Ble nysjerrig jeg også på hvordan det har gått. Har hatt platå i snart et år og vurderer å gjøre noe drastisk for å få gang på sakene. Leste en plass at an slik ekstremkur kunne, sette det i gang. Kommer nok ikke til holde ut så lenge, er alt for glad i grønnsaker til det.

Akkurat nå i jula gir jeg f... i hva jeg spiser så lenge jeg er i ketose, men fra 2.januar er det bånn gass med SDS, det er det eneste som har fått meg nedi vekt så langt.

Gidder du å fortelle litt om hvordan det har gått, hva (hvor mye, fettforhold osv) du har spist og evt poste noen av linkene der du har lest om dette?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 19:48   #44
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Null karbo er IKKE bra, og det stemmer IKKE at du får det du trenger av vitaminer gjennom å bare spise kjøtt. Ved å spise på denne måten kan du ende opp med flere mangelsykdommer, blant annet kan tennene dine begynne å løsne, og du kan få sykdom i skjoldbruskkjertelen. Jeg snakket faktisk med legen min om akkurat dette. Han er både veldig for lavkarbo og har masse kunnskap. Han var ganske sjokkert da jeg skisserte at det er en del som prøver ut dette. Det at lavkarbokosthold er det sunneste for kroppen er vitenskapelig bevist, men du trenger fortsatt å spise variert og minst to ganger i døgnet. Leveren din er ikke glad for et 100% karbofritt liv. Det er tungt for levra med så mye proteiner. Det samme gjelder nyrene som har som oppgave å rense blodet. Hjernen din krever glukose, det er først og fremst det den "lever" av. Når man spiser vanlig lavkarbo går det helt fint fordi man spiser litt karbohydrater. Det opprettholder et visst blodsukkernivå som er helt nødvendig for hjernen. Selv om man spiser langsomme karbohydrater (som grønnsaker for oss lavkarbere), er det nødvendig for hjernen at man får litt påfyll gjennom dagen. Det å spise flere ganger om dagen dreier seg altså ikke bare om du blir sulten eller ei. Jeg vil gå så langt som å si at du spiller et farlig spill med kroppen din som eneste deltaker. Jeg kan dokumentere mine påstander.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 20:14   #45
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Null karbo er IKKE bra, og det stemmer IKKE at du får det du trenger av vitaminer gjennom å bare spise kjøtt. Ved å spise på denne måten kan du ende opp med flere mangelsykdommer, blant annet kan tennene dine begynne å løsne, og du kan få sykdom i skjoldbruskkjertelen. Jeg snakket faktisk med legen min om akkurat dette. Han er både veldig for lavkarbo og har masse kunnskap. Han var ganske sjokkert da jeg skisserte at det er en del som prøver ut dette. Det at lavkarbokosthold er det sunneste for kroppen er vitenskapelig bevist, men du trenger fortsatt å spise variert og minst to ganger i døgnet. Leveren din er ikke glad for et 100% karbofritt liv. Det er tungt for levra med så mye proteiner. Det samme gjelder nyrene som har som oppgave å rense blodet. Hjernen din krever glukose, det er først og fremst det den "lever" av. Når man spiser vanlig lavkarbo går det helt fint fordi man spiser litt karbohydrater. Det opprettholder et visst blodsukkernivå som er helt nødvendig for hjernen. Selv om man spiser langsomme karbohydrater (som grønnsaker for oss lavkarbere), er det nødvendig for hjernen at man får litt påfyll gjennom dagen. Det å spise flere ganger om dagen dreier seg altså ikke bare om du blir sulten eller ei. Jeg vil gå så langt som å si at du spiller et farlig spill med kroppen din som eneste deltaker. Jeg kan dokumentere mine påstander.

Jeg vil veldig gjerne at du dokumenterer påstandene dine, for jeg mener de ikke høres helt korrekte ut. Blant annet:
- hvorfor må man spise minst to ganger i døgnet om man spiser næringsrikt og godt nok EN gang? Og tar vitaminer anbefalt av ketolyse-kongen i tillegg?
- du sier levra sliter med "så mye proteiner" - hvilke mengder snakker du om da? Jeg har til tider spist 4-5 gram karbo pr dag - men ikke kommet over 65gram protein hver dag, som er under det jeg burde spise. Sliter levra mi også da?
- hjernen krever glukose, men er det de få grammene karbo pr dag den lever av tror du? jeg var av den oppfatning av at det var fett omgjort til glukose som utgjorde hovednæringen til hjernen?

Kjempespennende tema med null karbo! Siden jeg bare har 4-5 gram karbo pr dag å fjerne om dette er ønskelig - så kan jo dette være en boost for vektnedgang for meg også - hvis jeg tar hensyn til at jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 21:41   #46
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Jeg vil bare abonnere på denne tråden, slik at jeg etterhvert kan lese dokumentasjon på hvorfor karbohydrater hindrer tenner i å løsne...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:28   #47
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg vil bare abonnere på denne tråden, slik at jeg etterhvert kan lese dokumentasjon på hvorfor karbohydrater hindrer tenner i å løsne...


-

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:36   #48
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg kan dokumentere mine påstander.

Jeg er også veldig interessert i dokumentasjon for det du sier. Det var jo to karer (eller var det bare én?) som la seg inn på sykehus for å teste ut nullkarbo. De lå der i ett år, og de hadde det helt strålende. Blodprøvene var gode og de følte seg fantastisk.

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Null karbo er IKKE bra, og det stemmer IKKE at du får det du trenger av vitaminer gjennom å bare spise kjøtt.

Javel? Kjøtt (inkludert innmat), fisk, sjømat og egg kan lett dekke dagsbehovet for vitaminer og mineraler og gi nok fett og proteiner. Hva mer trenger man? I tillegg har man vel også lov til å spise meierismør, kaldpressede oljer, gulost og krydder. Ca 100g lever inneholder dagsbehovet av c-vitamin som er det vitaminet mange påstår at man får mangel på ved å spise nullkarbo.

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Ved å spise på denne måten kan du ende opp med flere mangelsykdommer, blant annet kan tennene dine begynne å løsne, og du kan få sykdom i skjoldbruskkjertelen.

Hm, skjoldbruskkjertelen har med hormoner å gjøre. Blir ikke kroppen glad for hormonbalanse? Tror kanskje du tenker på jodmangel, og det er da ikke ett problem så lenge man spiser fisk og sjømat vel?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Det at lavkarbokosthold er det sunneste for kroppen er vitenskapelig bevist, men du trenger fortsatt å spise variert og minst to ganger i døgnet.

Variasjon er ikke snakk om sunnhet, men om matglede. Så lenge man får i seg alle vitaminene og mineralene, så er det det samme om man spiser det samme dag ut og dag inn.

Det er minst én stamme i Afrika som spiser kun ett gigantisk måltid hver dag - og det har de gjort lenge. Det var noen her på forumet som bodde hos en slik stamme, men jeg husker ikke hvem. Det er bare tilvenningssak. Skjønner ikke hvordan man kan påstå at man MÅ spise minst to ganger i døgnet?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Leveren din er ikke glad for et 100% karbofritt liv. Det er tungt for levra med så mye proteiner. Det samme gjelder nyrene som har som oppgave å rense blodet. Hjernen din krever glukose, det er først og fremst det den "lever" av. Når man spiser vanlig lavkarbo går det helt fint fordi man spiser litt karbohydrater. Det opprettholder et visst blodsukkernivå som er helt nødvendig for hjernen. Selv om man spiser langsomme karbohydrater (som grønnsaker for oss lavkarbere), er det nødvendig for hjernen at man får litt påfyll gjennom dagen. Det å spise flere ganger om dagen dreier seg altså ikke bare om du blir sulten eller ei.

Det er ikke mye forskjell på 20 g kh og 0g kh med tanke på glukose som må lages av kroppen... Jeg har hørt at bare hjernen trenger ca 200g til dagen, og så trenger litt andre organer også litt sukker. Så hva er 20 gram fra eller til?

Proteiner... Man trenger ikke spise mer proteiner selv om man spiser nullkarbo.

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Jeg vil gå så langt som å si at du spiller et farlig spill med kroppen din som eneste deltaker.

Jeg ser ikke noe farlig spill så lenge man får de vitaminer og mineraler kroppen trenger. Jeg mener at den kosten som ernæringsrådet anbefaler er mye farligere enn nullkarbo.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:44   #49
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:45   #50
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: NULL karbohydrater i kosten

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg vil bare abonnere på denne tråden, slik at jeg etterhvert kan lese dokumentasjon på hvorfor karbohydrater hindrer tenner i å løsne...

Mens du venter, så kan du jo lese litt i Weston Price sin bok "Nutrion and Physical Degeneration"

Eskimoer:


"FIG. 9. Typical native Alaskan Eskimos. Note the broad faces and broad arches and no dental caries (tooth decay). Upper left, woman has a broken lower tooth. She has had twenty-six children with no tooth decay."


"FIG. 11. When the primitive Alaskan Eskimos obtain the white man's foods, dental caries become active. Pyorrhea also often becomes severe. In many districts dental service cannot be obtained and suffering is acute and prolonged."


"FIG. 12. While dental arch deformities or crowded teeth are practically unknown among many of the primitive groups of Eskimos, they occur frequently in the first generation of children born after the parents have adopted the white man's foods. Note the narrow nostrils and changed facial form of these children. This is not due to thumb sucking."

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Null karbohydrater i løk Charlott Lavkarbo generelt 30 25-05-10 10:47
Kan noen gi meg kommentarer på kosten min? Sostråle Spørsmål og svar 3 25-05-09 12:57
Ta tran for å få opp fettinnholdet i kosten? kanimpia Ketolysekuren 19 20-04-09 00:06
Når det står 0 netto karbo betyr det da at det er null karbohydrater i det? Nitja Ketolysekuren 7 12-01-09 18:45
Forholdstenkning i kosten fett er fett Spis deg ned i vekt med Skaldeman 13 31-10-07 16:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no