Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kun for veldig overvektige?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-11, 21:34   #1
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Kun for veldig overvektige?

I boka står det at Ketolysekuren er beregnet på voksne med skadlig overvekt, altså BMI>30. Jeg finner imidlertid ingen begrunnelse for at man ikke skal bruke ketose for å gå ned noen kilo når BMI=27. Hva er poenget med denne advarselen?

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 21:54   #2
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Kun for feite?

Å få kroppen i ketose er en heavy affære og derfor kun anbefalt om man har mye som skal bort. På en måte ikke verdt å utsette kroppen for det om man bare skal ned noen kilo. Det står da i boken?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:30   #3
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Har prøvd i 10 dager og gått ned 3,5 kg fra 88. (180 høy) Leser om belastning på lever og nyrer, og viktigheten av å drikke mye og passe på mineraler/vitaminer. Dessuten spise nok proteiner og fett. Synes det fungerer greit, men kan det være skadelig?

En annen ting jeg lurer på er om relativt hard trening er OK. Kan man få bedre utholdenhet ved å trene mens man er i ketose?

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:34   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kun for veldig overvektige?

Jeg synes det avhenger av hva man skal gjøre etter endt nedgang. Ser ikke helt poenget med å gå inn i ketose for å gå ned noen få kilo, for så å gå tilbake på sitt gamle kosthold igjen.

Hvis du er vant til å trene hardt er det bare til å kjøre på og lytte til kroppen om dette er greit. Hvis du ikke er vant til det, så er ikke starten av en ketose tiden for å smelle i gang. Det er veldig individuelt hvordan treningsformen blir i ketose. Jeg får veldig dårlig eksplosivitet og veldig god utholdenhet, mens andre er helt omvendt og noen får helt supert av alt. Du får prøve deg frem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 15:58   #5
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Dette høres jo bra ut. Og en nedgang fra 88 til kanskje snaut 80 er da en del. Problemet blir kanskje å holde seg der. Hva er anbefalingene da?

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 16:09   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kun for veldig overvektige?

Opprinnelig lagt inn av RaniE, her.

Dette høres jo bra ut. Og en nedgang fra 88 til kanskje snaut 80 er da en del. Problemet blir kanskje å holde seg der. Hva er anbefalingene da?

Spis deg opp på karbohydrater over tid. 5 gram pr uke feks. Stans når du begynner å gå opp i vekt, eller blir ukomfortabel med kostholdet. Når du 70 gram dag bør du redusere litt på fettet samtidig og kanskje lese litt om Fedon Lindberg

Det er mange diskusjoner om nyrebelastning, søk litt selv rundt på google om du er usikker. Det er gjort forsøk på opptil 3 gram protein pr kilo kroppsvekt uten at de fant bivirkninger, så etter min mening er det viktigste at du ikke spiser for LITE proteiner siden de inneholder essensielle aminosyrer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 17:28   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Kun for veldig overvektige?

Opprinnelig lagt inn av RaniE, her.

Hva er poenget med denne advarselen?

Forfatteren er LEGE, og da må man dessverre forsikre seg på alle bauger og kanter...se bare på den klappjakten Dr. Hexeberg ble utsatt for. Det er annerledes med f.eks. Sten Sture Skaldeman, han er journalist og har aldri hevdet å være noen slags spesialist på kosthold annet enn at han har kommet fram til dietten sin gjennom å eksperimentere på seg sjøl.

Leger må være utrolig forsiktige med hva de anbefaler til folk og til en viss grad holde seg innenfor statlige anbefalinger, slik at de ikke risikerer å miste lisensen. Og vi VET jo at lavkarbo ikke akkurat er favorittkostholdet i henhold til statens ernæringsråd...a la "5 om dagen og du får kreft av å spise rent kjøtt"...

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:10   #8
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Takk for svar. Måker innpå egg, kylling, kokt skinke, gulost, rømme, creme freshe, reker, majones, salat, fetaost, brød/knekkebrød uten korn, laks, karbonader, krepsehaler, avocado, bacon, nøtter. Litt melk og soiaprotein enkelte dager. En pille med alt av mineraler og vitaminer når jeg husker det også. Synes dette går bra, så 83,4 tallet i dag. Trening på studio med spinning, styrke og pilates fungerer også fint, men her kan man jo velge innsatsen selv. Så da er spørsmålet om det går bra å fylle opp med spagetti og bløtkake et par dager før man skal på langtur med andre?

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:42   #9
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kun for veldig overvektige?

Opprinnelig lagt inn av RaniE, her.

Takk for svar. Måker innpå egg, kylling, kokt skinke, gulost, rømme, creme freshe, reker, majones, salat, fetaost, brød/knekkebrød uten korn, laks, karbonader, krepsehaler, avocado, bacon, nøtter. Litt melk og soiaprotein enkelte dager. En pille med alt av mineraler og vitaminer når jeg husker det også. Synes dette går bra, så 83,4 tallet i dag. Trening på studio med spinning, styrke og pilates fungerer også fint, men her kan man jo velge innsatsen selv. Så da er spørsmålet om det går bra å fylle opp med spagetti og bløtkake et par dager før man skal på langtur med andre?

Hvorfor vil du fylle på med bløtkake og spaghetti?
Er dette kun en slankekur for deg, eller er det starten på en kostholdsendring? Jeg er redd du får deg en lei opplevelse om du går tilbake til å spise akkurat som du gjorde før når du er ferdigslanka.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:56   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kun for veldig overvektige?

Opprinnelig lagt inn av RaniE, her.

Takk for svar. Måker innpå egg, kylling, kokt skinke, gulost, rømme, creme freshe, reker, majones, salat, fetaost, brød/knekkebrød uten korn, laks, karbonader, krepsehaler, avocado, bacon, nøtter. Litt melk og soiaprotein enkelte dager. En pille med alt av mineraler og vitaminer når jeg husker det også. Synes dette går bra, så 83,4 tallet i dag. Trening på studio med spinning, styrke og pilates fungerer også fint, men her kan man jo velge innsatsen selv. Så da er spørsmålet om det går bra å fylle opp med spagetti og bløtkake et par dager før man skal på langtur med andre?

Pleier du å fylle opp med spaghetti og bløtkake før du skal på langtur til vanlig også? Du trenger ikke karbo for å gå på langtur, nå når du er så godt i gang med fettforbrenning, vil du oppleve at du kan gå LENGRE enn de andre før du blir sulten og må ta pause...pakker du i deg mye karbo nå risikerer du at du trigger kraftig karbosug og berg-og-dal bane blodsukker. Du kan bli riktig så syk om du er uheldig, og det vil du ikke på tur.

Folk løper maraton uten karbohydrater - Bjørn Ferry ligger i verdenstoppen med et lavkarbokosthold og har gitt ut egen LCHF bok...- så jeg synes du skal tøffe deg litt opp her og heller ta med deg nøtter, atkinsbar, tørket kjøtt mm som nødniste, og ellers spise mye fisk og kjøtt og grønnsaker med fløtesaus før du skal på tur - altså spise som normalt lavkarbisk!

Lurer litt på hva slags brød/knekkebrød "uten korn" du spiser? Er det lavkarbo-brød/knekkebrød?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 16:51   #11
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Interessant å lese om hun som løp marathon uten å fylle på med karbo på forhånd. Men sportsdrikk på slutten er vel en energibombe? Det med spagetti og bløtkake var/er standard for birkebeinere, og jeg har litt vondt for å tro at det går bra uten karbohydrater. Men kanskje jeg tar feil. Det er kanskje spørsmål om tilvenning og trening?

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 17:00   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kun for veldig overvektige?

Opprinnelig lagt inn av RaniE, her.

Interessant å lese om hun som løp marathon uten å fylle på med karbo på forhånd. Men sportsdrikk på slutten er vel en energibombe? Det med spagetti og bløtkake var/er standard for birkebeinere, og jeg har litt vondt for å tro at det går bra uten karbohydrater. Men kanskje jeg tar feil. Det er kanskje spørsmål om tilvenning og trening?

Det er spørsmål om å ha TRUA og ikke minst kunnskapen om hvorfor det vil gå kjempefint uten karbohydrater under lange løp
Til og med thomas alsgaard spiste tildels lavkarbo - fordi som han sa, karbohydratene holder deg i gang i starten - men det er fettet som gjør at du fullfører lange løp...

Hva er det du tviler på - hva mener du skjer når du ikke spiser deg opp på spaghetti og bløtkake i flere dager før et løp? Kroppen din har uansett en viss mengde plass til å lagre glukosen lett tilgjengelig for energi, overflødig karboinntak går RETT i fettboksen Hvis du spiser mye karbo hver dag, bruker kroppen disse som energi - resten lagres som fett. Skal du ha lange løp - må du konstant fylle på litt karbo for å klare og fullføre, om du da ikke er en av få som har en kropp som kjapt klarer og snu om til å bruke kroppsfett effektivt under harde belastninger.

Spiser du derimot lavkarbo over flere uker FØR et slikt løp, vet kroppen hvor den skal hente energien fra. Noen opplever at man ikke blir like eksplosiv som før, men jeg tror jeg kan garantere at du blir veldig mye mer utholdende, og når andre må ta pause og fylle på med karbo - vil du kunne fortsette uten å innta noe som helst... I dare you!

Mine treningstimer er blitt helt sinnsyke, før når jeg gikk tom for styrke med PT kan jeg nå puste i 10 sekund og gjøre enda flere rep. Går aldri tom lengre... er ikke så eksplosiv og kjapp, men ekstremt utholdende.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 17:29   #13
RaniE
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
RaniE er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Hm, det er som du sier. Kjapt i gang og helt tom etter en time. Må nok erfare litt selv hvordan langtur fungerer i ketose.

RaniE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 17:56   #14
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Kun for veldig overvektige?

Kroppene våre er jo designet for å være i ketose. Vi spiste kjøtt hele vinteren og bær etc. kun når det var på tide å trykke på fettlagringsknappen for å feite oss opp til vinteren. Ikke syns jeg det var vanskelig å komme i ketose heller, og har fått mye mer energi etter at jeg la om til denne kosten!

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige er mer humørsyke ... Nerthus Nyheter / media 13 26-09-10 22:14
Inuittbarn ekstremt overvektige Kanutten Generell ernæringsdebatt 2 21-07-09 20:18
Parmesandip - veldig godt, veldig enkelt! Safir Annen mat 0 13-11-07 18:26
Ketolyse - hvorfor til overvektige? silva Ketolysekuren 38 02-10-07 17:12
Diskriminerting av overvektige! guro Generell ernæringsdebatt 1 25-10-05 20:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no