Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

4 dag på Atkins

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-05, 16:22   #1
Linie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: 30 km nord for København
Alder: 48
Innlegg: 6
Linie er på en erverdig vei

4 dag på Atkins

Nu er jeg på 4 dagen i Atkins, og det går faktisk rigtig godt (savner bare at sætte tænderne i noget brød!)
Men jeg forstår ikke helt reglerne...
Hvorfor er det tilladt at spise fløde og ikke mælk ?
Kan man ikke selv bestemme, bare carbo ? (kulhydraterne) er under 20g om dagen ?

Jeg synes grøntsagerne får mig lynhurtigt op på 20 g.

Jeg spiser cherrytomater, æg og bacon til Frukost. Som regel med et stykke steg fra dagen før, eller hvad vi har.

Lunch er rød peber, tun, creme fraiche eller lign. Ihvertfald fisk.

Om aftenen spiser jeg kød, fisk eller hvad resten af familien nu også får, indenfor de tilladte madvarer + grøntsager.
I dag er jeg indtil nu oppe på 14g, og så er det ikke mange grøntsager jeg kan spise til vores fisk i aften...
Gør jeg noget galt?

Mange hilsner
Linie

Linie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 17:14   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Linie

Hvorfor er det tilladt at spise fløde og ikke mælk ?

Det er mindre karbohydrater i fløte enn det er i melk - tror bare det er derfor.

Opprinnelig lagt inn av Linie

Kan man ikke selv bestemme, bare carbo ? (kulhydraterne) er under 20g om dagen ?


Opprinnelig lagt inn av Linie

Jeg synes grøntsagerne får mig lynhurtigt op på 20 g.

Det skjønner jeg ikke. Hvordan regner du ut karbene ?? Husker du å trekke fra fiber ??
Det er veldig viktig om du bruker program som f.eks. www.fitday.com. Veier du maten eller måler du ??? Jeg spiser masser av grønsaker og har ikke noe problem med det. Nå har tomat ganske mye karber i forhold til andre, men en cherry tomat har ikke mer enn 1 karb !

Opprinnelig lagt inn av Linie

Jeg spiser cherrytomater, æg og bacon til Frukost. Som regel med et stykke steg fra dagen før, eller hvad vi har.

Det er veldig bra syns jeg !

Opprinnelig lagt inn av Linie

Lunch er rød peber, tun, creme fraiche eller lign. Ihvertfald fisk.

Veldig bra !! En middels stor rød paprika (peber) har 6 karber..... Og i tunfisk og creme fraishe er det ikke mye .....

Opprinnelig lagt inn av Linie

Om aftenen spiser jeg kød, fisk eller hvad resten af familien nu også får, indenfor de tilladte madvarer + grøntsager.

Alt ser helt flott ut !! Syns du er kjempeflink !!!

Opprinnelig lagt inn av Linie

I dag er jeg indtil nu oppe på 14g, og så er det ikke mange grøntsager jeg kan spise til vores fisk i aften...
Gør jeg noget galt?

100 gram brokkoli har 2 gram karber - så du har litt å gå på....
Som sagt tor jeg ikke du gjør noe galt md maten, - men kanskje med utregningen din. Hvis du har spist frokost og lunch som ovenfor kan jeg ikke skjønne at det er så mange karber, - med mindre du spise en stoooooor rød peber helt selv !! Hvis du setter opp nøyaktig mål på hva du har spist av hva - så kan jeg testregne ut for deg

Syns som sagt at du er skikkelig flink jeg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 22:35   #3
Linie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: 30 km nord for København
Alder: 48
Innlegg: 6
Linie er på en erverdig vei

Tusind tak for svaret
Jeg tror det er udregningen den er gal med så
Bruger en engelsk version hvor målene er udregnet i f.eks ½ cup. Og ved ikke helt hvad ½ cup svarer til, så har regnet med ca. 1 dl.
Det vil sige at ½ cup broccoli = 3,9 carbs og ½ cup rød paprika = 4,8 står der i tabellen.
1 æg = 0,6 carbs, og 6 cherrytomater= 4,7 (spiser 3 hver morgen + 2 æg og 2-3 skiver bacon)
Jeg vejer min mad.

Tror jeg må se om jeg kan finde en tabel med alm. mål....
Bestilte ketostix på apoteket i dag og kan hente dem i morgen, så det bliver spændende at se

/Linie

Linie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 23:12   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

kjempebra!!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 23:20   #5
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Linie

Tusind tak for svaret
Jeg tror det er udregningen den er gal med så
Bruger en engelsk version hvor målene er udregnet i f.eks ½ cup. Og ved ikke helt hvad ½ cup svarer til, så har regnet med ca. 1 dl.
Det vil sige at ½ cup broccoli = 3,9 carbs og ½ cup rød paprika = 4,8 står der i tabellen.
1 æg = 0,6 carbs, og 6 cherrytomater= 4,7 (spiser 3 hver morgen + 2 æg og 2-3 skiver bacon)
Jeg vejer min mad.

Tror jeg må se om jeg kan finde en tabel med alm. mål....
Bestilte ketostix på apoteket i dag og kan hente dem i morgen, så det bliver spændende at se

/Linie

Jeg har sjekket hvor mye det er i en kopp; 1 Cup (US) = 2,37 dl, 1 Cup (Canada) = 2,27 dl og 1 Cup (metric) = 2,5 dl. Jeg går ut fra at de i england bruker det siste alternativet. Da vil 1/2 cup være det samme som 1,25 dl.

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 00:18   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det går ikke an å måle brokkoli og paprika i koppemål. Det blir helt feil. Det er ikke mange buketter rå brokkoli i 1,25 dl !! Det er derfor jeg heller veier maten. Å være nøyaktig med koppemål er helt umulig. Prøv www.fitday.com . Der må du trikse og mikse litt. F.eks. brokkoli må legges inn som "frozen spears" for å få riktig mål. Der er ålet 1 pk.10 oz. Så f.eks. 100 gram blir 0.35 pakke. (100 gram er 3.5 oz - så alt jeg legger inn deler jeg antall gram på 0.035 for å få oz)

Det tar litt tid å bli vant til, men nå går det kjemeraskt. Har lagt inn de matvarene jeg bruker mest av de norske også. + de matrettene jeg lager ofte.
Kan forklare senere om du trenger det !

Så vei i vei ! Tror ikke du behøver å være redd for å spise for mye grønnsaker. Bare du holder deg unna de som er ekstra høye i karbo og GI. Slik som gulerot ... Kålrot er bra, men du må være OBS at den inneholder mer karber enn du tror - den er tung ......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 03:37   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Mye bedre å veie enn å bruke volum-størrelser, ja

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Harselering av Atkins på radio i dag Carbokiller Generell diskusjon 2 02-03-04 22:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no